Волосенко Олена Юріївна
Вчитель початкових класів
Комунального закладу
«Вінницький ліцей №15»
Спеціаліст вищої
кваліфікаційної категорії
Тема уроку:
Поняття про текст. Добір заголовка до тексту
Мета:
ознайомити дітей з поняттям «текст», формувати уявлення про текст як форму зв’язного висловлювання, його характерні ознаки, формувати вміння добирати до тексту заголовок, удосконалювати роботу над звуко-буквеним аналізом слів, привчати учнів працювати у групах, парах;
розвивати зв’язне мовлення, збагачувати словниковий запас, формувати справедливе самооцінювання результатів роботи дітей на уроках;
виховувати любов до України, дружелюбність, охайність, почуття радості за успіхи ближнього, любов до природи.
Обладнання: карта України, зображення ракети, дві колонки з текстами, плакат із правилом про текст, зображення планети «Всезнайки», дидактичний матеріал для роботи в парах, матеріал для роботи в групах, зображення сходинок та ракети, презентація до уроку, плакат «Наш девіз».
Інтерактивні форми роботи: вправа «Очікування», «Асоціативний кущ»,
«Мозковий штурм», «Передбачення», робота в групах, робота в парах, Незакінчені речення, «Мікрофон», «Сходинки».
Хід уроку
І. Організація учнів до роботи.
Вчитель:
Продзвенів уже дзвінок,
Починаємо урок.
1.Повторення девізу уроку:
Думаємо - швидко,
Відповідаємо - чітко,
Пишемо – каліграфічно,
Працюємо – старанно!
ІІ. Повідомлення теми та мети уроку
Вчитель: Ой, яка чудова українська мова!
Звідки все береться, звідкіля і як?
Сьогодні на уроці ми будемо дізнаватися, що можуть утворити речення, пов’язані між собою? А у цьому нам допоможе цікава мандрівка.
ІІІ. Актуалізація опорних знань, умінь та навичок.
Красивий, щедрий рідний край
І мова наша солов’їна.
Люби, шануй, оберігай
Усе, що зветься …( Україна )
Отож, ми розпочинаємо нашу подорож з України.
(на дошці)
— Діти, з якого звуку починається слово Україна? Який це звук?
У у Уу Ук укр ра їн Україна – це словникове слово
— Україна — це країна, у якій ми живемо. З якої букви будемо писати назву нашої країни?
Україна [ у к р а й і н а] –8 зв. , 7 б., 4 скл.
– Діти , як називають людей, що живуть в Україні? Хто ми?
ІV. Мотивація навчальної діяльності.
Вчитель: А тепер ми з вами залишаємо нашу Україну і здійснимо подорож до
друзів, на планету «Всезнайки» , де дізнаємось багато цікавого . Ну що, згодні? Тож, летімо!( На дошку прикріплюється силует ракети).
До старту космічної ракети приготуватися!
Учні. Є – приготуватися! (Ніжками затупотіли і у космос полетіли ).
V. Вивчення нового матеріалу.
1. Робота з дидактичним матеріалом.
- Діти, ми з вами прилетіли на першу зупинку планети «Всезнайки». А як вона називається ви дізнаєтесь , якщо розмістите букви у правильному порядку :
Е С К Т Т. Так – це Текст. Отже тема нашого уроку – це «Поняття про текст. Добір заголовка до тексту».
– З чого складається наша мова? (зі слів)
Мозковий штурм
І колонка:
Бджола — це комаха.
Діти поспішають до школи.
Щедро світить ясне сонечко.
Метелик сів на квітку.
ІІ колонка:
Мурашки — лісові санітари.
Вони поїдають шкідників.
Мурашник — це їхнє місто.
Зруйнуєш мурашник — загине мурашина сім’я.
— Скільки речень у 1-ій колонці (4)
— Про кого йдеться в кожному реченні? (про бджолу, дітей, сонце, метелика)
— Чи можна дібрати заголовок до цих речень?
— Прочитайте, що написано у 2-ій колонці.
— Скільки тут речень? (4)
— Про кого йдеться в кожному реченні? (про мурашок)
— Чи можна дібрати заголовок до всіх цих речень?
Висновок. Порівняйте записи.
— Чим схожі речення у І і ІІ колонках? (у них по 4 речення)
— Чим вони відрізняються? (У першій колонці - різні речення, а в другій — всі про мурашок. Речення пов’язані за змістом.
2. Читання правила з таблиці
Текст — це зв’язані за змістом речення, розміщені в певному порядку. До тексту можна дібрати заголовок.
VІ Фізкультхвилинка (космічна зарядка)
VІІ. Ознайомлення з поняттям заголовок (Ніжками затупотіли на наступну зупинку полетіли)
Ми з вами щойно наблизились до наступної зупинки на планеті
«Всезнайки» - зупинки – «Заголовок».
VIII. Осмислення й узагальнення нових знань
- Діти, зараз ми летимо у ракеті до наступної зупинки, (Ніжками затупотіли на наступну зупинку полетіли)
- Як називається ця зупинка?
- «Казкова».
1. Робота в парі
Діти отримують конверти із завданням.
-Діти, треба визначити, чи є подані речення текстом. Прочитайте речення і розмістіть їх у правильному порядку, щоб вони були пов’язані за змістом.
- Чому ця зупинка називається - «Казкова»?
Конверт 1 для І ряду
Була у них Курочка ряба . Жили собі дід та баба. Знесла курочка яєчко.
Конверт 2 для ІІ ряду
Бігла мишка, та й до рукавички. Йшов дід лісом та й загубив рукавичку. А хто, хто в рукавичці живе?
Конверт 3 для ІІІ ряду
Посадив дід ріпку. Пішов дід кликати бабу. Виросла ріпка велика - превелика.
— Чому це не текст?
— Чому ви легко відновили тексти? (Казки знайомі.) Перевірка правильних відповідей.
2.Отже ми вирушаємо на ракеті до наступної зупинки. – Ніжками затупотіли на наступну зупинку полетіли)
Наступна зупинка - «Дружба».
Робота в групах
— Прочитайте текст. Відгадайте , про кого у ньому ведеться мова? Придумайте власний заголовок . Обґрунтуйте свою відповідь.
Текст 1 . Уже осінь . ________ готується до зими. Цілий день вона носить жолуді, горіхи. Сушить і складає їх у своєму дуплі. З такими запасами не страшно звірятку взимку.
Текст 2. Це тварина, який полюбляє їсти кору молодих дерев і капусту. У нього довгі ноги, великі вуха і короткий хвіст. Пухнасте хутро влітку сіре, а взимку біле.
Текст 3. У нас живе ________. Шерсть м’яка та гладенька, а кігті довгі та гострі. Я кличу його Мурчиком. Зараз він сидить біля нірки і чекає на мишку.
ІX. Підсумок уроку.
2.Рефлексія
Ось і сьогодні на згадку про подорож у кожного із вас сувенір - це зірочка. Якого вона кольору? Вони різних кольорів, тому, що завдання різної складності. Запишіть у щоденник з укр. мови – картка.
Вчитель: Спасибі, вам, діти, за вашу сумлінність та активність.
Швидко спливають хвилини –
От і прощатись пора.
Я на прощання всім зичу
Щастя, здоров’я й добра!
1