ТЕМА УРОКУ Поняття про текст. Розрізнення групи окремих речень і тексту. Заголовок
МЕТА УРОКУ дати учням уявлення про текст; учити розрізняти текст і групи речень; формувати поняття «заголовок тексту»; удосконалювати вміння добирати заголовок відповідно до змісту тексту; розвивати усне мовлення, вміння будувати зв’язне висловлювання; виховувати бережливе ставлення до природи.
ТИП УРОКУ Урок засвоєння нових знань
ФОРМА ПРОВЕДЕННЯ. Урок -гостини
ФОРМИ РОБОТИ. Групова, індивідуальна, фронтальна.
МЕТОДИ РОБОТИ. Робота в малих групах, в парах, інтерактивний метод « Ручки всередині», використання ППЗ « Українська мова. 2 клас» , інтерактивної гри « Грамотійка».
ОЧІКУВАНІ РЕЗУЛЬТАТИ.
Учні зможуть добирати розрізняти окремі групи речень та текст;
Добирати заголовки до тексту;
Визначати кількість абзаців у поданому тексті.
КЛЮЧОВІ ПОНЯТТЯ. Текст, речення, абзац, заголовок
І. Організація класу.
ПСИХОГІМНАСТИКА.
Діти! У нас сьогодні свято,
гостей зібралося багато.
Ану ж на них ви подивіться
І веселенько усміхніться.
А тепер тихенько поверніться,
один одному всміхніться,
На урок старання не забудьте взяти,
Сядьте всі рівненько , будем починати.
ДЕВІЗ УРОКУ
Рости, навчатись, пізнавати і гарною людиною cтавати!
Сьогодні у нас урок-гостини. Ми будемо мандрувати до годівнички.
Гра « Влучний стрілок»
Вилучіть зайві ласощі для птахів.
Гра «Можна-не можна»
- Діти, а що не можна приносити до годівнички ? ( усе солоне і смажене)
ІІ . Актуалізація опорних знань , умінь та навичок
Пальчикова гімнастика.
Оцей пальчик- мій дідусь.
Оцей пальчик – мій татусь.
Оцей пальчик- бабуся,
А оце- матуся.
Оцей пальчик- я,
Ось і дружна вся сім′я.
П, п птахи
3. Словниковий диктант . Гра « Впізнай словникове слово за малюнками».
Вересень, шофер, комп’ютер, червоний, жайворонок, дятел.
4. Мовна розминка
А) Інтерактивна вправа « Ручки всередині».
( Істинне висловлювання- відкрита долонька, хибне висловлювання- ручки всередині у кулачок)
- В українському алфавіті 23 літери;
- Українська мова – державна мова України;
- Слова переносяться із рядка в рядок по 1 літері;
- Звуки ми пишемо, бачимо, читаємо.
- В українській мові 6 голосних звуків.
- Мовлення буває усним і писемним.
Гра «Яке це мовлення?»
Хлопчики підводять руку, якщо почують про усне мовлення;
дівчатка — про писемне.
• Двоє учнів розмовляють.
• Учителька пише на дошці.
• Бабуся розмовляє по телефону.
• Тато написав листа.
Екскурсовод веде екскурсію.
• Діти пишуть у зошиті.
Б) Інтерактивна гра « Грамотійка».
Щоб попередити помилки - попрацюємо над орфограмою - написання слів з подовженими м’якими приголосними звуками, які на письмі позначаються двома однаковими літерами.
РОБОТА З педагогічно-програмовим засобом « Українська мова. 2 клас». ВСТУП
Мовка. У нас сьогодні непроста задача- розглянути , що собою являє наша країна Мовознавця.
Суржик. А чому це у нас усе підписано- і дерева, і птахи, і слова.
Мовка. А тому, Суржику, бо все має свою назву.
5. Підготовка до сприйняття нового матеріалу
Робота за опорною схемою. Гра « Продовжіть логічний ряд»
Звук- склад- ….
- Звук- склад- слово- словосполучення- речення- текст
РОБОТА В МАЛІЙ ГРУПІ
Розташуйте мовні одиниці від найменшої до найбільшої.
( Звук- склад- слово- словосполучення- речення- текст)
ІІІ. Повідомлення теми та мети уроку. Мотивація навчальної діяльності.
Буква до букви —
І виникло слово.
Слово до слова —
Звучить рідна мова.
Сьогодні на уроці ми познайомимося з тестом, будемо розрізняти групи речень та текст.
ПІСЛЯ УРОКУ УЧНІ ЗМОЖУТЬ :
Добирати розрізняти окремі групи речень та текст;
Добирати заголовки до тексту;
Визначати кількість абзаців у поданому тексті.
РОБОТА ІЗ СЛОВНИЧКОМ ПОНЯТЬ
-Нові слова заносимо до нашого словничка понять
Текст
Заголовок
Абзац
ІНТЕРАКТИВНЕ ГОЛОСУВАННЯ
- Яке з понять вам відоме? Що вам відомо з теми? Що б ви хотіли дізнатися з
теми? З якою метою ви вивчаємо тему « Текст»? Для чого потрібно знати цю тему?
РУХАНКА
VІ . Сприйняття та повідомлення нового навчального матеріалу. Розвиток мовленнєвих умінь та навичок.
1. Спостереження та аналіз мовних фактів.
А) Фронтальна робота
Лютий - найважчий для птахів місяць.
Як птахам дістати під льодом їжу - травичку, зернятка?
- А якщо я додам такі речення. Чи ви зрозуєме, що я хотіла вам сказати?
Ми повинні допомагати своїм маленьким, слабким пернатим друзям. Їм багато не треба. Хто дасть зерняток, хто - сальця, хто - ягід, хто - хлібних крихт. А скільки їх можна врятувати від голодної смерті!
Отже, текстом можна назвати 1 речення? 2 речення? Що таке текст?
Робота за ППЗ « Українська мова . 2 клас». Теоретична частина. Шпаки.
Була середина березня. Ми з нетерпінням чекали, коли до нас у садок знову прилетять старі знайомі — шпаки. Снігурі нам надзвичайно сподобалися. Це — милі, веселі птахи, перші перелітні гості, радісні вісники весни.
Багато сотень кілометрів треба летіти шпакам зі своїх зимових таборів у теплих країнах. Ведмідь взимку спить . Не чіпайте шпаківень!
- Про що ви дізналися ? Речення об’єднані однією темою? Речення пов’язані між собою?
Висновок :
ТЕКСТ- це речення, пов’язані за змістом,
В) Робота за ППЗ « Українська мова . 2 клас». Теоретична частина. Лелека
- Про що ви дізналися ? Речення об’єднані однією темою? Речення пов’язані між собою? Що б ви вдосконалили? ( Речення потрібно розставити в логічній послідовності)
Висновок :
ТЕКСТ- це речення, пов’язані за змістом, розміщені у певній логічній послідовності.
2. Навчально-тренувальна практика.
Б) Робота за підручником. ( с. 79. вправа 205)
Прочитайте та порівняйте написане праворуч та ліворуч. Чим відрізняються речення?
Який стовпчик містить текст? Доведіть свою думку.
- Чи пов’язані між собою речення?
РОБОТА ЗА ДИДАКТИЧНОЮ ТАБЛИЦЕЮ.
Текст – це речення пов’язані за змістом, розміщені у певній логічній послідовності.
РОБОТА НАД ПРАВИЛОМ (с. 79)
РУХЛИВА ХВИЛИНКА
Г) Робота за підручником с. 79 вправа 206.
З чого ви б почали свою розповідь? Яке речення повинно бути першим у тексті?
Яке речення повинно логічно слідувати далі?
Яке речення повинно бути останнім?
Який заголовок можна підібрати до тексту?
А) Робота в парах
Вилучіть зайве речення.
Прийшла холодна зима. Голодно пташкам взимку. Сергійко і Надійка зробили годівничку. Трактор зорав поле. Вони причепили її на дереві. В годівничку насипали зерна, крихти хліба, насіння соняшника. До годівнички прилетіло багато птахів. Синички, горобчики, снігурі жадібно клювали корм і дякували своїм друзям за допомогу.
Б) Робота в малих групах
Порахуйте кількість абзаців. Підберіть заголовок.
Зима - прекрасна пора року. А особливо добре взимку в лісі.
Нам здається, що у зимовому лісі панує спокій і тиша, але це тільки на перший погляд. Коли з'являється сонце, весь ліс перевтілюється і блищить. Багато лісових жителів лягли в сплячку, а ті, хто залишився, прикладають великі зусилля, щоб прогодуватися. Ось заєць-боягуз здирає кору з берези, а ось і синичка перелітає з дерева на дерево. Раптом з величезної гілки ялини впав сніг - це білка скаче з горішком у зубах. Навіть вовк і лисиця не сидять на місці, вони нишпорять по лісі в пошуках здобичі. Снігурі, як ягоди горобини. Присіли на гілці. Вдалині поважно бродить лось з величезними рогами.
А сам ліс прикрашений пухнастим, білосніжним снігом, що іскриться в променях сонця.
Як добре взимку в лісі!
В) Робота за підручником с. 79 вправа 207.
- Про що цей текст?
- Який заголовок можна підібрати?
Д) Робота в групах. Робота з деформованими реченнями.
Складіть текст із частин
Снігур
До годівнички прилетіли пташки. Це були яскраві снігурі.
На голівці в них чорна шапочка. Спинку прикрашав бурувато-сірий піджачок. На грудях і черевці майоріли, наче жар, червоний фартушок і червона сорочка. Коротеньким і товстим дзьобиком пташка вишукувала ягоди горобини.
Снігурі недарма дістали таку назву, бо прилітають із першим снігом.
V. Підсумок уроку
ТЕСТУВАННЯ
Текст – це:
А) слова;
Б) речення, пов’язані за змістом;
В) склади
Ознаки тексту:
А) заголовок;
Б) абзаци;
В) речення розташовані у певній послідовності, пов’язані між собою.
До кожного тексту можна дібрати :
А) заголовок;
Б) об’яву;
В) інформацію.
РОБОТА ІЗ СЛОВНИЧКОМ ПОНЯТЬ
Гра « Додай слово»
ЯКЩО РЕЧЕННЯ ЗА ЗМІСТОМ ОБ'ЄДНАТИ,
ТОДІ … ЇХ МОЖНА НАЗВАТИ .
( ТЕКСТОМ)
VI. Домашнє завдання
С. 80, вправа 208.