Урок з предмету «Хімія» на тему «Поняття про оксиди. Окиснення, горіння. Умови виникнення й припинення горіння». Розробка уроку у 7 класі з використанням інтерактивних методів навчання при вивченні нового матеріалу та його закріпленні.
Тема: |
Поняття про оксиди. Окиснення, горіння. Умови виникнення й припинення горіння. |
Мета уроку: |
навчальна:
розвивальна:
виховна:
|
Тип заняття: |
урок розвитку і закріплення навичок і умінь |
Форми роботи: |
метод «Ажурна пилка», письмова самостійна робота, бесіда з учнями, самостійна робота учнів з підручником, метод «Вилучи зайве» |
Обладнання: |
1. Мультимедійна система 2. Інструкції з завданнями |
Основні поняття та терміни |
Оксиди, горіння, окиснення |
Міжпредметні зв'язки |
Основи здоров’я, біологія |
Девіз уроку: |
Щоб «перетравити» знання, треба «поглинати» їх з апетитом. Анатоль Франс |
Структура уроку
І. Організаційний момент
ІІ. Перевірка домашнього завдання
ІІІ. Актуалізація опорних знань
IV. Мотивація навчальної діяльності
V. Вивчення нового матеріалу
1. Поняття про оксиди
2. Окиснення, горіння
3. Умови виникнення й припинення горіння
VІ. Узагальнення та систематизація нового матеріалу
VIІ. Домашнє завдання
VІIІ. Підсумок уроку
Хід уроку
І. Організаційний момент
Привітання, перевірка готовності до уроку
ІІ. Перевірка домашнього завдання
Самостійна робота – 10 хв.
Мета: перевірити вміння учнів складати хімічні рівняння, що характеризують
способи добування та хімічні властивості кисню.
І варіант
ІІ варіант
Критерії оцінювання
10 балів – хімічні рівняння
2 бали – додаткові питання
ІІІ. Актуалізація опорних знань
Інтерактивна вправа «Допитливі, на старт!»
ІV. Мотивація навчальної діяльності
Учням пропонується чотири малюнки.
Питання: Що зайве? Чому?
Повідомлення теми та завдань уроку
V. Опрацювання навчального матеріалу
Метод «Ажурна пилка»
Клас поділяється на три групи. Кожна група отримує інструкцію із завданнями.
Інструкції
Група І
Оксигеном.
Назва елемента |
Хімічний символ |
Метал чи неметал |
Валент- ність |
Формула сполуки з Оксигеном |
Назва оксиду |
Кальцій |
|
|
|
|
|
Гідроген |
|
|
|
|
|
Алюміній |
|
|
|
|
|
Фосфор |
|
|
V |
|
|
Карбон |
|
|
ІV |
|
|
Цинк |
|
|
|
|
|
Натрій |
|
|
|
|
|
Ферум |
|
|
ІІІ |
|
|
Хлор |
|
|
VІІ |
|
|
Сульфур |
|
|
VІ |
|
|
2. Як називаються сполуки елементів з Оксигеном? Дайте визначення.
3. Порівняйте сполуки утворені елементами Кальцієм і Гідрогеном.
Група ІІ
Завдання
1. Дайте визначення поняттям «горіння» й «окиснення».
2. Порівняти процеси горіння та повільного окиснення і заповніть таблицю:
|
Горіння |
Повільне окиснення |
Подібність |
|
|
Відмінність |
|
|
Група ІІІ
Завдання
1. Визначте умови виникнення горіння.
2. Які умови потрібні для припинення горіння?
Горіння |
Умори виникнення горіння |
Умови припинення горіння |
|
|
Запропонуйте колаж на тему: «У дбайливих руках горіння – надійний
помічник, у недбалих злий ворог».
Контроль і оцінювання результатів групової роботи
(Здійснюється з допомогою консультанта з числа учнів, які мають високий рівень знань, а також вчителя)
Картка консультанта
Прізвище учня |
Номер питання |
Кількість балів |
|
|
|
Варіант оцінювання (п’ятибальна шкала)
Звіт І групи
Поняття про оксиди.
Учні по черзі заповнюють таблицю.
Назва елемента |
Хімічний символ |
Метал чи неметал |
Валент ність |
Формула сполуки з Оксигеном |
Назва оксиду |
Кальцій |
Са |
Ме |
II |
СаO |
кальцій оксид |
Гідроген |
H |
неМе |
I |
H2O |
гідроген оксид |
Алюміній |
AL |
Ме |
III |
AL2O3 |
алюміній оксид |
Фосфор |
P |
неМе |
V |
P2O5 |
фосфор(V) оксид |
Карбон |
C |
неМе |
ІV |
CO2 |
карбон(ІV) оксид |
Цинк |
Zn |
Ме |
II |
ZnO |
цинк оксид |
Натрій |
Na |
Ме |
I |
Na2O |
натрій оксид |
Ферум |
Fe |
Ме |
ІІІ |
Fe2O3 |
ферум(ІІІ) оксид |
Хлор |
CL |
неМе |
VІІ |
CL2O7 |
хлор(VІІ) оксид |
Сульфур |
S |
неМе |
VІ |
SO3 |
сульфур(VІ) оксид |
Оксиди – це складні речовини, утворені двома елементами, один з яких обов’язково є Оксиген.
Класифікація оксидів за складом:
А. Оксиди металів – СаО
Б. Оксиди неметалів – Н2О
Номенклатура оксидів:
А. Якщо елемент має сталу валентність
Н2О – гідроген оксид;
Б. Якщо елемент має змінну валентність, то вона вказується в дужках після
назви елемента
СО2 – карбон(ІV) оксид
Звіт ІІ групи
Окиснення, горіння
Горіння – хімічна реакція, яка супроводжується виділенням тепла і світла.
Окиснення – хімічна реакція речовини з киснем.
Окиснення буває:
А. Швидке (горіння);
Б. Повільне
|
Горіння |
Повільне окиснення |
Подібність |
тепло |
тепло |
Відмінність |
світло |
відсутність світла |
Приклади реакції повільного окиснення |
Корисні |
Шкідливі |
- використання компосту в парниках і теплицях |
- вино перетворюється на оцет;
|
- листя, трава, деревина зотлівають і гниють; |
- залізо покривається іржею; |
- окиснення органічних речовин, що з їжею потрапляють в організми людей і тварин. |
- в зерносховищах, вологість насіння. |
Звіт ІІ групи
Умови виникнення й припинення горіння.
Горіння |
Умори виникнення горіння |
Умови припинення горіння |
- нагрівання речовин до температури займання; - доступ кисню |
- охолодити речовину; - припинити доступ кисню: А водою; Б піском: В ковдрою; Г вогнегасником. |
Фізкультхвилинка (1 хв.)
Руханка «Буратіно»
Буратіно підтягнувся,
Раз нагнувся, два нагнувся,
Руки в боки він розвів –
Мабуть, ключик загубив,
А щоб ключик відшукати,
Треба нам навшпиньки стати.
VI. Узагальнення та систематизація знань
Вправа «Чомучка»
(Причина цього тепла – повільне окиснення піриту й органічних
речовин киснем. Терикони «видихають» в атмосферу гази: чадний,
вуглекислий, сірчистий, сірководень та інші.)
Вправа «Піраміда»
Скласти формули оксидів, комбінуючи частини зліва направо та згори вниз. Сума всіх оксидів дорівнює Аr(С):
|
|
|
|
Mg |
|
|
|
|
|
|
|
Zn |
O |
S |
|
|
|
|
|
Na2 |
O |
Ca |
O2 |
Fe2 |
|
|
|
P2 |
O |
Cu |
O |
AL2 |
O3 |
K |
|
H2 |
O |
Ba |
O |
Ag2 |
O |
C |
O |
O2 |
MgO, ZnO, SO2, Na2O, CaO, Fe2O3, CuO, AL2O3, H2O, BaO, Ag2O, CO
Вправа «Вилучи зайве» з елементами бесіди
1. MgO, ZnO, SO2, Na2O
2. H2O, B2O3, Ag2O, CO
3. MgO, ZnO, CaO, Fe2O3
VIІ. Домашнє завдання
VIІІ. Підсумок уроку