Дидактична гра – творча форма навчання, виховання і розвитку дітей. Дидактичні ігри розвивають спостережливість, увагу, пам'ять, мислення, мову, сенсорну орієнтацію, кмітливість. Тому їх можна використовувати під час вивчення будь-якої теми. Сучасна дидактика, звертаючись до ігрових форм навчання, справедливо вбачає в них можливості ефективної взаємодії учителя та учнів, продуктивної форми їх спілкування.
Організація уроку з використанням дидактичних ігор дає можливість оперативно внести в навчальний процес необхідні корективи. Дидактичні ігри, ігрові вправи і прийоми дають можливість учителеві не тільки підвищити активність учнів на кожному етапі уроку під час вивчення, а й залучити пасивних до творчої розумової діяльності.
Ігри на уроках української мови
1.Ігрова вправа ,,Склади прислів’я’’
Завдання. Поєднати частини прислів’я.
Життя прожити - |
що мені негоже. |
Вік звікувати - |
а козака шабля. |
День довгий, |
не поле перейти. |
Береженого Бог береже, |
а з лісу виводить. |
Ворона вороні |
а вік короткий. |
Є в глечику молоко, |
аби живо. |
За дурною головою, |
не в гостях побувати. |
Косо, криво, |
око не видовбає. |
На тобі, небоже, |
і ногам нема спокою. |
Наука в ліс не веде, |
та голова не влізе. |
Завдання. На картках, які лежать на партах, із запропонованого ряду завдань треба викреслити зайве слово та пояснити чому.
Наприклад:
Умова проведення гри.
На картках записані слова із помилками. Помилки потрібно виправити і пояснити. Можна проводити в усній формі.
Наприклад
Щастливий, чирговий, блисько, парижський, моркв’яний.
У її стрункій постаті не було якось дефекту.
Автотранспортне підприємство займається перевезенням пасажирів та школярів.
Проведення гри
,,Зібрати’’ слова в речення, правильно розставити потрібні розділові знаки..
Наприклад
При березі, у діток, пробігала, про літо, вода, тихім, купальне, питала.
Непорушно, загорнені, вкриті, в сутінь, краплистою, стоять, рясно, дерева, росою.
Проведення гри
Учні об’єднуються в пари. Розподіляють ролі: ,,кореспондент’’ і ,,респондент’’, ,,учитель’’ і ,,учень’’. ,,Кореспондент’’ чи ,,учитель’’ ставить запитання за темою уроку, а ,,респондент’’ чи ,,учень’’ відповідають на них. Потім учні міняються ролями.
- Які члени речення називаються однорідними?
- Які означення називаються неоднорідними?
- Які є типи і засоби зв’язку між однорідними членами речення?
Починаючи від слова, що складається з однієї букви, доберіть ланцюжок слів з тією самою початковою буквою. Розташуйте слова так, щоб кожне наступне мало на одну букву більше, ніж попереднє.
НАПРИКЛАД:
л – ла – лак – лава – лаваш – лізинг – лаванда –листопад – Ліверпуль – література.
Учні ставлять одне одному запитання (запитання можуть бути із будь-якої теми)
Наприклад:
Звертання – це…
За будовою звертання бувають …
Чи можуть звертання бути членами речення …
Умови гри
Назвати антоніми до запропонованих слів, а потім і синоніми. У разі затримки, відповідає наступний учень.
Наприклад
Ганьба (слава; безчестя)
Активний (пасивний; непосидючий, енергійний)
Хвалити (висміювати; прославляти)г
Записати якнайбільше слів на певні завдання: присвійних прикметників, збірних числівників, діалектних слів, іменників четвертої відміни та ін.
Наприклад
Заячі вуха, Андріїв костюм, вовчий хвіст, братів портфель, мамина хустка.
Вуйко, плай, газдиня, ватра, біціглі, студня, нагавиці, кромплі.
Умови проведення гри
Клас ділиться на дві команди. На дошці потрібно записати у дві колонки іменники третьої відміни, які треба поставити в О.в. однини, складні числівники, якісні прикметники і т.д. Кожному учню необхідно записати по одному слову.
Умови проведення гри
Записати прислів’я, фразеологізми, де були б наявні частини тіла (ніс, язик, рука, голова; прислівники, числівники, частки тощо), визначити їхні морфологічні ознаки.
Наприклад
Одна голова добре, а дві краще. Не пхай носа до чужого проса, бо в чужому просі б’ють по носі. Язик до Києва доведе.
Проведення гри
Учні повинні підібрати синоніми до запропонованих слів, поєднуючи слова лівої колонки зі словами правої колонки. З двома на вибір скласти і записати словосполучення.
Наприклад
Фаворит маг
Ввічливий шаманити
Гарний іменинник
Кабала улюбленець
Чаклувати привітний
Ілюзіоніст неволя
Ювіляр чарівний
Спробуйте скласти жартівливий вірш з омонімами.
Лютий – лютий, роман – Роман, ніс – ніс, діти – діти, змила – з мила, сонце – сон це, пролісок – про лісок.
Наприклад
Якщо є у тебе мати,
Будеш все на світі мати.
Умови проведення гри
Учні повинні скласти речення з поданими фрагментами, обравши потрібне слово.
1. ... потрібно (перекласти, перевести) текст ...
2. ... світло вже (вимкнено, виключено) ...
3. ... для приготування (блюда, страви) ...
4. ... у (слідуючому, наступному) навчальному році ...
5. ... хоче (прийняти, взяти) участь у змаганнях ...
6. ... різні (сердешні, серцеві) захворювання ...
7. ... в умовах (воєнного, військового) часу ...