Порівняльний зворот, виділення порівняльних зворотів комами(на матеріалі "Кобзаря" Т.Г. Шевченка

Про матеріал
Конспект уроку для 8-го класу з теми: "Порівняльний зворот, виділення порівняльних зворотів комами(на матеріалі "Кобзаря" Т.Г. Шевченка".
Перегляд файлу

C:\Documents and Settings\Admin\Рабочий стол\Новак Т.О\SAM_0900.JPGC:\Documents and Settings\Admin\Рабочий стол\Новак Т.О\SAM_0898.JPG  

 

 

    

 

 

 

 

 

 

 

 

                           

C:\Documents and Settings\Admin\Рабочий стол\Новак Т.О\SAM_0902.JPG                         8 клас          

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 Вчитель – Новак Тетяна Олексіївна.                                                                                                                          Навчально-виховний комплекс № 3 м. Камянське.

 

Тема. Порівняльний зворот. Виділення порівняльних зворотів комами.

                                  (на матеріалі «Кобзаря» Тараса Шевченка)                                                          Мета:                                                                                                                                                                    навчальна – поглибити знання учнів про обставину як другорядний член речення;          дати поняття про порівняльний зворот;                                                                                                        розвивальна – розвивати пунктуаційні вміння виділяти порівняльні звороти кома-              ми на письмі; розвивати увагу,уяву, образне мислення, збагачувати словниковий запас учнів;                                                                                                                                                      виховна – виховувати любов і повагу до краси Шевченківського слова, до рідної мови, культури, України.                                                                                                                             Тип уроку: урок вивчення нового матеріалу.                                                                                                Методи і прийоми: «Актуальне інтерв`ю», лінгвістична гра «Закінчи речення», письмо – реконструкція, «Гронування», пунктуаційний практикум, рубрика «Від А до Я», «Відкритий мікрофон».                                                                                                                             Обладнання: підручник, роз даткові картки, картки само оцінювання, мультимедійний проектор,ноутбук, презентація.                                                                                                               Хід уроку

                                                                              Люблю, як щиру, вірну дружину,                                                   .                                                                              безталанную свою Україну.

                                                                                                                       Т.Шевченко.                                            I.Організаційна частина.                                                                                                                                  Слово вчителя. Сьогодні я запрошую Вас скористатися вашим життєвим досвідом і уявити себе в ролі працівників телебачення.                                                                                           Як сумлінні журналісти, давайте візьмемо ручки і запишемо дату нашого уроку.              II.Оголошення теми та мети уроку.                                                                                                        Слово вчителя. Вас вітає телекомпанія «Порівняння», яка працює в прямому ефірі. Сьогодні на уроці ви ознайомитеся з порівняльним зворотом, розділовими знаками при ньому, поглибити знання про обставину як другорядний член речення.                          Зверніть увагу на епіграф уроку  - це рядки із поезії Т.Шевченка, сьогодні на уроці ми будемо працювати з його поезія, що містяться у «Кобзарі». Повернемося до епіграфа уроку. Чи не знаходите ви в ньому порівняння?                                                                                     III. Мотивація навчальної діяльності.                                                                                                     Слово вчителя.Пропоную ознайомитись з розкладом телепередач.                                                     *   Гра «Актуальне інтерв`ю».                                                                                                              *   «Шевченкова поезія».                                                                                                                         *   «Новини».                                                                                                                                            *    «Реклама»                                                                                                                                                *    «Рубрика від А до Я»                                                                                                                            *    « Програма телепередач на завтра».

  1. Гра «Актуальне інтерв’ю».                                                                                                              Слово вчителя.В ефірі програма «Актуальне інтерв’ю». На прямому зв’язку наш власний кореспондент Нагорна Кристина. Вона з`ясує , як школярі вивчили теоретичний матеріал про види обставин за допомогою лінгвістичної гри «Закінчи речення».
  • Обставина -  це……..(другорядний член речення групи присудка, що характеризує дію, стан чи ознаку).
  • Найчастіше обставини виражаються…….(прислівником, іменником).
  • За значенням обставини поділяються на (вказати кількість  видів). (На 8 видів).
  • Я знаю такі види обставин………..(способу дії, міри і ступеня, місця, часу, причини, мети, умови, допусту).
  • У словосполученні з головним словом обставина пов`язується такими видами зв’язку……(керуванням та приляганням).                                                                                                                   Висновок. Респонденти показали, що теоретичний матеріал засвоїли добре. Для       телеканалу «Порівняння». Нагорна К.
  1. Телепередача «Шевченкова поезія».

Письмо-реконструкція. ( Вставити в поезію Т.Шевченка пропущену обставину, визначити її вид).

                                         Садок вишневий………………..,

                                                 Хрущі………………………гудуть.

   Сім`я вечеря……………………..

   Вечірня зіронька встає.                                                                                   

                                               

                                               Як умру, то поховайте                                                                                                                                                    

                                                Мене……………………….,

 …………………..широкого,

 …………………..милій.

IY.  Сприйняття нового матеріалу.                                                                                                     1. Телепередача «Новини».                                                                                                                        Розпочинає їх телеведуча Заволока Анастасія. Вона ознайомить вас з поняттями зворот, порівняння, порівняльний зворот, про які дізналася із тлумачного словника української мови за редакцією В.Дубечинського.                                                                                                       

У сучасному тлумачному словнику української мови за редакцією В.Дубечинського  написано: зворот – тип синтаксичної конструкції. Характерний чим-небудь спосіб поєднання слів. Зворот – це обов’язково вислів, а не слово-конструкція (структура, будова), що має певні специфічні риси (характерний спосіб поєднання слів).

Порівняння – слово або вислів, у якому називається особа,предмет або явище, з яким порівнюється хто-небудь або що-небудь. Отже,порівняння може бути й окремим словом. Тобто у словниках розрізняють поняття порівняння і порівняльний зворот. А порівняльний зворот – це завжди словосполучення, поширене чи непоширене.

2.Робота з підручником. (Продовжуємо дізнаватися нове, працюючи з підручником  параграф 14, стор.95, 93.

3.Метод «Гронування». (Порівняльний зворот не виділяється комами). Робота на дошці.

4. Пунктуаційний практикум. Розставити розділові знаки.

  • Мов яблучко у садочку кохалась дитина.
  • А  туман неначе ворог закриває море…
  • Зацвіла в долині червона калина ніби засміялась дівчина-дитина.
  • Одна як та пташка в далекім краю.
  • І світ божий як великдень, і люди як люди.
  1. «Реклама». (Створити рекламу «Кобзаря»,використовуючи порівняльний зворот).
  2. Рубрика «Від А до Я».

Зробити синтаксичний розбір речення. Село на нашій Україні – неначе писанка.                                           Y. Підсумки.                                                                                                                                                         1. Метод «Відкритий мікрофон».                                                                                                      порівняльний зворот це ……………..(це сполучення слів, що дають додаткові відомості про предмет, дію,ознаку).                                                                                                            - Чи завжди порівняльний зворот виділяється в реченні?                                                                                        - Скільки правил дає підручник, коли порівняльний зворот не виділяється комами?     - На уроці я працював погано, задовільно, хорошо, відмінно.                                                            - На уроці мені найбільше сподобалось………                                                                                          2. Слово вчителя.  Дійшов кінця наш урок. Я хочу його закінчити словами Великого Кобзаря:                                                                                                                                          Не дуріте самі себе,                                                                                                                      Учітесь, читайте                                                                                                                                            І чужому навчайтесь,                                                                                                                                        Й свого не цурайтесь.

  1. «Програма передач на завтра».

Домашнє завдання.  Параграф 14, повтор. 13, вправа 143(1) або * вправа 148(1).

docx
Додав(-ла)
Novak Tetyana
До підручника
Українська мова 8 клас (Ющук І.П.)
Додано
27 січня 2020
Переглядів
927
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку