Шановні учні!!!
Ви продовжуєте вивчати одну з найважливіших математичних дисциплін – алгебру. Допоможе вам у цьому посібник, який ви тримаєте в руках.
Він містить уроки розбору блоку навчального матеріалу, уроки фронтального опрацювання матеріалу та уроки внутрішньопредметного узагальнення матеріалу.
Перевірити свої знання і підготуватись до індивідуального опрацювання матеріалу можна, виконавши завдання у рубриці «Готуємось до індивідуального опрацювання матеріалу», позначеного
Якщо ви пропустите один або кілька уроків з алгебри, опрацюйте матеріал цих уроків вдома.
Бажаю успіхів у вивченні алгебри!!!
Блок №1. Числові нерівності
Урок №1
Числові нерівності
«Для всього свій час, і година
своя кожній справі під небом»
Книга Еклезіаста 3:1
Питання
Література
Істер О.С. Алгебра: Підручник для 9 класу, §1 – 3, стор. 5 – 29.
1. Числові нерівності та їх властивості |
||
1.1 |
Два вирази, сполучені знаком нерівності (), утворюють нерівність. |
|
1.2 |
- знаки строгої нерівності (менше, більше) - знаки нестрогої нерівності (менше або дорівнює, не більше; більше або дорівнює, не менше). |
|
1.3 |
Нерівність, обидві частини якої є числа, називають числовою нерівністю. |
|
1.4 |
Число а вважають більшим за число b, якщо різниця а – b є додатним числом. |
, тому що
|
1.5 |
Число а вважають меншим за число b, якщо різниця а – b є від’ємним числом. |
, тому що
|
1.6 |
Числа а і b вважають рівними, якщо різниця а – b дорівнює 0. |
, тому що
|
2. Властивості числових нерівностей |
||
2.7 |
Якщо , то . |
, тому |
2.8 |
Якщо до обох частин правильної нерівності додати або від обох частин правильної нерівності відняти одне й те саме число, то отримаємо правильну нерівність. |
Якщо , то або |
2.9 |
Якщо будь-який доданок перенести з однієї частини правильної нерівності в другу, змінивши знак доданка на протилежний, то тримаємо правильну нерівність. |
|
2.10 |
Якщо обидві частини правильної нерівності помножити або поділити на одне й те саме додатне число, то отримаємо правильну нерівність. |
, то або |
2.11 |
Якщо обидві частини правильної нерівності помножити або поділити на одне й те саме від’ємне число і замінити знак нерівності на протилежний, то отримаємо правильну нерівність. |
, то або |
3. Додавання і множення числових нерівностей. Оцінювання значення виразу |
||
3.12 |
При почленному додаванні правильних нерівностей одного знака результатом є правильна нерівність того самого знака. |
|
3.13 |
При почленному множенні правильних нерівностей одного знака, у яких ліві і праві частини – додатні числа, результатом є правильна нерівність того самого знака. |
, то |
3.14 |
Якщо і додатні числа, то , де натуральне число. |
|
3.15 |
Якщо відомо значення меж величин, то використовуючи властивості числових нерівностей, можна знайти межі значення виразу, який містить ці величини, тобто оцінити його значення. |
Урок №2
«Без бажання все важке, навіть найлегше»
Григорій Сковорода
Фронтальне опрацювання матеріалу
Числові нерівності. Основні властивості числових нерівностей
І. Робота над засвоєнням понять, термінів і правил
Завдання 1.
Завдання 2.
Усно виконай вправи 1; 3, стор. 9.
ІІ. Відпрацювання умінь і навичок розв’язування вправ
Завдання 3.
Завдання 4.
Письмово виконай вправи, стор. 18 – 19 підручника: 47; 58; 60.
Уроки №3, 4
«Без бажання все важке, навіть найлегше»
Григорій Сковорода
Фронтальне опрацювання матеріалу
Додавання і множення нерівностей. Оцінювання значення виразу
І. Робота над засвоєнням понять, термінів і правил
Завдання 1.
Завдання 2.
Усно виконай вправу
ІІ. Відпрацювання умінь і навичок розв’язування вправ
Завдання 3.
Завдання 4.
4.1. Підприємство виготовляє газонну страву у вигляді килимків прямокутної форми. Ширина такого прямокутника становить см, довжина – см. Оцініть площу прямокутника, якщо .
