Тренінгове заняття спряоване на допомогу учасникам в розкритті своїх сильних сторін, надання психологічної підтримки за допомогою медитації, актуалізація особових ресурсів учасників занять, саморозуміння шляхом виявлення свого власного стилю поведінки; виховувати доброзичливе ставлення одне до одного.
Тема: Самопізнання, як шлях формування культури
Мета: допомога учасникам в розкритті своїх сильних сторін, надання психологічної підтримки за допомогою медитації, актуалізація особових ресурсів учасників занять, саморозуміння шляхом виявлення свого власного стилю поведінки; виховувати доброзичливе ставлення одне до одного.
Обладнання: торбинка з предметами, папір формату А1, фліп-чарт, чорні пов’язки, стікери, маркери, конверт.
Форма уроку: тренінгове заняття
Вікова група: учні 9-х класів
Хід заняття
Вступ
Відомий французький письменник Антуан де Сент-Екзюпері назвав людське спілкування найбільшою розкішшю на світі. Спілкування людей – досить складний і тонкий процес. Кожен з нас вчиться цього все життя, здобуваючи досвід, часто за рахунок помилок і розчарувань. Але розв’язувати?» Про це ми з вами і поговоримо на сьогоднішній зустрічі
Мета: сприяти емоційному налаштуванню учнів на урок
Хід вправи
Учасники по черзі дістають з торбинки будь-який предмет і від його імені презентують себе. Наприклад: «Я — шпилька для волосся, дуже красива, корисна, завжди на очах, до мене часто торкаються, коштую дорого, але виглядаю просто».
Мета: показати необхідність вироблення й дотримання певних правил, за якими відбувається взаємодія людей у групі. Прийняти правила для продуктивної роботи в групах.
Інструкція
Тренер: Перш ніж перейти до подальшої роботи, пропоную вам прийняти певні правила, за якими будемо працювати протягом нашої зустрічі. Практика проведення тренінгу показує, що найбільш корисними в групі є такі правила:
Тренер: Чи згодні з такими правилами? Пропоную прийняти їх в цілому.
Мета: познайомити учасників із поняттям «насильство» через призму власного досвіду.
Ресурси: непрозорі пов’язки на очі (5 – 8 штук).
Хід проведення
Тренер: На початку нашої роботи я хочу запропонувати вам трішки порухатися та поспостерігати один за одним. Для цього розділимося на дві групи за кольорами ваших конвертиків. Ті у кого червоні конверти залишаються на місцях, а ті у кого фіолетові запрошуються у центр нашого дружнього кола. Кожен із вас отримав темну пов’язку, я пропоную зав’язати нею очі та зняти взуття з однієї ноги. Ваше завдання «Знайти другий черевик та одягнути його, лише після цього можна розв’язати очі». Решта учасників залишаються у колі та слідкують за подіями, які розгортаються.
Запитання для обговорення:
1. Які почуття виникали під час участі у вправі в учасників із зав‘язаними очима?
2. Що відчували ті, хто спостерігав?
3. Чому не допомагали тим, хто шукав взуття?
4. З якою метою була виконана дана вправа?
5. Які асоціації зі словом «насильство» виникали при виконанні вправи?
4. Вправа «Проектний малюнок»
Усім пропонується виконати 2 малюнки: "я такий, який є" і "я такий, яким хочу бути". На виконання відводиться 5 хвилин. Малюнки не підписуються. Технічна сторона малюнка не важлива. Усі малюнки розкладаються в центрі кімнати, потім довільно вибирається один. Ставиться так, щоб усім було видно. Тепер кожен по черзі розповідає, що він бачить на малюнку - не описує, що там намальоване, а говорить про свої відчуття від малюнка: яким, на його думку, людина, що зробила малюнок, бачить себе, що хотів би змінити в собі. Усі висловлюються по черзі. При цьому автор малюнка не оголошує себе. Після того, як усі охочі висловляться, можна спробувати визначити, хто автор малюнка. Потім автор називає себе, розповідає, що він хотів виразити своїм малюнком, відмічає найбільш вподобані йому репліки. Таким чином обговорюються усі малюнки. При обговоренні слід зазначити тих, чиї інтерпретації сподобалися авторам малюнків.
Тренер: «Чи знаєте ви , що таке австралійський дощ? Ні? Тоді давайте разом послухаємо який він. В Австралії піднявся вітер (ведучий тре долоні).
Починає накрапати дощ (клацання пальцями).
Дощ посилюється (почергове плескання долонями по плечах).
Починається справжня злива (плескання по стегнах).
А ось і град та справжня буря (тупіт ногами).
Але що це? Буря стихає (плескання по стегнах).
Дощ стихає (плескання долонями по плечах).
Лише рідкі краплі падають на землю (клацання пальцями)
Тихий шелест вітру (потирання долонь).
Ура! Сонце! (руки догори).
Група ділиться на дві частини. Одна повинна "виліпити" скульптуру людини з почуттям власної гідності, інша - людини без почуття власної гідності. Фігура "ліпиться" з одного з учасників, якому усі учасники групи надають необхідну позу, "створюють" йому міміку. Кожна підгрупа вибирає "екскурсовода", який описуватиме скульптуру, розповідатиме, що і як вона виражає. "Екскурсанти" (члени другої підгрупи) можуть погоджуватися або не погоджуватися, вносити свої корективи.
Написання колективного листа учням з іншої школи.
Тренер: В кінці нашого заняття, я пропоную Вам написати колективний лист на тему «Як бути успішним». Тобто кожен із вас напише пораду іншим підліткам, своє побажання щодо успішного життя в майбутньому.