Поняття про текст. Розрізнення групи окремих речень і тексту. Заголовок

Про матеріал
УРОК-ГОСТИНИ. Мета уроку: дати учням уявлення про текст; учити розрізняти текст і групи речень; формувати поняття «заголовок тексту»; удосконалювати вміння добирати заголовок відповідно до змісту тексту; розвивати усне мовлення, вміння будувати зв’язне висловлювання; виховувати бережливе ставлення до природи.
Перегляд файлу

ТЕМА УРОКУ                   Поняття про текст. Розрізнення групи окремих речень і тексту. Заголовок

                                                            

 

МЕТА УРОКУ                     дати учням уявлення про текст; учити розрізняти текст і групи речень; формувати поняття «заголовок тексту»; удосконалювати вміння добирати заголовок відповідно до змісту тексту; розвивати усне мовлення, вміння будувати зв’язне висловлювання; виховувати бережливе ставлення до природи.

 

ТИП УРОКУ                              Урок засвоєння нових знань

 

ФОРМА  ПРОВЕДЕННЯ.    Урок -гостини

ФОРМИ  РОБОТИ.        Групова, індивідуальна, фронтальна.

МЕТОДИ  РОБОТИ.   Робота в малих групах, в парах, інтерактивний метод          « Ручки всередині», використання ППЗ « Українська мова. 2 клас» , інтерактивної гри « Грамотійка».

ОЧІКУВАНІ РЕЗУЛЬТАТИ.

Учні зможуть добирати розрізняти окремі групи речень та текст;

                        Добирати заголовки до тексту;

                        Визначати кількість абзаців у поданому тексті.

 

 

КЛЮЧОВІ  ПОНЯТТЯ.  Текст, речення, абзац, заголовок

 

 

 

 

 

І. Організація класу.

ПСИХОГІМНАСТИКА.

Діти! У нас сьогодні  свято,

гостей зібралося багато.

Ану ж на них ви подивіться

І веселенько усміхніться.

А тепер тихенько поверніться,

один одному всміхніться,

На урок старання не забудьте взяти,

Сядьте всі рівненько , будем починати.

 

ДЕВІЗ УРОКУ

Рости, навчатись, пізнавати  і гарною людиною cтавати!

 

Сьогодні у нас урок-гостини. Ми будемо мандрувати до годівнички.

  • Які пташки потребують допомоги?
  • Яких пташок не зустрінемо взимку біля годівнички?

 

Гра « Влучний стрілок»

Вилучіть зайві ласощі для птахів.

Гра «Можна-не можна»

- Діти, а що не можна приносити до годівнички ? ( усе солоне і смажене)

 

ІІ . Актуалізація опорних знань , умінь та навичок

  1. Перевірка домашнього завдання.
  • Які речення списали?
  • Які слова ввічливості підкреслили?

 

Пальчикова гімнастика.

Оцей пальчик- мій дідусь.

Оцей пальчик – мій татусь.

Оцей пальчик- бабуся,

А оце- матуся.

Оцей пальчик- я,

Ось і дружна вся сім′я.

  1. Каліграфічна хвилинка. Гра « Чарівний пензлик»

П, п  птахи

 

3. Словниковий диктант . Гра « Впізнай словникове слово за малюнками».

Вересень, шофер, комп’ютер, червоний, жайворонок, дятел.

 

4. Мовна розминка

 

А) Інтерактивна вправа « Ручки всередині».

( Істинне висловлювання- відкрита долонька, хибне висловлювання- ручки всередині у кулачок)

- В українському алфавіті 23 літери;

- Українська мова – державна мова України;

- Слова переносяться із рядка в рядок по 1 літері;

- Звуки ми пишемо, бачимо, читаємо.

- В українській  мові 6 голосних звуків.

- Мовлення буває усним і писемним.

 

Гра «Яке це мовлення?»  

Хлопчики підводять руку, якщо почують про усне мовлення;

дівчатка — про писемне.

•  Двоє учнів розмовляють.

•  Учителька пише на дошці.

•  Бабуся розмовляє по телефону.

•  Тато написав листа.

    Екскурсовод веде екскурсію.

•  Діти пишуть у зошиті.

  

Б) Інтерактивна гра « Грамотійка».

Щоб попередити помилки - попрацюємо над орфограмою - написання слів з подовженими м’якими приголосними звуками, які на письмі позначаються двома однаковими літерами.

  • Знайдіть слова на цю орфограму.
  • Життя, зілля, плаття, насіння.

 

РОБОТА З педагогічно-програмовим засобом « Українська мова. 2 клас». ВСТУП

Мовка. У нас сьогодні непроста задача- розглянути , що собою являє наша країна Мовознавця.

Суржик. А чому це у нас усе підписано- і дерева, і птахи, і слова.

Мовка.  А тому, Суржику, бо все має свою назву.

 

5. Підготовка до сприйняття нового матеріалу

 

Робота за опорною схемою. Гра « Продовжіть логічний ряд»

Звук- склад- ….

  • Діти, продовжіть логічний ряд.

- Звук- склад- слово- словосполучення- речення- текст

 

РОБОТА В МАЛІЙ ГРУПІ

Розташуйте мовні одиниці від найменшої до найбільшої.

( Звук- склад- слово- словосполучення- речення- текст)

 

 

ІІІ. Повідомлення теми та мети уроку. Мотивація навчальної діяльності.

 

Буква до букви —

І виникло слово.

Слово до слова —

Звучить рідна мова.

Сьогодні на уроці ми познайомимося з тестом, будемо розрізняти групи речень та текст.

ПІСЛЯ УРОКУ УЧНІ ЗМОЖУТЬ :

  Добирати розрізняти окремі групи речень та текст;

   Добирати заголовки до тексту;

   Визначати кількість абзаців у поданому тексті.

 

РОБОТА ІЗ СЛОВНИЧКОМ ПОНЯТЬ

-Нові слова заносимо до нашого словничка понять

Текст

Заголовок

Абзац

ІНТЕРАКТИВНЕ ГОЛОСУВАННЯ

- Яке з понять вам відоме? Що вам відомо з теми? Що б ви хотіли дізнатися з

теми? З якою метою ви вивчаємо тему « Текст»? Для чого потрібно знати цю тему?

 

РУХАНКА

 

VІ . Сприйняття та повідомлення нового навчального матеріалу. Розвиток мовленнєвих умінь та навичок.

1. Спостереження та аналіз мовних фактів.

А) Фронтальна робота

  • Що записано на дошці?
  •  

Лютий - найважчий для птахів місяць.

 

  • А якщо я додам ще одне речення . Може утворитися текст? Чому?

 

Як птахам дістати під льодом їжу - травичку, зернятка?

 

- А якщо я додам такі речення. Чи ви зрозуєме, що я хотіла вам сказати?

 

Ми повинні допомагати своїм маленьким, слабким пернатим друзям. Їм багато не треба. Хто дасть зерняток, хто - сальця, хто - ягід, хто - хлібних крихт. А скільки їх можна врятувати від голодної смерті!

 

Отже, текстом можна назвати 1 речення? 2 речення? Що таке текст?

 

 Робота за ППЗ « Українська мова . 2 клас». Теоретична частина. Шпаки.

 

Була середина березня. Ми з нетерпінням чекали, коли до нас у садок знову прилетять старі знайомі — шпаки. Снігурі нам надзвичайно сподобалися. Це — милі, веселі птахи, перші перелітні гості, радісні вісники весни.

Багато сотень кілометрів треба  летіти шпакам зі своїх зимових таборів у теплих країнах. Ведмідь взимку спить . Не чіпайте шпаківень!

- Про що ви дізналися ? Речення об’єднані однією темою? Речення пов’язані між собою?

Висновок :

ТЕКСТ- це речення, пов’язані за змістом,

 

В) Робота за ППЗ « Українська мова . 2 клас». Теоретична частина. Лелека

- Про що ви дізналися ? Речення об’єднані однією темою? Речення пов’язані між собою? Що б ви вдосконалили? ( Речення потрібно розставити в логічній послідовності)

Висновок :

ТЕКСТ- це речення, пов’язані за змістом, розміщені у певній логічній  послідовності.

 

2. Навчально-тренувальна практика.

Б) Робота за підручником. ( с. 79. вправа 205)

Прочитайте та порівняйте написане праворуч та ліворуч. Чим відрізняються речення?

Який стовпчик містить текст? Доведіть свою думку.

- Чи пов’язані між собою речення?

РОБОТА ЗА ДИДАКТИЧНОЮ ТАБЛИЦЕЮ.

Текст – це речення пов’язані за змістом, розміщені у певній логічній послідовності.

 

РОБОТА НАД  ПРАВИЛОМ   (с. 79)

 

РУХЛИВА ХВИЛИНКА

 

Г) Робота за підручником с. 79 вправа 206.

З чого ви б почали свою розповідь? Яке речення повинно бути першим у тексті?

Яке речення повинно логічно слідувати далі?

Яке речення повинно бути останнім?

Який заголовок можна підібрати до тексту?

 

  1. Удосконалення первинних знань, умінь, навичок на новому мовному матеріалі.

А) Робота в парах

Вилучіть зайве речення.

  Прийшла холодна зима. Голодно пташкам взимку. Сергійко і Надійка зробили годівничку. Трактор зорав поле. Вони причепили її на дереві. В годівничку насипали зерна, крихти хліба, насіння соняшника. До годівнички прилетіло багато птахів. Синички, горобчики, снігурі жадібно клювали корм і дякували своїм друзям за допомогу.

 

Б) Робота в малих групах

Порахуйте кількість абзаців. Підберіть заголовок.

      Зима - прекрасна пора року. А особливо добре взимку в лісі.

      Нам здається, що у зимовому лісі панує спокій і тиша, але це тільки на перший погляд. Коли з'являється сонце, весь ліс перевтілюється і блищить. Багато лісових жителів лягли в сплячку, а ті, хто залишився, прикладають великі зусилля, щоб прогодуватися. Ось заєць-боягуз здирає кору з берези, а ось і синичка перелітає з дерева на дерево. Раптом з величезної гілки ялини впав сніг - це білка скаче з горішком у зубах. Навіть вовк і лисиця не сидять на місці, вони нишпорять по лісі в пошуках здобичі. Снігурі, як ягоди горобини. Присіли на гілці. Вдалині поважно бродить лось з величезними рогами.

    А сам ліс прикрашений пухнастим, білосніжним снігом, що іскриться в променях сонця.

   Як добре взимку в лісі!

 

В) Робота за підручником с. 79 вправа 207.

- Про що цей текст?

- Який заголовок можна підібрати?

 

Д) Робота в групах. Робота з деформованими реченнями.

Складіть текст із частин

Снігур

 До годівнички прилетіли пташки.  Це були яскраві снігурі.

 На голівці в них чорна шапочка. Спинку прикрашав бурувато-сірий піджачок. На грудях і черевці майоріли, наче жар, червоний фартушок і червона сорочка. Коротеньким і товстим дзьобиком пташка вишукувала ягоди горобини.

 Снігурі недарма дістали таку назву, бо прилітають із першим снігом.

 

V. Підсумок уроку

ТЕСТУВАННЯ

Текст – це:

А) слова;

Б) речення, пов’язані за змістом;

В) склади

 

 

Ознаки тексту:

А) заголовок;

Б) абзаци;

В) речення розташовані у певній послідовності, пов’язані між собою.

 

До кожного тексту можна дібрати :

А) заголовок;

Б) об’яву;

В) інформацію.

 

РОБОТА ІЗ СЛОВНИЧКОМ ПОНЯТЬ

  • Які нові слова запам’ятали?
  • Що називаємо текстом?

 Гра « Додай слово»

ЯКЩО РЕЧЕННЯ ЗА ЗМІСТОМ ОБ'ЄДНАТИ,

ТОДІ           ЇХ МОЖНА НАЗВАТИ .

 ( ТЕКСТОМ)     

 

VI. Домашнє завдання

С. 80, вправа 208.

doc
Додано
7 січня 2022
Переглядів
3118
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку