Ківерцівська експериментальна школа
Навчальний посібник
___________________________________
___________________________________
Шановні одинадцятикласники!
Вам пропонується навчальний посібник, який ви будете використовувати на уроках алгебри.
Посібник складається з чотирьох тем. Кожна тема має таку структуру:
Нехай Бог посилає вам мудрості у вивченні алгебри!!!
Тема №1. Інтеграл та його застосування
Урок №1
Інтеграл та його застосування
Нескінченність! Ніщо не
рухало так мудро розум людський
Д. Гільберт
Питання
Література
Істер О.С. Математика: (Алгебра та початки аналізу і геометрія, рівень стандарту): Підручник для 11 класу закладів загальної середньої освіти. – Київ: Генеза, 2019 рік, §8 – 12, стор. 74 – 118.
1. Первісна та її властивості. Таблиця первісних |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||
1.1 |
Інтегруванням називають операцію, обернену до диференціювання, тобто знаходження функції за її похідною. |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||
1.2 |
Функцію F(х) називають первісною для функції f(х) на заданому проміжку, якщо для всіх із цього проміжку |
первісна для функції , тому що
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||
1.3 |
Основна властивість первісної Кожна з первісних для функції на заданому проміжку має вигляд , де – одна із первісних, а С – довільне число. |
Геометричний зміст Графіки будь – яких первісних даної функції можна отримати один з одного паралельним перенесенням уздовж осі ординат.
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||
1.4 |
Невизначеним інтегралом називають сукупність усіх первісних функції . Позначення: (читається «інтеграл еф від ікс де ікс»)
|
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||
1.5
|
Таблиця первісних |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||
2. Правила знаходження первісної (правила інтегрування) |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||
2.6 |
Якщо функції F(х) і G(х) є відповідно первісними функцій f(х) і g(х), то є первісною функції Первісна для суми дорівнює сумі первісних для доданків |
Інтеграл від суми дорівнює сумі інтегралів від доданків |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||
2.7 |
Якщо функція F(х) є первісною функції f(х) та k – деяке число, то є первісною функції |
Сталий множник можна виносити за знак інтеграла |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||
2.8 |
Якщо функція F(х) є первісною функції f(х) та k – деяке число, відмінне від нуля, тоді є первісною функції |
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||
3. Визначений інтеграл. Формула Ньютона-Лейбніца |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||
3.9 |
Різницю називають визначеним інтегралом функції f на відрізку . Позначають |
sin 0
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||
3.10 |
Формула Ньютона – Лейбніца
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||
3.11 |
Властивості визначених інтегралів:
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||
4. Застосування інтеграла |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||
4.12 |
Фігуру, обмежену графіком функції f(х) і прямими , називають криволінійною трапецією
|
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||
4.13 |
Площу S криволінійної трапеції, обмеженої графіком функції і прямими , можна обчислити за формулою , де F – будь - яка первісна функції f на відрізку |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||
4.14 |
Якщо функції f і g є неперервними на відрізку і для всіх виконується нерівність , то площу S фігури, яка обмежена графіками функцій f і g та прямими , можна обчислити за формулою:
|
|
Уроки №2 – 4
«Крапля довбає камінь не силою, а часто падаючи»
Джордано Бруно
Фронтальне опрацювання матеріалу
Первісна. Правила знаходження первісної
І. Робота над засвоєнням понять, термінів і правил
Завдання 1.
Завдання 2.
Усно виконати вправу 8.1, стор. 76.
ІІ. Відпрацювання практичних умінь та навичок
Письмово виконати вправи з підручника, сторінки 76 – 78, ст. 86 – 89, :
Завдання 3.
8.5; 8.7; 8.11; 8.19.
Завдання 4.
9.7; 9.9; 9.13; 9.17; 9.23; 9.31, 9.29.
ІІІ. Відпрацювання умінь розв’язування нестандартних вправ
Завдання 5.
Частина 1.
Завдання 1–4 мають по 5 варіантів відповідей, із яких тільки ОДНА відповідь є ПРАВИЛЬНОЮ. Виберіть правильну, на вашу думку, відповідь.
А |
Б |
В |
Г |
Д |
|
|
|
|
Інша відповідь |
А |
Б |
В |
Г |
Д |
|
|
|
|
|
А |
Б |
В |
Г |
Д |
|
|
|
|
Інша відповідь |
А |
Б |
В |
Г |
Д |
Операція знаходження первісної називається інтегруванням. |
Диференціювання і інтегрування обернені операції. |
Щоб знайти закон руху, треба про інтегрувати функцію, що виражає швидкість |
Первісною для функції є |
Первісна добутку дорівнює добутку первісних. |
Частина 2.
У завданнях 5–6 наведіть розв’язання, запишіть відповідь.
Частина 3.
Розв’язання завдань 7–8 повинно містити повне пояснення, записане у вигляді послідовних логічних дій, із посиланням на математичні факти, з яких випливає те чи інше твердження.
Уроки №5, 6
Жоден чоловік не може стати хорошим батьком,
поки він не навчиться розуміти свого батька.
Т. Вайлдер (американський письменник)
Фронтальне опрацювання матеріалу
Невизначений інтеграл
І. Робота над засвоєнням понять, термінів і правил
Завдання 1.
1) х7; 2) ; 3) ; 4); 5) ; 6) cos х; 7) sin х;
ІІ. Відпрацювання умінь і навичок розв’язування задач і вправ
Завдання 2.
Установіть відповідність між функціями (1 – 4) і первісними (А – Д), графіки яких проходять через точку М:
3)
; 4)
А |
Б |
В |
Г |
Д |
|
|
|
|
|
Завдання 3.
1) f(x) = 2х5 - 5х2; 2) f(x) = + 3.
3.3. Знайдіть загальний вигляд первісних для функцій:
1) f(x)=5cosх – 3sin x; 2) f(x)= 3cos x.
Завдання 4.
4.1. Знайдіть невизначені інтеграли:
1) ; 2) ; 3) .
4.2. Знайдіть невизначені інтеграли:
1) ; 2) ; 3) ;
4.3. Знайдіть загальний вигляд первісних для функцій:
Урок №7
«Навчання ніколи не вичерпує розум»
Леонардо да Вінчі
Фронтальне опрацювання матеріалу
Первісна. Правила знаходження первісної. Невизначений інтеграл
І. Робота над засвоєнням понять, термінів і правил
Завдання 1.
ІІ. Відпрацювання умінь і навичок розв’язування задач і вправ
Завдання 2.
Усно розв’яжіть вправи:
А |
Б |
В |
Г |
Д |
|
|
|
|
Інша відповідь |
А |
Б |
В |
Г |
Д |
|
|
|
|
Інша відповідь |
А |
Б |
В |
Г |
Д |
|
|
|
|
Інша відповідь |
Завдання 3.
Письмово розв’яжіть вправи:
А |
Б |
В |
Г |
Д |
|
|
|
|
|
Готуємось до індивідуального опрацювання матеріалу
1. Знайдіть загальний вигляд первісних для функцій: 1) ; 2) .
Уроки №9 – 11
«Працьовитість – душа
будь-якої справи і запорука добробуту»
Чарльз Діккенс
Фронтальне опрацювання матеріалу
Визначений інтеграл. Формула Ньютона – Лейбніца
І. Засвоєння термінології до теми
Завдання 1.
ІІ. Відпрацювання практичних умінь і навичок
Завдання 2.
Розгляньте наступний приклад розв’язування вправи:
Обчисліть інтеграл .
Розв’язання. Для функції однією з первісних є . Маємо за формулою Ньютона-Лейбніца
Завдання 3.
Письмово виконати вправи, стор. 97 – 99 підручника: 10.7; 10.13; 10.22.
Завдання 4.
Письмово виконати вправи, стор. 105 – 107 підручника: 11.2 (1 , 3); 11.4 (2, 4); 11.6 (1, 2); 11.12; 11.14; 11.20.
ІІІ. Відпрацювання умінь розв’язування вправ, які пропонуються на ЗНО
Завдання 5.
Завдання з вибором однієї правильної відповіді.
А |
Б |
В |
Г |
Д |
|
|
|
|
|
А |
Б |
В |
Г |
Д |
|
|
|
|
|
А |
Б |
В |
Г |
Д |
|
|
|
|
|
А |
Б |
В |
Г |
Д |
|
|
0 |
3 |
6 |
І. .
ІІ. .
ІІІ. .
А |
Б |
В |
Г |
Д |
Тільки І |
Тільки ІІ |
Тільки ІІІ |
Тільки І і ІІ |
Усі твердження |
І.
ІІ. .
ІІІ.
А |
Б |
В |
Г |
Д |
Тільки І |
Тільки ІІ |
Тільки ІІІ |
Тільки ІІ і ІІІ |
Усі твердження |
Завдання 6.
Завдання з короткою відповіддю (розв’яжіть завдання і запишіть відповідь ОДНИМ ЧИСЛОМ).
Готуємось до індивідуального опрацювання матеріалу
1 2 3 4
Уроки №13 – 16
«Не будь нахабний i не вважай
недосконалим те, що тобі незрозуміле»
Григорій Сковорода
Фронтальне опрацювання матеріалу
Обчислення площ плоских фігур
І. Робота над засвоєнням понять, термінів і правил
Завдання 1.
ІІ. Відпрацювання практичних умінь та навичок
Письмово розв’язати вправи з підручника, стор. 113 – 114:
Завдання 3.
12.2; 12.6 (1, 3, 5).
Завдання 4.
12.10, 12.11.
Завдання 5.
Обчислити площу фігури, обмеженої лініями:
5.1.
5.2.
5.3.
5.4.
5.5.
5.6.
5.7.
Урок №17
«Слухай ради й картання приймай,
щоб мудрим ти став при своєму кінці»
Приповісті Соломонові 19:20
Фронтальне опрацювання матеріалу
Застосування інтеграла до розв’язування прикладних задач
І. Робота над засвоєнням понять, термінів і правил
Завдання 1.
обсяги випуску або витрат продукції: , де t – робочий час, - функція, що виражає продуктивність праці.
ІІ. Відпрацювання умінь і навичок розв’язування задач і вправ
Завдання 2.
Письмово виконати вправи:
Готуємось до індивідуального опрацювання матеріалу
Урок №19
«Хоча б над тобою було сто вчителів –
вони будуть безсилі, якщо ти не зможеш сам
змусити себе до праці і сам вимагати її від себе»
В. Сухомлинський
Внутрішньопредметне узагальнення матеріалу
Інтеграл та його застосування
І. Засвоєння термінології до теми
Завдання 1.
ІІ. Узагальнення практичних умінь та навичок
Завдання 2.
Усно виконай вправи:
А |
Б |
В |
Г |
Д |
|
|
|
|
Інша відповідь |
А |
Б |
В |
Г |
Д |
1 |
3 |
14 |
5 |
7 |
А |
Б |
В |
Г |
Д |
|
|
|
|
Інша відповідь |
Завдання 3.
Письмово виконай вправи:
Тема №2. Показникова функція
Урок №1
Показникова функція
«…жодне з інших понять не відображає явищ
реальної дійсності з такою безпосередністю і з такою
конкретністю, як поняття функціональної залежності…»
О.Я.Хінчин, радянський математик
Питання
Література
Істер О.С. Математика: (Алгебра та початки аналізу і геометрія, рівень стандарту): Підручник для 11 класу закладів загальної середньої освіти. – Київ: Генеза, 2019 рік, §1 – 3, стор. 6 – 31.
1. Показникова функція, її графік та властивості |
||
1.1 |
Показниковою називається функція виду , де – змінна, – деяке число, причому |
|
1.2 |
Властивості показникової функції ; 2) – показникова функція набуває лише додатних значень графік не перетинає вісь Ох); 3)Якщо - графік перетинає вісь в точці (0;1); 4)Зростає на всій числовій прямій, якщо ; спадає – якщо 5)Якщо , то |
|
2. Основні показникові тотожності |
||
2.3 |
1) ; 2) ; 3) ; 4) ; 5) 6) 7) ; 8) |
|
3. Розв’язування найпростіших показникових рівнянь і нерівностей |
||
3.4 |
Рівняння (нерівності), в яких невідоме входить до показника степеня, називають показниковими
|
|
3.5 |
Властивості показникових рівнянь і нерівностей: 1. Якщо , то рівняння рівносильне рівнянню 2. Якщо , то нерівність рівносильна нерівності ; якщо , то нерівність рівносильна нерівності
|
|
3.6 |
Основні способи розв’язування показникових рівнянь та нерівностей 1) зведення до однієї основи; 2) винесення спільного множника за дужки; 3) ділення обох частин на степінь; 4) зведення до квадратного шляхом заміни |
Урок №2
«І все, що тільки чините,
робіть від душі, як Господу, а не людям»
Послання св. апостола Павла до Колосян 3 : 23
Фронтальне опрацювання матеріалу
Степінь з дійсним показником
І. Робота над засвоєнням понять, термінів і правил
Завдання 1.
Завдання 2.
2.1. Обчисліть .
2.2. Запишіть у вигляді степеня вираз:
1) ;
2) ;
3) .
Завдання 3.
Розгляньте приклад розв’язування вправи:
ІІ. Відпрацювання умінь і навичок розв’язування задач і вправ
Завдання 4.
4.1. Обчисліть:
1) ;
2) ;
3) .
4.2. Спростіть вираз:
1) ;
2) ;
3) ;
4) .
4.3. Виконайте вправу 1.6; 1.12, 1.20 ст. 13, 14.
Уроки №3,4
«Хто з мудрими ходить, той мудрим стає,
а хто товаришує з безумним, той лиха набуде»
Книга приповістей Соломонових 13:20
Фронтальне опрацювання матеріалу
Показникова функція, її графік і властивості
І. Робота над засвоєнням понять, термінів і правил
Завдання 1
Завдання 2
Усно виконати вправи:
ІІ. Відпрацювання практичних умінь та навичок
Завдання 3.
Письмово виконати вправи:
2) ; 5) ; 8) ;
3) ; 6); 9)
1) ; 4) 7)
2) 5) 8)
3) 6)
1) ; 3); 5);
2); 4); 6);
1) , ,, 1;
2) , 1, .
Уроки №5, 6
Мало знати, потрібно й використовувати.
Мало бажати, потрібно й робити.
Й. Гете
Фронтальне опрацювання матеріалу
Показникові рівняння і нерівності
І. Робота над засвоєнням понять, термінів і правил
Завдання 1.
Завдання 2.
Усно виберіть правильну відповідь:
1) у = 3х; 2) у = х3; 3) у = 1х;
4) у = (-4)х; 5) у = ; 6) у = х0,6;
7) у = (х – 5)8; 8) у = (1 - )х; 9) у = 9х;
10) у = х-х; 11) у = πх; 12) у = .
5) у ; 6) у =.
1) у = 40,3х ; 2) у = 0,3х ; 3) у = 6,92х-1 ;4) у = 0,112х ;
5) у = ; 6у 7) у =
5. Встановіть відповідність:
А)
Б)
B) 1
Г)
Д) а
Е)
Є)
Ж)
ІІ. Відпрацювання умінь і навичок розв’язування задач і вправ
Завдання 3
Письмово виконати вправи:
1) 2х∙3х = 36;
2) 4х+ 2х+1 = 80;
3) 52х+1 – 52х-1 = 24.
Завдання 4.
Письмово виконати вправи 2.17 (1, 3), 2.19; 2.33 ст. 22 – 23.
Урок №7
«Чим додержить юнак у чистоті
свою стежку? – Як держатиметься Твоїх слів!»
Псалом 118:9
Фронтальне опрацювання матеріалу
Показникові рівняння і нерівності
І. Робота над засвоєнням понять, термінів і правил
Завдання 1.
Завдання 2.
Усно розв’язати вправи:
А |
Б |
В |
Г |
Д |
|
0 |
|
1 |
|
А |
Б |
В |
Г |
Д |
0 |
1 |
|
– 1 |
3 |
А |
Б |
В |
Г |
Д |
|
|
|
|
|
ІІ. Відпрацювання умінь і навичок розв’язування задач і вправ
Завдання 3.
Письмово виконати вправи:
Готуємось до індивідуального опрацювання матеріалу
Урок №9
«Бо що тільки людина посіє, та саме й пожне!»
Послання до галатів 6:7
Внутрішньопредметне узагальнення матеріалу
Показникова функція
І. Засвоєння термінології до теми
Завдання 1.
А |
Б |
В |
Г |
Д |
256 |
2,56 |
|
0,256 |
25,6 |
А |
Б |
В |
Г |
Д |
0 |
1 |
|
– 1 |
3 |
А |
Б |
В |
Г |
(–2; –1) |
(–1;0) |
(0; –1) |
|
ІІ. Узагальнення практичних умінь та навичок
Завдання 2.
Письмово розв’язати вправи:
1