Урок світової літератури у 6 класі
ТЕМА: Подорож Скруджа в різдвяну ніч у просторі й часі як
можливість осягнути своє життя. (Чарлз Діккенс «Різдвяна
пісня у прозі»)
Урок - усний журнал
МЕТА : поглибити знання учнів з біографії письменника; виробляти вміння
аналізувати зміст художнього твору; розвивати навички аналізу тексту,
виразного читання, інсценування, творчу уяву, абстрактне мислення;
формувати гуманістичні ідеали - сумління, справедливості, милосердя.
ЕПІГРАФ : « ... Сьогодні я прийшов для того, щоб сказати, що ти можеш мати надію уникнути моєї долі. ...Я допоможу тобі...»
Ч. Діккенс
ТЕЗА : «... Це радісні дні - дні милосердя, доброти, всепрощення. Це єдині дні в усьому календарі, коли люди, наче з мовчазної згоди, вільно розкривають одне одному серця і бачать у своїх ближніх,- навіть у тих, які не мають ні грошей,ні долі,-таких самих людей,як вони самі...»
Ч. Діккенс
ТЕОРІЯ ЛІТЕРАТУРИ: Художній паралелізм
Учні сидять по групам, кожна група має свого ланкового. Є заздалегідь визначений учень - літературознавець.
В одному з кутків дошки - сонце, прикрите напівпрозорою тканиною синьо-блакитного кольору.
ХІД УРОКУ:
І. Актуалізація опорних знань, поглиблення знань.
Учитель: Сьогодні ми продовжуємо знайомство з великим англійським письменником Чарльзом Діккенсом.
Мені було дуже приємно, що окремі учні проявили інтерес до творчості Чарльза Діккенса, захотіли більше дізнатися про цю неординарну людину. Тому для них я підготувала текст з більш повною розповіддю про життя та творчість письменника. І, використовуючи систему «Поміч», наша ініціативна група укладе список нової інформації про письменника.
До класу: А вас попрошу пригадати найбільш яскраві факти з життя письменника.
Виступи учнів з додатковою інформацією про Ч. Діккенса.
II. Мотивація навчальної діяльності.
Учитель доповнює учнів, звертає їхню увагу на ілюстрації, виставлені в кутку «Сьогодні на уроці», на виставку книжок Ч Діккенса:
Твори настільки цікаві та захоплюючі, що особисто я, прочитавши «Пригоди Олівера Твіста» та «Записки Піквікського клубу», назавжди залишилася шанувальницею творчості англійського письменника. Та, мабуть, ви і самі це зрозуміли, коли прочитали «Різдвяну пісню...», яка ввійшла до книги «Різдвяні оповідання».
В ролі літературознавця сьогодні на уроці буде_____________________. Вона допомагатиме мені на уроці.
III. Сприйняття і засвоєння навчального матеріалу
Літературознавець : Збірка «Різдвяні оповідання» побачила світ 1843 року. У ній відбилися погляди Ч. Діккенса на суспільство. Сам письменник розглядав цей твір як заклик до єднання багатих і бідних. Але його надії були нездійсненими. Та автор не втомлювався звертатися до людей з проповіддю добра і взаємодопомоги, він прагнув різдвяним дзвоном розбудити людські душі, наставляти людей на шлях істини і добра.
Учитель : ( звертається до тези на дошці)
??? - Про які дні йдеться у тезі ?
- Коли відзначають Різдво в Англії? В Україні?
- Як святкують Різдво в Україні ?
Літературознавець: У ці дні кожна людина чекає на диво, бо душа потребує його. Для одних дивом буде річ, про яку він давно мріяв, для інших - зустріч з друзями, рідними людьми. А є й такі, для яких дивом буде зустріч з цікавою книгою, що здатна перенести у невідомі краї, подарувати зустріч з улюбленими героями. Саме така зустріч чекає нас на сьогоднішньому уроці.
Учитель: Нашим завданням буде розгляд змісту «Різдвяної пісні...». Ми вирушимо в уявну подорож сторінками нашого усного журналу разом з героями оповідання, допоможемо Скруджеві осягнути його життя і зробити певні висновки.
Отже, в путь ... Перенесемося в Англію. Лондон... Вечір напередодні Різдва. Музика (дзвіночки)
Гра - випереджальне завдання
Встає Скрудж :
- Ну що ви все про святки та про святки! Багато вам користі від цих святок?
Дурниці це все! Нісенітниця! Була б моя воля, я б такого бевзя, котрий
бігає і галасує «Веселі святки, веселі святки»- зварив би живцем укупі з
начинкою.
Учитель:
- Шановний пане, даруйте, але хто ви такий ?
- Діти, ви знаєте цього пана ?
- Чому він такий сердитий ? Чому не любить Різдва ?
- Ви прочитали оповідання і, звичайно ж, запам'ятали Скруджа. Зараз ми ближче з ним познайомимось. Згадайте, яким постає перед нами Скрудж на початку оповідання.
Використовуючи прийом «Доміно», учні добирають відповідні риси характеру до героя.
Дзвонить дзвіночок.
Учитель: - Що за звук, звідки він іде?
(звук дзвіночків почув Скрудж, сидячи в кріслі в себе вдома, а
згодом в кімнаті з'явився привид його компаньйона Марлі.)
Учитель: - А чому привид?
(бо він помер)
Учитель: - Чи сумував Скрудж за Марлі?
(ні )
Учитель: - Чи були схожі Марлі і Скрудж ?
(так, обидва понад усе любили гроші)
Учитель: - Що сталося з душею Марлі після смерті ?
(її закуто у кайдани, вона приречена мандрувати світами, не
знаючи спокою)
Учитель: - Чому Марлі прийшов до Скруджа ?
(він хотів застерегти його від подібної долі)
Учитель: - Що він йому сказав ?
(учні звертають увагу на епіграф уроку і зачитують його)
Учитель: - Чому це сталося саме у різдвяну ніч ?
(тільки у різдвяну ніч можуть ставитися дива)
Учитель: - Що Марлі пообіцяв Скруджу ?
(що до нього в гості завітають три Духи, які допоможуть йому
змінити своє майбутнє)
Учитель: - Добре, тоді будемо чекати на появу Духів.
Ви мали випереджальне завдання : укласти план - карту подорожі Скруджа різдвяної ночі. Ваші карти знадобляться в подальшій роботі.
Відкриваємо першу сторінку.
З'являється Дух Минулого Різдва.
Дух: - Я Дух Минулого Різдва, останнього твого Різдва, Скрудже. Я
прийшов задля твого добра.
Учитель: - Куди повів Скруджа Дух Минулого Різдва ?
Перша група презентує свою план-карту подорожі Скруджа.
Учитель: - Чи хотів Скрудж бачити тіні минулого ?
. . .
Перегортаємо сторінку.
Дух: - Я Дух Теперішнього Різдва. Я найменший з братів, яких у мене більше як 1800. Прийшов до тебе, Скрудже, щоб учити тебе і хочу щоб ти скористався моєю наукою.
Учитель: - Що побачив Скрудж, подорожуючи з Духом Теперішнього Різдва? Куди привів його Дух?
Друга група презентує свою план-карту подорожі Скруджа.
Учитель: - Знайдіть і прочитайте про останні приготування до святкової вечері в сім'ї Кретчитів і про саму вечерю.
Виразне читання уривка.
БЕСІДА:
??? - Які страви були на святковому столі в Кретчитів.
- Яка традиційна різдвяна страва повинна бути на українському столі і на англійському столі?
- Спостерігаючи за святкуванням в родині Кретчитів, про що хотів дізнатися Скрудж?
- А що скаже на те Дух ? Як почував себе Скрудж після цих слів?
- Що ще показав Дух Теперішрього Різдва нашому герою?
Виразне читання в особах «Він дуже чудний дідок...А я вважаю, що цілком пристойного» : автор, Фред, Фредова дружина.
- Чи закінчилась на цьому подорож з Духом Теперішнього Різдва?
Перегортаємо наступну сторінку.
Дух : - Я Дух Майбутнього Різдва. Прийшов, щоб показати тобі ,Скрудже,
тіні тих подій, що мають статися.
Учитель : - Що відчув Скрудж , побачивши Духа Майбутнього Різдва ?
- Які видива Духа Майбутнього Різдва налякали Скруджа?
Третя група презентує свою план —карту подорожі Скруджа.
Учитель : - Побачивши ці дива і зрозумівши, який жалюгідний кінець чекає
на нього, що відбувається з нашим героєм?
(переосмислює своє життя...)
ІНСЦЕНІЗАЦІЯ. «СКРУДЖ І ДУХ МАЙБУТНЬОГО РІЗДВА»
Учитель : - І, нарешті, перегортаємо останню, четверту сторінку нашої
подорожі.
БЕСІДА:
??? - Чи почав спокутувати Минуле Теперішнім і Майбутнім Скрудж?
- Наша думка про героя змінилася. Можливо, треба дібрати до його характеристики інші риси характеру?
(негативні змінюються на позитивні риси характеру на дошці)
Літературознавець : - Дійсно, казковий кінець! Усі щасливі, і Скрудж теж.
Гармонія в душі героя підкреслюється гармонією
природи. На початку твору природа була сумна...
Учитель: - Діти, допоможіть: знайдіть в тексті опис природи на початку
твору...
... а в кінці твору описується різдвяний ранок, світить яскраве
сонце. Воно розігнало мряку і туман.
Учитель: - І я, як добра чарівниця, продемонструю те, про що написав
Діккенс.
Відкриваю сонечко, знявши покривало.
- З якою метою автор наводить описи природи?
(вони допомагають розкрити внутрішній стан героя)
Учитель: - Такий прийом в літературі називається паралелізм .
Словникова робота: ПАРАЛЕЛІЗМ - від грец. «паралельний» - той, що
знаходиться або йде поруч.
Учитель: - А які ще художні засоби використовує письменник ,
змальовуючи головного героя і події в оповіданні ?
Учитель: - Коли Чарлз Діккенс писав цей твір, то дуже хотів щоб усі
пошерхлі серця, заскорузлі душі перетворилися на добрих і
чуйних. Він вірив у Любов і Милосердя. А ми маємо знати, що
лише добрій, щедрій, щирій людині відкриті справжні радощі
життя.
- А що ви візьмете з собою з нашого уроку, з нашої розмови?
ІV. Оцінки. Підсумки.
V. Домашнє завдання
Орієнтовні запитання бліц-інтерв’ю (учень-учневі):
• Чого ви очікували від твору ? На які думки налаштувала його назва ?
• Чи справдилися ці сподівання ?
• Які враження справив на вас цей твір ?
• Які думки викликав у вас твір ?
• Які епізоди привернули вашу увагу найбільше ?
• Чи хотілося вам прочитати інші твори цього письменника ?
• Які читали ? Чи відмінні від даного твору ?
• Чи відповідає цей твір вашим уподобанням ?
• Чи належить цей твір до таких, що здатні змінити життя людини ?