Не про науково |
ґ |
ав свій шанс! Поради учням, які збираються писати -дослідну роботу |
|
Психолог загальноосвітньої школа І-ІІІ ступенів № 9 Покровської
міської ради Донецької області
Свіженець Л.В.
1. ЩО ТАКЕ НАУКОВО-ДОСЛІДНА РОБОТА ТА ЇЇ МЕТА. 3
2.ЧИ ВАРТО УЧНЕВІ ПИСАТИ НАУКОВО-ДОСЛІДНУ РОБОТУ? 4
3.ПОСЛІДОВНІСТЬ РОБОТИ НАД НАУКОВИМ ДОСЛІДЖЕННЯМ 6
Брошура призначена для заохочення, надихання учнів загальноосвітніх шкіл, ліцеїв, гімназій до написання науково-дослідної роботи. У ній окреслено позитивні й негативні моменти, пов’язані з написанням науково-дослідної роботи, окреслено етапи.
1. Що таке науково-дослідна робота та її мета.
Любий друже, якщо ти взяв до рук цю брошуру, то не помилюся, якщо скажу, що ти – дослідник-початківець або ж юне дарування, і в твоїй голові крутиться безліч оригінальних, цікавих ідей, але біда у тому, що ти не знаєш, що з ними робити, як їх упорядкувати й довести до логічного кінця, те що придумано, досліджено. Відповідь одна – слід написати писати науководослідну роботу.
Це сполучення слів може, звичайно ж, викликати в тебе певні страхи, паніку, увігнати тебе в ступор і тоді ти починаєш думати: «А навіщо мені потрібен цей клопіт? Я не в змозі це зробити? А може, в мене взагалі нічого не вийде?» Тож перш ніж панікувати, пропоную прочитати мої поради, а вже потім зробити остаточний вибір.
Спочатку, окреслимо коло питань на які слід звернути увагу, починаючи працювати :
1. Що ж це таке науково-дослідна робота? Яка її мета?
2. Чи ватро займатися цією справою? Що мені особисто дасть робота над нею?
3. З яких етапів складається робота.
Отож, за звичкою, почнемо з відповіді на перше питання тобто із з’ясування, самого поняття науково-дослідна робота. За тлумаченням можна звернутися як до словника чи брошур, так і до улюбленого нами інтернету. Переглянувши декілька джерел, розумієш: скільки авторів, стільки й визначень, але суть одна.
Отже, науково-дослідна робота – це письмовий опис результатів власних
досліджень, які ґрунтуються на критичному опрацюванні наукової
Основна її мета
глибоко і творчо опрацювати одне з питань теорії і практики з певного
отримати й систематизувати нові знання, уміння і навички з конкретного предмета
2.Чи варто учневі писати науково-дослідну роботу?
Переходимо до розгляду важливого для кожного питання: «Чи слід витрачати свої зусилля на написання роботи? Яка мені особисто від цього користь?». Почну з того, що скажу, що, по-перше, кожна робота – це зусилля. По-друге – вона обов’язково несе позитивні і негативні наслідки.
Зупинімося на позитиві. Виконуючи роботу:
- Ти відчуваєш, що ти не зовсім такий, як всі – ти
можеш мислити, продукувати нові ідеї!
- Маєш можливість втілити в життя свої цікаві ідеї і навчишся, як правильно це зробити.
- Ти матимеш змогу познайомитися з такими ж творчими однолітками, спілкуватися з вчителями, викладачами вузів.
- Навчишся уважно читати, аналізувати й
систематизувати прочитане, виділяти головне.
- Навчишся формулювати гіпотезу, ставити мету, задачі, визначати цілі, розуміти що таке предмет і об’єкт дослідження.
- Читаючи, розвиватимешся, бо під час читання вдосконалюється мислення, мовлення, пам'ять.
- Навчишся оформляти роботу, захищати її.
- Отримаєш колосальний досвід спілкування, навчання, дослідження, і коли підеш вчитися, то у вузі тобі буде значно легше працювати, тому що знаєш алгоритм роботи.
- Є можливість заробити на своїх знаннях (існує безліч премій – від Президентської до премії від місцевої влади).
- Якщо твоя робота цікава, ти їздиш з нею по різних містах, виступаєш і заводиш друзів з усіх куточків нашої країни.
- Є шанс, що якийсь з вузів захоче бачити тебе своїм студентом.
- Захистившись добре, ти отримаєш ні з чим незрівнянне почуття задоволення, такий позитивний заряд, що зрозумієш – ти працював не дарма!!!
Можливо, список можна було б і продовжувати, але думаю, що цього достатньо, щоб усвідомити важливість і користь роботи над науководослідною роботою.
Розглянемо негативний бік написання роботи.
- Тобі прийдеться багато працювати: вивчати літературу, писати реферативну частину роботи, проводити досліди, або створювати якусь модель і ще багато дрібних нюансі, які забирають час.
- Твоя робота може виявитися не досить цікавою чи досконалою і ти не займеш з нею якогось високого місця.
- На захисті ти не був досить красномовним та впевненим і тому твою роботу не оцінили.
- Твою роботу не оцінили по достоїнству, не зрозуміли хід твоїх думок й робота не пройшла у другий тур.
Цей список також можна продовжити, але основне окреслено.
Але ж!!! На кожен негативний момент можна поглянути з іншого боку! - Ніщо так не навчає, як поразка! Саме вона дає стимул до вдосконалення!
- Працюючи над роботою, ти багато читав, а значить збагатився знаннями, які ще згодяться тобі в майбутньому!
- Ти познайомився з цікавими людьми.
- Ти вчився оформлювати роботу, проводити експерименти, писати висновки досліджень, захищати роботу.
- Ти отримав безцінне – досвід!!! Він дасть тобі змогу врахувати недоліки і наступного разу, допрацювавши роботу, перемогти!
3.Послідовність роботи над науковим дослідженням
А тепер про те, з чого починати та у якій послідовності виконувати.
Отож, кроки такі.
1. Спочатку обираєш галузь (тобто навчальний предмет), у якій будете працювати.
2. Обираєш наставника, наукового керівника. Він ненав’язливо підведе вас до наступного кроку.
3. Обраєш теми (твої вподобання, що хочеш дослідити, розробити).
4. Далі ти формулюєш провідні ідеї та гіпотезу.
5. Потім складаєш каркас, загального попереднього плану, роботи.
6. Укладаєш список літератури та опрацьовуєш її.
7. Відбираєш методи наукового дослідження.
8. Розробляєш теоретичні положення, методи експерименту, програму дослідження.
9. Пишеш реферативну частину роботи.
10. Проводиш дослідження й накопичуєш дані.
11. Створюєш продукт,
12. Письмово й літературно оформлюєш результати. Пишеш висновки.
13. Готуєшся до захисту: пишеш і запам’ятовуєш
виступ, робиш до нього презентацію.
14. Захищаєш роботу.
По кожному з етапів досвідчений керівник дасть вам слушні поради. Вашим же завданням буде уважно його слухати й чути те, що він говорить.
Отже, це поки що все.
Сподіваюсь, юний друже, що скоро зможу назвати тебе юним науковцем!
Щиро бажаю успіхів! Бажаю не здаватися, коли трапляються негаразди!
Якщо ви вирішили писати роботу, то детальніше про написання роботи її структуру ви можете дізнатися за такими посиланнями:
1. https://www.br.com.ua/referats/Pedagogica/67773.htm?dl
2. https://studfiles.net/preview/5775058/page:5/
3. https://svitppt.com.ua/rizne/tehnologiya-napisannya-naukovodoslidnih-robituchnivchleniv-maloi-akademii-nauk-ukraini.html
Загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів № 9
Покровської міської ради Донецької області
Україна, Донецька область, м.Покровськ, мрн. Шахтарський, 33б