Не секрет, що досить часто виникає парадоксальна ситуація – дитина, що сповнена відчуттям важливості відповідальної контрольної чи заліку, показує результати набагато гірші, ніж в умовах звичайного уроку. Або з точки зору психології – збільшення мотивації діяльності значно гальмує її ефективність. Як цьому запобігти?
Як підготуватись до іспитів?
Закінчується ще один навчальний рік. В школах настає дуже відповідальний етап – ДПА випускників основної та ЗНО, старшої школи. Це не просто визначення рівня навчальних досягнень випускників, а й підведення підсумків важкої напруженої багаторічної роботи кожної дитини, кожного вчителя, всього педагогічного колективу школи, всіх учасників освітнього процесу. І, безумовно, це значне випробування для батьків наших учнів.
Виникає питання – а як же учням найкраще підготуватися до такого вирішального кроку в своєму житті, як організувати свою навчальну діяльність протягом часу, що залишився так, щоб найкраще розкрити свої можливості, показати знання, вміння, навички, засвоєні протягом дев’яти або одинадцяти років навчання? І чим можуть допомогти своїм, вже майже дорослим дітям, їх батьки?
Не секрет, що досить часто виникає парадоксальна ситуація – дитина, що сповнена відчуттям важливості відповідальної контрольної чи заліку, показує результати набагато гірші, ніж в умовах звичайного уроку. Або з точки зору психології – збільшення мотивації діяльності значно гальмує її ефективність. Як цьому запобігти?
Важливо враховувати вікові особливості старших підлітків – значний рівень вразливості, емоційної нестабільності, брак впевненості в собі, в своїх знаннях, недостатній розвиток навичок планування та організації своєї діяльності.
Звідси й рекомендації – дев’ятикласникам важливо детально пояснити умови проведення ДПА з кожного предмету, визначити час для виконання роботи чи підготовки відповіді, окреслити коло осіб, які будуть проводити атестацію та навчити планувати свою відповідь чи організовувати свою письмову роботу враховуючи час на самоперевірку та корекцію виконаного завдання.
Зазвичай, цю роботу проводять вчителі або класний керівник під час спеціально організованої підготовчої діяльності, але найкраще з цим впорається шкільний психолог.
Тому, якщо учень, його батьки чи вчителі можуть передбачити ситуацію виникнення у дитини стресового стану під час проведення ЗНО, то їм краще зараз звернутися до свого шкільного психолога за допомогою.
У випускників одинадцятого класу ситуація теж непроста. Для них ЗНО – це закінчення дитинства, підведення підсумків значного етапу життя. До того ж форму проведення атестації та вибір трьох предметів їм приходиться робити самим, а за свій вибір і відповідальність збільшується.
Для батьків
Пам’ятка для випускників
«Готуючись до іспитів…»
Напередодні іспитів