Посібник "ДИДАКТИЧНІ ІГРИ ТА ВПРАВИ НА УРОКАХ НАВЧАННЯ ГРАМОТИ"

Про матеріал
"ДИДАКТИЧНІ ІГРИ ТА ВПРАВИ НА УРОКАХ НАВЧАННЯ ГРАМОТИ" Запропоновані завдання допоможуть у розвитку зв’язного мовлення, уявних операцій синтезу, аналізу, порівняння, зіставлення, узагальнення, виділення головного.
Перегляд файлу

 

 

ВІДДІЛ СЕЛИДІВСЬКОЇ МІСЬКОЇ РАДИ

ГІРНИЦЬКА ЗАГАЛЬНООСВІТНЯ ШКОЛА І – ІІІ СТУПЕНІВ № 17

 

http://dnz265.edu.kh.ua/files2/images/shevchenko/16256359.gif?size=11

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

СЕЛИДОВЕ

2020

Токарєва Н.В., вчитель початкових класів, вища кваліфікаційна категорія, звання  «старший учитель».

ДИДАКТИЧНІ ІГРИ ТА ВПРАВИ НА УРОКАХ НАВЧАННЯ ГРАМОТИ

м. Селидове, 2020 – 39 с.

         Період навчання грамоти – один із найважливіших моментів у житті дітей, коли розвивається їхнє мислення і мовлення, зростає свідомість, формується особистість в цілому. Діти засвоюють основні звуки української мови та букви алфавіту, ознайомлюються з їх особливостями і способами позначення на письмі, зі звуко-складовою будовою слів; усвідомлюють, що таке речення, сово, склад; навчаються писати і читати невеличкі тексти.

        Одним із найважливіших завдань початкової школи є підвищення культури усного та писемного мовлення молодших школярів. Цей процес передбачає формування лексичних уявлень і понять, що є одним із засобів збагачення, уточнення та активізації словникового запасу учнів.

       Лексичні уявлення поняття  доцільно формувати уже в період засвоєння грамоти. Словниково-логічні  та творчі вправи варто виконувати перважно  в ігровій формі. Дидактичні ігри направленні на вирішення конкретних завдань навчання школярів, але в той же час в них проявляється виховний і розвивальний впив ігрової діяльності.

      Вводячи гру в заняття, вчитель турбується про те, щоб основне дидактичне завдання, яке становить , зміст гри відповідало навчальній меті уроку, було доступним, сприяло максимальній активації їх розумової діяльності.

      Запропоновані завдання допоможуть у розвитку зв’язного мовлення, уявних операцій синтезу, аналізу, порівняння, зіставлення, узагальнення, виділення головного.

 

 

 

Затверджено методичною радою Гірницької ЗОШ   І-ІІІ ступенів № 17

(протокол № 5 від 30.05.2020)

 

Рецензент:  І.В. Куроп'ятник – заступник директора з навчально-виховної роботи Гірницької ЗОШ   І-ІІІ ступенів № 17

 

 

ІГРИ НА РОЗВИТОК ДРІБНОЇ МОТОРІКИ РУКИ

 

«ГРА НА АКОРДІОНІ»

Лікті поставити на парту. Долоньки скласти одна до одної. Пальці направлені вгору. Пальці, не роз’єднуючи рук, розводити та знову ставити у вихідне положення.

Диригує блискавка,

Грім у бубон б’є,

На акордеоні

Вітер виграє.

За О. Лупієм

 

«АВТОМОБІЛЬ»

Усі, крім великих, пальці рук зціплюються в замок. Це — двигун машини. Великими пальцями робимо обертові рухи в різних напрямах. З текстом вірша швидкість прискорюється, а потім знов уповільнюється.

Ось мій автомобіль.

Заліз у нього джміль

І на кермо натис:

Дзиз-дзиз-дзиз.

Сам, як мотор, гуде.

Автомобіль не йде.

Не крутиться й кермо само.

В. Швець

 

«АЛАДІН»

Учні розтирають великий палець лівої руки вказівним і середнім пальцями правої. Потім те саме роблять із великим пальцем правої руки. Повторюють вправу кілька разів.

Жив у казці Аладдін,

Був у нього в лампі джин.

Лампу потремо — і враз

Джин з’являється до нас.

 

«СОНЕЧКО»

Пальчики стиснуті в кулачок. Вказівний і мізинець розведені в сторони. Учні ворушать ними, ніби повзе комашка, просуваючи руку по парті вперед.

Сонечко вгору повзе по травинці,

Чорний горошок у нього на спинці,

Грає проміння довкола яскраве,

Сонечку сонце всміхнулось ласкаве.

Л. Лобанов

 

«КУЛАЧОК»

Із силою по черзі учні стискають пальці обох рук в кулак.

П’ять гарненьких діточок

Заховались в кулачок.

Потім інші діточки

Поховались в кулачки.

Так вони по черзі грались,

Поки в жменьки поховались.

 

«ПІАНІСТИ»

Приготуйте ваші руки, чарівні хай линуть звуки.

Звуки Баха, звуки Листа... Уявіть: ви — піаністи.

Ваші пальці, мов спішать, бо по клавішах біжать.

Раз і два, і три підряд,— тільки з музикою в лад.

 

«ХЛОПЧИК-ПАЛЬЧИК»

— Хлопчик-пальчик,

Що робив?

— З першим братом

В ліс ходив.

З другим братом

Борщ варив,

З третім братом

Пас корів,

А з четвертим —

Кашу їв.

 

«НА РОБОТУ»

Старший встав — не лінувався.

Вказівний за ним піднявся —

Розбудив сусід його.

Той — свого, а той свого.

Встали вчасно всі брати —

На роботу треба йти.

 

«СНІЖОК»

Сніг-сніжок

Засипав поріжок.

Побігли ми погратися

У сніжки на лужок.

Пальцями рук немов присолювати щось, потім «бігти» пальцями та «ліпити» сніжки.

 

 

 

«ПАВУК»

Біжить по павутинню

Жвавенький павучок.

Ось мушку він побачив —

Потрапила в сачок!

Пальцями схрещених рук швидко «бігти» по столу, на останній рядок «схопити» мушку.

 

«СЕСТРИЧКИ»

Посварились дві сестрички,

Розійшлися хто куди.

Ну, а потім помирились,

Обнялись — нема біди.

Розвести долоні, доторкуючись зап’ястями, потім переплести пальці.

 

«КВІТИ»

Зранку всі чудові квіти

Весело розкрились.

І до сонця потягнулись,

І росою вмились.

 

«ЧЕРЕПАХА»

Ось черепаха луки дісталась,

Стежкою разом з будинком повзла.

Раптом маленька тваринка злякалась,

Мить — і нема: то вона вже сховалась.

Ліва долоня накриває тильний бік правої руки. Перебираючи пальцями, «черепаха повзе». На останньому рядку — «зупинилась», пальці «сховались».

 

«ЗМАГАННЯ»

Позмагатись пальці хочуть:

Хто скоріш перебіжить.

Другий — третій, другий — третій,

А великий ще лежить.

Перебираючи чотирма пальцями по столу, просуватися вперед.Тильний бік долоні лежить на столі, пальці зібрані у жменю, потім розводимо пальці та збираємо в кулачок.

 

«ЗАМОК»

Ой, який складний замок!

Треба відімкнути:

Похитали, потрусили,

Ще й постукали — й відкрили.

Пальці переплетені «в замку». Похитувати долонями в різні боки,потім трусити руками, стукати зап’ястями, розчепити долоні і показати.

 

 «ДЗЕРКАЛО»

Тут у дзеркальце дивись,

Рухи всі повторюй.

Пальці вгору — пальці вниз,

Раз — угору, знову — вниз,

В кулачки збирайтесь,

Потім випрямляйтесь.

Долоні рук на ребрі стоять одна проти другої. Далі рухи за текстом.

 

«БАРАБАН»

Барабаню, барабаню,

Барабаню цілий день.

Барабанщик я завзятий,

Знаю безліч я пісень.

Напруженими пальцями обох рук барабанити по столу.другим та п’ятим пальцями — це кішка. Рухи за текстом.

 

« СКАКАЛКА»

На скакалці я стрибаю —

Вище всіх, краще всіх!

Аж до неба долітаю —

І звучить веселий сміх!

Руки, стиснуті в кулачки, лежать на столі, з’єднані кінчиками великих пальців, роблять колові оберти.

 

****

Я вітаюсь з усіма.

Вчусь у школі недарма.

Завжди я кажу «привіт!»

Курці, що біля воріт.

Кінчиком великого пальця правої руки по черзі торкнутися кінчиків вказівного, середнього, безіменного пальців і мізинця. Зробити те саме лівою рукою.

 

«САЛЮТ»

Ой! Дивись — салют, салют!

Он салют, і там, і тут.

Наче квіти розквітають,

Зірочками в небі сяють.

Ритмічне стискання та розтискання кулачків.

 

 

«КУЛЬКА»

Вихідне положення: пальці обох рук зібрані пучкою і стикаються кінчиками.

«Надуваємо кульку»: надати пальцям таке положення, яке буває, коли руки тримають м’ячик або кульку. «Кулька лопнула»: пальці повертаються у вихідну позицію.

Пружну кульку я надую,

Мотузочок зав’яжу.

Ну, а потім її здую,

Всім цей фокус покажу.

 

****

Ось рука і ось рука,

(Відводять ліву руку в сторону, потім праву.)

На долоні є ріка,

(Вказівним пальцем правої руки виконують кругові рухи на долоні лівої руки.)

А на річці плавав гусак,

Гусак великий, молодий.

(Обидві руки з’єднують в кулак,відхиляють великі пальці.)

Вказівний його зловив,

(З’єднують великі пальці з вказівними на обох руках.)

А середній общипав,

(Середні пальці виконують щипальні рухи, доторкуючись до великого пальця.)

Безіменний суп зварив,

(Безіменні пальці погладжують великі пальці.)

А Мізинчик піч топив,

(З’єднують великий палець з мізинчиком.)

Полетів гусак у ротик,

(Рухи обома руками в напрямку рота.)

А із ротика в животик.

(Погладжують обома руками живіт.)

От тобі — на!

(Плескають у долоні.)

А гусака — нема.

(Руки розводять в сторони.)

 

****

Перший пальчик рано встав,

У дзвінок закалатав.

Другий, як татусь учив,—

Всіх в кімнаті полічив.

Третій пальчик для початку

У дворі провів зарядку.

А четвертий без нагадок

У братів навів порядок.

П’ятий пальчик на ранок

Влаштував смачний сніданок.

Шостий часу не втрачав,

В школі пальчиків навчав.

Сьомий пальчик після школи

Прилучав до волейболу.

Восьмий пальчик без розмов

Нарубав на зиму дров.

А дев’ятий жито жав,

Всіх піснями розважав.

Як стемніло, то десятий

Всіх братів покликав спати.

 

 

****

У берізки кора гладенька

(Гладять руки, то одну, то другу.)

Листочки ось такі маленькі.

(З’єднують почергово всі пальці з великим пальцем.)

Листочки з вітром розмовляють тихенько,

(Ш-ш-ш)

До нас віти простягають.

(Руки вперед.)

Берізка плаття одягла зелененьке,

(Проводять кистями рук від плечей до колін.)

Стала чепурненька.

(Кружляють.)

Вітерець тихо повіває,

(Руки вгору.)

Берізку вліво-вправо нахиляє.

(Нахили рук вліво-вправо.)

 

****

Пальчик об пальчик стук та стук.

Кулачками тук та тук.

Тупни ніжками туп, туп.

Плескай в долоні плесь та плесь.

Заховались пальці десь.

Пальчики маленькі, де ви заховались?

Я вас все шукаю, кругом заглядаю.

Пальчики, де ви? Ми тут.

Пальчики зраділи, пішли танцювати.

Весело малятам з пальчиками грати.

 

****

Нумо, пальчики маленькі

То стулять, то розтулять.

Щоб у зошитах рівненько

Наші пальчики зчепились.

І тягнулись, і крутились.

Вправо-вліво, вгору-вниз.

Хто із них одержить приз?

 

«ЗАЙЧИК»

Варіант 1. Вихідне положення: вказівний та середній пальці витягнути вверх, мізинець та безіменний притиснути до долоні великим пальцем. Утримувати пальці в такому положенні на рахунок до 5–10. Вправу виконувати спочатку кожною рукою по черзі, потім — обома руками одночасно.

На зеленому лужку,

Плигав зайчик в кожушку.

 

Варіант 2. Вихідне положення (див. варіант 1).

Згинати та розгинати вказівний та середній пальці (униз — уверх) на рахунок «раз — два».

 

Варіант 3. Вихідне положення: ліва рука — «зайчик»; права рука — випрямлена долоня накриває зверху «зайчика» — це «сосна». Змінюємо положення рук: права рука — «зайчик», ліва рука — «сосна». Змінювати положення рук 3–4 рази.

Раптом град пішов з дощем,

Заховався під кущем.

 

Варіант 4. Вихідне положення: вказівний та середній пальці підняті угору; великий пальчик стукає по безіменному та мізинцю.

Зайцю барабан дали,

Він застукав: «Раз-два-три»!

 

«КОЗА»

Вихідне положення: вказівний палець та мізинець випрямити. Середній та безіменний — притиснути великим пальцем до долоні. Спочатку вправу виконувати кожною рукою по черзі.

На галявині в лісу.

Дід Трохим пасе козу.

Потім можна виконувати вправу обома руками, імітуючи козла та козу.

Йде коза у хлів мерщій,

А козел — назустріч їй.

 

 

 

«ДРУЖНІ ПАЛЬЧИКИ»

Вихідне положення: пальці однієї руки випрямити, притиснути один до одного та утримувати напружені пальці до рахунку 10. Виконувати спочатку кожною рукою по черзі, а потім обома руками одночасно. Після вправи — стряхнути кисті рук.

Пальчики живуть в сім’ї,

Це помічники мої.

 

«ДРУЖНІ ПАЛЬЧИКИ»

Цю вправу можна попередити невеличким оповіданням про те, яку назву має кожний палець: великий, вказівний, середній, безіменний та мізинець.

Вихідне положення: усі п’ять пальців витягнуті та розведені — пальчики «посварилися». Потім усі пальці притиснуті один до одного — «помирилися». Чергувати ці дві позиції, супроводжуючи словами:

Посварились,— та одразу

Помирилися і разом!

Один, два, три, чотири, п’ять,

Будем пальці рахувать.

Ось цей пальчик — дід,

А цей пальчик — баба.

Ось цей пальчик — тато,

А цей пальчик — мама.

А ось цей пальчик — я.

Ось і вся моя сім’я.

 

«ГОРОБЧИК ЛЕТИТЬ»

Вихідне положення: руки розташувати перед собою (долонями до себе). Великі пальці сплести — це «голова» горобчика. Решта пальців — «крила».Помахати ними.

У небі горобчик летів,

На галявину присів.

(Помахати «крилами».)

Посидів, відпочив,

Й до гніздечка полетів.

(Притиснути долоні до себе.)

 

«ЧОВНИК»

Ми на човнику гойдались,

Раз — угору, раз — униз.

Ми під мостом пропливали.

Покатались — зупинись!

Вигнуті долоні тильним боком уверх розхитуються, потім перевертаються долонями догори і, нарешті, спокійно кладуться на стіл.

 

 

«ГАРМОШКА»

Антошко, Антошко,

Неси свою гармошку:

Швидко пальцями заграй,

Кнопочки перебирай.

Долоні лежать на столі, пальці то зводяться, то розводяться. На останній рядок б’ють кінчиками пальців по столу.

 

****

Великий пальчик — це дідусь,

А вказівний — бабуся.

Середній пальчик — це татусь,

І безіменний — це матуся.

А мізинчик — це ж я.

Разом дружна вся сім’я.

 

****

— Ми капусту шаткували!

Двічі — прямими, напруженими долонями імітуємо рухи сокири: уверх-униз.

— Солі в неї ми поклали!

Двічі — пальці зібрані «щіпкою», «солимо капусту».

— Ми капусту м’яли, дерли!

Двічі — енергійно стискаємо пальці в кулачки, то одночасно на двох руках, то по черзі.

— Смачну моркву туди терли!

Двічі — пальці однієї руки зжаті в кулак і здійснюють ритмічні рухи уверх-униз по долоні другої руки. Після цього міняємо руки. Діти з вчителем масажують пальчики, про які розповідають.

 

****

Руками імітуємо вимішування тіста.

Тісто узяли у мами,

Його жужмили і м’яли,

Пирогів напечемо,

Із сметаною з’їмо!

На перші рядки дуже енергійно стискаємо руки в кулачки та розтискаємо (одночасно і по черзі). Потім руками виконуємо рухи, наче ліпимо пироги.

 

****

Їде поїзд, стук, стук, стук,

Металевий перестук.

Швидше, швидше стукотить,

Як стріла по рейках мчить.

Потім їде повільніше,

Тихше, тихше, тихше, тихше.

Затихає, стук та стук,

Металевий перестук.

 

****

Ми писали, ми трудились,

Наші пальчики стомились.

Втому з пальчиків струсили,

Стиснули в кулак щосили.

У замочок їх замкнули

І до сонця потягнули.

 

****

Привітались пальці в танці,

(Їх ніяк не зупинити!)

Вправо-вліво, вліво-вправо

Будуть весело ходити.

Візьмем швидко ручки в руки

І без ліні до науки.

Будем знову працювати,

Будем грамоту вивчати.

 

 

 

ЗВУКИ І БУКВИ

 

«ВПІЙМАЙ ЗВУК»

1.Учитель називає ряд слів. Якщо учень почує потрібний звук, то плескає в долоні. (Слова добираються так, щоб звук був у різних позиціях).

 

2.Вчитель читає слова. Діти плещуть в долоні, коли чують слово із заданим звуком.

Дубові дрова дід рубає

в дворі під деревом старим.

А дітвора допомагає

носити дрова з двору в дім.

 

Морж у морі днями кисне,

Море для моржа корисне.

Морж на хвилях може спати,

Може глибоко пірнати.

 

Індик в миску воду лив.

Індик шию довго мив.

Індичатко помагало —

Індика за хвіст тримало.

І гусак почав сваритись:

«Індики, вже годі митись!»

 

А носоріг уздовж доріг

Насіяв незабудок.

І написав: «Не насмітіть!

Не наступіть! І не зірвіть! —

Нехай на радість будуть!»

 

У порожньому дуплі

Дятел мешкав у теплі,

Й дуб довбав, як долотом,

Своїм довгим тонким дзьобом.

 

У полі, в лісі проживають,

А хатиноньки не мають —

Довговухі стрибунці,

Сірі й білі є зайці.

Взимку від лисиць тікають,

Їстоньки собі шукають:

Обгризають верболіз,

Кору кленів і беріз.

 

Зійди, зіронько-зірнице,

Золотава зорянице,

Завітай до нас в долину,

Засіяй хоч на хвилину,

Бо згубились зайченятка

І не можуть знайти татка.

 

 

«ЗНАЙДИ ЗВУК [ Л ]»

- Лелеки, лелеки, куди ви літали?

- За море, далеко, - лелеки сказали

 

«ВПІЙМАЙ ВЕЛИКУ БУКВУ».

Вчитель читає слова. Учні плещуть в долоні, коли слово пишеться з великої букви: дим, Денис, Дружок, дуб, Дніпро, дерево, Донецьк, діти, Дмитрик.

 

 

«НАЗВІТЬ СУСІДІВ»

Назвіть сусідів звука (а) в таких словах: басейн, плащ, залізо, упав, комахи, каже, драбина, жайвір, малий, гай…

 

«ВЕРЕДЛИВИЙ ЗВУК»

Жив собі, був собі звук у словах, завередував і втік. (Наприклад: звук К). Потрібно його впіймати і поставити на місце. (-іт; -аштан; -віти; -рокодил).

 

«ВІДЛУННЯ»

Учитель називає слова, а діти хором повторюють останній склад. (Наприклад: ромашка –ка, книга – га, ліс – ліс).

 

«ЯКИЙ СКЛАД ЗАГУБИВСЯ?»

(Наприклад: дівчин--, хлоп--, ді--, де- -во, со- -ка).

 

«МАГАЗИН»

У першому відділі магазину продаються речі, у назвах яких є м’які приголосні, у другому – тверді приголосні.

 

«ЗВУК (С) »

Для цієї гри можна брати будь-який звук.

1. У назвах якого взуття є звук (с)? (босоніжки, сандалі, кросівки…)

2. У назвах якого посуду є звук (с)? (сковорода, стакан, салатниця, каструля…)

3. У назвах яких тварин є звук (с)? (собака, лис, лось…)

4. У назвах яких фруктів є звук (с)? (абрикос, слива, апельсин, персик, смородина…)

5. У назвах яких професій є звук (с)? (слюсар, столяр, суддя, касир…)

6. У назвах яких меблів є звук (с)?(стіл, стілець, сервант…)

 

«ТЕЛЕГРАФІСТИ»

Учитель промовляє окремі звуки, а діти складають із них слова. (л-і-т-о; з-о-ш-и-т; -п-і-в-н-и-к).

 

«ХИТРІ ЗВУКИ»

Зміна слів за зразком (з перекидання м'ячика).

Звуки Ч-Щ пропонують нам пограти. Вони сховалися, і з'являться, якщо ви правильно назвете слово. Той, кому я кину м'ячик, повертає мені його, вимовляє потрібне слово і називає чітко звук, який з'явився. Наприклад: «Літати - я лечу», звук [Ч].

Шукати

Плакати-

Котити-

Пригостити-

Вертіти-

Скакати-

Пустити-

Платити-

 

«ТОЧКИ»

Хлопці, ми будемо зашифровувати слова. Я буду загадувати загадки, а ви в словах-отгадкахпоставте стільки точок, скільки букв ви б написали в слові, а звук [Ч] і [Щ], будемо писати літерами.

1.  З гарячого колодязя

     Через ніс водиця ллється.

     (Чайник)

2.  Ми ходимо вночі, ходимо днем,

     Але нікуди ми не підемо.

     Ми б'ємо справно щогодини,

    А ви, друзі, не бийте нас.

     (Годинник)

3.  Що за диво?

     Ось так диво:

     Зверху страву,

     Знизу страву,

     Ходить чудо по дорозі

     Голова стирчить і ноги.

     ( Черепаха)

4. Насупиться, насупився,

    У сльози вдариться-

    Нічого не залишиться

    (Хмара)

5. Хвостиком виляє, зубаста, а не гавкає.

    (Щука)

 

 «НАЗВИ  ЛАСКАВО»

Зразок: собака-собачка

Коса, лисиця, слово, санки, сумка, лавка.

 

 «ТАКА ЦІКАВА БУКВА»

Учні пригадують і записують якомога більше слів, до складу яких входять дві однакові букви. ( Наприклад:  загадка, парасолька. Україна, український. Годинник, корисний. Лелека, посередині… ).

 

« ЯКЕ СЛОВО ЗАХОВАЛОСЬ»

Учитель називає склади, а діти добирають слова за цими складами. ( Н-д: лі – літо, лінійка, лікар, лівий…)

 

«НОВІ СЛОВА»

1.Замінюючи букви, утвори нові слова (Наприклад: майка-гайка-чайка; дід-рід …).

Тік - суд - рев –

Гак - бук - калина

 

2. Підібрати слово, яке відрізняється лише однією буквою:

рак - мак

кір – кіт - кит

коа – коса – роса

миша - тиша

гілка – білка – гірка.

 

3. З букв одного слова склади кілька нових слів. (Наприклад: айстри – рис, тир, старий, рий…).

Жайворонок - сінокосарка –

Ластівка - листоноша –

 

4. На початку або в кінці слова додати букву, щоб утворилося нове слово.

Луг – плуг; риба – рибак;  Коса – косар; мак – смак.

 

5. За зразком підбери і промов нові слова так, щоб з'явився звук [Щ]. Зразок: Хлопчик, який відповідає біля дошки. (Відповідає хлопчик.)

Дівчинка, яка мріє. (Дівчинка мріє.)

Дівчинка, яка мовчить. (Мовчазна дівчинка.)

Хлопчик, який грає. (Грає хлопчик.)

Хлопчик, який танцює. (Танцюючий хлопчик.)

Дівчинка, яка крутиться. (Кружащаяся дівчинка.)

 

 «МАГАЗИН»

У першому відділі магазину продаються речі, у назві яких є приголосні м’які, у другому – тверді приголосні.

 

 

«ЛАНЦЮЖОК»

Склади ланцюжок із 10 слів, де кожне наступне слово розпочинається двома буквами попереднього: ( Наприклад: тиша – шапка – калина…).

 

 

«ПЕРЕПЛУТАНКА»

Склади правильно слова і запиши. (Наприклад: ронаво – ворона)

Лібка - еосл - єазць –

Овкв - авод - рооска –

 

«СХОВАНКА»

Які інші слова заховалися в цих словах? (Наприклад: ялинка – лин; яблуко – лук..).

Клітинка - трактор - ведмідь –

Щедрівка - пиріг - листок –

 

 

«ДОБЕРИ СКЛАД»

Добери склад, щоб утворилося слово.

Гру –ша кали - воро –

По - сос - коро –

 

«ЧАРІВНІ СКЛАДИ»

Місцями поміняй склади

І з них слова нові склади.

Марко – комар банка – кабан

наша – шана лапи –пила

трава –ватра маса –сама

трохи – хитро рама –мара

 

«ДОТЕПНИК»

ЛО, ПЕД, ВЕ, СИ – це склади.

Швидше слово з них склади! (велосипед)

Матеріал для гри:

ЛИ, КРО, ДИ, КО (крокодили)

РО, ДИ, СМО, НА (смородина)

ЧЕ, КИ, РЕ, ВИ (черевики) і т. д.

 

«ПРОЧИТАЙ СЛОВО»

Складання слів (речень) із букв.

М , А , К , О, Л , І, Н, И.

Ліки коліна мілина лимон

Мало лиман лак мак

Ніла Ніл Ліна Колі

 

«СЛОВА ІЗ ЗАДАНИМ ЗВУКОМ»

Учитель вимовляє звук, а учні записують слова, до складу яких входить такий звук. ( за певний час).

 

«ЗВУК І БУКВА»

Учитель читає слова, а учні записують їх у три колонки:

1). Скільки звуків, стільки й букв;

2). Букв більше, ніж звуків;

3). Букв менше, ніж звуків.

Матеріал для гри: Дзвінок, дзеркало, бджола, кукурудза, ім’я, яма, їдять, люди, п’ять, сьогодні, армія, щока, пам’ять, щука, в’язка.

 

«УТВОРИ СЛОВО»

1.Замінити голосні букви в другому стовпчику і утвори нові слова.

Липа – л - па       рід – р . д

Слава – сл - ва   сон – с - н

 

2. Скласти слово із поданих букв:

а) д, т, и, і - діти;

б) о, л, е, п - поле;

в) д, ш, о, к, а - дошка.

 

3. Наростити звуки.

Сон – слон,

пара – парта,

міст – місто – місток,

сила – носила – наносила,

коса – косар – косарка,

коло – колос – колосок.

 

4. Переставити букви, щоб утворилося слово:

нора - рано;

вікно - вінок;

сосна - насос.

 

 

5. Вставити букви, що позначають голосні звуки:

п..рт.. ( парта), кл…с ( клас), р…к…в ( рукав),

…ч…нь ( учень), в…кн… ( вікно), з…ш…т ( зошит).

 

«ЗВУКИ - БУКВИ»

Робота проводиться в парах. Один учень вимовляє звук, другий – називає букву, якою цей звук позначається. (Наприклад: (л )- ел, (р) – ер…)

 

«ХТО УВАЖНИЙ»

Жили собі дві сестрички. Одну звали — Ляна, а другу — Лана. Перша дівчинка завжди була усміхненою, веселою та життєрадісною. А друга весь час сердилася та була всім невдоволена. Ляна була доброю дівчинкою, а її сестра Лана іноді навіть злою. Батьки дуже раділи, коли Ляна танцювала, співала пісні. У неї це дуже добре виходило. Та й самій дівчинці це подобалось робити. Лана намагалася все робити так, як її молодша сестра, та не завжди в неї це виходило. Заспіває Ляна пісню: ля-ля-ля. І виходить мелодія красивою та ніжною. Повторює за нею Лана: ла-ла-ла. А пісня виходить суворою та сердитою. Заспіває Ляна: льо-льо-льо.

— А якою виходить ця пісня у Лани? (Ло-ло-ло)

— Якщо Ляна співає: лі-лі-лі, то яка пісня чується від Лани? (Ли-ли-ли)

Одного разу дівчатка з бабусею пішли до іграшкової крамниці. Які ж іграшки вибере кожна з сестер?

На дошці — малюнки іграшок, учитель показує, а діти говорять, хто купить цю іграшку — Ляна чи Лана.

Лялька, лев, лисичка, літачок, ведмідь, мишеня.

 

«УГАДАЙ СЛОВА»

На дошці зроблено запис : В.Р.С.НЬ, В.Р.ЗН.

- Яких букв не вистачає?

- Доберіть відповідні голосні, щоб вийшли слова.

 

«ЗБЕРИ БУКЕТ»

Леся та Іванко збирають букет для мами. Але Леся може брати тільки квіти, назви яких починаються з м’яких приголосних. А Іванко – назви яких починаються з твердих приголосних. Допоможіть дітям. Лесі допомагають дівчатка, а Іванкові –  хлопчики.

Тюльпан, нарцис, троянда, півонія, айстра, ромашка, лілія…

 

«ЗНАЙДИ ПАРУ»

На картках написані слова:

гичка, рак, кіт, коса, та ін..

На дошці – мак, дичка, кит, коза, роса, кір.

 

«ХТО ШВИДШЕ»

Грають два учні. на картках зображені предмети одягу та взуття. Перший учень збирає картки зі словами, в яких є звук [с ] а другий – зі звуком [ ш ]: шапка, светр, сандалі, шуба, шарф, сукня, сорочка, штани, спідниця, вушанка.

 

«ЗАЙВА БУКВА»

Вчитель читає пари слів, учні називають вставлену букву:

сова - слова

мак - маяк

мак - смак

казка - указка

хід - схід

сон - слон

 

«ПРИГОСТИ ДРУГА»

Назвати слова, назви страв, в яких є звук [Р ] :

риба, морозиво, торт,

цукерки, варення, сир.

 

«ВИПРАВИ ПОМИЛКУ»

Знайти слово, в якому допущено помилку.

Рік пішов гуляти в сад.

Не дійшов , бо повз назад. ( Рік – рак).

Ходить капля біля річки,

Витягає жаб з водички. ( Капля – чапля).

 

 

М’ЯКИЙ ЗНАК. АПОСТРОФ.

БУКВОСПОЛУЧЕННЯ ЬО ТА ЙО

 

«ЗЦІЛЕННЯ СЛІВ»

Виготовити картки, в яких пропущені апостроф, або буквосполучення йо, ьо. Правильно вставити пропущене.

Вороб—в га—к зна—мий міль—н

сер—зний ра—н Солов—в чи—му

га—вий бо—вий Мурав—в зна—мий

буль—н с—годні с—мий бад—рий

л—н тр—х л—х д—готь

ц—го л—тчикпен—к т—хкає

дз—б м-ята п-ять пір-я

в -язка п-ють бур-янздоров-я

дев -ять сім-я подвір-я солов-ї

п-явка в-юн п -ятірка м-ясо

тім - я м-ячполум-я рум-яний

 

«ЙО чи ЬО ?»

міль… ( йо) - мільйон

( ЙО) … сип - Йосип

Ст… ( ьо) - Стьопа

л… ( ьо) - льон

ра … ( йо).. н - район

л… ( ьо ) … х - льох

ма … ( йо)… р - майор

 

«ДОБЕРИ СЛОВО»

Дібрати склад з м’яким приголосним.

то - тьо, на – ня, ну – ню,

ло – льо, ви – ві, се – сє.

 

 

«ВПІЙМАЙ АПОСТРОФ»

Учні плескають в долоні, коли чують у слові апостроф.

Дерево з верхів’я сохне.

Шукає на коржі м’якого,а в труді – легкого.

Його тільки той не б’є, хто не хоче.

Спить солов’їним сном.

Тому тяжко, хто зло пам’ятає.

Як до череди гнать, то й п’ятки болять.

 

«УПІЙМАЙ РИБКУ»

На макетах рибок написані слова з пропущеними літерами. Щоб піймати рибку, треба правильно вставити пропущені літери.

КІН… Л…ОН ОЛЕН… КАРАС… ПЕН…

ДЕН… ОКУН…КИ ДІДУС… ДЕН…КИ

 

«ХТО БІЛЬШЕ»

1.Діти придумують слова з м’яким знаком в кінці слова (в середині слова).

2.Дібрати слова, в яких букви я, ю, є позначають один звук (І варіант), два звуки (ІІ варіант).

 

«ТВЕРДИЙ – М’ЯКИЙ»

Учитель промовляє склад з твердим приголосним, а учні роблять цей склад м’яким. (Н-д: но –ньо, со – сьо, ло – льо, до – дьо і т.д.)

 

«ВІДНОВИ СЛОВО»

Книжковий черв’ячок з’їв літери у словах. Допоможіть їх відновити.

На дошці друкованими літерами написані слова.

ЛОС…, ДЕН…, КУЛ…КА, Л…ОН, ПЕН…ОК, ОПЕН…КИ, ПИЛ…НО.

 

НАГОЛОС. НЕНАГОЛОШЕНІ ГОЛОСНІ

«ДЕ НАГОЛОС?»

 

Учням роздаються набори карток. У кожного 15 карток з окремими словами. Розкласти картки на три групи: з наголошеним 1 складом, наголошеним 2 складом і наголошеним 3 складом. Гру можна ускладнити розкладанням карток у кожній колонці за алфавітом.

Матеріал для гри:

 

1. Галя весло огірок

слива зима молоко

парта Семен санітар

клітка сміливий горобець

Толя пенал урожай

 

 

2. заєць Борис молоток

чорний горох помідор

Петрик Тарас барабан

вишня співати борона

гречка кишеня понеділок

 

 

 

«РАЗ, ДВА, ТРИ»

Вчитель називає слово. Учні, користуючись сигнальними картками (цифрами 1,2,3), вказують номер наголошеного складу.

Матеріал для гри:

1 склад 2 склад 3 склад

ластівка малина соловей

дерево дороги молоко

золото солома молоток

озеро пшениця інженер

ножиці турбота пилосос

родичі барвінок крокодил

 

«ЯК ПРАВИЛЬНО?»

Потрібен наголос, малята!

Без нього важко прочитати!

Матеріал для гри:

1. У замку ніхто не жив. Двері замку були на замку.

На горі височив старовинний замок. На дверях висів великий замок.

2. Взимку поля вкриті снігом. Поля любить зиму.

3. На березі пасуться кози. На березі пожовкло листячко.

5. У книзі сорок сторінок. У сорок скрипучий голос.

6. Рослині потрібне сонячне тепло. Сьогодні вдень дуже тепло.

 

«ПОСТАВ СЛОВО НА МІСЦЕ»

Слово гірка треба правильно вписати в речення. Поясни значення цих слів.

Біля стадіону є снігова …... . Редька дуже ….. .

 

«ПРАВИЛЬНО НАГОЛОШУЙ!!»

Учасники гри діляться на дві-три команди. Члени групи по черзі зачитують слова, які роздав учитель на картках без знака наголосу. Неправильне наголошення виправляється. Виграє група, в якої найменше помилок.

Матеріал для гри:

Батьківщина кропива предмет

бібліотека кулінарія сантиметр

 

 

«ОРФОГРАФІЧНА СКРИНЬКА»

Правильно записати ненаголошену голосну і дібрати перевірне слово.

Матеріал для гри:

с…ло з…рно с…ниоз…ро

л…сток с…стра м…жа с…чі

 

«ПОДИВИСЬ У СЛОВНИЧОК»

Перевір за орфографічним словником правопис поданих слів. Виграє той, хто швидше і без помилок закінчить роботу.

Пш…ниця, к…шеня, кор…дор, орд…н, кр…ниця, с…кретар, абр…кос, к…піти, г…рой, д…ректор, д…ван, ч…ремха.

 

«ЗНАЙДИ ПОМІЧНИКА»

До кожного слова лівого стовпчика доберіть слово з правого, яке допоможе правильно вибрати потрібну букву.

кр…ло числа з…мля зерна

ч…сло землі з…рно крила

 

«ПИШУ - СУМНІВАЮСЬ»

Учитель називає слово.  Якщо звук (е) чи (и) в корені слова наголошений, діти промовляють слово «пишу»,  якщо ненаголошений, кажуть слово «сумніваюсь» і добирають перевірне слово. (Стежка, степи, плече, книги, лелека, дитина, чисто, теплий і т.д.)

 

« З БУКВ ОДНОГО СЛОВА»

На аркушах паперу для кожного учня дається словникове слово з

ненаголошеними (е), (и). З букв даного слова за певний час скласти і записати нові слова.

Матеріал для гри:

Велосипед    (село, сипле, осел, довели, депо, поле, воли, оси, пил, весело, плесо…)

Очерет – (рот, тре, оре, то, те…)

 

«СКІЛЬКИ»

 

На перевірку знань із теми «Склад. Наголос» (за букварем).

У кожного учня — математичне віяло. Воно легко виготовляється за допомогою дорослих учнів на уроках трудового навчання. Це круг з ручкою, виготовлений із цупкого паперу. Для уроків української мови їх виготовляють меншими, до п'яти кругів в один набір. З'єднуються круги рухомо ґудзиками, за допомогою ниток.

 

 

Варіант 1

Скільки складів?

Учитель називає слова, наприклад:

молоко корова

мама    коза

мило           кінь

машина качка

малина гуска

дім           курка

мак           півень

Діти сигналізують цифрою віяла, показуючи кількість складів у даному слові.

 

Варіант 2

На якому складі наголос?

Учитель називає слова, наприклад:

сито            лось

дім            сова

садок            ведмідь

садівник  лисиця

дошка   пташка

сапа             дятел

Діти сигналізують віялом, показуючи цифрою номер складу, на який падає наголос. Хто помилився, той до¬водить думку, практично показує, як це зробити.

 

«ТЕЛЕГРАФ»

Вчитель називає учню слово, а той має відстукати по парті стільки разів, скільки складів у цьому слові. Усі інші «контролери» - перевіряють правильність виконання завдання. Пізніше учні можуть грати самостійно в парах, даючи завдання один одному.

 

«ЛАНЦЮЖОК»

Вчитель показує дітям ланцюжок (на малюнку або справжній), звертаючи увагу на те, як одне кільце з’єднане з іншим. Потім пропонує створити ланцюжок зі слів так, щоб вони з’єднувались однаковими складами.

Правила гри: клас ділиться на команди ( за рядами). Кожній команді вчитель пропонує перше слово, а далі учні самостійно продовжують складати ланцюжок: миша – шапка – картина і т. д. На кожне правильне слово, яке називає команда вчитель малює на дошці кільце ланцюжка. Якщо хтось помиляється або довго розмірковує, ланцюжок рветься. Перемагає команда, в якої він розірветься найменшу кількість разів.

 

 

 

«ЧАРІВНА ПАЛИЧКА»

Зла чаклунка зачарувала деякі предмети в нашому класі. Щоб їх роз чаклувати, потрібно правильно промовити всі звуки в назві цього предмета.

Правила гри: вчитель торкається якогось предмета в класі чарівною паличкою, а учні хором або по одному називають послідовно всі звуки в назві цього предмета.

 

«ЛОТО В ПАРАХ»

На партах дітей розміщені предметні малюнки та фішки. Один учень кладе малюнок на парту, інший називає його та викладає з фішок звукову модель. Потім учні міняються ролями. Під час гри вчитель ходить між рядами та контролює правильність виконання завдання.

 

«ОВОЧІ »

Восени люди завжди збирають урожай. Ми з вами сьогодні теж будемо збирати урожай, але незвичайний: він складається із назв овочів.

Правила гри: малюнки із зображенням овочів розміщені по всьому класу. Вчитель дає завдання, а учні підбігають до того малюнка, який відповідає йому. Приклади завдань:

Знайдіть овоч, назва якого :

 

-         починається з голосного звука;

 

-         починається з приголосного звука;

 

-         починається з приголосного твердого звука, ( м’якого);

 

-         містить звук А (о, у, і, м, в, к) і т. д.

 

Оскільки гра рухлива, то її краще використовувати наприкінці уроку після етапу підбиття підсумків. 

 

«ХТО У СЛОВІ КОМАНДИР»

Обладнання: букви А,О,У,И,І,Е з розрізної азбуки для кожного учня.

Ігрова дія. У словах «керують» букви, які позначають голосні звуки, адже скільки голосних, стільки і складів. Спробуємо відшукати командирів у кожному слові.

Правила гри: вчитель називає слова, а діти піднімають картки із буквами, що позначають голосні, які є в цьому слові.

Наприклад, риба – И, А; кіт – І.

 

ДЗВІНКІ І ГЛУХІ ПРИГОЛОСНІ

«ОДНОГО ЛАДУ»

Написати п’ять або десять слів без жодного дзвінкого або без жодного глухого приголосного.

Матеріал для гри:

Кіт, піт, тут, тихо, сито, чисто, тиша, сичить, потік, чашка, хата, так, хочеш, фото, хто, сич, кит, тато, чесати.

 

«УТВОРИ СЛОВО»

Учитель пропонує замінити у словах виділені букви, що позначають дзвінкі приголосні, буквами, що позначають парні їм глухі.

Бив, брати, везло, жар, дерти…

 

 

 

Утворити слова із заданим складом:

ма - мама, матрос, марля,Марія, Марина;

лі – літо, ліс, ліки, лікар, літак.

 

 «ДОВГА НИЗКА»

Підібрати і написати якомога більше слів з подовженими приголосними. Перемагає той, хто за певний час запише найбільше слів.

 

«ЗАКІНЧИ СЛОВО»

На дошці або на картках записані початки слів з подовженими приголосними.

Матеріал для гри:

Жи…, ли…, ми…, ши…, бага…, заня…, поло…, поши…, гі…, зі…, рі…, прова…, безси…, дозві…, вугі…, бади…, вмі…, дої…, зна…, вбра…, ката…, писа…, ході…, корі…, копа…, чита…, шука… .

 

АЛФАВІТ

«ЗА АЛФАВІТОМ»

Розкласти картки за алфавітом. Учням роздаються набори карток зі словами.

Матеріал для гри:

Вікно, двері, поріг, стеля, підвіконня, стіна, рама, підлога, квартира,

 

«АЛФАВІТНА ЕСТАФЕТА»

Гра проводиться по рядах. На аркуші паперу учні пишуть по одній букві алфавіту. Якщо наступний гравець помітив помилку, то виправляє її, а свою букву не пише і передає аркуш далі.

 

«АЛФАВІТНИЙ М’ЯЧИК»

Учитель кидає м’ячик одному з учнів і називає першу букву алфавіту, учень повертає м’яч учителю, вимовляючи наступну букву і т.д.

 

«АЛФАВІТНИЙ ЛАНЦЮЖОК»

Учні стають у коло і по черзі називають за алфавітом слова – назви тварин. Якщо на якусь букву не можуть придумати відповідного слова, то називають лише букву.

 

 

СЛОВО

«ХТО?, ЩО?»

Гравці одночасно починають і пишуть протягом умовленого часу (2-5хв) слова, що відповідають на питання ЩО? (назви предметів у класі, назви меблів чи одягу, посуду, тощо) Таке ж завдання дається і на слова, що відповідають на питання ХТО?

 

«УВАЖНІ ДОЛОНЬКИ»

Вчитель називає слова – назви істот та неістот, учні мають «упіймати», плескаючи в долоні, ті слова, які відповідають на питання хто?

 

«СМАЧНІ СЛОВА»

До вас в гості дуже поспішав Буратіно. Він ніс смачні слова, по дорозі розсипав букви і все переплутав. Ось ці букви і склади:

Я  С  Б  И

Лу Ру Ко  Ша

Г  Ли Ва  Мо

(Яблуко, слива, груша, лимон).

 

«ПРОДОВЖИ РЯД СЛІВ»

Учитель називає декілька слів, а діти слухають і визначають перший склад і додають слова з тим же початком.

Наприклад: морозиво –молоко –молоток –мова…

Село – семеро – серединка – серп…

Завод – заметіль – заєць – забава…

 

«ХТО БІЛЬШЕ  ? »

На дошці записані слова:

а) секунда, сіно, село, степ,ь коса, ліс;

б) тато, Тарас, тин, тісто, трактор.

Діти читають кілька секунд написане. Потім дошка закривається. Учні по пам’яті називають слова. ( Слова на дошці можна замінити предметними малюнками

 

 

«ВІДГАДАЙ СЛОВО- 1»

Відгадати слово за характеристикою. Учитель читає характеристику слова. Учень, що назве слово, написане на картці, одержує її. Якщо назве слово, що відповідає даній характеристиці, а в учителя немає картки з таким словом, то учневі видається чиста картка. Переможцем стає той, хто на закінчення гри має найбільше карток.

Матеріал для гри:

Буква «я» на початку слова. Слово відповідає на питання ЩО?. У ньому два склади. (Наприклад: явір, яма, ясен, ятір, якір, ясла, язик…)

 

«ВІДГАДАЙ СЛОВО-2»

Можна написати квадратики по кількості букв у слові і вгадувати по буквах.

а) 8 букв це слово має. б) 11 букв у слові.

Хто це слово відгадає? Хто сказати нам готовий,

Я вам трохи підкажу. Що це? Я вам підкажу:

Що це слово означає, Що це слово означає,

Коротенько розкажу: Коротенько розкажу:

Це ім’я відомого борця за мир. Це річ не золота й не срібна,

( Леопольд – герой мультфільму) Та дорога і всім потрібна,

Є в домі кожному, практична,

І має провід електричний.

( Холодильник )

 

«ЛАНЦЮЖОК»

Утворити ланцюжки до слів, дописуючи до останнього складу поданого слова ще один або кілька складів, щоб утворилося нове слово.

Гра може бути командною. Виграв той, у кого довший ланцюжок.

Наприклад, вихідне слово «коса»

( Косаловитишафарамашинадіялинкалина…)

 

«ВЕСЕЛА СІМЕЙКА»

Правильно назвати тварин, та їх дитинчат:

Мама – лисиця, корова…

Тато –лис, бик…

 

«КОМУ ЩО ПОТРІБНО»

Учитель називає професію, а діти називають необхідні для роботи предмети:

Лікар – халат, ліки, термометр…

Учитель – книги, зошити, ручки, олівці…

 

«ДОПИШИ СЛОВО»

Вчитель на дошці пише для кожного ряду якийсь склад. Діти повинні по черзі підійти до дошки і дописати склад, щоб утворилось слово. Переміг ряд, який написав більше слів.

І ряд   ЛІ-               ІІ ряд   ЗО-                      ІІІ ряд  СА-

-то                          -опарк                               -док

-так                          -шит                                -лат

-с-                            -ря                                    

-нь                           -на                                     -ло

-кар                        -лото                                  -ни

 

«ЩО ЗАЙВЕ? ЧОМУ?»

 

а) Морква, огірок, капуста, яблуко, помідор.

б) Зошит, ручка, пенал, гумка, газета, олівець.

 

«ДІБРАТИ ВЛУЧНЕ СЛОВО »

а) зелена – курка, ластівка, трава;

б) солодкий – лимон, цукор, хрін;

в) рідний – батько, міст, портфель

 

«ДЗЕРКАЛО»

Назвати «дзеркальні» слова:

Пилип, Алла, наган, потоп, дід, око, біб.

 

« ХТО ЦЕ ?ЩО ЦЕ?»

1.Назвати предмет за його ознаками:

а) руда, хитра -… ( лисиця):

б) жовтий, кислий, корисний - … ( лимон):

в) полохливий, довговухий, куцохвостий - … ( заєць).

 

2.Вчитель читає слова. Діти плещуть в долоні, коли слово відповідає на питання хто? :

ворона, кінь, ворота, діти, гриб,

літо, синиця, літак, льотчик.

 

« ДОБЕРИ СЛОВА»

1.Назвати предмети, які входять в групу:

Меблі - … ( диван, ліжко, стіл, стілець).

Посуд - … ( тарілка, каструля, сковорода).

Фрукти - … (яблука, сливи, груші, абрикоси).

 

 

2. Відгадати останнє слово рядка вірша:

Ой, снігу, снігу білого насипала….. (зима).

Прибіг сховатись заїнька – ялиноньки … ( нема).

 

3. Підібрати слово, яке б відповідало заданій моделі:

= о – о =                  сіно

= о – о                      ліки

- о – о –                   півень

= о =                       день

                               колос

4. Назвати одним словом:

Карась, щука, сом - … ( риба).

Ластівка, соловей, синиця - … ( птахи).

Липа, дуб, сосна - … ( дерева).

Шуба – одяг, а чоботи - … ( взуття).

Малин – кущ, а береза - … ( дерево).

 

« ДОБЕРИ ПАРУ »

Підібрати слова, які відрізняються одним звуком:

гайка - чайка

дуб - зуб

миска - мишка

коза - коса.

 

« МАЛЮК І ВЕЛЕТЕНЬ »

Утворити від поданих слів зменшені та збільшені назви:

а) рука – ручка – ручище;

б) нога – ніжка – ножище;

в) ніс – носик – носище.

 

«УТВОРИ СЛОВО»

 

1.

                                                ре

                                                ва

                                                да

                     МО-                   сти

                                                локо

                                                роз

 

 

2. Утвори слово за схемою:

 

телевізор, велосипед, задача, машина, магазин, кіно, зошит

 

3. На дошці записані слова. Додати звук, щоб утворилося нове слово.

Рука + в = рукав.

Коло + с = колос.

Рано + к = ранок.

Коса + р = косар.

4. . Закрити склад, щоб утворилось слово:

си… н - син,

со… м - сом,

си… р - сир,

лі… с - ліс,

ди … м - дим.

 

4. З розрізнених складів скласти слова.

СИ НО КО ЛИ

коси косили носили коли

 

5. Скласти ланцюжок.

Діти по черзі підбирають слова, щоб останній звук попереднього слова став початком наступного:

ластівка – атлас – син – небо – орел…

 

6. Підібрати до складу букву, щоб утворилось нове слово:

МИ Н

ОБІ Р

ЛИМО Д

 

7. Утворити з пропущених букв слово:

ду …. Б

У …. рок

ш… К… ола

В … есна

п… А…рта

Р… анок

 

8. Перед учнями картки з написаними словами.

З перших складів першого слова, других – другого, третіх – третього складіть нове слово, придумайте з ним речення.

Вухо, калина, спідниця.

Сокіл, дорога, виделка.

Мистецтво, вилити, вивчати.

 

«ЗНАЙДИ ІМЕНА ДІТЕЙ»

 (Діти указкою показують імена)

ло ва  то  ма гла мі

же  ша а  па  ля  на

дя ко  во  ся  ня  ла

ал зі  са ри ві ін

«ЗАШИФРОВАНІ СЛОВА»

1.

+ ДА = колода

+ С = колос

ВІ + 3 + НА = вітрина

3 + ВОГА = тривога

С + 3 + Ж = стриж

, + Р = комар

СМОР + 1 + А = смородина

Г + 1 + А = година

2. Метаграми – загадане слово відгадується за ознаками, заміна вказаних букв змінює поняття слова.

Читати з « К » - тебе везе.

Читати з « Т » - за тобою повзе.

Якщо на « Л » ці букви замінити,

Нічого не дає робити. ( Кінь – тінь – лінь).

 

3. Анаграми – слова з одних і тих же букв, які означають назви різних предметів.

Ось зернятко сипле Шура,

Збіглися до неї… кури.

Переставиш в слові букви –

Тебе обіймуть мамині … руки. ( Кури – руки).

Хто летить стрілою вгору

Вище хмар на іншу планету?

А переставиш букви в слові,

То повезе тебе … карета. ( Ракета – карета).

 

4. «Буквена математика».

Прочитати слова: буб + ли + ки = бублики,

аз + бур – р + ка = азбука,

бом – м + рома – мА + вики – и = боровик.

 

5. Шаради - загадане слово розподіляється на кілька частин:

Для дівчаток – це краса,

Її щоденно заплітають.

Відкинеш на початку « К » -

Жалить, дзижчить, кусає. ( Коса – оса).

«ЦІКАВІ СЛОВА»

На дошці слова: дід, мир, кіт, сир та інші.

Спробуйте їх прочитати навпаки справа наліво. Які слова одержали?

Дід, Рим, тік, рис.

Додайте по одній літера на початку чи в кінці слова і ви побачите, як на очах утворюватимуться слова з новим значенням: линок, буря, міх, буква, їжа, база.

 

«РОЗСЕЛИ СЛОВА»

Ігровий матеріал: будинки із звуковими схемами слів, предметні малюнки - корова, зошит, літак, стіл.

У будинки потрібно заселити предмети, що зображені на малюнках.

Який предмет означає свійську тварину? Назви свійську тварину, в назві якої зустрічався б м'який приголосний звук. Вийдіть до дошки, поставте у звукових моделях наголоси.

 

«КАПІТАНИ»

Велика ілюстрація, де намальований корабель, який пливе по синьому морю. Корабель має зупинитися в портах, де знаходяться на хвилях букви на позначення голосних звуків (а, о, у, е, и, і). На палубі корабля є кишенька (проріз), куди вставляється буква на позначення приголосного звука. Роль капітана виконує будь-хто з учнів. Він дає сигнал для зупинки корабля. (Сигналом є вміння прочитати злиття звуків:  приголосного з будь-яким голосним. Наприклад: да, до, ду, ди, ді, де вроздріб.  Сигнал потрібно дати голосно,   дітей хоче бути «капітаном». А з яким задоволенням він хоче прочитати будь-який зі складів, які звичайно показує вчитель указкою на ілюстрації! Можна складати як прямі склади (да, до, ди), так і обернені (ид, ад, од).

Гра з даною ілюстрацією є найціннішим матеріалом для навчання дітей зливати звуки у склади, тобто вчити читати. А процес цей складний. Та й діти швидко втомлюються, не хочуть читати, утворювати злиття. А тут все дуже просто! Поставте губи дитини на вимовляння приголосного звука, а «голосом труби» дайте вимовити голосний звук. Таким чином швидко виходить злиття звуків у склади.

 

«ЧАРІВНЕ ДЕРЕВО»

На ілюстрованій таблиці — макет дерева. До нього прикріплюються «листочки», які вчитель роздає учням, особливо звертає увагу на тих дітей, що слабо зливають звуки. На листочках склади: ва, ви, ив, ав, ів, ві тощо.

Учень, одержавши листочок, читає склад і прикріплює його на «чарівне» дерево. А якщо не прочитає, передає листочок іншому учневі. І так, прочитавши склади, діти утворюють «чарівне» дерево.

Рекомендації: таблицю можна брати на вивчення будь-якої букви.

 

«ПРОХАННЯ ЗОЛОТОЇ РИБКИ»

З цупкого паперу зроблений акваріум. В акваріумі розміщені рибки, ці рибки — «чарівні». Вони різнокольорові, але, крім того, на кожній рибці написані склади на будь-яку вивчену букву Біля голівки кожної рибки вставлені цвях, голівка якого виглядає з рибки. На обох сторонах рибки написані склади. На столі лежать «вудочки». (Це вистругана паличка у вигляді указки, до неї прикріплений магніт.)

Учень виходить до столу, бере «вудочку» і ловить рибу. З яким захопленням діти дивляться, коли учень витягає рибку магнітом! Потім читає цей склад, якщо прочитав, забирає на парту чи додому для заохочення, а не прочитав — залишає рибку в акваріумі.

 

«ЧАРІВНА ТОРБИНА»

В учителя в руках «чарівна» торбина — різнокольорова, зшита з різних кольорових яскравих кусочків тканини. У ній — склади на вивчену букву: да, до, ду, ди, ді, де, ад, уд, од, ид, ід, ед і коротенькі слова з вивченою буквою: вода, дім, дам, дома, далі тощо.

Учень виходить до дошки і бере з торбини склад чи слово, не дивлячись у торбину, засунувши туди лише руку. Якщо учень прочитав склад чи слово, то він забирає його з собою, якщо ні — залишає в торбині.

 

«ДОПОМОЖИ ЧЕРВОНІЙ ШАПОЧЦІ»

Повертаючись із лісової школи, Червона Шапочка помітила гриби на галявині. Почала збирати, відклавши кошика. Раптом стрибнула білочка і перекинула кошика, в якому були слова зі складів. Засумувала Червона Шапочка. Допоможіть скласти слова із складів: ка-ли-сич {лисичка), ка-книж(книжка), шит-зо (зошит), ра-жу-вель(журавель) тощо.

Рекомендації:

а) можна брати будь-які слова, звичайно ж на вивчені букви;

б) аналогічно можна брати будь-якого казкового героя.

 

«СКЛАДІТЬ КВІТКУ»

На кожен ряд учнів учитель заготовляє макет квітки, куди буде вставляти маленькі пелюсточки. Змагання відбувається між рядами — який ряд придумає з вивченим звуком більше слів.

Завдання — різні:

а) вивчений звук на початку слова;

б) вивчений звук в кінці слова;

в) вивчений звук в середині слова;

г) слова-дії, слова-ознаки.

За кожну правильну відповідь учень одержує фішку-пе- люстку, яку вставляє в макет квітки.

З яким бажанням діти придумують слова! Тут пасивних дітей немає, бо кожен хоче одержати пелюстку. Підби¬вається підсумок, який же ряд склав найкращу квітку, тобто одержав найбільше фішок-пелюсток.

Рекомендації: аналогічно можна провести ігри «Кошик з овочами», «Ваза з фруктами», «Відро з грибами», «Ко¬лосок», відповідно використовуючи наочність.

 

«М'ЯЧИК»

До нас у гості закотився м’ячик. Той, до кого він потрапляє, має навчити його слова, у якому є звук ….

Правила гри: вчитель дає першому учневі м’яч, той називає слово із виучуваним звуком і передає м’яч наступному, який теж називає слово, і т. д.

 

 

«ЗБЕРИ СЛОВО»

В нас на дошці напис був.

Котик йшов, хвостом махнув-

Тай розсипав букви всі.

Ти ж швиденько їх збери

І, як правильно розставиш,

Слово швидко прочитаєш.

Із запропонованих учителем букв учні складають слова та «друкують» їх у зошиті. Перемагає той, хто складе найбільше слів. Виконання завдання слід обмежити в часі. Наприклад, хто збере найбільше слів за три хвилини.

 

 

 

РЕЧЕННЯ

  1. Скласти речення за схемами:

І___________ _________ .

І___________ _________ _________.

І___________ __ _______ _________ .

 

2. Скільки речень?

а) Настала весна подовшав день прилетіли птахи.

б) Сяяло сонечко налетів вітер насунулись хмари пішов дощ.

 

3. Вставити потрібне слово.

а) Сяє … сонце. (лагідне, веселе).

б) Катруся читає … книгу. (цікаву, захоплюючу).

в) … берізка опустила свої віти. (білокора, сумна).

 

 

4. Замінити підкреслені слова назвами.

Він пише. Хлопчик пише.

Вона читає. Дівчинка читає.

Воно світить. Сонечко світить.

Вони сидять. Школярі сидять.

 

5. Порівняти ознаки предметів.

Сніг м’який, а лід - … твердий.

Яблуко – солодке, а а лимон - … кислий.

Помідор – червоний, а огірок - … зелений.

 

6. Де це відбувається?

Хворих лікують у … лікарні.

Хліб печуть у … пекарні.

Учні навчаються в … школі.

 

7.Хто як пересувається?

Білка - … стрибає.

Кінь - … бігає.

Риба - … плаває.

Метелик - … літає.

Рак - … повзає.

 

 8.За назвами дій впізнати тварину.

Бігає, ірже - … кінь.

Пищить, літає, кусає - … комар.

Повзає, плаває - … черепаха.

 

9. Що чим роблять?

Голкою - … шиють.

Лопатою - … копають.

Косою - … косять.

 

«ЗЛОВИ П'ЯТЬ СЛІВ»

Учитель називає п’ять слів. Наприклад: олівець, зошит, ручка, вчитель, навчання, з тим, щоб учні зловили ці слова (плеснули у долоні) у реченнях, які він буде проказувати.

Речення можуть бути такі:

1) Приведи усе в порядок, щоб були готові зрання: олівець, ручка і зошит – все, що треба для навчання.

2) Бути чемним і привітним – пам’ятай це всюди й завжди.

Як до класу входить вчитель, привітай, із місця вставши.

3) Сяє зірка на копрі. Ми з Олегом – шахтарі .

4) Засиніли проліски у ліску, у ліску.

Гра розвиває увагу, привчає прислухатися до слів у реченні.

«ЖИВІ СЛОВА»

До дошки викликаю трьох учнів (це діти, які будуть виконувати роль слів), а іншим даю завдання скласти речення, в якому стільки слів, скільки дітей стоїть біля дошки.

За малюнком діти складають речення, наприклад: “Їжак несе яблуко”. У викликаного учня запитую, в ролі якого слова він буде виступати або діти самі собі вибирають слова із складеного речення). Класу даю завдання поставити слова в такому порядку, щоб вийшло складене речення.

Потім діти, які виконують роль слів, називають кожен своє слово по порядку, і всі чують речення, яке склали колективно.

У другому варіанті гри я сама пропоную дітям, які виступають в ролі слів, слова, наприклад: білка, гриби, сушить. Інші діти складають з них речення, правильно шикуючи “живі слова” біля дошки. “Діти-слова” вимовляють свої слова, і у них виходить речення: “Білка сушить гриби”.

«СКІЛЬКИ ПАУЗ»

Учитель показує речення з паузами, пропонує дітям визначити кількість пауз (зупинок).

Посадив // дід // ріпку //. Виросла // ріпка // велика //. Кличе // дід // бабу // Марушку //.

Скільки пауз у реченні, стільки й слів.

«КАЗКОВІ РЕЧЕННЯ»

На таблиці чи дошці вчитель пише речення, але вони казкові, тобто в них є щось незвичайне. Наприклад:

На сосні висіли сливи.

На дереві росло сіно.

Учитель вивішує таблицю, діти читають самостійно кожне речення пошепки. Як сяють вогники в дитячих очах, коли вони прочитують ці речення і знаходять у них незвичайне!

Рекомендації: варіанти таких речень можуть бути з будь-якими словами.

«ПРАВДА ЧИ НІ»

Обладнання: фішки червоного та зеленого кольору для кожного учня, малюнок із зображенням Незнайка.

Ігрова дія. Незнайко написав для мене декілька речень, але ніяк не можу вирішити, це правда чи жарт. Допоможіть мені, будь ласка.

(вчитель зачитує речення. Якщо воно правдиве, учні піднімають зелену картку, якщо хибне – червону. Один з учнів пояснює Незнайкові, яка у реченні помилка)

 

Приклади речень:

Узимку кури відлітають у теплі краї.

Подорожник – це корисна лікарська рослина.

На нашій яблуні виросло багато смачних шишок.

У сосновому лісі ми збирали моркву.

Сова вдень спить, а вночі шукає собі їжу.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

СПИСОК ЛІТЕРАТУРА

 

  1. Березіна О.М., Пвловська Т.О. « Мвні ігри та забави». / О.М. Березна// - Тернопіль, МП « Мальва - ОСО», 2000. – 145 с.
  2. Біда О.А., Кравчук О.В . «»Інтерактивні технології навання в початковій школі»./ О.А. Біда // – Умань, РВЦ « Софія», 2007. – 78 с. 
  3. Бутрім В.Л. « Граматична веселочка».  / О.А. Біда // - Харків,

« Основа»,2006 – 93с.

  1. Гайова ЛА. « Робота зі словами, вимову і написання яких потрібно запам’ятати ». / Л.А. Гайова// - ж. « Початкова школа», 2006, № 10
  2. Гамалій А.Т. « ігри та цікаві вправи з української мови»./ А.Т. Гамалій // - Київ « Радянська школа»,2001
  3. Гуревич А.Ю., Стріха А.Д. « Цікава граматика». / А.Ю. Гуревич, А.Д. Стріха// - Київ « Радянська школа»,2000
  4. Кириченко О.В. « Таблиці слів , вимову і написання яких треба потрібно засвоїти»/ О.В. Кириченко // ж «Розкажи онуку», 2006, № 2
  5. Колосов П.М. « Казкова граматика» / П.М. Колосов// - ж.

 « Початкова школа», 2000,№ 2.н

  1. Резніченко Н.І « Українська мова в іграх, казках, подорожах»./ Н.І Резнічеко // - Харків « основа», 2008, 154.
  2.                    Тоцька Н.І. « Збірник орфоепічних вправ  з українськох мови для 1- 3 класів»// - Київ « Радянська школа»  2009, 93 с.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

docx
Додано
27 березня 2023
Переглядів
819
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку