8 клас
Вчитель – Новак Тетяна Олексіївна. Навчально-виховний комплекс № 3 м. Кам’янське.
Тема. Порівняльний зворот. Виділення порівняльних зворотів комами.
(на матеріалі «Кобзаря» Тараса Шевченка) Мета: навчальна – поглибити знання учнів про обставину як другорядний член речення; дати поняття про порівняльний зворот; розвивальна – розвивати пунктуаційні вміння виділяти порівняльні звороти кома- ми на письмі; розвивати увагу,уяву, образне мислення, збагачувати словниковий запас учнів; виховна – виховувати любов і повагу до краси Шевченківського слова, до рідної мови, культури, України. Тип уроку: урок вивчення нового матеріалу. Методи і прийоми: «Актуальне інтерв`ю», лінгвістична гра «Закінчи речення», письмо – реконструкція, «Гронування», пунктуаційний практикум, рубрика «Від А до Я», «Відкритий мікрофон». Обладнання: підручник, роз даткові картки, картки само оцінювання, мультимедійний проектор,ноутбук, презентація. Хід уроку
Люблю, як щиру, вірну дружину, . безталанную свою Україну.
Т.Шевченко. I.Організаційна частина. Слово вчителя. Сьогодні я запрошую Вас скористатися вашим життєвим досвідом і уявити себе в ролі працівників телебачення. Як сумлінні журналісти, давайте візьмемо ручки і запишемо дату нашого уроку. II.Оголошення теми та мети уроку. Слово вчителя. Вас вітає телекомпанія «Порівняння», яка працює в прямому ефірі. Сьогодні на уроці ви ознайомитеся з порівняльним зворотом, розділовими знаками при ньому, поглибити знання про обставину як другорядний член речення. Зверніть увагу на епіграф уроку - це рядки із поезії Т.Шевченка, сьогодні на уроці ми будемо працювати з його поезія, що містяться у «Кобзарі». Повернемося до епіграфа уроку. Чи не знаходите ви в ньому порівняння? III. Мотивація навчальної діяльності. Слово вчителя.Пропоную ознайомитись з розкладом телепередач. * Гра «Актуальне інтерв`ю». * «Шевченкова поезія». * «Новини». * «Реклама» * «Рубрика від А до Я» * « Програма телепередач на завтра».
Письмо-реконструкція. ( Вставити в поезію Т.Шевченка пропущену обставину, визначити її вид).
Садок вишневий………………..,
Хрущі………………………гудуть.
Сім`я вечеря……………………..
Вечірня зіронька встає.
Як умру, то поховайте
Мене……………………….,
…………………..широкого,
…………………..милій.
IY. Сприйняття нового матеріалу. 1. Телепередача «Новини». Розпочинає їх телеведуча Заволока Анастасія. Вона ознайомить вас з поняттями зворот, порівняння, порівняльний зворот, про які дізналася із тлумачного словника української мови за редакцією В.Дубечинського.
У сучасному тлумачному словнику української мови за редакцією В.Дубечинського написано: зворот – тип синтаксичної конструкції. Характерний чим-небудь спосіб поєднання слів. Зворот – це обов’язково вислів, а не слово-конструкція (структура, будова), що має певні специфічні риси (характерний спосіб поєднання слів).
Порівняння – слово або вислів, у якому називається особа,предмет або явище, з яким порівнюється хто-небудь або що-небудь. Отже,порівняння може бути й окремим словом. Тобто у словниках розрізняють поняття порівняння і порівняльний зворот. А порівняльний зворот – це завжди словосполучення, поширене чи непоширене.
2.Робота з підручником. (Продовжуємо дізнаватися нове, працюючи з підручником параграф 14, стор.95, 93.
3.Метод «Гронування». (Порівняльний зворот не виділяється комами). Робота на дошці.
4. Пунктуаційний практикум. Розставити розділові знаки.
Зробити синтаксичний розбір речення. Село на нашій Україні – неначе писанка. Y. Підсумки. 1. Метод «Відкритий мікрофон». – порівняльний зворот це ……………..(це сполучення слів, що дають додаткові відомості про предмет, дію,ознаку). - Чи завжди порівняльний зворот виділяється в реченні? - Скільки правил дає підручник, коли порівняльний зворот не виділяється комами? - На уроці я працював погано, задовільно, хорошо, відмінно. - На уроці мені найбільше сподобалось……… 2. Слово вчителя. Дійшов кінця наш урок. Я хочу його закінчити словами Великого Кобзаря: Не дуріте самі себе, Учітесь, читайте І чужому навчайтесь, Й свого не цурайтесь.
Домашнє завдання. Параграф 14, повтор. 13, вправа 143(1) або * вправа 148(1).