-Казковий світ чарівний і неповторний. Мандрувати його стежками завжди цікаво і повчальн . Саме казки допомагають дітям розвивати творчу асоціативну уяву, критичне мислення.
Тема: Порівняльна характеристика індійської народної казки «Фарбований шакал» та казки І. Франка «Фарбований Лис».
Мета: вчити виразно і правильно читати казки в особах, порівнювати Лиса Микиту і Чандараву, давати власну оцінку їх вчинкам і поведінці; удосконалювати знання учнів про народні та літературні казки; розвивати творчі здібності дітей, вміння чітко формулювати свою думку на основі компаративного прийому; виховувати ціннісне ставлення до літератури як до мистецтва слова.
Обладнання: комп’ютерна презентація, виставка літератури, таблиці, ілюстрації до казок.
Інтерактивні форми і методи навчання: елементи проектної технології, елементи критичного мислення, прийом «Мозковий штурм», гра «Мікрофон», елементи диференційованого підходу.
Тип уроку: урок вивчення нового матеріалу з елементами індивідуально групової роботи, театрального мистецтва.
Очікувані результати: учні повинні закріпити поняття «народна казка» і «літературна казка», оперувати основними термінами з теорії літератури, вміти робити порівняльний аналіз, розвинути творчі здібності
Кожен є ковалем своєї долі
Клавдій
Хід уроку
І. Організаційний момент.
- З яким настроєм ви прийшли на урок?
- Сядьте зручно. Заплющить очі . Глибоко вдихніть повітря, розслабтесь.
Уявіть свій улюблений куточок природи чи те місце, де вам добре і спокійно. Уявіть барви, запахи, сонечко над головою. Відчуйте його тепле проміння. Воно забирає вашу втому. Усміхніться сонечку, подякуйте йому за піклування.
Уявіть перед собою доріжку. Вона запрошує вас у подорож. Сміливо йдіть
нею. Вона привела нас до лісу. Адже саме тут живуть герої наших казок Чандарава та Лис Микита.
ІІ. Оголошення теми та завдань уроку.
Сьогодні ми потрапимо у чарівний світ двох подібних казок. Це індійська народна казка «Фарбований шакал» та казка І. Я. Франка «Фарбований Лис» (показ казок).
Проблемне питання.
Завдання (на дошці):
- навчитися відрізняти літературні казки від народних;
- виразно читати казки в особах;
- порівняти вдачу Лиса Микити і Чандарави;
- проявити свої акторські здібності;
- бути порядними і чесними людьми.
ІІІ. Вивчення нового матеріалу .
Сьогодні ми працюємо в групах. Одна група – це знавці народних казок, а інша - літературних. Вдома вони підготували короткі повідомлення про свою казку. Надаємо їм слово.
Групи по черзі називають відмінності у казках «Фарбований шакал» та «Фарбований Лис».
1. У лісі жив шакал Чандарава.
1. У лісі жив хитрий Лис Микита.
2. Від голоду він подався до лісу.
2. Похвалився, що в білий день на базарі вкраде курку.
3. Сутичка з собаками по дорозі до міста.
3. Лис у передмісті, сутичка з собаками.
4. Рятуючись, скочив у казан із синьою фарбою.
4. Рятуючись, скочив у казан із синьою фарбою.
5. Шакал у лісі — переполох; його хутро синє, як у бога Шіви.
5. Лис у лісі – переполох.
6. Шакал каже, що створений Брахманом і помазаний на царство.
6. Лис каже, що виліплений Святим Миколаєм із небесної глини і помазаний ним на царство.
7. Царювання шакала, нові порядки, вигнання шакалів.
7. Лис – добрий цар.
8.Чандарава почув завивання шакалів, сам завив і цим виказав себе.
8.Микита почув завивання молодих лисичок, сам завив і виказав себе.
9.Шакала роздерли на дрібні шматки за ошуканство.
9.Микиту роздерли на дрібні шматки за ошуканство.
10.Заключний вірш — мораль.
10.Приповідка: «Пізнався, як на фарбованім лисі».
Завдання – Які риси характеру розкриваються у цьому епізоді?
Алегорія – приховане зображення рис характеру людей через вчинки звірів.
У давнину, коли складалися такі казки, людина одухотворю вала все навколишнє, наділяючи його людськими властивостями. Тому головні персонажі казок про тварин мають людські риси: вони розуміють один одного, розмовляють, думають, переживають, співають тощо. Люди й свої якості – розум, доброту, хитрість - приписували тваринам. У літературознавстві це явище називається алегорією.
Пояснити як зміст прислів’їв відповідає характерам персонажів казок.
З лиса лиш кожух добрий.
І на хитру лисицю капкан знайдеться.
Лиса вбили — курям радість.
Лисиця спить, а курей бачить.
Старого лиса тяжко зловити.
Лис може втратити зуби, але не апетит.
Лис став монахом не на те, аби гріхи спокутувати, але щоб нові зробити.
Порівняльна характеристика Чандарави та Лис Микити.
Чандарава |
Лис Микита |
||
Відмінне |
Спільне |
Відмінне |
|
«божественне» походження Брахман |
гордість, пихатість. |
«божественне» походження святий Миколай |
|
наказав вигнати геть усіх шакалів |
відвага, яка нікому не потрібна |
|
Хвалькуватість |
|
хитрість; |
|
«...був добрий і справедливий цар» |
Підсумок: Проблемне питання: Що вбило лиса і шакала?
(Диференційована картка)
Шакал (Лис)
Хитрий, нечесний
Прикидається, обманює, використовує
Змінивши колір шкіри, обдурює звірів.
??????
ІУ. Підсумок уроку.
У казках в алегоричній формі розкривається суть тогочасної влади, її керівників. Викриваються хитрі і підступні лиси, шакали, які живуть за рахунок інших беззахисних звірів. І , як бачимо, така брехня не втрималася довго.
Рефлексія.
Такі казки вчать ніколи не обманювати, бо все таємне і приховане завжди з'ясовується; не бути надміру гордим, бо через це легко можна втрапити в халепу; ніколи не довіряти першому враженню, бо в переважній більшості випадків воно не є правильним; багато не вихвалятися і не обіцяти зробити те, чого не можеш.
У. Домашнє завдання
Написати листа героям казок з порадами стати кращим.