Урок з предмету «Хімія» на тему «Поширеність й колообіг Оксигену в природі. Застосування кисню, його біологічна роль». Розробка уроку у 7 класі з використанням хімічного диктанту, роботи зі схемами, методичного прийому «Здивуй мене», презентації учня, методики «Незакінчені речення»
Тема: |
Поширеність й колообіг Оксигену в природі. Застосування кисню, його біологічна роль |
Мета уроку: |
навчальна:
розвивальна:
виховна:
|
Тип заняття: |
засвоєння нових знань
|
Форми роботи: |
хімічний диктант, робота зі схемами, розповідь вчителя, методичний прийом «Здивуй мене», презентація учня, методика «Незакінчені речення»: |
Обладнання: |
1. Мультимедійна система
|
Основні поняття та терміни |
фотосинтез |
Міжпредметні зв'язки |
біологія |
Девіз уроку: |
Я чую – і я забуваю, Я дію – і я розумію. Китайська мудрість |
Структура уроку
І. Організаційний момент
ІІ. Перевірка домашнього завдання
ІІІ. Актуалізація опорних знань
IV. Мотивація навчальної діяльності
V. Вивчення нового матеріалу
1. Колообіг Оксигену в природі
2. Застосування кисню
3. Біологічна роль кисню
VІ. Узагальнення та систематизація нового матеріалу
VIІ. Домашнє завдання
VІIІ. Підсумок уроку
Хід уроку
І. Організаційний момент
Привітання, перевірка готовності до уроку
ІІ. Перевірка домашнього завдання
Мета: перевірити вміння учнів складати формули оксидів, класифікувати їх за складом їх, знання хімічних символів, валентності.
Варіант І |
Варіант ІІ |
1. |
натрій оксид |
1. |
цинк оксид |
2. |
нітроген(V) оксид |
2. |
силіцій(ІV) оксид |
3. |
купрум(І) оксид |
3. |
калій оксид |
4. |
магній оксид |
4. |
фосфор(V) оксид |
5. |
карбон(ІV) оксид |
5. |
бор оксид |
6. |
меркурій(ІІ) оксид |
6. |
гідроген оксид |
7. |
алюміній оксид |
7. |
хлор(VІІ) оксид |
8. |
манган(ІV) оксид |
8. |
арґентум(І) оксид |
9. |
барій оксид |
9. |
сульфур(VІ) оксид |
10. |
ферум(ІІІ) оксид |
10. |
карбон(ІІ) оксид |
Критерії оцінювання
11 балів – без помилок і виправлень;
10 балів – є закреслення або виправлення;
9 балів – одна помилка;
8 балів – дві помилки;
7 балів – 2помилки і виправлення;
6 балів – 3 помилки;
5 балів – 4 помилки;
4 бали – 5 помилок;
3 бали – шість, сім помилок;
2 бали – вісім, дев’ять помилок;
1 бал – десять помилок.
ІІІ. Актуалізація опорних знань
Фронтальне опитування
1. Який елемент утворює просту речовину кисень?
2. Де в природі поширений Оксиген?
3. Який вплив має кисень на живі організми?
4. На які процеси витрачається кисень живими організмами?
5. Де може використовуватися кисень?
IV. Мотивація навчальної діяльності
Проблема: Яка тема уроку?
Учням запропоновано за малюнками визначити тему уроку
Повідомлення теми та завдань урок
V. Опрацювання навчального матеріалу
1. Колообіг Оксигену в природі
Розповідь вчителя.
Близько 4 млрд. років тому кисню в атмосфері Землі не було, а були гази: водень, вуглекислий газ, амоніак, метан, водяні пари. Поява 2,5 млрд. років тому у воді океанів синьо-зелених водоростей стала початком появи кисню в атмосфері. Ці водорості засвоювали Гідроген – з води. Карбон – з розчиненого у воді вуглекислого газу, виділяючи кисень. Через 20 000 років уміст кисню досяг рівня (21% за об’ємом), або 1015 т.
Найактивнішими «виробниками» кисню є не рослини, а дрібні водорості, що ростуть у теплих шарах морей і океанів. Підраховано, що рослини на суші виробляють кожного року 53 млрд. т кисню, а водорості – майже в 10 разів більше.
Кожної миті на Землі відбувається безліч фізичних і хімічних перетворень. Ці зміни в природі є циклічними.
Колообігом елемента називають сукупність процесів у природі, під час яких атоми або йони елемента внаслідок реакцій переходять від одних речовин до інших.
Фотосинтез – природний біохімічний процес, що протікає у зелених листках рослин за участі хлорофілу на світлі, у результаті чого утворюються вуглеводи та виділяється кисень.
6СО2 + Н2О → С6Н12О6 + О2↑
Учні складають схему фотосинтезу.
2. Застосування кисню.
(Самостійна робота з підручником. Учні створюють за текстом підручника опорну схему-шпаргалку, за якою будують свою відповідь. Звітуючи, учень демонструє презентацію.)
Кисень О2 |
Горіння |
Дихання |
- побутові потреби; - різання і зварювання металів; - у металургії; - для виробництва багатьох хімічних сполук; - в космічних ракетах та двигунах автомобілів |
- медицина; - водолази: - льотчики; - космонавти; - тварини; - рослини
|
3. Фізкультхвилинка (1 хв.)
Як ти живеш? Ось так! |
Учні показують великі пальці обох рук, тримаючи їх догори. |
Як ти йдеш? Ось так! |
Учні марширують. |
Як ти бігаєш? Ось так! |
Біг на місті. |
Як ти стрибаєш? Ось так! |
Учні стрибають. |
4. Біологічна роль кисню
Розповідь учителя
(Учні створюють за розповіддю вчителя схему.)
Кисень є найважливішою речовиною для організмів, оскільки підтримує дихання. Потрапляючи через легені в організм, цей газ сполучається з гемоглобіном (компонентом крові) і надходить до всіх органів і тканин. Завдяки диханню в живих організмах відбувається реакція окиснення, у результаті чого виділяється енергія, необхідна для життєдіяльності організму, а також тепло для підтримання температури теплокровних тварин. Кисень допомагає нейтралізувати шкідливі для організму речовини, спалюючи різні токсини в печінці.
Хворим для збереження сил, необхідних для процесу дихання, дають дихати чистим киснем. Але чистим киснем людина постійно дихати не може, оскільки він отруйний для організму. Якщо концентрація кисню в атмосфері Землі підвищиться до 30%, усі процеси в живих організмах прискоряться і вони почнуть швидше старіти. Крім того, вдихання чистого кисню може призвести до кисневого отруєння. А якщо концентрація кисню в повітрі впаде нижче за 16%, людина почне задихатися.
VI. Узагальнення та систематизація знань
Вправа «Чомучка»
Розв’язування кросворду
|
|
|
|
|
|
1 |
г |
о |
р |
і |
н |
н |
я |
|
|
|
|
|
|
|
|
2 |
о |
к |
с |
и |
д |
и |
|
|
|
|
|
|
|
3 |
п |
р |
и |
с |
т |
л |
і |
|
|
|
|
|
|
4 |
ф |
о |
т |
о |
с |
и |
н |
т |
е |
з |
|
|
|
|
|
|
|
5 |
м |
а |
р |
г |
а |
н |
ц |
і |
в |
к |
а |
|
|
|
|
6 |
к |
и |
с |
е |
н |
ь |
|
|
|
|
|
7 |
с |
п |
о |
л |
у |
ч |
е |
н |
н |
я |
|
|
|
|
|
VIІ. Домашнє завдання
VIІІ. Підсумок уроку
Використовується методика «Незакінчені речення»: