20 червня о 18:00Вебінар: Особливості організації навчальної діяльності учнів, що мають розлади аутистичного спектру

Урок зарубіжної літератури у 6 класі "Подорож Скруджа в різдвяну ніч у просторі й часі як можливість осягнути своє життя. (Чарлз Діккенс «Різдвяна пісня у прозі")

Про матеріал
Урок зарубіжної літератури у 6 класі "Подорож Скруджа в різдвяну ніч у просторі й часі як можливість осягнути своє життя. (Чарлз Діккенс «Різдвяна пісня у прозі")
Перегляд файлу

Урок світової літератури у 6 класі

ТЕМА: Подорож Скруджа в різдвяну ніч у просторі й часі як

             можливість осягнути своє життя. (Чарлз Діккенс «Різдвяна 

              пісня у прозі»)  

               Урок - усний журнал

МЕТА :  поглибити знання учнів з біографії письменника; виробляти вміння

аналізувати зміст художнього твору; розвивати навички аналізу тексту,

виразного читання, інсценування, творчу уяву, абстрактне мислення;

формувати гуманістичні ідеали - сумління, справедливості, милосердя.

ЕПІГРАФ : « ... Сьогодні я прийшов для того, щоб сказати, що ти можеш мати надію уникнути моєї долі. ...Я допоможу тобі...»

Ч. Діккенс

ТЕЗА : «... Це радісні дні - дні милосердя, доброти, всепрощення. Це єдині дні в усьому календарі, коли люди, наче з мовчазної згоди, вільно розкривають одне одному серця і бачать у своїх ближніх,- навіть у тих, які не мають ні грошей,ні долі,-таких самих людей,як вони самі...»

Ч. Діккенс

ТЕОРІЯ ЛІТЕРАТУРИ: Художній паралелізм

Учні сидять по групам, кожна група має свого ланкового. Є заздалегідь визначений учень - літературознавець.

В одному з кутків дошки - сонце, прикрите напівпрозорою тканиною синьо-блакитного кольору.

ХІД УРОКУ:

І. Актуалізація опорних знань, поглиблення знань.

Учитель: Сьогодні ми продовжуємо знайомство з великим англійським письменником Чарльзом Діккенсом.

Мені було дуже приємно, що окремі учні проявили інтерес до творчості Чарльза Діккенса, захотіли більше дізнатися про цю неординарну людину. Тому для них я підготувала текст з більш повною розповіддю про життя та творчість письменника. І, використовуючи систему «Поміч», наша ініціативна група укладе список нової інформації про письменника.

До класу: А вас попрошу пригадати найбільш яскраві факти з життя письменника.

Виступи учнів з додатковою інформацією про Ч. Діккенса.

II. Мотивація навчальної діяльності.

Учитель доповнює учнів, звертає їхню увагу на ілюстрації, виставлені в кутку «Сьогодні на уроці», на виставку книжок Ч Діккенса:

Твори настільки цікаві та захоплюючі, що особисто я, прочитавши «Пригоди Олівера Твіста» та «Записки Піквікського клубу», назавжди залишилася шанувальницею творчості англійського письменника. Та, мабуть, ви і самі це зрозуміли, коли прочитали «Різдвяну пісню...», яка ввійшла до книги «Різдвяні оповідання».

В ролі літературознавця сьогодні на уроці буде_____________________. Вона допомагатиме мені на уроці.

III. Сприйняття і засвоєння навчального матеріалу

Літературознавець : Збірка «Різдвяні оповідання» побачила світ 1843 року. У ній відбилися погляди Ч. Діккенса на суспільство. Сам письменник розглядав цей твір як заклик до єднання багатих і бідних. Але його надії були нездійсненими. Та автор не втомлювався звертатися до людей з проповіддю добра і взаємодопомоги, він прагнув різдвяним дзвоном розбудити людські душі, наставляти людей на шлях істини і добра.

Учитель : ( звертається до тези на дошці)

??? -   Про які дні йдеться у тезі ?

      -    Коли відзначають Різдво в Англії? В Україні?

      -    Як святкують Різдво в Україні ?

Літературознавець: У ці дні кожна людина чекає на диво, бо душа потребує його.  Для одних дивом буде річ, про яку  він давно мріяв, для інших - зустріч з друзями, рідними людьми. А є й такі, для яких дивом буде зустріч з цікавою книгою, що здатна перенести у невідомі краї, подарувати зустріч з улюбленими героями. Саме така зустріч чекає нас на сьогоднішньому уроці.

Учитель: Нашим завданням буде розгляд змісту «Різдвяної пісні...». Ми вирушимо в уявну подорож сторінками нашого усного журналу разом з героями оповідання, допоможемо Скруджеві осягнути його життя і зробити певні висновки.

Отже, в путь ... Перенесемося в Англію. Лондон... Вечір напередодні Різдва.  Музика (дзвіночки)

Гра - випереджальне завдання

Встає Скрудж :

- Ну що ви все про святки та про святки! Багато вам користі від цих святок?  

  Дурниці це все! Нісенітниця! Була б моя воля, я б такого бевзя, котрий

  бігає і галасує «Веселі святки, веселі святки»- зварив би живцем укупі з

  начинкою.

Учитель:

-    Шановний пане, даруйте, але хто ви такий ?

-    Діти, ви знаєте цього пана ?

-    Чому він такий сердитий ? Чому не любить Різдва ?

-    Ви прочитали оповідання і, звичайно ж, запам'ятали Скруджа. Зараз ми ближче з ним познайомимось. Згадайте, яким постає перед нами Скрудж на початку оповідання.

Використовуючи прийом «Доміно», учні добирають відповідні риси характеру до героя.

Дзвонить дзвіночок.

Учитель: - Що за звук, звідки він іде?

                (звук дзвіночків почув Скрудж, сидячи в кріслі в себе вдома, а

                 згодом в кімнаті з'явився привид його компаньйона Марлі.)

Учитель: - А чому привид?

               (бо він помер)

Учитель: - Чи сумував Скрудж за Марлі?

               (ні )

Учитель: - Чи були схожі Марлі і Скрудж ?

               (так, обидва понад усе любили гроші)

Учитель: - Що сталося з душею Марлі після смерті ?

               (її закуто у кайдани, вона приречена мандрувати світами, не 

                знаючи спокою)

Учитель: - Чому Марлі прийшов до Скруджа ?

               (він хотів застерегти його від подібної долі)

Учитель: - Що він йому сказав ?

                (учні звертають увагу на епіграф уроку і зачитують його)

Учитель: - Чому це сталося саме у різдвяну ніч ?

                (тільки у різдвяну ніч можуть ставитися дива)

Учитель: - Що Марлі пообіцяв Скруджу ?

                  (що до нього в гості завітають три Духи, які допоможуть йому

                  змінити своє майбутнє)

Учитель: - Добре, тоді будемо чекати на появу Духів.

Ви мали випереджальне завдання : укласти план - карту подорожі Скруджа різдвяної ночі. Ваші карти знадобляться в подальшій роботі.

Відкриваємо першу сторінку.

З'являється Дух Минулого Різдва.

Дух: - Я Дух Минулого Різдва, останнього твого Різдва, Скрудже. Я

         прийшов задля твого добра.

Учитель: - Куди повів Скруджа Дух Минулого Різдва ?

Перша група презентує свою план-карту подорожі Скруджа.

 

Учитель: - Чи хотів Скрудж бачити тіні минулого ?

               . . .

Перегортаємо сторінку.

Дух: - Я Дух Теперішнього Різдва. Я найменший з братів, яких у мене більше як 1800. Прийшов до тебе, Скрудже, щоб учити тебе і   хочу щоб ти скористався моєю наукою.

Учитель: - Що побачив Скрудж, подорожуючи з Духом Теперішнього Різдва? Куди привів його Дух?

Друга група презентує свою план-карту подорожі Скруджа.

Учитель: - Знайдіть і прочитайте про останні приготування до святкової вечері в сім'ї Кретчитів і про саму вечерю.   

