Посібник "Дидактичні ігри на уроках української мови"

Про матеріал
Гра, як відомо, є найприроднішою і найпривабливішою діяльністю для молодших школярів. Ще К.Д. Ушинський писав: «Зробити серйозне заняття для дитини цікавим – ось завдання початкового навчання». Саме в іграх розпочинається невимушене спілкування дитини з колективом класу, взаєморозуміння між учителем і учнем. У процесі гри в дітей виробляється звичка зосереджуватися, працювати вдумливо, самостійно, розвивається увага, пам’ять, жадоба до знань. Задовольняючи свою природну невсипущу потребу в діяльності, в процесі гри дитина «добудовує» в уяві все, що недоступне їй у навколишній дійсності, в захопленні не помічає, що вчиться – пізнає нове, запам’ятовує, орієнтується в різних ситуаціях, поглиблює набутий раніше досвід, порівнює запас уявлень, понять, розвиває фантазію.
Перегляд файлу

КОМУНАЛЬНИЙ ЗАКЛАД «КЕГИЧІВСЬКИЙ ЛІЦЕЙ»

КЕГИЧІВСЬКОЇ СЕЛИЩНОЇ РАДИ

 

 

 

Дидактичні ігри

на уроках

української мови

 

                                                                                Рубан Т. І., заступник директора

                                                                      з навчально-виховної роботи,

                                                        тренер-педагог НУШ

 

 

 

 

 

 

 

 

Кегичівка

Кожний урок української мови – складна, цілісна, динамічна система змісту навчального матеріалу й організації роботи з ним, яка насамперед спрямовується на засвоєння матеріалу, зазначеного в темі уроку.

Розвивається мовлення, а отже й мислення, інтелект, мовленнєва пам’ять, емоційна сфера особистості, мовне почуття, естетичний смак, розуміння краси української мови, багатство її мовних засобів, виражальних можливостей.

Метою  початкового  курсу  мовно-літературної  освіти  є  розвиток

особистості дитини засобами різних видів мовленнєвої діяльності,  формування

ключових,  комунікативної  та  читацької  компетентностей;  розвиток  здатності спілкуватися  українською  мовою  для  духовного,  культурного  й  національного самовияву,  послуговуватися  нею  в  особистому  й  суспільному  житті,  у міжкультурному  діалозі;  збагачення  емоційно-чуттєвого  досвіду,  розвиток мовленнєво-творчих здібностей.

Досягнення поставленої мети передбачає виконання таких завдань :

-  виховання  в  учнів  позитивного  емоційно-ціннісного  ставлення  до

української мови, читання, дитячої книжки, формування пізнавального інтересу до рідного слова, прагнення вдосконалювати своє мовлення;

- розвиток  мислення,  мовлення,  уяви,  пізнавальних  і  літературно-творчих здібностей школярів;

- формування повноцінних навичок читання і письма, уміння брати участь у  діалозі,  інсценізаціях,  створювати  короткі  усні  й  письмові  монологічні висловлення;

- формування вмінь працювати з різними видами та джерелами інформації;

-  ознайомлення  учнів  з  дитячою  літературою  різної  тематики  й  жанрів, формування прийомів самостійної роботи з дитячими книжками;

- формування умінь опрацьовувати тексти різних видів (художні, науково- популярні, навчальні, медіатексти);

-  дослідження  мовних  одиниць  і  явищ  з  метою  опанування  початкових лінгвістичних знань і норм української мови;

-  залучення  молодших  школярів  до  практичного  застосування  умінь  з різних видів мовленнєвої діяльності в навчальних і життєвих ситуаціях.

Відповідно  до  зазначених  мети  і  завдань  у  початковому  курсі  мовно - літературної освіти виділено такі змістові лінії: «Взаємодіємо усно», «Читаємо», «Взаємодіємо письмово», «Досліджуємо медіа», «Досліджуємо мовні явища».

Починаючи з 2 класу здобувач освіти змінює іменники за числами (один - багато); впізнає слова, які відповідають на питання який? яка? яке? які?

окремо та в реченнях, у тексті; утворює словосполучення іменників з прикметниками; добирає  до відомого предмета відповідні ознаки;  впізнає слова-назви дій, ставить до них питання; добирає влучно дієслова для висловлення власних думок;  розрізняє слова, які називають числа, ставить до них питання скільки?; утворює словосполучення числівників з іменниками; 

розрізняє слова, що називають предмети, ознаки, дії, числа, ставить до них питання; добирає самостійно 4-6 слів, які відповідають на питання хто?що? який? яка? яке? які? що робить? що роблять? скільки?; розподіляє слова на групи за значенням та питаннями (за частинами мови); упізнає в реченні службові слова;  пише  їх окремо від інших слів; пов’язує між собою слова за допомогою службових слів; розпізнає речення за його основними ознаками; 

пояснює роль різних видів речень для досягнення мети спілкування;  правильно відтворює інтонацію розповідних, питальних і спонукальних, окличних та неокличних речень; використовує  відповідні розділові знаки в кінці речень під час письма;  поширює речення словами за поданими питаннями; складає і записує речення за малюнком, на задану тему; розпізнає текст за основними ознаками;  розрізняє  текст-розповідь і текст-опис та пояснює їх призначення; 

добирає заголовок до тексту; визначає в тексті зачин, основну частину, кінцівку;  знаходить  у художніх текстах виражальні засоби мови,  пояснює їх роль;  складає і записує невеликий текст (3-4 речення) за ілюстрацією, серією малюнків, про події з власного життя; використовує займенники, прислівники, контекстні синоніми (без уживання термінів) для зв’язку речень у тексті та уникнення повторів; перевіряє і вдосконалює власні тексти, усуваючи лексичні

повтори.

Здобувач освіти початкової школи здійснює дослідження та спостереження:

  •  ролі іменників у мовленні і використання їх у власних висловленнях.
  •  виражальних можливостей прикметників, використання їх з метою

увиразнення мовлення.

  •  ролі дієслів у мовленні і застосування їх у власних висловленнях, числівників і використання їх у мовленні.
  • слів, які  служать  для  назви предметів, ознак, дій, чисел.
  • значення в мовленні службових слів і використанні їх для зв’язку слів у реченні;
  • конструюванні речень.

Особливо актуальним є застосування на уроках української мови дидактичних ігор. Адже саме дидактичні ігри, ігрові заняття і прийоми підвищують ефективність сприймання здобувачами освіти навчального матеріалу, урізноманітнюють їхню навчальну діяльність, вносять у неї елемент цікавості.

Дидактична гра - гра, спрямована на формування у дитини потреби в знаннях, активного інтересу до того, що може стати їх новим джерелом, удосконалення пізнавальних умінь і навичок.

В.Сухомлинський писав: «У грі розкривається перед дітьми світ, творчі можливості особистості. Без гри немає і не може бути повноцінного дитячого розвитку”.

Гра–це природна для дитини і гуманна форма навчання. Навчаючи за допомогою гри, ми вчимо дітей не так, як нам, дорослим, зручно дати навчальний матеріал, а як дітям зручно і природно його взяти.

                                                        Вивчення нового матеріалу на уроках                     

                                          української мови диктує доцільність        

                                             використання ігрових технологій, що сприяють

                                          активізації пізнавальної діяльності учнів і приводять до більш осмисленого засвоєння знань. Застосування ігор  підвищить міцність і якість засвоєння знань здобувачів освіти, якщо ігри відбираються і конструюються у відповідності до змісту досліджуваної теми, з цілями і завданнями уроків; використовуються в поєднанні з іншими формами, методами і прийомами, ефективними при вивченні нового матеріалу; чітко організовуються; відповідають інтересам і пізнавальним можливостям учнів.

Дидактичні ігри розвивають спостережливість, увагу, пам'ять, мислення, мову, сенсорну орієнтацію, кмітливість. Тому їх можна використовувати під час вивчення будь-якої теми.

Щоб ігрова діяльність на уроці проходила ефективно і давала бажані результати, необхідно нею керувати, забезпечивши виконання таких вимог:

  • ігри мають відповідати навчальній програмі;
  • відповідність гри віковим особливостям здобувачів освіти;
  • правила гри прості і чітко сформульовані;
  • дії здобувачів освіти слід контролювати, своєчасно виправляти, спрямовувати;
  • різноманітність ігор;
  • залучення до ігор учнів всього класу;
  • не допускати приниження гідності дитини (образливі порівняння, оцінки за поразку у грі, глузування);
  • гра на уроці не повинна проходити стихійно, вона має бути чітко організованою і цілеспрямованою.
  • справедливий підсумок уроку.

На уроці доцільно використовувати такі дидактичні ігри, організація яких не потребує від учителя багато часу для приготування відповідного обладнання, а від здобувачів освіти запам’ятовування громіздких правил. Щоб гра викликала інтерес, варто використовувати різноманітні елементи унаочнення , а умови гри – ускладнювати.

Дидактичні ігри використовуються під час засвоєння, поглиблення, систематизації знань здобувачів освіти та розвитку їхніх здібностей, інтересів.

Часто дидактичні ігри та ігрові ситуації є найкращим початком уроку.

Дидактичні ігри на уроках української мови з теми «Іменник»

Гра « Телефон»

Обладнання: картки іменників у вчителя.

Завдання: правильно повторити почуті іменники в тій чи іншій послідовності, що прочитав учитель.

Хід гри: учитель читає іменники кожного рядка, учні повторюють їх в тій же послідовності. Переможцем вважається той, хто правильно повторить іменники.

Матеріал для гри: картки.

 Перець, помідор, огірок, капуста.   1 картка

  Літак, автобус, трамвай, тролейбус.  2 картка

   Яблуко, абрикос, слива, вишня.           3 картка

Гра «Хто більше?»

Обладнання: картки із загальними назвами

Завдання: допишіть іменники за зразком

Хід гри: кожна група отримує картки, по сигналу розпочинають роботу. За 3 хвилини дописати якомога більше іменників за зразком. (До дібраних іменників можна поставити питання, визначити рід і т. д.)

Матеріал до гри:  Домашні тварини: корова, свиня …

Дикі тварини: лисиця, вовк…

Дерева лісу: осика, ялинка…

Овочеві рослини: буряк, морква…

Органи рослин: корінь…

Дерева саду: яблуня, груша…

Гра «Асоціюй та добери»

Обладнання: картки зі словами

Завдання: підібрати слова, що викликають асоціації до даних

Хід гри: кожна група, отримавши картки, записує, які асоціації викликає слово та сигналізує про виконання. Визначити рід іменників.

Матеріал для гри: річка (берег, вода, човен, рибалка); канікули (відпочинок, річка, футбол, ігри); армія (солдат, командир, танк, навчання); школа , учень, вчитель, дошка, дзвінок).

Гра  «Склади прислів’я»

Обладнання: картки

Завдання: склади прислів’я, назви іменники, визнач рід, число.

Хід гри: кожна група отримує картки. Ідучи за лініями або цифрами-підказками, скласти прислів’я (приказку). Знайти іменники, визначити рід, число.

Матеріал для гри:

  1. 1пі   3 у   9 хвіст      3. 1 що   4 те   3 сієш

6 за   2 шов   5 як         6 по   5 й      7 жнеш   2 по

  1. у   4 ріст   7 єць
  1. лас   чи   день   вей

по    тів   на       кін

ка     а     со      ко

є     ло     є     ча  

Гра « Іменники на одну букву»

Обладнання: письмове приладдя.

Завдання: за 3-5 хвилин дібрати і записати іменники на одну букву.

Хід гри: ведучий пропонує на певну букву дібрати і записати іменники, що відповідають на питання що? (або на питання хто?). Наприклад: на букву в: веселка, віник, ворота, велосипед. Кожна група сигналізує про виконання.

Гра « Іменники власні»

Обладнання: картки зі словами.

Завдання: випиши власні іменники, з одним склади речення, встанови зв'язок слів.

Хід гри: кожна група, отримавши картки, відбирає з власними назвами, складає з одним речення, встановлює зв'язок слів.

Матеріал для гри: кіт Васько, собака Рекс, місто Київ, річка Дніпро, вулиця Хрещатик, площа Шевченка, село Вербівка, країна Україна, Чорне море.

Гра «Хто чи що?»

Обладнання: картки зі словами

Завдання: вибрати слова, які відповідають на питання Хто?

Хід гри: кожна група отримує картки та відбирає відповідні слова. Сигналізує про виконання.

Матеріал для гри: комбайнер, комбайн, літак , льотчик, мурашник, мурашка, курник, курка.

Гра «Згрупуй слова»

Обладнання: картки зі словами.

Завдання: із поданих слів обрати і згрупувати слова, близькі за значенням.

Хід гри: для того, щоб продовжити нашу подорож, необхідно із поданих слів обрати і згрупувати слова, близькі за значенням.

Матеріал для гри:

Столяр, будинок, будова, фабрика, справа, завод, труд, метелиця, робота, завірюха, шило, праця, комбінат, хуртовина, хуга, сівалка, заметіль.

Гра «Підбери синонім»

Обладнання: картки із словосполученнями

Завдання: замінити близьким за значенням іменником

Хід гри: група, отримавши картки, підбирає синоніми і звітує перед іншими групами.

Матеріал для гри: сильна метелиця - …, велике нещастя - …, сильний дощ - …, буря в морі - …, дощ з блискавкою - .. .

Гра «Пізнай тваринку»

Обладнання: картки зі словами

Завдання: написати, про яких тварин йдеться мова.

Хід гри: кожній групі підібрати іменники – назви тварин, про яких йдеться мова.

Матеріал для гри: нора, гніздо, лігво, отара ключ, табун, гурт, стадо, дзьоб, рило, ніс, хобот.

Гра «Зроби перетворення»

Обладнання: картки зі словосполученнями

Завдання: перетворити на сполучення прикметника з іменником

Хід гри: кожна група отримує картки та, зробивши перетворення, сигналізує виконання.

Матеріал для гри: шафа для книжок - …, сітка з дроту - …, мороз у січні - …, небо без хмар - …, варення з вишень - …, сік з яблук - …, зал для занять спортом - … .

Гра «Знайди свою пару»

Обладнання: картки зі словами.

Завдання: утворити синонімічні пари слів, скласти з ними розповідні речення.

Хід гри: об’єднатися в дві групи: першій групі роздаються слова з лівого стовпчика, другій – з правого. Діти шукають і утворюють синонімічні пари, складають з ними речення.

Матеріал для гри:

 

Ледар

Ворота

Вівчар

Заметіль

Відраза

Вогнище

Викрик

Базар

Буква

Завірюха

Брама

Огида

Вигук

Ринок

Нероба

Чабан

Літера

Ватра

 

 

Гра «Протилежні значення»

Обладнання: картки зі словами

Завдання: підібрати антоніми

Хід гри: підібрати і записати слова – назви предметів із протилежним значенням.

Матеріал для гри:

День –

Літо –

Хлопчик –

Вечір –

Смуток –

 

 

Гра «Знайди свою пару»

Обладнання: картки зі словами.

Завдання: утворити антонімічні пари слів, скласти з ними питальні речення.

Хід гри: об’єднатися в дві групи: першій групі роздаються слова з лівого стовпчика, другій – з правого. Діти шукають і утворюють антонімічні пари, складають з ними речення.

Матеріал для гри:

Місяць

Ранок

Добро

Перемога

Горе

Сльози

Закінчення

Холод

Темрява

Радість

Поразка

Сонце

Зло

Вечір

Сміх

Світло

Спека

Початок

Гра « Відшукай іменник»

Обладнання: картки зі словами.

Завдання: відшукати іменник, плеснути в долоньки.

Хід гри: вчитель читає слова з карток, а діти, почувши іменник, плескають в долоньки.

Матеріал для гри:     

Мете, замети, метений, заметіль.  1 картка

Біліє, білий, білизна.                      2 картка

Гра « Весняні іменники»

Обладнання: зошит, ручка.

Завдання: за 3 хвилини написати в зошитах іменники весняної тематики.

Хід гри: працюють учні класу або окремої групи в зошитах.

Кожна група сигналізує про виконання. Тематику слів можна змінювати в залежності від пори року.

Гра «Добра господарка»

Обладнання: картки зі словами

Завдання: вибрати слова – назви виробів, яких печуть

Хід гри: кожній групі вибрати назви виробів, які печуть.

Матеріал для гри: вареники, пиріг, галушки, капусняк, коржі, пампушки, лапша, млинці, борщ, холодець.

Гра «Із слова по звуку»

Обладнання: картки зі словами

Завдання: скласти слово із вказаних букв

Хід гри: кожна група отримує картки зі словами. Прочитавши їх, скласти слова, взявши першу літеру із першого слова, із другого – другу, із третього – третє.

Матеріал для гри: масло, ліс, коса, жарт, ребро (місто); замок, рот, каша, долина, газета (зошит).

Гра «Утвори слово»

Обладнання: картки зі словами

Завдання: скласти слово із вказаних складів

Хід гри: кожна група отримує картки зі словами. Прочитавши їх, скласти слова, взявши перший склад з кожного слова..

Матеріал для гри: заєць+даремно+чари+.

Гра «Відгадай іменник»

Завдання: протягом 1 хвилини відгадати якнайбільше слів – змагаються 3 групи.

Хід гри: учень тримає в руках картку, мовчки читає іменник, пояснює його іншими словами, а діти мають відгадати яке це слово. Наприклад:

Де все продається – магазин

Ви його їсте щодня – хліб

Холодне і солодке, дуже люблять діти – морозиво і т. д.

Кожна група сигналізує про виконання.

Матеріал для гри:

Магазин

Хліб

Морозиво

Продавець

Їдальня

Вода

Мило

Зошит

Крейда

Вовк

 

Лікарня

Цукерка

Сани

Ложка

Лікар

Машина

Річка

Парта

Бабуся

Лисиця

Телевізор

Пес

Дідусь

Книжка

Двері

Штани

Чай

Комп’ютер

Хата

Спортзал

Дошка

Вікно

Подушка

Лампа

Нитки

Язик

Заєць

Мама

Шапка

Лимон

 

Школа

Тато

Ручка

Пенал

Учителька

Музика

Перерва

Дзеркало

Альбом

Голка

 

Ліжко

Підручник

Сніг

Стіл

Брат

Портфель

Одіяло

Каструля

Киця

Пиріжок

 

Гра « Лото»

Обладнання: картки зі словами, червоні та зелені кружечки.

Завдання: закрити на картці червоним кружечком ті іменники, що відповідають на питання хто?, а зеленим – що відповідають на питання що?

Хід гри: кожній групі роздаються картки і кружечки; по сигналу розпочинають закривати іменники, що відповідають на питання хто? червоним кружечком,а зеленим – іменники, що відповідають на питання що ? Кожна група сигналізує про виконання.

Гра «Хто більше»

Обладнання : секундомір.

Завдання: назвати іменники, що відповідають на питання хто?

Хід гри: діти об’єднуються в групи, потім вчитель включає секундомір, кожна група за 10 секунд називає іменники, що відповідають на питання хто?

Гра « Хто? Що?»

Обладнання : малюнки будиночків із підписами: Хто? Що?, конверт із картками слів.

Завдання: прочитати слова з карток, розмістити слова – назви істот та неістот у відповідні будиночки з питаннями.

Хід гри: група отримує конверт і розподіляє слова  у відповідні будиночки. Гру можна повторити кілька разів, заздалегідь підготувавши завдання.

Матеріал для гри: картки.

  1. Білочка, мама, клей, зошит, вуж, чобіток, учень.
  2. Зозуля, вікно, книга, бабуся, ведмідь, цукерка.
  3. Жираф, пенал, вінок, огірок, джміль, ластівка.

Гра: Зроби перетворення»

Обладнання: картки зі словами

Завдання: кожна група отримує картки і складає послідовність

Хід гри: перетворити козу на вовка,  на лиску, на барса. Визначити рід іменників.

Матеріал для гри: вовк – поза – пола – полк – вовк;  поза – лоза – луза – лупа – липа – лиска; кора – кара - фара – фарс – барс.

Гра « Ідемо в ліс»

Обладнання: зошит, ручка.

Завдання: за 3 хвилини написати в зошиті іменники, що означають назви істот та неістот, які ми можемо назвати, перебуваючи в лісі.

Хід гри: об’єднуються в дві групи: 1 -  пише іменники, що означають назви істот, 2 – що означають назви неістот. Кожна група сигналізує про виконання Гра «Давай познайомимось»

Обладнання: індивідуальні картки з завданнями.

Завдання: записати відповіді.

Хід гри: уявіть, що ви потрапили на іншу планету. Тут вас зустрічають інопланетяни. Вони хочуть з вами познайомитись. Розкажіть їм про себе.

Матеріал для гри:

Моє прізвище

Моє ім’я

Ім’я моєї мами

Ім’я мого батька

У мене є братик

Мою сестричку звати

Мій товариш –

 

Гра «Добери загальну назву до кожної групи іменників».

Обладнання: цеглинки

Завдання: визначити відповідну цеглинку та просигналізувати.

Хід гри: прочитати слова, підібрати назву та цеглинку , просигналізувати.

Матеріал для гри:

Гра «Вибери потрібну букву»

Обладнання: малюнок хлопчика Володі, зайчика, текст «Знахідка»

Завдання: вставити потрібну букву.

Хід гри: вставити потрібну букву, щоб допомогти Володі потоваришувати із зайчиком. Обґрунтувати відповідь у групі.

Матеріал для гри:

Знахідка

     Володя йшов лісовою стежиною і побачив (З з)айчика. Хлопчик упіймав його і поніс додому. У (В в)олоді були (С с)обака (Б б)ровко і (К к)отик (М м)урчик. Вони потоваришували із (З з)зайчиком (В в)уханчиком.

 

Гра «Домашні тварини»

Обладнання: Малюнки собаки, корови, кота, кози, коня, картка із завданнями.

Завдання: кожній групі підібрати клички тварин

Хід гри: сьогодні на урок до нас завітали домашні тварини. Їх господарі забули дати їм клички і тварини просять зробити це вас.

Матеріал для гри:

собака

корова

кіт

коза

кінь

Гра «Пеньочок»

8 

Обладнання: малюнок пеньочка, картки зі словами.

Завдання: знайти зайве слово у рядку

Хід гри: у кожному рядку слів є зайве слово – пеньочок.

Перепишіть всі слова, а зайве підкресліть, щоб не перечепитись

 через нього і продовжити свою мандрівку далі. Поясніть,

чому підкреслили саме це слово.

Матеріал для гри:

Донецьк, Дніпро, Львів, Київ, Одеса.

Дунай, Десна, Полтава, Дністер, Рось.

Пушок, Сірко, Рекс, Дружок, Чернівці.

Микола, Оксана, Леонід, Петренко, Софія.

Гра «Продовж ланцюжок»

Обладнання: письмове приладдя, аркуш паперу.

Завдання: продовжити ланцюжок іменників – власних назв, щоб кожен кінцевий звук попереднього слова був  першим звуком наступного слова.

Хід гри: діти одержують аркуш паперу, на якому записаний іменник, і продовжують ланцюжок іменників – власних назв, щоб кожен кінцевий звук попереднього слова був першим звуком наступного слова.

Матеріал для гри:

1 варіант: Полтава -  … - … - … - … .

2 варіант: Харків - … - … -…-… .

Гра «Згрупуй»

Обладнання: цеглинки.

Завдання: розклади у два стовпчики та поясни.

Хід гри: визначити власну чи загальну назву та створити піраміди з цеглинок.

Матеріал для гри:

Гра «Зупинка «Річкова»

Обладнання: малюнок човна, текст.

Завдання: виписати назви річок

Хід гри: наш човен зупиняється на наступній зупинці. Вам потрібно виписати тільки назви річок.

Матеріал для гри:

     Дніпро – довга могутня річка. У Дніпро впадають такі річки: Десна, Прип’ять, Ірпінь, Тетерів, Рось, Сула. На берегах Дніпра розташовані міста: Київ, Дніпропетровськ, Запоріжжя, Херсон, Черкаси, Кременчук, Канів.

Гра «Хто перший»

Обладнання: письмове приладдя.

Завдання: підібрати 5 власних іменників

Хід гри: дібрати і записати 5 власних іменників у зошит. Кожна група сигналізує про виконання

Гра «Засели будиночки»

Обладнання: малюнки будиночків із підписами «Власні назви», «Загальні назви»; картки зі словами – власними і загальними іменниками.

Завдання: читаючи слово з картки, «поселити» його у відповідний будиночок, повторити правило правопису власних і загальних іменників.

Хід гри: командир групи читає слова з карток і всі розміщують у відповідний будиночок, коментуючи при цьому свій вибір. Гру можна повторити кілька разів.

Матеріал для гри: картки.

  1. Річка, Антон, Дніпро, озеро, вулиця, Карпати.
  2. Ворскла, море, газета, Інна, Київ, гори.

Гра « Прізвище, ім’я, по батькові»

Обладнання: картки

Завдання: утворити від прізвища ім’я та по батькові і закріпити з учнями правопис таких слів.

Хід гри:  об’єднуються в три групи: 1 – читає з картки прізвище, 2 – утворює ім’я, 3– називає по батькові: Петров Петро Петрович і т.д.

Гра «Зимові слова»

Обладнання: картки зі словами

Завдання: вибрати іменники, що живуть взимку

Хід гри: з набору слів кожній групі вибрати ті іменники, що живуть тільки взимку. Записати їх за зразком «один – багато».

Матеріал для гри: сніг, велосипед, мороз вікно, пороша, віхола, день, вітер, вулиця, поле, бурульки, туман, дерево, дощ.

Гра «Подай сигнал»

Обладнання : сигнальні картки: червоні цеглинки -  «однина», сині цеглинки -  «множина».

Завдання: визначити число іменників

Хід гри: правильно визначити число іменників цеглинкою.

Матеріал для гри: набір слів: стіл, окуляри, лимон, рукавички, грибок, руки, книжка, сонце,  мороз, лижі, парта, машини, зошити, заєць, м’яч.

Гра «Однина та множина»

Обладнання: конверти «однина» та «множина», навчальне письмове приладдя, картки з іменниками.

Завдання : розкласти в конверти картки з іменниками.

Хід гри: група розкладає картки з іменниками в конверти «однина» та «множина». Кожна група сигналізує про виконання.

Матеріал для гри: слова на картках: ліс, гриб, дуб, ведмідь, книги, верби, мед, ліси, сніг, берези, тварини, лижі.

Гра « Чарівне листя»

Обладнання: листочки із записаними на них іменниками в однині та множині, кошики.

Завдання: вибрати листочки і іменниками у однині та множині.

Хід гри: кожна група збирає у кошики листочки: І кошик – іменники у множині, ІІ кошик – в однині. Перемагає та група, яка швидше виконає завдання. Гру можна повторити, використовуючи інший набір слів.

Матеріал для гри:

  1. моря, діти, куля, колосок, машини, дороги, жоржини, кораблі.
  2. фонтан, сито, фонтан, хлопці, міста, очерет, жінка, лілії.

Гра «Розділи відгадки»

Обладнання: загадки.

Завдання: відгадати загадки, відгадки записати в 2 стовпчики: іменники, які вживаються лише в однині і іменники, які вживаються тільки в множині.

Хід гри: учитель роздає групам картки  із загадками, учні відгадують і записують у 2 колонки. Кожна група сигналізує про виконання.

Матеріал для гри:

 

У зимову веселу пору

Ми кращі друзі дітвори.

Вивозять діти нас нагору,

А ми веземо їх з гори. (Сани)

Мию, мию без жалю,

Мию там, де брудно.

Цю роботу я люблю,

Та від неї худну. (Мило)

Ці кристалики тверді

Аж іскряться.

Народились у воді,

А води бояться. (Сіль)

Білий як сніг,

В пошані у всіх.

До рота попав –

Там і пропав. (Цукор)

Воно дуже просто зветься,

Завжди куркою гребеться.

Як за хвіст його потягнеш –

Щось захопиш і дістанеш.

А як станеш на головку,

То по лобі влупить ловко. (Граблі)

Хто входить і виходить –

Нам першим руку подає.

Ми стоїмо завжди при вході,

Нас у хаті кілька є. (Двері)

Рідке, а не вода, біле, а не сніг. (Молоко)

Шкварчить, верещить, коли в казані кипить. (Сало)

Свїх очей не маю, а бачити допомагаю. (Окуляри)

У полі народився, до їжі згодився. (Хліб)

В печі боки обпекла і в стіну міцну лягла. (Цегла)

Ця рідка рідина не солодка, а їдка,

Та на користь ця вода, гоїть рани всі вона. (Йод)

Сидить у діжці, спускає ніжки. (Тісто)

 

Гра « Рід»

Обладнання: сигнальні картки «ч», «ж», «с».

Завдання: просигналізувати, якого роду іменник.

Хід гри: учні, після того, як вчитель зачитує іменник, сигналізують, якого роду цей іменник. Кожному учню порахувати кількість допущених помилок.

Матеріал для гри: набір слів: лосеня, Антон, мишка, стіл, кошеня, гуска, річка, село, дощ, квітка, лінія, теля, брат, книжка, лоша, телевізор, сонце.

Гра «Добери слова»

Завдання: до слів – узагальнюючих назв – дібрати іменники чоловічого, жіночого і середнього роду.

Хід гри: об’єднатися в групи. Ведучий називає узагальнюючі назви, а учні добирають до неї 3 іменники: чоловічого, жіночого і середнього роду. (Птах: орел, ластівка, чаєня). Інші учні «ловлять» помилки.

Гра «Пропоную – вибираю»

Обладнання: картки з іменниками чоловічого, жіночого, середнього роду.

Завдання: вибрати іменники чоловічого, жіночого, середнього роду.

Хід гри: гра проводиться з класом. Перший ряд вибирає серед запропонованих слів іменники чоловічого роду, другий ряд – жіночого роду, а третій – середнього роду.

Матеріал для гри: картки з іменниками

  1. Рись, склянка, жолудь, море, поле, вікно, малина, ворона, дощ, океан.
  2. Степ, овал, зима, сорока, зяблик, теля, сонце, хатинка, Олег, Ніна.

Гра « Чарівний стілець»

Обладнання: стілець, аркуш паперу, ручка,  конверт із картками з позначенням: ч.р., ж.р., с.р.

Завдання:  за сигналом написати сім іменників чоловічого, жіночого або середнього роду.

Хід гри: викликаються три учні, займають місце на стільці за партою, із картки в конверті дізнаються, іменники якого роду слід записати на аркуші. Гру можна урізноманітнити, працюючи групою (кожен учень групи пише лише один іменник).

Гра «Якого роду»

Обладнання: картки зі словами

Завдання: розподілити іменники за родами

Хід гри: кожна група, отримавши картки зі словами, розподіляє їх на три групки та сигналізує про виконання.

Матеріал для гри: брат, вівця, сонце, поле, сестра, жайворонок, ім’я, істота, хутро, абрикос, машина, учениця, училище, ясен.

Гра « Ланцюжок загадок»

Обладнання : загадки.

Завдання: відгадати загадки, визначити рід іменників – відгадок, пояснити їх правопис.

Хід гри: учитель читає загадку, діти визначають рід іменників-відгадок, пояснюють їх правопис. Грають три команди, кожна відгадує по одній загадці. Виграє та команда,яка безпомилково відгадала більше загадок.

Матеріал для гри: загадки

  1. Зимою спить, а літом шумить. (Річка)
  2. У воді росте, а води боїться. (Сіль)
  3. Яке місто літає? (Орел)
  4. Одна коняка тягне дванадцять бричок. (Тепловоз)
  5. Що без дірки наливається? ( Овочі, фрукти)
  6. Без рук, без олівця, а малює без кінця. ( Мороз)
  7. Не має ніг, а ходить, має вухо, але не чує. ( Голка)
  8. Чорне сукно лізе у вікно. ( Ніч)

9.  Не бджола, а гуде, не птах, а летить. ( Літак)

Гра « Римування»

Обладнання : картки зі словами.

Завдання: вчитися підбирати риму до запропонованих іменників.

Хід гри: учитель пропонує групам слова на картках, діти відшукують римовану пару. Кожна група сигналізує про виконання.

Матеріал для гри: набір слів: річка, лінь, пень, день, тінь, стрічка.

Гра « Квіти рідного краю»

Обладнання: загадки.

Завдання: відгадати загадки, визначити рід і число іменника-відгадки.

Хід гри: кожна група заздалегідь приготувала загадки по темі «Квіти» і пропонує для учасників інших груп. Діти відгадують і визначають рід іменника-відгадки.

Матеріал для гри: загадки

  1. Стоять у полі сестрички: жовте очко, біле личко.
  2. Серед пшеничного поля – тичка, а на тичці – півень

у червонім ковпаці.

  1. Цвіте синьо, лист зелений, гай він прикрашає,

 хоч мороз усе побив – його не займає.

  1. Духмяна квіточка така, чорними брівками морга.
  2. Я найперша зацвітаю синім цвітом серед гаю.
  3. Яскраво-жовта велика квітка повертає свою голівку до сонечка.
  4. Що за квіти кивають від тину рожево-білими ляльками?
  5. Сині очка розсипало небо у пшениці.

Гра «Утвори слово»

Обладнання: ланцюжки слів.

Завдання: групи учнів виконують дії з запропонованими словами за зразком і утворюють нові слова.

Хід гри: завдання на дошці для кожної групи окремо: 1 група – утворює і відмінює іменник з перших складів запропонованих слів, а 2 група – утворює з букв.

Матеріал для гри: ланцюжки слів:

  1 група

1.Заєць + даремно + чари = …

2. Приказка + клас + диня = …

3. Вишенька + разок = …

 

  2 група

1. Пара+ перо + він + мама + канал = …

2. Звір + лось + шишка + липи + корито =…

3. Лава + лин + бамбук + молодий + бетон = …

Гра «Кола на воді»

Обладнання: картки зі словами-іменниками, аркуші для кожної групи, ручки, маркери.

Завдання:   представник кожної групи  вибирає картку зі словом, записує на аркуші стовпчиком. На кожну букву добирається інші слова, до слів речення. На основі   отриманих результатів складають оповідання, казку, історію, вірш.

Хід гри: кожна група вибирає слово, працює 10 хвилин, по закінченні представник групи зачитує казку, оповідання і т.п.

Матеріал для гри:

С –сніжок – настав ранок – прокинулась сніжинка.

Т– танок – закружляла у веселому танку.

І – іней – іней укрив усе навкруги.

Н – небо – небо посилало сонячне проміння.

А – акація – сніжинка сіла на акацію перепочити.

На уроках можна використати загадки, ребуси, шаради, кросворди з певним завданням, яке відповідає темі уроку.

Загадки

 - Хто ти? Що? Твоє ім'я?

 - Іменна моя сім'я.

 Знають всіх в ній поіменно.

А зовуть сім'ю - … (іменник)

Є в людини на прикметі

Сотні, тисячі предметів.

Та щоб їх розмежувати,

Що й кому належить знати,

Поділив усіх як слід,

Добре нам відомий … (рід)

Ребуси

г1а  пі2л  ві3ло

за3мка пер6  мі100

пі100лет 100янка 7'я

ві3на  100ляр 3вога

100рона 3буна           100вбур

Завдання:

  • змінити за числами;
  • скласти речення;
  • вибрати іменники чоловічого, жіночого, середнього роду;
  • самим скласти ребус.

Шаради

  1. З «К» дає нам молоко густе,

З «Л» - над річкою росте.

(Коза – лоза)

  1. З «П» на лобі виступає,

З «П» він враз піймає.

(Піт – кіт)

  1. З «К» на клумбах розцвітають,

     а без «К» з дерев звисають.

     (Квіти – віти)

  1. З «Р» траву вмиває,

Ну а з «К» її стинає.

(Роса – коса)

  1. Якщо із «З» це візьмеш слово,

Великий дощ впаде раптово.

Як тільки «З» на «С» заміниш,

На дереві мене зустрінеш.

(Злива – слива)

  1. Довгий ніс і крила маю,

     Влітку всім вам дошкуляю.

     А складам зміни місця –

     Гарне матимеш ім’я.

(Комар – Марко)

  1. Ви, дітки, враз пізнаєте мене –

Я сильний вітер, що дерева гне.

Склад «КИ» допишете в кінці –

Солодкі вийдуть корінці.

(Буря – буряки)

Мій перший склад смачний для вас,

Пили у спеку, ще й не раз.

А другий склад, признаюсь я,

Це просто дівчинки ім'я.

Вгадали ціле? Думать годі –

Росте у мами на городі.

(Квас – квасоля)

  1. Це по мені прожитий вік

     Рахує кожний чоловік.

     Лиш «А» собі я доточу,

     І по долині потечу.            

(Рік – ріка)

  1. Я – рибка срібна із ставка.

Мені підставиш букву «К»

І я придамся для роботи –

Товсту колоду розколоти.

На «М» заміниш букву «К» -

В мені вам змелеться мука.

(Лин – клин – млин)

  1. З «К» дерева захищає

     І на них вона завжди;

     З «Н» звірятко заховає

     Коли треба від біди;

     З «Г» з-за хмари виглядає,

     Шапку сніжну не скидає.

 (Кора – нора – гора)

Дидактичні ігри на уроках української мови з теми «Прикметник»

Гра “Який? Яка? Яке?”.

Завдання: вчитель називає слово, яке відповідає на

 питання хто? або що?

Хід гри: кожна група записує і добирає до нього та

 записує слова, які є назвами ознак, відповідають на

 питання який? яка? яке?

Матеріал для гри: дуб старий, високий, гіллястий,

товстий, зелений… скільки слів запише група –

 стільки дістає очок.

Гра «Знайди відповідність»

Обладнання: картки зі словосполученнями

Завдання: замініть звичайні прикметники метафоризованими.

Хід гри: кожна група, отримавши картки, добирає відповідні та сигналізує про виконання.

Матеріал для гри: І група. М’язи міцні, немов зроблені із заліза - . Погляд гордий, як у орла - . Сонечко ясне і тепле, наче веселе - . Мед на колір, ніби золотий - . Загар такий темний, як шоколад - .

ІІ група. Ліс тихий, наче вмер - . Очі безбарвні, як у риби - . Погляд непривітний, мов холодний - . Рука, яка нічого не відчуває - . Дуже швидкий удар - .

ІІІ група. Темно-коричневий загар - . Світло-русий чуб - . Сильний, різкий голос - . Гарний характер - . Ріка, наче ледар -.

Для довідок: ледача ріка, дерев’яна рука, шоколадна засмага, золотий чуб, блискавичний удар, металевий голос, шовковий характер, золоті руки.

Гра «Добери пару»

Обладнання: картки зі словами

Завдання: утворити словосполучення

Хід гри: кожна група отримує картки та узгоджує прикметник з іменником.

Матеріал для гри:

Лебединий (клекіт, зграя, вірність, пісня);

Голубиний (хатка, воркотіння, ніжність);

Орлиний (лет, гніздо, дух);

Перепелиний (спів, лан, журба);

Соколиний (зір, край, вдача);

Лелечий (клекіт, вірність, доброта);

Єдиний (край, мама, батьківщина);

Калиновий (цвіт, жар, сопілка);

Терновий (хустка, цвіт, вінець);

Журавлиний (ключ, журба, клич).

Гра “Хто більше?”.

Завдання: підібрати прикметники з ненаголошеними е, и.

Хід гри: кожній групі дібрати якнайбільше прикметників, які відповідають на питання який? і в корені слова мають ненаголошений голосний (е) чи (и), який перевіряється наголосом. Перший варіант добирається слова з ненаголошеними (е), а другий з ненаголошеними (и).

Матеріал для гри: Медовий, веселий, весняний, зелений, високий, широкий, глибокий.

Гра «Одягни берізку»

Обладнання: картки зі словами

Завдання: вибрати слова, які характеризують берізку.

Хід гри: кожна група вибирає ті слова, які підходять для опису берізки.

Матеріал для гри:

 І група: білокора, сумна, весела, прудка, білолиця, молода, мізерна, струнка, зелена, тендітна, крислата;

ІІ група: співоча, бадьора, ввічлива, в’яла, гарна, лагідна, моторна, пахуча, кучерява, розложиста, наступна;

ІІІ група: духмяна, приємна, зажурена, гірка, жалібна, квола, колишня, розкішна, гілляста, колюча, обережна.

Гра «Добери ознаку»

Обладнання: картки для груп

Завдання: дібрати ознаки предметів

Хід гри: кожна група отримує картки, за визначений час добирає ознаки та сигналізує про виконання.

Матеріал для гри: розмір – великий, …, колір – синій …, форма – кругла…, матеріал – дерев’яний…, смак – солодкий…, якості людей – веселий… .

Гра “Заборонені прикметники”.

Обладнання: картки з реченнями

Завдання: виписати речення без ознаки кольору

Хід гри: кожна група вибирає речення, в яких є прикметники на означення кольору писати не можна.

Матеріал для гри: 1. Ви знаєте, як тиша пестить у місячні веселі ночі? 2. Ви знаєте, як сплять старі гаї? 3. Як упав же він з коня та й на білий сніг. 4. На призьбі дід старий - як сон. 5. Мій травень золотий, зелений травню! Мій травню голосний – на всі дороги!

Гра «По порядку»

Обладнання: картки зі словами

Завдання: розмістити прикметники в порядку зростання

Хід гри: групи отримують картки зі словами та розкладають у порядку зростання

Матеріал для гри: великий, велетенський, величезний, гігантський. Дрібні, крихітні, малі, мікроскопічні, маленькі.

Гра “Наш рід”.

Обладнання: цеглинки

Завдання: визначити рід словосполучень

Хід гри: учитель включає магнітофонний запис зі словосполученнями іменника з прикметником. У відповідь сигналізуємо відповідними цеглинками: “ч.р. -червона”, “ж.р. - жовта”, “с.р. - синя”.

Гра “З іменників - прикметники”.

Обладнання: картки з іменниками.

Завдання: утворити прикметники жіночого, чоловічого та середнього роду

Хід гри: кожній групі утворити і записати від кожного іменника прикметники чоловічого, жіночого і середнього роду.

Матеріал для вчителя:

Дуб (дубовий, дубова, дубове); холод (холодний, холодна, холодне); сонце (сонячний, сонячна, сонячне); мороз (морозний, морозна, морозне); розум (розумний, розумна, розумне); вітер (вітряний, вітряна, вітряне); щастя (щасливий, щаслива, щасливе); дощ (дощовий, дощова, дощове); літо (літній, літня, літнє); сніг (сніговий, снігова снігове).

Гра «Розподіли на групи»

Обладнання: картки слів

Завдання: запишіть прикметники у три колонки за родами.

Хід гри: кожна група отримує картки слів, розподіляє на три групи по родах, визначає закінчення, сигналізує про виконання.

Матеріал для гри: молодий, ясне, співучий, товста, темна, зелена, голуб’ячий, мальовнича, вологий, пізня, весняне, молоде, лазурне, м’яка.

Гра «Хто більше?»

Обладнання: картки зі словами

Завдання: підберіть прикметники до іменників.

Хід гри: доберіть до кожного іменника прикметник і запишіть його після питання, що в дужках. Визначте рід прикметників.

Матеріал для гри:  сонце (яке?)…, пролісок (який?)…, конвалії (які?)…, вітер (який?)…, берізонька (яка?)… .

Гра “Якого роду прикметники?”.

Обладнання: сигнальні картки

Завдання: визначити рід словосполучень

Хід гри: учитель називає іменники з прикметниками. Учні картками показують, якого роду іменник і прикметник. На картках написано початкові букви назви роду (“Ч”, “Ж”, “С”).

Матеріал для гри: синє небо, фарфорова ваза, осінній ранок, залізна труба, старий чоловік, ніжна пісня, кремезне дерево, сталеве серце, злі обличчя, квадратний стіл, свіжа зелень.

Гра «Підбери ознаку»

Обладнання: таблиця

Завдання: заповнити таблицю

Хід гри: кожна група отримує таблицю, заповнює та сигналізує про виконання.

Матеріал для гри:

Запитання

Колір

Розмір

Форма

Смак

Запах

Назва предмета

Який?

 

 

 

 

 

 

Яка?

 

 

 

 

 

 

Яке?

 

 

 

 

 

 

Які?

 

 

 

 

 

 

Гра “Визнач число”.

Завдання: визначити число прикметників

 Хід гри: на магнітофонну стрічку записані словосполучення іменників з прикметниками в однині і множині. Включається запис, у відповідь учні сигналізують картками з написами “однина” і “множина”.

Гра “Хто швидше перетворить однину в множину”.

Обладнання: картки зі словами

Завдання: записати в множині прикметники чоловічого роду

Хід гри: кожній групі треба написати в множині лише прикметники та іменники чоловічого роду. Група сигналізує про виконану роботу.

Матеріал для вчителя:

 Темна ніч, круглий місяць, велике вікно, зимовий ранок, запальне сіно, голосний дзвоник, класна кімната, рясний дощ.

Гра «Прикметник заховався»

Обладнання: картки зі словосполученнями

Завдання: утворити словосполучення прикметника з іменником.

Хід гри: кожна група отримує картки, здійснює перетворення та сигналізує виконання.

Матеріал для гри:

І група – бичок із соломи - …, стіл із дерева - …, стежка у лісі - …, шишка сосни - …, костюм українця - …, стіл для письма - …, журнал класу - …;

 ІІ група – магазин для взуття - …, сонце літом - …, норма на день - …, зупинка тролейбуса - …, мед бджілок - …, спів солов’я - …, барліг ведмедя - …;

ІІІ група – зал для читання - …, басейн для плавання - …, берег моря - …, подвір’я школи - …, стежина лісу - …, магазин для овочів - …, поличка для книжок - … .

Дидактичні ігри на уроках української мови з теми «Дієслово»

Гра “Що робити?”.

Завдання: дібрати слова неозначеної форми

Хід гри: вчитель називає слово, яке відповідає на питання хто?, кожна група записує його, а потім самостійно добирає слова, які відповідають на питання що робити? і т.д.

Гра “Напиши п’ять прикладів з двома дієсловами”.

Завдання: записати 5 прикладів, в яких є два дієслова

Хід гри: вчитель пропонує кожній групі написати п’ять прикладів, в яких має бути два дієслова.

 Матеріал для гри: 1. Краще не обіцяти, як слова не здержиш. 2. Книжка вчить як на світі жити. 3. Правда й з дна моря виринає, а неправда потопає. 4. Хто з правдою зріднився, той грому не боїться.

Гра “Наш -  не наш час”.

Обладнання: картки з реченнями

Завдання: визначити час дієслова

 Хід гри: учні об’єднуються в три групи: теперішній, минулий, майбутній час. Учитель проказує речення чи роздає картки. Коли у реченні, наприклад, є дієслова минулого часу, то учні з групи минулого часу піднімають руки, а решта учнів каже: “Не наш час”. Коли у реченні є дієслова двох часів, то руки піднімають обидві групи.

Гра «Скажи словом»

Обладнання: картки зі словосполученнями

Завдання: замінити словосполучення одним словом

Хід гри: кожна група отримує картки зі словосполученнями, обговорюють та замінюють одним словом, сигналізують про виконання.

Матеріал для гри: слізьми вмиватися - …, стукнуло в голову - …, плутатися під ногами - …, корчити дурника - …, повісив носа - …, ставити вимоги - … .

Гра “Яка особа”

Обладнання: картки з цифрами

Завдання: визначити особу дієслова

 Хід гри: вчитель проказує речення, в яких є дієслова. Учні, почувши дієслова, цифрами, написаними на картках, показують якої вони особи.

Матеріал для гри:  1. Спіють груші по садах, відлітать зібрався птах. 2. Бачить – не бачить, чути – не чує, мовчки говорить, добре мудрує. 3. Ми дружимо з книжкою. 4. Гарно ти співаєш! 5. Вранці взимку пташка тремтіла, а до неї друга ж прилетіла. 6. Не співаю я, бо поточків і земної травиці ожидаю.

 Гра “Хто швидше”

Завдання: визначити дієвідміну та підібрати антонім

Хід гри: вчитель пише на дошці дієслова в неозначеній формі. Кожна група повинна списати їх, визначити дієвідміну кожного дієслова і дібрати до кожного антонім.

Матеріал для гри: шити (пороти), падати (вставати), заборонити (дозволити), знайти (загубити), любити (ненавидіти).

Дидактичні ігри на уроках української мови з теми «Прийменник»

Ще в букварний період навчання грамоти діти практично знайомляться з цією частиною мови під час читання вміщених у букварі текстів і запису речень. Отже, ще в цей час у вчителя з’являється нагода пояснити дітям роздільне написання прийменників з іншими словами. Пізніше повертаються до вивчення прийменників з метою зіставлення їх із префіксами, на основі чого закріплюються навички роздільного написання прийменників і злитого – префіксів. Крім того, вивчаючи відмінювання іменників, діти дізнаються, з якими прийменниками вживаються окремі відмінки.

 Головне завдання вчителя під час опрацювання

прийменника полягає у формуванні уміння виділяти

прийменники з мовного потоку; показі ролі

 прийменників у реченні; формування навичок

 роздільного написання прийменників із словами.

Гра “Спіймай прийменник”.

Завдання: знайти прийменник

Хід гри: вчитель показує речення з прийменниками. Учні сплеском у долоні ловлять прийменники.

Матеріал для гри:

 У лісі під ялинкою жив заєць із зайчихою.

 В повітря піднявся літак.

 А я у гай ходила по квітку ось таку.

 Стоять під білими снігами сосни.

 Засиніли проліски у ліску.

Гра « Добери прийменник»

Обладнання: картки зі словосполученнями та прийменниками.

Завдання: дібрати відповідний прийменник, пояснити правильність, скласти речення з одним словосполученням.

Хід гри: кожна група добирає прийменники, пояснює значення та складає речення зі словосполученнями.

Матеріал для гри: доплив…берега; відплив …берега; заховався …дерево;

підклав …подушку; вскочив…воду; злетів…аеродрому; намалював…полотні.

Гра “Встав прийменник”.

Обладнання: картки

Завдання: поєднати прийменники зі словами

Хід гри: всі групи одержують картки, на яких написано слова, а також набір прийменників. До кожного слова, треба дібрати та поставити відповідні прийменники.

Матеріал для гри: (на) полі, на (дереві), у (лісі), у (виямках), під (хатою), під (ліжком).

Дидактичні ігри на уроках української мови з теми «Займенник»

Програмою 1-4 класів передбачено

 ознайомлення дітей з загальними поняттями

 про займенник, із значенням особових займенників,

 їх синтаксичною роллю.

           Здобувачі освіти здійснюють

 спостереження за тим, що займенники не

 називають того, про кого або про що йде мова,

 а тільки вказують на них; дають можливість

 усунути одноманітність тексту, викликану

 повторенням одних і тих самих

повнозначних слів.

Гра “Спіймай займенник”.

Завдання: пізнати займенник у реченні

Хід гри: вчитель проказує речення. Учні,

 почувши займенник, плескають у долоні.

Матеріал для гри: 1. Приколю свою картинку над столом у мами я. 2. Ми для тебе із татом подарунок шукаєм весь день. 3. Ти ж бо гідна дарунку такого, що лиш в казці бува золотим. 4. Ми сміливі, ми правдиві. 5. Пішов йому десятий рік, він працювати добре звик. 6. Якщо в мене є цукерка, пів цукерки другу дам.

 Гра “Угадай займенник”.

Обладнання: картки з реченнями

Завдання: вставити пропущені займенники

Хід гри: на дошці написано речення з пропущеними в них займенниками. Кожна група списує ці речення, вставляючи займенник.

Матеріал для гри: 1. … люблю свою Україну. 2. … любить читати книжки. 3. … завжди говоримо правду. 4. … змагаються за честь своєї школи.

Гра “Хто найшвидше напише три займенники з двома е” ?

Завдання: записати займенники з двома е

Хід гри: вчитель пропонує кожній групі написати три займенники, щоб у кожного з них було по два е, визначити особу, число. Скласти з ними речення

Матеріал для гри: мене, тебе, себе. 

 Гра “Хто найшвидше напише три займенники з ьо, йо”?

Завдання: підібрати займенники з ьо, йо

 Хід гри: вчитель пропонує групам написати три займенники, щоб у кожному з них були ьо чи йо

Матеріал для гри: ньому, його, йому.

Гра «Без дужки»

Обладнання: картки з реченнями

Завдання: поставити займенники у відповідному відмінку

Хід гри: кожна група отримує картки з реченнями та ставить займенники у відповідному відмінку, розкриваючи дужки.

Матеріал для гри: Валерій написав (я, ти, він, вона, листа). Оленка запитала (я, він) про (вона, вони). Оксанка поділилася з (ти, він, вона, вони) книжками. Тетянка була вдячна (він, вона, вони) за поїздку. В цирку сміялися (він, вона, вони).

Гра «Я уважний»

Обладнання: картки з віршиками

Завдання: знайти займенники у вірші, визначити особу та число.

Хід гри: кожна група отримує вірш, виписує займенники, визначає особу та число.

Матеріал для гри:

Портфель – мій друг і помічник.     Я маленька липка,       Від дощу сховаю

Я до портфеля дуже звик.                 Виросту велика -          Вранці серед маю -

І він без мене ні на крок,                  Не ламай мене!             Ти полий мене!

Зі мною йде він на урок.                  Я медовим цвітом         Будемо з тобою

Портфель для мене залюбки           Зацвіту над світом, -      Ми рости обоє, -

І ручку носить, і книжки.                 Бережи мене!                 Ти люби мене!

Його я дуже бережу,                        Тінь тобі я кину             Виростеш за роки,

Хоч добре сніжної пори                  У гарячу днину -     Підеш в світ широкий, -

На ньому з’їхати з гори!                 Ти шануй мене!               Не забудь мене!

 Гра “Що це за займенник”?

Обладнання: картки з питаннями

Завдання: дати відповідь на питання

Хід гри: група отримує питання, відповідь до якого підтверджується словом «так» або «ні» іншими групами.

Матеріал для гри: 1.Назвіть займенник І особи однини, який вказує на особу, яка сама про себе говорить. 2. Назвіть займенник ІІІ особи однини чоловічого роду, який вказує на особу або предмет, про яких розповідають. 3. Назвіть займенник ІІ особи множини, який вказує на осіб, до яких ми звертаємося. 4. Назвіть займенник, який вказує на особу, до якої ми звертаємося.

Гра «Знайди займенник»

Обладнання: картки з реченнями

Завдання: знайдіть займенники в прислів’ях, визначте їх особу, число, відмінок. Поясніть правопис.

Хід гри: прочитайте прислів’я та приказки. Поясніть їх зміст. Виділіть займенники, визначте особу, число, відмінок. Поясніть правопис.

Матеріал для гри:

1 група: Прислів’я, мов комариний носок, а мудрості в ньому ціле озеро.

2 група. На витребеньки ти є, а до роботи тебе нема.

3 група. Шануй батька і матір твоїх – і добре тобі буде, і довго житимеш на землі.

Дидактичні ігри на уроках української мови з теми «Прислівник»

 Учні дістають перше уявлення про

специфічні особливості прислівника,

 вчаться розпізнавати прислівники в тексті,

 знайомляться з прислівниками,

близькими і протилежними за значенням,

 практично засвоюють правопис

найчастіше вживаних прислівників.

Гра “Спіймай прислівник”.

Завдання: знайти прислівник у реченні

Хід гри: вчитель проказує речення.

Учні, почувши прислівник, плескають

 у долоні.

Матеріал для гри: Сьогодні чудова

погода. 2. Тихо, тихо Дунай воду

несе. 3. Вдома вчи уроки пильно, ранком вчасно йди до школи, точним будь і акуратним, не затримуйся ніколи. 4. Був коваль. І удень і вночі він кував дивовижні ключі.

 Гра “Хто швидше”?

Завдання: підібрати прислівники

Хід гри: вчитель пропонує групам написати п’ять прислівників, що відповідають на питання як? і п’ять прислівників, що відповідають на питання коли? Група сигналізує про виконання.

Матеріал для гри: бадьоро, весело, сумно, смішно, уважно; восени, влітку, взимку, навесні, вранці.

 Гра “Допиши прислівник, протилежний за значенням.”

Завдання: підібрати прислівник-антонім

Хід гри: вчитель пише на дошці десять прислівників. Групи списують їх і до кожного дописують протилежні за значенням.

Матеріал для гри: назад-вперед, вночі-вдень, тихо-голосно, мало-багато, сьогодні-завтра.

 Гра “Лото прислівник”.

Обладнання: картки з реченнями

Завдання: вставити пропущені прислівники

Хід гри: кожна група отримує картку, на кожній з яких написано три речення з пропущеним прислівником. Ці прислівники написані на окремих картках, які тримає вчитель.

Матеріал для гри: Посідали діти на траві (навколо) вогнища. (Зненацька) прилетів вологий вітер. Пострибав горобець (навпростець). 2. (Невдовзі) в стелі підземелля одчинився люк. (Нишком) вибрався він з-під листя. (Багато) шкідливих комах винищують шпаки. 3. Пив тигр (повільно), певний у своїй силі й могутності. Назбирали ми їх (чимало). Я (швиденько) опустився снопові на спину.

Висновок

Викладаючи рідну мову, вчителі повинні дбати не так про засвоєння граматичних  правил, як про те, щоб дитина правильно, не перекручено відчула і сприйняла її «внутрішні закони».

Гра, як відомо, є найприроднішою і найпривабливішою діяльністю для молодших школярів. Ще К.Д. Ушинський писав: «Зробити серйозне заняття для дитини цікавим – ось завдання початкового навчання». Саме в іграх розпочинається невимушене спілкування дитини з колективом класу, взаєморозуміння між учителем і учнем. У процесі гри в дітей виробляється звичка зосереджуватися, працювати вдумливо, самостійно, розвивається увага, пам’ять, жадоба до знань. Задовольняючи свою природну невсипущу потребу в діяльності, в процесі гри дитина “добудовує” в уяві все, що недоступне їй у навколишній дійсності, в захопленні не помічає, що вчиться – пізнає нове, запам’ятовує, орієнтується в різних ситуаціях, поглиблює набутий раніше досвід, порівнює запас уявлень, понять, розвиває фантазію.

У грі найповніше проявляються індивідуальні особливості, інтелектуальні можливості, нахили, здібності дітей.

В.О. Сухомлинський писав, що без гри не має і не може бути повноцінного розумового розвитку, порівнював гру з величезним світлим вікном, через яке в духовний світ дитини вливається цілющий потік уявлень, понять про навколишнє, з іскрою, яка запалює вогник допитливості. Отже, стараймося, щоб гра не була епізодом, а проходила б крізь усе життя дитини. Бо гра – це є творчість, гра – це є праця, а праця – шлях дітей до пізнання світу.

 

 

 

 

docx
Додано
20 січня 2023
Переглядів
1877
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку