1
Тема: Поняття площі многокутника. Площа прямокутника.
Мета: ввести поняття «площа многокутника», розглянути властивості площі многокутника; формувати вміння визначати площу прямокутника й квадрата при розв’язанні задач.
Задачи:
Навчальні:
Розвиваючі:
Виховні:
Тип уроку: комбінований.
Обладнання та наочність: мультимедійна дошка, проектор, комп’ютер, магнітна дошка, індивідуальні картки, геометричні фігури.
Методи: проблемно-пошуковий.
Форми пізнавальної діяльності учнів: групова, індивідуальна, колективна.
Структура уроку:
Хід уроку:
Добрий день усім присутнім. Хто відсутній на уроці?
Я, сподіваюсь, що цей урок у нас з вами пройде цікаво з великою користю для всіх. Бажаю, щоб ви вийшли після уроку з переконанням - що геометрія цікавий і необхідний предмет.
А зараз відкрийте зошит я перевірю наявність домашнього завдання. В кінці уроку ви здасте зошити для перевірки. Може у когось виникли питання по виконанню задач?
А от як ви вивчили теоретичний матеріал я перевіримо за допомогою міні тесту. Кожний з вас получає індивідуальну картку із запитаннями. Вам потрібно із даних відповідів вибрати вірну. На це вам відводиться 5 хвилин.
Світ в якому ми живемо - це геометрія будинків, вулиць, гір,творіння природи та людини. Краще розуміти цей світ, його красоту і мудрість допомогає вам ця наука.
Сьогодні у нас незвичайний урок. Кожна людина – є будівельник.
Хтось будівельник – свого життя, хтось будівельник – будинків. А ми побудуєм будинок знань. Слайд 1
Кожний будинок починається з фундаменту. Мені потрібен помічник. ( На магнітну дошку кріпимо «фундамент»- прямокутник) Потім будують житлове приміщення( кріпимо-квадрат). Слайд 2
У кожного будинку є криша( кріпимо трикутник). Кожна з цих геометричних фігур має свою площу.
З такою величиною, як площа, ви часто стикаєтеся в повсякденному житті:
Площа кімнати, площа земельної ділянки, площа поля тощо.
Досвід підказує вам, що рівні земельні ділянки мають рівні площі; що площа спального корпусу дорівнює сумі площ усіх ії приміщень(кімнат, коридорів тощо).
Ви вже знаєте, що площі земельних ділянок вимірюють у сотках(арах) і гектарах; площі регіонів і держав – у квадратних кілометрах; площу квартири- у квадратних метрах.
На цих практичних знаннях про площу будується означення площі многокутника.
Відкрили зошити, записали число і тему уроку. Слайд 3
а) Поняття площі многокутника та ії властивості; Слайд 1-7
б) Теорема про площі прямокутника та ії наслідки;
в) Одиниці площі. Рівновеликі фігури.
а) Означення. Площею многокутника називають додатну величину, яка має такі властивості:
1) рівні многокутники мають рівні площі;
2) якщо многокутник складено з кількох многокутників, то його площа дорівнює сумі площ цих многокутників;
3) за одиницю виміру площі беруть одиничний квадрат, тобто квадрат зі стороною, яка дорівнює одиниці виміру довжини.
Виміряти площу многокутника – це означає порівняти його площу з площею одиничного квадрата. У результаті отримують числове значення площі даного многокутника.
б) Теорема про площі прямокутника та ії наслідки.
Зазвичай для знаходження площі використовують формули, тобто обчислюють площу многокутника за певними його відомими елементами
( сторонами, діагоналями, висотами тощо).
Якщо на «фундаменту» будиночку знань ми позначимо площу цього «фундаменту» через S, ширину через –а, довжину –в ( Слайд 8-9)
То дістанемо формулу для площини прямокутника ( Слайд 10)
Теорема Площа прямокутника дорівнює добутку його сусідніх сторін.
А зараз вертаємось до нашого будиночку знань. Як називається фігура, яку ми будували після «фундаменту»? Це квадрат.
Запитання учням: Яка фігура називається квадратом?
Слайд 11
в) Одиниці площі. Рівновеликі фігури.
Давайте пригадаєм, які одиниці вимірювання площини вам відомі?
Слайд 12-15
А зараз пишемо
Означення. Многокутники, які мають рівні площі, називаються рівновеликими. Слайд 16
З означення випливає, що всі рівні фігури рівновеликі. Проте не всі фігури, які мають рівні площі, є рівними. (Приклад фігур)
Вчитель задає питання и зразу дає відповідь. Якщо відповідь вірна – руки в гору, якщо ні – присідам.
2. Суму довжин усіх сторін многокутника називають периметром (так)
3. Відрізок, який сполучає несусідні вершини многокутника називається
діагональ ( так)
4 Опуклим називається многокутник, якщо він лежить в одній
півплощині відносно будь-якої прямої, яка містить його сторону. (так)
5. Квадрат –це прямокутник (так)
6 Прямокутник завжди є квадратом (ні)
Зараз ми закріпимо знання, які сьогодні здобули на уроку.
Два учня розв’язують задачу в зошитах на екрані. Слайд 18
Перевірка завдань за таблицею. Слайд 19-20
Розв’язання задачі № 666
Знайдіть сторони прямокутника, якщо одна з них на 5 см більша за другу, а
площа прямокутника дорівнює 36 см.кв.
Дано: АВСВ – прямокутник, S=36 см.кв, АВ=4см, ВС=АВ+5
Знайти: сторони прямокутника.
Рішення.
В С Нехай АВ = х см, тоді ВС =( х + 5) см.
|
Площа прямокутника: S = АВ×ВС. Тоді
х×(х + 5) = 36;
D х=4, х=-6 –ст.корінь. Отже,
АВ = СD = 4 см, ВС=AD = 4 + 5 = 9 см.
Відповідь: АВ = СD = 4 см, ВС=AD = 9 см.
Розв’язання задачі № 668 (Усно)
Які з прямокутників, зображених на рисунку 211, рівновеликі.
Рішення
а) S= 4×3=12 од.кв г) S= 4×4=16 од.кв
б) S= 8×1,5=12 од.кв д) S= 2×6=12 од.кв
в) S= 8×2=16 од.кв г) S= 16×1=16 од.кв
Рівновеликі: а,б,д і в,г,г
Розв’язання задачі № 669
Квадрат зі стороною 12 см і прямокутник, одна зі сторін якого дорівнює 8 см,
Рівновеликі. Знайдіть периметр даного прямокутника.
Дано: Квадрат, сторона а = 12 см. Прямокутник, сторона в=8 см.
Знайти: Р пр.
Рішення.
|
|
S кв = а^2 =144 см^2
S пр = а×в , 8а=144, а=18 см, Р=2×18 + 2×8 =52 см.
Відповідь: Р=52 см.
Індивідуальні завдання для слабкіших учнях.
Задача№1
Знайдіть площу прямокутника, якщо одна з його сторін дорівнює
5 см, а периметр прямокутника 30 см.
Задача№2
Знайдіть площу прямокутника, якщо одна з його сторін дорівнює
3 см, а периметр прямокутника 46 см.
Задача№3
Знайдіть сторону прямокутника, якщо одна з них дорівнює 4 см, а площа прямокутника 40 см.кв.
Задача№4
Знайдіть сторону прямокутника, якщо одна з них дорівнює 5 см, а площа прямокутника 30 см.кв.
Задача№5
Знайдіть площу прямокутника, якщо одна із сторін дорівнює 8 см, а друга сторона 6 см.
Задача№6
Знайдіть площу прямокутника, якщо одна із сторін дорівнює 14 см, а друга сторона 11 см.
Задача№7
Знайдіть площу прямокутника, якщо одна із сторін дорівнює 15 см, а друга сторона 23 см.