4.2. Маса m однієї шоколадної цукерки набуває значень (у г). Оцініть масу всіх шоколадних цукерок у 10 коробках (у г), якщо одна коробка містить 30 таких цукерок.
4.3. Для закупівлі навчальних посібників планується виділити від 950 до 1100 грн. Вартість одного посібника становить 60 грн.
а) Скільки посібників можна купити на заплановану суму?
б) Яку найбільшу кількість посібників можна купити на заплановану суму, якщо вартість одного посібника збільшиться на 10 %?
Завдання 5.
Письмово виконай вправи, стор. 26, 27 підручника: 93, 95, 97, 101 (1, 3).
ІІІ. Відпрацювання умінь розв’язування нестандартних вправ та задач
Завдання 6.
Письмово виконай вправу
ЗАДАЧА «НАПИС НА ЕТИКЕТЦІ»
Етикетка на 6-літровому бутлі мінеральної негазованої води має напис: «Об’єм 6 ±1%».
1. Нехай у такому закоркованому бутлі міститься V л води. Ураховуючи напис на його етикетці, оцініть значення V.
2. Для учасників олімпіади слід замовити 596 л цієї води. Було закуплено 50 упаковок, у кожній — два 6-літрові бутлі.
1) Оцініть значення об’єму закупленої води (у л).
2) З’ясуйте, чи достатньо води було закуплено.
Готуємось до індивідуального опрацювання матеріалу
Урок №6
«Ми знаємо, хто ми є, але не знаємо,
ким ми можемо бути»
Вільям Шекспір
Внутрішньопредметне узагальнення матеріалу
Числові нерівності
І. Систематизація та узагальнення теоретичних знань
Завдання 1.
Завдання 2.
Усно виконай вправи:
А |
Б |
В |
Г |
|
|
|
Визначити неможливо |
А |
Б |
В |
Г |
|
|
|
|
А |
Б |
В |
Г |
|
|
|
|
ІІ. Систематизація та узагальнення практичних умінь та навичок
Завдання 3.
Письмово виконай вправи:
Блок №2. Нерівності із змінними. Розв’язування лінійних нерівностей та їх систем
Урок №1
Нерівності із змінними. Розв’язування лінійних нерівностей та їх систем
«У самій математиці головні засоби
досягти істини – індукція та аналогія»
П. Лаплас
Питання
Література
Істер О.С. Алгебра: Підручник для 9 класу, §4 – 7, стор. 29 – 67.
1. Нерівності з однією змінною |
|||
1.1 |
Нерівність, яка містить невідоме, називають нерівністю зі змінною. |
|
|
1.2 |
Розв'язком нерівності з однією змінною називають значення змінної, яке перетворює її у правильну числову нерівність. |
||
1.3 |
Розв'язати нерівність означає знайти всі її розв'язки, або довести, що їх немає |
||
1.4 |
Усі розв'язки нерівності утворюють множину розв'язків нерівності. |
||
1.5 |
Якщо нерівність розв'язків немає, то кажуть, що множиною її розв'язків є порожня множина – |
||
1.6 |
Дві нерівності називаються рівносильними, якщо вони мають одну й ту саму множину розв’язків. |
і |
|
2. Розв’язування лінійних нерівностей |
|||
2.7 |
Нерівності виду називаються лінійними нерівностями з однією змінною. |
||
2.8 |
Множину розв'язків лінійної нерівності називають числовим проміжком.
|
||
2.9 |
Властивості, які використовуються під час розв’язування нерівностей:
|
||
3. Розв’язування систем лінійних нерівностей |
|||
3.10 |
Якщо необхідно знайти спільні розв’язки двох чи більше нерівностей, то говорять, що треба розв’язати систему нерівностей. |
|
|
3.11 |
Розв’язком системи нерівностей з однією змінною називають значення змінної, яке перетворює кожну нерівність системи у правильну числову нерівність. |
||
3.12 |
Розв’язати систему нерівностей з однією змінною означає знайти всі її розв’язки або довести їх немає. |
||
3.13 |
Схема розв’язування систем нерівностей
|
||
4. Розв’язування подвійних нерівностей |
|||
4.14 |
Щоб розв’язати подвійну нерівність потрібно записати її у вигляді системи двох нерівностей і розв’язати цю систему. |
||
Урок №2
«Прекрасне осягається шляхом вивчення і великих зусиль,
погане засвоюється само собою, без праці»
Демокріт
Фронтальне опрацювання матеріалу
Нерівності зі змінними. Розв’язок нерівності
І. Робота над засвоєнням понять, термінів і правил
Завдання 1.
Завдання 2.
Усно виконай вправи 115, 117 на ст. 30.
ІІ. Відпрацювання умінь і навичок розв’язування вправ
Завдання 3.
ІІІ. Відпрацювання умінь розв’язування нестандартних вправ та задач
Завдання 4.
Урок №3
«Почніть робити те, що потрібно.
Потім робіть те, що можливо.
І ви раптом виявите, що робите неможливе»
Св. Франциск Асізський
Фронтальне опрацювання матеріалу
Числові проміжки
І. Робота над засвоєнням понять, термінів і правил
Завдання 1.
Завдання 2.
Усно виконай вправи
2.1. Правильно прочитайте числові проміжки
2.2. Визначте, чи належить проміжку число
ІІ. Відпрацювання умінь і навичок розв’язування вправ
Завдання 3.
3.1. Із §5 стор. 34 – 35 випиши означення перерізу та об’єднання числових проміжків.
3.2. Письмово виконай вправи, стор. 37, 38 підручника: 148, 152, 158, 160.
ІІІ. Відпрацювання умінь розв’язування нестандартних вправ та задач
Завдання 4.
Визначте зміст повідомлень, які отримують учасники дорожнього руху з наведених дорожніх знаків. Уведіть необхідні буквені позначення та спробуйте записати ці повідомлення за допомогою нерівностей.
Урок №4
«Хай з любов'ю все робиться в вас!»
1 послання ап. Павла до коринтян 16:14
Фронтальне опрацювання матеріалу
Лінійні нерівності з однією змінною
І. Робота над засвоєнням понять, термінів і правил
Завдання 1.
Завдання 2.
Усно розгляньте приклади розв’язування нерівностей і порівняйте ці розв’язання:
Завдання 3.
Усно виконайте вправу:
ІІ. Відпрацювання умінь і навичок розв’язування вправ
Завдання 3.
Письмово виконай вправи, стор. 44 – 46 підручника: 178, 184, 202, 206 (1, 3).
ІІІ. Відпрацювання умінь розв’язування нестандартних вправ та задач
Завдання 4.
В автомобіль слід завантажити спочатку 5 ящиків з яблуками, а потім – мішки з цукром. Маса одного ящика з яблуками дорівнює 35 кг, одного мішка з цукром – 50 кг. Яку найбільшу кількість мішків із цукром можна завантажити в автомобіль, якщо загальна маса вантажу не має перевищувати 2 т?
Уроки №5, 6
«Доброта – це любов, що
виливається з лагідного серця»
Народна мудрість
Фронтальне опрацювання матеріалу
Розв’язування систем лінійних нерівностей. Розв’язування подвійних нерівностей
І. Робота над засвоєнням понять, термінів і правил
Завдання 1.
Завдання 2.
2.1. Усно розгляньте приклад розв’язування вправи:
2.2. Усно виконайте вправи, запропоновані вчителем у презентації.
ІІ. Відпрацювання умінь і навичок розв’язування вправ
Завдання 3.
Письмово виконай вправи, стор. 52 – 56 підручника: 228, 232, 235 (1, 3), 238, 244, 250, 253.
ІІІ. Відпрацювання умінь розв’язування нестандартних вправ та задач
Завдання 4.
Виконайте завдання «Перерва на логіку»
Готуємось до індивідуального опрацювання матеріалу
а) Складіть систему нерівностей для визначення швидкості v (у км/год) позашляховика протягом поїздки.
б) У яких межах змінюється ця швидкість?
Урок №8
«Ми прийшли в цей світ, щоб допомагати
один одному в нашій подорожі по життю»
Уїльям Джеймс, американський психолог і філософ
Внутрішньопредметне узагальнення
Нерівності зі змінними. Розв’язування лінійних нерівностей та їх систем
І. Систематизація та узагальнення теоретичних знань
Завдання 1.
Завдання 2.
Усно виконай вправи:
А |
Б |
В |
Г |
|
|
|
|
А |
Б |
В |
Г |
|
|
|
|
А |
Б |
В |
Г |
– 8 |
5 |
– 7 |
0 |
ІІ. Систематизація та узагальнення практичних умінь та навичок
Завдання 3.
Письмово виконай вправи:
Блок №3. Функція. Властивості та графіки функцій. Квадратична функція
Урок №1
Функція. Властивості та графіки функцій. Квадратична функція
«Не дайте себе звести, –
товариство лихе псує добрі звичаї!»
1послання ап.. Павла до коринтян 15:33
Питання
Література
Істер О.С. Алгебра: Підручник для 9 класу, §8 – 11, стор. 68 – 111.
1. Функція. Область визначення. Область значень і графік функції |
|||||||||||||||||||||||
1.1 |
Функція – це правило, за допомогою якого за кожним значенням незалежної змінної з множини Х можна знайти єдине значення залежної змінної У. |
||||||||||||||||||||||
1.2 |
Незалежну змінну називають аргументом функції і зазвичай позначають буквою . |
||||||||||||||||||||||
1.3 |
Значення залежної змінної називають значенням функції і зазвичай позначають буквою . |
||||||||||||||||||||||
1.4 |
Усі значення, яких набуває незалежна змінна (аргумент) називаються областю визначення функції. Позначення: D, D(y). |
D(y) = R |
|||||||||||||||||||||
1.5 |
Усі значення, яких набуває залежна змінна, називаються областю значень функції. Позначення: Е, Е(у) |
Е(у) = R |
|||||||||||||||||||||
1.6 |
Функцію можна задати одним з таких способів:
|
||||||||||||||||||||||
1.7 |
Графіком функції називається множина точок площини з координатами (, абсциси яких відповідають усім значенням аргументу , а ординати – відповідним значенням функції . |
||||||||||||||||||||||
1.8 |
Основні види елементарних функцій і їх графіки
|
||||||||||||||||||||||
2. Властивості функції |
|||||||||||||||||||||||
2.9 |
Значення аргументу, при якому значення функції дорівнює нулю, називають нулем функції. |
|
|||||||||||||||||||||
2.10 |
Кожний з проміжків, на якому функція набуває значень одного знака, називаються проміжком знакосталості функції. |
– додатні значення від’ємні значення |
|||||||||||||||||||||
2.11 |
Функцію називають зростаючою на деякому проміжку, якщо більшому значенню аргументу з цього проміжку відповідає більше значення функції. |
|
|||||||||||||||||||||
2.12 |
Функцію називають спадною на деякому проміжку, якщо більшому значенню аргументу з цього проміжку відповідає менше значення функції.
|
|
|||||||||||||||||||||
2.13 |
Найбільшим значенням функції називають найбільше число з області значень функції, а найменшим значенням функції – відповідно найменше число з області значень функції. |
9 – найбільше значення –7 – найменше
|
|||||||||||||||||||||
3. Перетворення графіка функції |
|||||||||||||||||||||||
3.14 |
Графік функції вважається побудованим
|
||||||||||||||||||||||
4. Квадратична функція, її властивості та графік |
|||||||||||||||||||||||
4.15 |
Функція, яку можна задати формулою виду , де – незалежна змінна, – деякі числа, причому називається квадратичною. |
|
|||||||||||||||||||||
4.16 |
Графіком квадратичної функції завжди є парабола, вітки якої напрямлені вгору при і вниз при |
||||||||||||||||||||||
4.17 |
Координати вершини параболи: . Пряма - вісь симетрії параболи. |
||||||||||||||||||||||
4.18 |
Алгоритм побудови графіка квадратичної функції: 1) визначити напрям віток параболи; 2) обчислити координати вершини параболи; 3) обчислити значення функції у «зручних» точках графіка (точках симетричних точці ); 5) позначити знайдені точки на координатній площині і з’єднати їх плавною лінією. |
||||||||||||||||||||||
Урок №2
«Любити все людство легше, ніж зробити
добро сусіду»
Г.Сковорода
Фронтальне опрацювання матеріалу
Функції
І. Робота над засвоєнням понять, термінів і правил
Завдання 1.
ІІ. Відпрацювання умінь і навичок, застосування правил
Завдання 2.
Усно виконайте вправи на стор. 72, 73: 327, 328.
Завдання 3.
3.1. Письмово виконайте вправи на стор. 73, 75: 334 (2, 4, 6), 346.
3.2. Побудуйте графік функції: .
3.3. Не виконуючи побудови, знайдіть координати точок перетину графіків функцій:
1)
2) .
ІІІ. Відпрацювання умінь розв’язування нестандартних вправ та задач
Завдання 4.
ЗАДАЧА «ВАНТАЖОПЕРЕВЕЗЕННЯ»
Транспортна компанія здійснює вантажоперевезення на відстань, не меншу від 20 км і не більшу за 50 км. Вартість перевезення вантажу на відстань від 20 до 30 км (не включаючи 30 км) становить 1000 грн, від 30 до 40 км (не включаючи 40 км) – 1200 грн, від 40 до 50 км –1400 грн.
1 Знайдіть область визначення функції y = f (x), де y – вартість (y грн) перевезення вантажу на відстань x (y км).
2 Побудуйте графік функції y = f (x), знайдіть область її значень.
3 Визначте вартість перевезення вантажу на відстань 43 км.
4 З’ясуйте:
Урок №3
«Алгебра та геометрія – єдині країни,
де панують тиша і мир»
Марія Аньєзі
Фронтальне опрацювання матеріалу
Властивості функцій
І. Робота над засвоєнням понять, термінів і правил
Завдання 1.
ІІ. Відпрацювання умінь і навичок, застосування правил
Завдання 2.
Усно виконайте вправи:
2.1.
2.2.
Завдання 3.
Письмово виконайте вправи на стор. 84 – 86: 367, 372 (1), 376 (1).
Уроки №4, 5
«Людина зроблена із книг, які вона читає»
Ральф Емерсон, американський есеїст, поет і філософ
Фронтальне опрацювання матеріалу
Найпростіші перетворення графіків функцій
І. Робота над засвоєнням понять, термінів і правил
Завдання 1.
ІІ. Відпрацювання умінь і навичок розв’язування задач і вправ
Користуючись розглянутою презентацією та правилами, сформульованими у тезі 3.14 блоку № 3, виконай наступні завдання.
Завдання 2.
Усно виконай вправу, стор. 94 підручника: 389.
Завдання 3.
Письмово виконай вправи 392, 396 (2, 4), 400 (2), 402, 403 стор. 94 – 96 підручника.
ІІІ. Відпрацювання умінь і навичок розв’язування нестандартних задач і вправ
Завдання 4.
Письмово виконай вправу
Готуємось до індивідуального опрацювання матеріалу
Уроки №7, 8
«Одного разу ви зрозумієте, що ваша
велич починається там, де закінчується гординя»
Народна мудрість
Фронтальне опрацювання матеріалу
Квадратична функція, її графік та властивості
І. Робота над засвоєнням понять, термінів і правил
Завдання 1.
Завдання 2.
А |
Б |
В |
Г |
|
|
|
|
А |
Б |
В |
Г |
|
|
|
|
А |
Б |
В |
Г |
|
|
|
|
ІІ. Відпрацювання умінь і навичок розв’язування задач і вправ
Завдання 3.
а) Побудуйте графік заданої функції, якщо
б) На яку найбільшу висоту підкидає м’ячик жонглер?
Завдання 4.
Письмово виконай вправу, стор. 106 підручника: 441.
Завдання 5.
Письмово виконай вправи:
Готуємось до індивідуального опрацювання матеріалу
Урок №10
«Математику неможливо вивчати,
спостерігаючи, як це робить сусід!»
Айвен Нівен, американський математик
Внутрішньопредметне узагальнення матеріалу
Функції. Властивості та графіки функцій. Квадратична функція
І. Систематизація та узагальнення теоретичних знань
Завдання 1.
Завдання 2.
Усно виконай вправи:
А |
Б |
В |
Г |
Всі дійсні числа |
|
Числа 0 і 1 |
|
А |
Б |
В |
Г |
|
|
|
|
А |
Б |
В |
Г |
|
|
|
|
А |
Б |
В |
Г |
|
|
|
|
ІІ. Систематизація та узагальнення практичних умінь та навичок
Завдання 3.
Письмово виконай вправи:
Повторення матеріалу, вивченого протягом І семестру
Урок №1
«Найважливіше завдання цивілізації –
навчити людину мислити»
Томас Едісон
Внутрішньопредметне узагальнення матеріалу
Узагальнення матеріалу, вивченого у І семестрі
І. Систематизація та узагальнення теоретичних знань
Завдання 1.
Завдання 2.
Усно виконати вправи:
А |
Б |
В |
Г |
|
|
|
|
А |
Б |
В |
Г |
|
|
|
|
А |
Б |
В |
Г |
|
|
|
|
ІІ. Систематизація та узагальнення практичних умінь та навичок
Завдання 3.
Письмово виконай вправи:
.
1