Тема. Площа трикутника
Мета: домогтися засвоєння учнями змісту та ідеї доведення теореми про формулу плоті трикутника й наслідків з неї. Сформувати вміння:
Тип уроку, засвоєння вмінь та навичок.
Наочність та обладнання: конспект «Площа трикутника. Площа трапеції».
Хід уроку
I. Організаційний етап
II. Перевірка домашнього завдання
Учитель збирає зошити учнів із виконаною домашньою самостійною роботою (див. вище). Учням оголошується правильне розв'язання за рисунками, зображеними на дошці заздалегідь.
ІІІ. Формулювання мети і завдань уроку
Для створення ситуації, що допоможе учням зрозуміти ідею доведення теореми про площу трикутника, пропонуємо учням задачу.
Задача. На дошці зображено дві фігури: паралелограм ABCD і трикутник MNK такі, що AD = МК , і висоти проведені до цих сторін (ВН, NF), також рівні (див. рис).
Площа паралелограма відома. Як знайти площу трикутника?
Пошук відповіді на питання задачі допомагає учням усвідомити:
Отже, мета уроку — подолання протиріччя, тобто вивчення формули для обчислення плоті трикутника; засобом виведення шуканої формули є формула площі паралелограма.
IV. Актуалізація опорних знань
З метою успішного засвоєння учнями змісту та доведення теореми про формулу площі трикутника, а також наслідків з неї, учням слід активізувати знання і вміння щодо властивості діагоналі паралелограма і діагоналей ромба, властивості площ рівних фігур, аксіом площ, означення прямокутного трикутника, означення рівностороннього трикутника та формули обчислення висоти рівностороннього трикутника через його сторону.
a) ABD = 53° ; б) CDE = 32°; в) ВК AD, KBD = 20°.
V. Засвоєння знань
План вивчення нового матеріалу
Викладення формулювання і способу доведення теореми, що виражає формулу обчислення площі трикутника, є класичним. Тому вивчення цієї частини матеріалу уроку можна провести традиційно: учням пропонується самостійно розглянути відповідний пункт підручника та вивчити зміст і скласти план доведення теореми. Після виконання цієї роботи незрозумілі моменти доведення коментуються вчителем, зміст закріплюється на такому завданні.
За рис. 5 доповнити записи, щоб вони стали правильними рівностями.
S — площа ΔMNK ; S = ... MK · NR; S = MN · ... S = ...MF ... ... = MN · SK . |
|
Вивчення наслідків з доведеної формули для площі трикутника можна провести, заохочуючи учнів до досліджень запитаннями:
Закінчивши обговорення питань, учні виконують відповідні записи в зошитах. (Щоб учні усвідомили логічні зв'язки між вивченими на уроці формулами, записи цих формул можна записати у вигляді схеми, рис. 6.)
Конспект 19 |
|||||||
Площа трикутника. Площа трапеції Якщо в ΔABC: ha — висота, проведена до сторони a, то SАВС = aha. Наслідки |
|
||||||
1) Якщо в ΔABC С = 90°, то |
2) Якщо d1 і d2 діагоналі ромба, то |
3) Якщо трикутник рівно- сторонній зі стороною a, то |
|||||
|
|
|
|
|
|
||
Якщо в трапеції ABCD (BC || AD) BC = a, AD = b, h — висота, то або S = MN · h ( MN — середня лінія) |
|
||||||
VI. Формування первинних умінь
Виконання усних вправ
а) довжини гіпотенузи і проведеної до неї висоти;
б) довжини двох катетів?
Виконання письмових вправ
а) рівнобедреного трикутника з основою 10 см і бічною стороною 13 см;
б) трикутника ABC, в якому АВ = 17 см, а висота ВН ділить сторону АС на відрізки АН = 8 см і НС = 2 см.
а) трикутника ABC з висотою ВН , якщо АВ= 13 см, ВС = 15 см, ВН = 12 см, а точка Н лежить на відрізку АС;
б) прямокутного трикутника, гіпотенуза якого ділиться висотою на
відрізки завдовжки 9 см і 4 см;
в) рівностороннього трикутника з висотою 2 см.
VII. Підсумки уроку
Яка із фігур на рисунку 11 зайва? Чому?
VIIІ. Домашнє завдання
Вивчити зміст теореми, її доведення та наслідки.
Розв'язати задачі.
а) прямокутного трикутника з гіпотенузою 20 см і катетом 12 см;
б) гострокутного трикутника ABC з висотою AN = 4 см, якщо ВН = 2 см. C = 45°.
а) площу даного трикутника;
б) площі трикутників, на які даний трикутник ділиться висотою.