Виразне читання уривка.

БЕСІДА:

???  -   Які страви були на святковому столі в Кретчитів.

-    Яка традиційна різдвяна страва повинна бути на українському столі і на англійському столі?

-  Спостерігаючи за святкуванням в родині Кретчитів, про що хотів дізнатися Скрудж?

-    А що скаже на те Дух ? Як почував себе Скрудж після цих слів?

-    Що ще показав Дух Теперішрього Різдва нашому герою?

Виразне читання в особах   «Він дуже чудний дідок...А я вважаю, що цілком пристойного» : автор, Фред, Фредова дружина.

-    Чи закінчилась на цьому подорож з Духом Теперішнього Різдва?

Перегортаємо наступну сторінку.

Дух : - Я Дух Майбутнього Різдва. Прийшов, щоб показати тобі ,Скрудже,

         тіні тих подій, що мають статися.

Учитель : - Що відчув Скрудж , побачивши Духа Майбутнього Різдва ?

 

                - Які видива Духа Майбутнього Різдва налякали Скруджа?

 

Третя  група презентує свою план —карту подорожі Скруджа.

 

Учитель : - Побачивши ці дива і зрозумівши, який жалюгідний кінець чекає

                 на нього, що відбувається з нашим героєм?

                 (переосмислює своє життя...)

 

ІНСЦЕНІЗАЦІЯ. «СКРУДЖ І ДУХ МАЙБУТНЬОГО РІЗДВА»

Учитель : - І, нарешті, перегортаємо останню, четверту сторінку нашої 

                 подорожі.

БЕСІДА:

???  -  Чи почав спокутувати Минуле Теперішнім і Майбутнім Скрудж?

- Наша думка про героя змінилася. Можливо, треба дібрати до його характеристики  інші риси характеру?

(негативні змінюються на позитивні риси характеру на дошці)

Літературознавець : - Дійсно, казковий кінець! Усі щасливі, і Скрудж теж. 

                                   Гармонія в душі героя підкреслюється гармонією 

                                    природи. На початку твору природа була сумна...

Учитель: - Діти, допоможіть: знайдіть в тексті опис природи на початку 

                 твору...

                 ... а в кінці твору описується різдвяний ранок, світить яскраве 

                 сонце. Воно розігнало мряку і туман.

Учитель: - І я, як добра чарівниця, продемонструю те, про що написав 

                   Діккенс.

Відкриваю сонечко, знявши покривало.

                 - З якою метою автор наводить описи природи?

                  (вони допомагають розкрити внутрішній стан героя)

 

Учитель: - Такий прийом в літературі називається паралелізм .

 

Словникова робота: ПАРАЛЕЛІЗМ - від грец. «паралельний» - той, що

                                                                знаходиться або йде поруч.

Учитель: - А які ще художні засоби використовує письменник , 

                 змальовуючи головного героя і події в оповіданні ?

Учитель: - Коли Чарлз Діккенс писав цей твір, то дуже хотів щоб усі 

                пошерхлі серця, заскорузлі душі перетворилися на добрих і  

                чуйних. Він вірив у Любов і Милосердя. А ми маємо знати, що 

                лише добрій, щедрій, щирій людині відкриті справжні радощі   

                життя.

               -   А що ви візьмете з собою з нашого уроку, з нашої розмови?

ІV. Оцінки. Підсумки.

V. Домашнє завдання

Орієнтовні запитання бліц-інтерв’ю (учень-учневі):

   • Чого ви очікували від твору ? На які думки налаштувала його назва ?

   • Чи справдилися ці сподівання ?

    • Які враження справив на вас цей твір ?

      Які думки викликав у вас твір ?

    • Які епізоди привернули вашу увагу найбільше ?

    • Чи хотілося вам прочитати інші твори цього письменника ?

     • Які читали ? Чи відмінні від даного твору ?

     • Чи відповідає цей твір вашим уподобанням ?

     • Чи належить цей твір до таких, що здатні змінити життя людини ?

 

docx
Додано
27 березня
Переглядів
69
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку