Відкритий урок "Провідні ідеї твору "Пригоди Тома Сойєра (кохання, дружба, людяність та ін.)"

Про матеріал

Цілі: навчальна: підсумувати та поглибити знання учнів про твір, його провідні ідеї, ху­дожні особливості, елементи сюжету;

розвивальна: формувати навички аналізу великого прозового твору, характеризувати героїв та обставини, деталі, визнати їхню роль в повісті;

виховна: виховувати на провідних ідеях дружби, кохання, людяності, оптимізму, сили духу та ін., утверджених у книзі Марка Твена.

Тип уроку: комбінований урок.

Перегляд файлу

 

 

Тема: М. Твен «Пригоди Тома Сойєра». Провідні ідеї твору. Підсумковий урок

Цілі: навчальна: підсумувати та поглибити знання учнів про твір, його провідні ідеї, ху­дожні особливості, елементи сюжету; 

розвивальна: формувати навички аналізу великого прозового твору, характеризувати героїв та обставини, деталі, визнати  їхню  роль в повісті; 

виховна: виховувати на провідних ідеях дружби, кохання, людяності, оптимізму, сили духу та ін., утверджених у книзі Марка Твена.

Тип уроку: комбінований урок.

Обладнання: портрет письменника, видання твору, ілюстрації до нього, фрагменти різних фільмів.

Хід уроку

І. Організаційний момент

ІІ. Мотивація навчальної діяльності школярів

Як добре, коли в тебе багато друзів — вірних, відданих, чесних, порядних, готових підтримати в скрутну хвилину! Але навіть якщо в тебе один друг, все одно людина може почуватися впевненою, щасливою. Тому  Сойєру в цьому плані поталанило. У нього є і Гек Фінн, і Джо Гарпер, і Беккі. Життя друзів сповнене пригод, і часто ці пригоди самі їх знаходять. Дітям доводиться робити вибір: ризикувати собою і врятувати безневинну людину чи боягузливо змовчати; розгубитися, плакати й чекати на допомогу чи відчайдушно шукати вихід і знаходити його.

Хлопці схиляються до останнього, і це робить їм честь.

Том Сойєр і Гек Фінн — усього лише літературні герої, але їм поставлений пам’ятник у рідному містечку Марка Твена Ганнібалі.

 

-Як ви гадаєте, про що це свідчить?  (Це свідчить про те, що читачам багатьох поколінь полюбилися ці персонажі, що книга дала багатьом дітям і навіть дорослим безцінні моральні уроки).

 

Тож давайте ще раз повторимо все, що ми вчили з даної теми, згадаємо ті епізоди твору, які вам найбільше сподобались

ІІІ. Оголошення теми й мети уроку

IV. Актуалізація опорних знань учнів

1.  – «Заплутана відповідь» або «Злови помилку».

– Діти! Нагадайте мені, хто автор твору про Тома Сойєра.

– А чи добре ви знаєте біографію письменника? Зараз ми це перевіримо. Я роздам вам картки, на яких ви побачите текст про М. Твена, який склав учень 5 класу. Давайте прочитаємо цей текст і скажемо, чи немає в ньому фактичних помилок.

(Учні читають по черзі і виправляють помилки).

   Марк Твен – видатний англійський письменник. Він народився у селищі Флорида. Марк Твен – це псевдонім Джона Кітса, який означає «мірка три».

   Коли хлопчику виповнилось п’ять років, його родина перебралася до містечка Ганнібал, що на березі річки Амазонка.

   У п’ятнадцятирічному віці Сем утратив батька. Змушений самотужки заробляти на життя, хлопець влаштувався на роботу в крамницю.

   «Пригоди Діка Сенда» - один з кращих творів письменника. Виховувала хлопчика тітка Доллі. Найкращого друга звали Сід.

2. «Картинна галерея»

– А зараз ми побуваємо з вами у картинній галереї, експонатами якої є ілюстрації до повісті «Пригоди Тома Сойєра».

Ваше завдання – пригадати, який епізод з  твору зображений на кожній ілюстрації.

3. «Літературний бліц»

Кожному з вас по черзі я задам по декілька питань. Відповіді на запитання треба давати швидко. Якщо ви не знаєте відповідь, відповідатиме хтось з ваших товаришів, який першим підніме руку.

  1. Хто виховував Тома Сойєра? (Тітка Поллі)
  2. У якому містечку жив головний герой? (У американському Санкт-Петербурзі)
  3. На березі якої річки було це місто? (Міссісіпі)
  4. Яке покарання отримав однієї суботи Том за свої витівки? (Білити паркан)
  5. Як працював Том, щоб привернути до себе увагу та викликати заздрість друзів? (Із натхненням, завзяттям, як художник)
  6. Ким був у містечку Гекльберрі Фінн? (Безпритульним)
  7. Чому місцеві мами ненавиділи Гека? (Тому що його наслідували всі діти)
  8. Навіщо Том і Гек пішли вночі на цвинтар? (Щоб випробувати засіб від бородавок)
  9. Яка там з ними трапилася пригода? (Вони стали свідками злочину)
  10.          Чому Том порушив обіцянку мовчати, яку дав своєму другові Геку? (Хотів урятувати невинну людину)
  11.          Ким став Том Сойєр після свідчення в суді? (Героєм міста)
  12.          Що означає псевдонім Марк Твен? (Мірка-два, достатня, щоб не стати на мілину).

IV. Формування вмінь та навичок.

На минулому уроці ви отримали завдання підготувати виразне читання уривку «Чудовий маляр».

  1. Читання ланцюжком.

Також кожен з вас повинен був підготувати переказ улюбленого епізоду. Але не простий переказ, а творчий: розповідати треба від імені літературного героя.

  1. Переказ епізодів, що найбільше сподобалися.
  2. А тепер давайте спробуємо разом дати відповідь на запитання:  «Чим саме вам подобаються герої книги?»
  3.  Подумайте, що кожен з вас має спільного з Томом Сойєром?

5. Розгадування кросворда

1. Ім’я головного героя. (Том)

2. Ім’я вдови, яку врятував Гек. (Дуглас)

3. Прізвище чоловіка, якого індіанець Джо звинуватив у вбивстві. (Поттер)

4. Ім’я дівчинки, яка подобалася Томові. (Беккі)

5. До якого жанру належить Твір про Тама Сойєра? (Повість)

6. Місце, де хлопці стали свідками вбивства. (Цвинтар)

7. Справжнє прізвище автора повісті «Пригоди

Тома Сойєра». (Клеменс)

8. Прізвище найкращого друга Тома. (Фінн)

Ключове слово:Марк Твен.

http://notatka.at.ua/_pu/25/90231142.png

V. Закріплення вивченого матеріалу

  1. Підсумкова бесіда.
  •                   Які риси характеру притаманні Тому Сойєру та Гекльберрі Фінну? (Благород­ство у ставленні до дівчат, прагнення допомогти людям, бажання їх врятувати, навіть ціною самопожертви, рішучість у діях, чесність, сміливість, благородство, відсутність жадібності, байдужість до грошей.)             
  •                   Як на вашу думку, чи завжди Том і Гек чинили вірно? (Вони іноді

бешкетували. Однак у критичних ситуаціях хлопці завжди приймали важливі, правильні рішення. Тому їхні вчинки заслуговують на повагу.)

  •                   Чи завжди дорослі герої повісті чинили вірно? (На жаль, ні. Най­страшніше, що їхні помилки бачили діти.)

2. Узагальнююче слово вчителя.

У дорослому житті все набагато складніше, ніж у дитинстві. Є безліч спокус, які можуть відвернути людину з правильного шляху. І тільки від самої особистості залежить, зуміє вона втриматися чи ні. А судитимуть про людину по її вчинках.   

–Дитинство – найкраща пора в житті людини. Пам’ятайте про те, що воно ніколи не повториться. Бажаю вам якомога довше не розлучатися з дитинством, щоб у кожного з вас воно було неповторним, яскравим, радісним, щасливим.

V. Домашнє завдання

Розпочати читати «Поліанну» Е.Портер

 

 

docx
Додано
17 квітня 2018
Переглядів
14216
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку