Історична довідкаЄгипетські вчені майже чотири тисячі років шукане невідоме число називали «хау» ( в перекладі – «купа») і позначали спеціальним знаком. У папірусі, який дійшов до нас, є і така задача. Купа і її сьома частина становлять 19. Знайти купу. Тепер ця задача звучить так: Сума невідомого числа і його сьомої частини дорівнює 19. Знайти невідоме число. Задача зводиться до рівняння. х +17 х= 19.
Якщо у рівнянні 4х – 9 = х замість змінної х підставити 3, то отримаємо 4 . 3 - 9 = 3 - правильну числову рівність. 3 – корінь рівняння Наприклад, 5х + 4 = 24; х(х-6) = 0; х + 1 = х; х = 4. х = 0 або х = 6. немає коренів. Число, яке задовольняє рівняння, називається коренем, або розв'язком рівняння. Розв'язати рівняння - означає знайти всі його корені або довести, що їх немає.
Повторення правил виконання дій з раціональними числами. Закінчіть речення:1. Щоб додати два числа з різними знаками, треба…від більшого модуля відняти менший модуль; у результаті поставити знак доданка з більшим модулем.2. Сума протилежних чисел…дорівнює нулю.3. Щоб додати два від’ємні числа, треба ….потрібно додати їхні модулі й поставити перед одержаним числом знак «-». 4. Щоб помножити два числа з різними знаками, треба…перемножити модулі цих чисел;перед отриманим числом поставити знак «-».
Повторення правил виконання дій з раціональними числами. Закінчіть речення:5. Щоб помножити два від'ємних числа, треба…перемножити модулі цих чисел;6. Щоб помножити два від'ємних числа, треба…перемножити модулі цих чисел;перед отриманим числом поставити знак «-».7. Щоб поділити два числа з різними знаками, треба… поділити модуль діленого на модуль дільника; перед отриманим числом поставити знак «-».8. Щоб поділити два від'ємних числа, треба…треба модуль діленого поділити на модуль дільника.
Повторення правил розкриття дужок і зведення подібних доданків{5940675 A-B579-460 E-94 D1-54222 C63 F5 DA}Якщо перед дужками стоїть знак «–» то…Якщо перед дужками стоїть знак «+» то… Щоб звести подібні доданки, треба…Для того щоб розкрити дужки, треба знаки доданків поміняти на протилежні4а – (6х + 5) = 4а – 6х - 5це означає, що всі доданки в дужках, розкриваючи дужки, залишити їх без змін 3а + (5 – 2b)= 3а + 5 – 2bпотрібно згадати розподільну властивість.3(х – 6) – 5(3 + 2х) = 3х-18-15-10хдодати їх коефіцієнти, а результат помножити на їх спільну буквенну частину2с + 8 – 9с – 4 = -7с + 4
Розв’яжіть дані рівняння по порядку. Букви, що відповідають даним числам, знайдіть в таблиці та складіть ключове слово.х – 12 = 32; 6х = 3,6; -10х = 8; 13х = 12; 2х + 5 = 12; 1 – 3х = 25.х=44 (а), х=0,6(л), х=-0,8(г), х=36(е), х=3,5(б), х=-8(а)Таблиця – ключ Відповідь: задумане слово «алгебра» {5940675 A-B579-460 E-94 D1-54222 C63 F5 DA}-0,84478-2,53,525-81/336400,6гамдрбанеол
Приклад 1.1) Розв’язком якого рівняння є число 2? а) 3х + 1 = 31; б) 5 + 2х = 9; в) 1,1 + 5у = 6,1; г) 5z – 10 = 0. Розв’язання: а) 3 ∙ 2+1=7≠31; в) 1,1+5 ∙ 2=11,1≠6,1; б) 5+2 ∙ 2=9; г) 5 ∙ 2-10=0. Відповідь: число 2 є розв’язком рівняння б), г). 2) Чи є коренем рівняння х2 = 2х + 3 число а) 1; б) -1; в) 3 г) 0?
Приклад 2. Доведіть:а) що кожне значення 1,3 та -1,3 є коренем рівняння х2= 1,69;1,32 = 1,69; (−1,3)2= 1,69.б) рівняння у – 7 = у не має коренів;не існує значення у, щоб виконувалася правильна рівність.в) коренем рівняння 2(х-3)=2х -6 є будь-яке число.2х – 6 = 2х – 6;2х – 2х = -6 + 6;0х = 0. Відповідь: х – будь-яке число.
Приклад 3. Яке з рівнянь рівносильне рівняння 5х = 10;1) х + 3 = 5; 2) 5 – х = 7; 3) х + 2 = х + 1;4) х – 7 = -5; 5) х = 8 – 3х; 6) 4х – 7 = 4х?Розв’язання: х + 3 = 5; 2) 5 – х = 7; 3) х + 2 = х + 1; х = 2. х = -2 0х = -1х – 7 = -5; 5) х = 8 – 3х; 6) 4х – 7 = 4х; х = 2 х = 2 0х = 7 Відповідь: рівнянню 5х = 10; х = 2 рівносильні рівнянням 1), 4), 5)
ax=ba≠0 a=0x= 𝑏а, єдиний корінь b≠0 b=00∙x=b,не має коренів 0∙x=0, безліч коренів Рівняння виду ax = b, де а і b - деякі числа, х – змінна, називається лінійним рівняння з однією змінною. Числа а і b називають коефіцієнтами цього рівняння. Наприклад, рівняння 3х=0 має один корінь, рівняння 0х=8 немає коренів, 0х = 0 має безліч коренів
Під час розв'язування рівняння використовують такі властивості:якщо у будь-якій частині рівняння розкрити дужки або звести подібні доданки, то дістанемо рівняння, рівносильне даному;якщо обидві частини рівняння помножити або поділити на одне й те саме, відмінне від нуля, число, то дістанемо рівняння, рівносильне даному.якщо в рівнянні перенести доданок з однієї частини в другу, змінивши його знак на протилежний, то дістанемо рівняння, рівносильне даному;
Розв'яжіть рівняння 6 - 8(х + 2) = 3 – 6х{5940675 A-B579-460 E-94 D1-54222 C63 F5 DA} 1) Розкриємо дужки6 - 8х – 16 = 3 – 6х2) Перенесемо доданки, що містять змінну, у ліву частину, а інші - в праву, змінивши знаки на протилежні- 8х + 6х = 3 – 6 + 163) Зведемо подібні доданки:-2х = 134) Розв'яжемо отримане лінійне рівняння:х = 13 : (-2)х = - 6,5 Відповідь: - 6,5
Приклад 4. Розв’яжіть рівняння а)18 – 16х = -30х – 10; б) -36(6х+1) = 9(4 – 2х);а)18 – 16х = -30х – 10;-16х + 30х = -10 – 18;14х = -28;х = -28 ÷14;х = -2. Відповідь: -2. б) -36(6х+1) = 9(4 – 2х);-216х – 36 = 36 – 18х;-216х + 18х = 36 + 36;-198х = 72;х =- 72198 = - 411. Відповідь:- 411.
Список використаних джерел {5940675 A-B579-460 E-94 D1-54222 C63 F5 DA}Підручник. Видавництво. Автор. Сторінки. Алгебра: підручник для 7 кл. загальноосвітніх навчальних закладів Х.: Гімназія, 2016. А. Г. Мерзляк,В. Б. Полонський,М. С. Якір13 – 17 Алгебра: підручник для 7 кл. загальноосвітніх навчальних закладів Київ: Генеза, 2015. О. С. Істер165 - 176