Тема: Поняття про фразеологізм, його лексичне значення. Фразеологізми в ролі членів речення.
Мета: Мета з урахуванням компетентностей Нової української школи (НУШ): Розвивати мовну компетентність учнів, формуючи їхні навички аналізу та розуміння фразеологізмів. Вчити учнів сприймати та використовувати фразеологізми як важливий складовий елемент рідної мови. Розвивати комунікативні навички учнів, навчаючи їх коректно використовувати фразеологізми у мовленні та письмі. Виховувати інтерес до вивчення рідної мови та розвитку мовленнєвої культури. Сприяти розвитку критичного мислення, аналітичних та образних здібностей учнів у процесі вивчення фразеологізмів. Поширювати знання учнів про мовну спадщину та мовний розвиток в контексті вивчення фразеологізмів.
Тип уроку: урок засвоєння нових знань.
Обладнання: підручник, ілюстрації, презентаця.
Хід уроку
І. Організація класу.
Звучить дзвоник, час не гайте,
Урок новий починайте.
Зошити, книги, ручки, все,
Приготуйте швидше, друзі!
Посмішки теж не забудьте,
Вони у творчому союзі .
Молодці, все готове вже,
Сідайте з радістю, любі учні!
Руки рівно, спиночку прямо,
Розпочався день рано
Усмішки на лицях світяться,
Мудрість нову ми дістанемо,
І сумувати перестанемо.
ІІ. Повідомлення теми і мети уроку.
III. Мотивація навчання.
ІV. Вивчення нового матеріалу.
"Фразеологізми - це стійкі сполучення слів, що, за своїм лексичним значенням, прирівнюються до одного слова або словосполучення."
Робота з інтерактивними постерами в групах
"Синтаксична роль фразеологізмів і їх вплив на мовлення. Фразеологізми можуть виступати в ролі одного з членів речення. Роль у мовленні. Фразеологізми вносять виразність та емоційність в мовлення, особливо в художній літературі та у розмовному мовленні, допомагаючи краще виразити певну думку та створюючи образність.
Словникова інформація. Лексичне значення фразеологізмів можна знайти у спеціальних фразеологічних словниках."
Фразеологізм може виконувати будь-яку синтаксичну роль у реченні.
Наприклад: Він завжди вміє сунути свого носа в чужі справи. (Додаток)
Хлопцеві довелося покуштувати березову кашу. (Додаток)
Він довго ще відчував себе ні в сих ні в тих. (Обставина) Шила в мішку, синку, не сховаєш. (Додаток)
Дядько завжди любив жарити загрібком чужими руками. (Додаток)
Сусід довго ще водив нас за носа. (Присудок)
Мій брат, стріляний птах, ніколи не давав одурити себе. (Прикладка – різновид означення)
«Мозковий штурм».
Дорогі учні, я пропоную вам зараз зробити розбір речення за його членами. Роботу можна зробити в гупах або індивідуально.
V. ФІЗКУЛЬТХВИЛИНКА.
Або Фізкультхвилинка. Руханка "А ти готовий?" https://www.youtube.com/watch?v=Jl-L-zHQP2A
VІ. Узагальнення і систематизація знань.
5.1 Інтерактивна вправа “Нитка Аріадни”.
Чи правильно Аріадна поєднала фразеологізми? Перевірте, виправте помилки.
5.2. Розгляньте малюнки та запишіть фразеологізми
Правильний варіант
VІІ. Підсумок уроку.
Рефлексія. Розмова на тему "Фразеологія" та її роль у нашому мовленні: Розглядаючи матеріал про фразеологію, давайте обговоримо, для чого нам потрібні фразеологізми в нашому мовленні та яку роль вони виконують? Що вони додають до наших висловлювань? Спробуймо розглянути, що українські фразеологізми говорять нам про наше мовлення та культуру. Чим вони відзначаються в порівнянні з іншими мовами? Де ми можемо почути або побачити фразеологізми в повсякденному житті? Як вони додають колориту до наших розмов та творів мистецтва? Також, давайте підготуємо список фразеологізмів, які використовуються у наших сім'ях ( Домашнє завдання)