Урок "Речення як основна синтаксична і комунікативна одиниця"

Про матеріал
Конспект містить роботу з текстом, мовну вікторину для повторення про просте і складне речення.
Перегляд файлу

Речення як основна синтаксична і комунікативна одиниця

Мета: повторити та узагальнити знання учнів про просте й складне речення;

         удосконалювати вміння відрізняти просте речення від складного, навички постановки розділових знаків у складному та простому ускладненому реченнях;

         розвивати навички роботи з текстом, уміння робити лінгвістичний аналіз тексту, навички роботи з інформацією, збагачувати словниковий запас; 

        виховувати доброту, чуйність, вміння бачити і творити красиве.

Хід уроку

Епіграф: «Робіть так, щоб людям, які вас оточують, було добре…»

В.О. Сухомлинський

І. Організація учнів до уроку.

 ІІ. Повідомлення теми і мети уроку.

 ІІІ.Актуалізація опорних знань.

Мовна вікторина « Продовжити  речення»

          Види речень за метою висловлювання (розповідне, питальне, спонукальне).

 Види речень за інтонацією (неокличне, окличне).

 З чого складається речення? (Із словосполучень).

 Головні члени речення (підмет і присудок).

За будовою речення поділяються на ( прості, складні)

За наявністю головних членів речення( односкладні, двоскладні)

 Як ще називають підмет і присудок? (Основа речення).

 Як називаються всі інші члени речення? (Другорядні).                                                                                                 

Просте речення - це...

Просте речення - це...

Двоскладне речення - це...

Односкладними називаються...

 

IV. Виконання вправ

Робота з текстом.

 Прочитайте текст.  Визначте тему. До якого стилю належить текст? Обґрунтуйте відповідь.

Красиві слова і красиве діло

Серед поля стоїть маленька хатка. Її побудували, щоб у негоду люди могли сховатися й пересидіти в теплі. Одного разу серед літнього дня захмарило і пішов дощ. А в лісі в цей час було троє хлопців. Вони сховалися в хатинці і дивилися, як з неба ллє, мов з відра.

Коли це бачать, до хатинки біжить ще один хлопчик. Незнайомий. Мабуть, з іншого села.

Одежа на ньому мокра, як хлющ. Він тремтів від холоду. І ось перший з тих хлопців, що сиділи в сухому одязі, сказав:

- Як же ти змок на дощі! Мені жаль тебе...

Другий теж промовив красиві слова:

- Як страшно опинитися в зливу серед поля. Я співчуваю тобі...

А третій не промовив жодного слова. Він мовчки зняв із себе сорочку і дав її змоклому хлопчикові. Той скинув мокру сорочку й одягнув суху.

Гарні не красиві слова. Гарні красиві діла.


Опрацювання оповідання „Красиві слова і красиве діло” 
Прочитайте назву оповідання. Як ви розумієте вислів «красиві слова»?

  • А вислів «красиве діло»?
  • А як ви вважаєте, про що може йти мова в цьому творі?
  • Визначте межі зачину, основної частини, кінцівки тексту.
  • Що ж прикрашає людину: красиві слова чи красиве діло?

Запам´ятайте, кожна людина, яка опинилася в скрутній ситуації, чекає на розуміння і допомогу. Про це ніколи не можна забувати.

Практичний синтаксис

Робота в групах

I група

Виписати з тексту прості речення, визначити вид за будовою, за наявністю головних та другорядних членів речення.

II група

Виписати складнопідрядні речення, визначити їх види, накреслити схеми.

III група

Зробити синтаксичний розбір речення.

Серед поля стоїть маленька хатка.

Орфографічна хвилинка

Визначити й пояснити орфограми в словах із тексу.

V. Підсумок уроку

Бліц-опитування

На питання відповідати “так” або “ні”

Синтаксис вивчає словосполучення?

Словосполучення фонетична одиниця?

Речення синтаксична одиниця?

Просте речення має одну граматичну одиницю?

Речення , яке має один тільки підмет—односкладне?

Речення Любить Україну, як сонце любить…-- розповідне?

Пунктуація—розділ мови, який вивчає розділові знаки?

Кома—графічний знак?

Речення На небі сонце. —неповне?

Речення  Море спить.—поширене?

Метод «Прес»
Використавши метод «Прес», визначити який розділовий знак вживається у реченні Василь  Олександрович Сухомлинський    найвідоміший педагог і письменник.

Я думаю…
Тому що…
Наприклад…
Отже
Висновок.  Присудок виражений іменником у називному відмінку і стоїть після підмета.

VI. Домашнє завдання

Перепишіть, поставивши розділові знаки. Визначте мовні засоби, що об'єднують речення в зв'язний текст. До якого типу мовлення належить цей уривок? Зробити синтаксичний розбір виділеного речення.

Пам'ятай що двадцять мільйонів кращих синів нашої Батьківщини загинули оберігаючи тебе. Мільйони матерів не знають,  де поховані їхні діти. В щасливий день свого життя прийди на могилу героїв. Схили голову поклади квіти.

Пам'ятай що у кожного народу є своя святиня   герої які віддали життя за щастя людства

В.О. Сухомлинський  («Листи до сина»).

 

docx
Додав(-ла)
Любочка Ганна
Додано
14 жовтня 2023
Переглядів
161
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку