Матеріали презентації можуть бути використані у закладах освіти як основа для просвітницької бесіди стосовно попередження ситуацій, що спричиняють цькування, оскільки вони зорієнтовані на попередження булінгу (цькування) у освітньому середовищі.
Так, текст матеріалів містить п'ять основних блоків інформації:
־ щодо визначення булінгу (цькування) та його потенційних наслідків,
־ принципи діяльності щодо запобігання та протидії булінгу
(цькуванню),
־ щодо створення безпечного освітнього середовища,
־ щодо інформаційно-просвітницьких заходів,
־ рекомендації для успішної боротьби зі цькуванням в закладах освіти.
Принцип недискримінації за будь-якими ознаками гарантує однакове ставлення до людей, незалежно від їхньої національності, статі, расової належності чи етнічного походження, релігії або вірувань, фізичних вад, віку чи сексуальної орієнтації.
Принцип ненасильницької поведінки в міжособистісних стосунках сприяє запобіганню конфлікту, забезпечує збереження нормальних міжособистісних стосунків, зміцнює взаємну повагу й довіру. Попередження міжособистісних конфліктів є одним з найважливіших завдань адже попередити конфлікт набагато легше, ніж конструктивно вирішити його. Профілактика міжособистісних конфліктів повинна вестися одночасно по всіх напрямках: створення обʼєктивних умов, що перешкоджають виникненню і деструктивному розвитку передконфліктних ситуацій, оптимізація організаційно-управлінських умов роботи, блокування особистісних причин виникнення конфліктів, усунення соціально-психологічних причин виникнення міжособистісних конфліктів .
Принцип особистісно-орієнтованого підходу до кожної дитини гарантує навчання, центром якого є особистість дитини, її самобутність, самостійність.
принципи особистісно орієнтованого підходу:
принцип самоактуалізації. У кожної дитини існує потреба в актуалізації своїх інтелектуальних, мистецьких та фізичних здібностей. Важливо спонукати і підтримати прагнення вихованців до прояву і розвитку своїх природних і соціально-придбаних можливостей;
принцип індивідуальності. Створення умов для формування особистості вихованця - це головна задача будь-якого закладу освіти. Слід намагатися не тільки враховувати індивідуальні особливості дитини, але і всіляко сприяти її подальшому розвитку;
принцип суб'єктивності. Слід допомогти дитині стати справжнім суб'єктом життєдіяльності групи і школи, сприяти формуванню і збагаченню її суб'єктивного досвіду;
принцип вибору. Педагогічно доцільно, щоб дитина жила, навчалася і виховувалася в умовах постійного вибору, мала об'єктивні повноваження у виборі мети, змісту, форм і способів організації навчально-виховного процесу та життєдіяльності в групі;
принцип творчості і успіху. Індивідуальна і колективна творча діяльність дозволяє визначати і розвивати індивідуальні особливості дитини. Завдяки творчості, дитина виявляє свій творчий хист, дізнається про сильні сторони своєї особистості;
принцип довіри і підтримки. Віра в дитину, довіра, підтримка її прагнень до саморегуляції і самоствердження повинні прийти на зміну надмірній вимогливості і надмірному контролю. Не зовнішні впливи, а внутрішня мотивація детермінує успіх навчання та виховання дитини.
Створення безпечного освітнього середовища
Безпечне освітнє середовище – це стан освітнього середовища, в якому наявні безпечні умови навчання та праці, комфортна міжособистісна взаємодія, що сприяє емоційному благополуччю учнів, педагогів і батьків, відсутні будьякі прояви насильства та є достатні ресурси для їх запобігання, а також дотримано прав і норм фізичної, психологічної, інформаційної та соціальної безпеки кожного учасника навчально-виховного процесу.
Нарями:
безпечний фізичний простір; безпечне емоційно-психологічне середовище, - створюється з метою розвитку в учасників освітнього процесу соціальноемоційної грамотності, толерантності, прийняття різноманітності, вміння співпрацювати, навичок ненасильницької комунікації
Як учням впоратися з ситуацією самостійно:
Ігноруйте кривдника. Якщо є можливість, намагайтесь уникнути сварки, зробіть вигляд, що вам байдуже і йдіть геть. Така поведінка не свідчить про боягузтво, адже, навпаки, іноді зробити це набагато складніше, ніж дати волю емоціям.
Якщо ситуація не дозволяє вам піти, зберігаючи самовладання, використайте гумор. Цим ви можете спантеличити кривдника/кривдників, відволікти його/їх від наміру дошкулити вам.
Стримуйте гнів і злість. Адже це саме те, чого домагається кривдник. Говоріть спокійно і впевнено, покажіть силу духу.
Не вступайте в бійку. Кривдник тільки й чекає приводу, щоб застосувати силу. Що агресивніше ви реагуєте, то більше шансів опинитися в загрозливій для вашої безпеки і здоров’я ситуації.
Не соромтеся обговорювати такі загрозливі ситуації з людьми, яким ви довіряєте.
Це допоможе вибудувати правильну лінію поведінки і припинити насилля.
Робота з батьками
Необхідним є:
підготувати пам’ятки для батьків, наприклад «Коли хочеш як ліпше, або Як негативні інтервенції батьків впливають на дітей», «Що не можна забороняти дитині: дев’ять акцентів для батьків»,
організувати правовий всеобуч для батьків з питань охорони дитинства, попередження жорстокості та насилля, вирішення сімейних конфліктів за участю працівників управління юстиції, служби у справах дітей, правоохоронних органів міста, провести батьківські збори з метою роз’яснювальної роботи щодо Закону України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо протидії булінгу (цькуванню)» індивідуальна робота з батьками агресивних дітей і батьків дітей-жертв, тощо
Що можуть зробити батьки
Багато учнів соромляться розповідати дорослим, що вони є жертвами булінґу.
Проте якщо дитина все-таки підтвердила в розмові, що вона стала жертвою булінґу, то скажіть їй:
Я тобі вірю(це допоможе дитині зрозуміти, що Ви повністю на її боці).
Мені шкода, що з тобою це сталося(це допоможе дитині зрозуміти, що Ви переживаєте за неї і співчуваєте їй).
Це не твоя провина(це допоможе дитині зрозуміти, що її не звинувачують у тому, що сталося).
Таке може трапитися з кожним(це допоможе дитині зрозуміти, що вона не самотня: багатьом її одноліткам доводиться переживати залякування та агресію в той чи той момент свого життя).
Добре, що ти сказав мені про це(це допоможе дитині зрозуміти, що вона правильно вчинила, звернувшись по допомогу).
Я люблю тебе і намагатимуся зробити так, щоб тобі більше не загрожувала небезпека(це допоможе дитині з надією подивитись у майбутнє та відчути захист).
Рекомендації для успішної боротьби зі цькуванням в закладах освіти
Усі члени шкільної спільноти мають дійти єдиної думки, що насильство, цькування, дискримінація за будь-якою ознакою, сексуальні домагання і нетерпимість у школі є неприйнятними.
Кожен має знати про те, в яких формах може виявлятися насильство й цькування і як від нього страждають люди. Вивчення прав людини і виховання в дусі миру має бути включено до шкільної програми.
Спільно з учнями мають бути вироблені правила поведінки у класі, а потім загальношкільні правила. Правила мають бути складені в позитивному ключі «як треба», а не як «не треба» поводитися. Правила мають бути зрозумілими, точними і короткими.
Дисциплінарні заходи повинні мати виховний, а не каральний характер. Осуд, зауваження, догана мають бути спрямовані на вчинок учня і його можливі наслідки, а не на особистість порушника правил.
Жоден випадок насильства або цькування і жодну скаргу не можна залишати без уваги. Учням важливо пояснити, що будь-які насильницькі дії, образливі слова є неприпустимими. Реакція має бути негайною (зупинити бійку, припинити знущання) та більш суворою при повторних випадках агресії.
Аналізуючи ситуацію, треба з’ясувати, що трапилося, вислухати обидві сторони, підтримати потерпілого й обов’язково поговорити із кривдником, щоб зрозуміти, чому він або вона так вчинили, що можна зробити, щоб таке не повторилося. До такої розмови варто залучити шкільного психолога.
Залежно від тяжкості вчинку можна пересадити учнів, запропонувати вибачитися, написати записку батькам або викликати їх, позбавити учня можливості брати участь у позакласному заході.
Учням треба пояснити, що навіть пасивне спостереження за знущаннями і бійкою надихає кривдника продовжувати свої дії. Свідки події повинні захистити жертву насильства і , якщо треба, покликати на допомогу дорослих.
Джерела:
1.Про булінг у шкільному середовищі та протидію булінгу в ліцеї. URL: http://2school.in.ua/pro-buling-u-shkilnomu-seredovyshhi-ta-protydiyu-bulingu-vlitseyi/
2.План заходів. URL: http://gymnasia31.ck.ua/wp-content/uploads/2020/06/buling3.pdf
3.Принцип недискримінації. URL: http://surl.li/hehnv
4.Тренінг за темою «Ненасильницька поведінка, ненасильницьке розвʼязання конфліктів у сімейних і міжособистісних відносинах». URL:
https://hfks.org.ua/nformacjna-stornka/trenng-za-temoyu-nenasilnicka-povednkanenasilnicke-rozvyazannya-konflktv-u-smejnih--mzhosobistsnih-vdnosinah/
5. Особистісно - орієнтований підхід як чинник удосконалення управління процесом виховання в загальноосвітньому навчальному закладі. URL:
http://umo.edu.ua/images/content/nashi_vydanya/stud_almanah/63.pdf
6.Ґендерна рівність. URL: https://nssu.gov.ua/genderna-rivnist