Доброго ранку! Доброго дня! Бажаєте ви. Бажаю вам я!
(компонент ранкової зустрічі «Привітання»)
Оніщенко Ірина Валентинівна, методист міського методичного кабінету, учитель початкових класів
Бахмут 2018
Автор-укладач: Оніщенко Ірина Валентинівна, методист міського методичного кабінету Управління освіти Бахмутської міської ради Донецької області, учитель початкових класів, спеціаліст вищої кваліфікаційної категорії, старший учитель.
Рецензент:
Новикова Галина Леонідівна, методист міського методичного кабінету Управління освіти Бахмутської міської ради, учитель української мови та літератури, спеціаліст вищої кваліфікаційної категорії.
Чернецька Надія Олексіївна, учитель початкових класів Бахмутського навчально-виховного комплексу «Загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів №11 – багатопрофільний ліцей», спеціаліст вищої кваліфікаційної категорії, учитель-методист.
Затверджено науково-методичною радою міського методичного кабінету Управління освіти Бахмутської міської ради Донецької області
(протокол № __2___ від «_12_» _03_ 2018 року)
В школі царює яскрава думка, живе
слово і творчість дитини. На цих трьох китах має
ґрунтуватися весь зміст навчання…
В. Сухомлинський
З 1 вересня 2018 року в закладах загальної середньої освіти розпочнеться впровадження Нової української школи, місія якої допомогти розкрити та розвинути здібності, таланти і можливості кожної дитини на основі партнерства між учителем, учнем і батьками.
Одним із нововведень є впровадження ранкових зустрічей, які посідатимуть важливе місце в повсякденному розкладі кожного класу. Саме ранкові зустрічі сприятимуть створенню позитивної атмосфери в дитячому колективі, розвитку навичок спілкування та соціалізації, удосконаленню академічних навичок.
Ранкові зустрічі дають змогу учням брати участь у групових обговореннях, висловлювати власну думку, вчитися уважно слухати інших, вирішувати проблеми за допомогою слів.
Як відомо, існують чотири основні компоненти ранкової зустрічі: привітання; групове заняття; обмін інформацією; щоденні новини.
Привітання — це перша важлива складова ранкових зустрічей.
Починати їх слід, як тільки діти утворять коло. Вітаючись з кожною дитиною окремо, ви показуєте, що вона є важливою часткою спільноти, якщо ж дитина буде відсутня з якихось причин, то її всім не вистачатиме. Знайомлячи учнів з новими ситуаціями, учитель спочатку сам має продемонструвати бажану поведінку, а потім для кращого засвоєння нових знань слід задавати дітям відповідні запитання (наприклад, під час навчання учнів привітанням запитайте, чи важливо дивитися в очі особі, до якої ти звертаєшся і чому). Коли діти по черзі вітаються один з одним, це сприяє розвитку комунікативних навичок, а також навчає їх поважати інших.
Педагог має використовувати різноманітні веселі та приємні форми привітання, які поважають та підтримують дітей. Вітання різними мовами, грайливі вигуки з використанням описових прикметників, офіційні знайомства, використання вербальних і невербальних засобів, кодів, пісень і мелодій – популярні та випробувані педагогами в усьому світі. Використання кожного конкретного вітання має плануватися з урахуванням навчальної програми та навичок дітей.
Існують такі види привітань:
Прості вітання
• Рукостискання
• Вітання англійською, польською та іншими мовами
• «Хай-файв» (вітання, коли одна людина плескає піднятою долонею в долоню іншої людини)
Вітання і відповіді
Діти передають один одному якесь конкретне привітання й відповідь (наприклад: «Доброго ранку, Дмитрику!» – «Доброго ранку, Маринко!») доти, доки звернення не обійде коло дітей. Вітання можна легко змінювати шляхом:
• зміни або додавання нових слів, наприклад: «Привіт, Олексію, я рада, що ти прийшов»;
• використання іншої мови, можливо тієї, яку діти використовують вдома;
• додавання жестів, таких як рукостискання, махання рукою, або інструкцій, наприклад: «Вставайте, коли почуєте своє ім’я»;
• зміни послідовності привітання інших, наприклад, оминають кожну другу дитину, яка сидить у колі.
Привітання з представленням
Привітання з представленням дають дітям змогу краще пізнати інших.
• Зробіть картки з іменами всіх учнів. Кожна дитина вибирає картку і вітає того, чиє ім’я на ній написане. Якщо в групі присутні відвідувачі, зробіть картки з їхніми іменами, щоб була можливість привітати і їх.
• Запропонуйте кожній дитині відрекомендувати особу, що сидить поруч із нею, якимось особливим чином. Наприклад: «Соломійко, я рада, що ти прийшла. У тебе дуже гарні малюнки».
• Вітання з представленням може бути формальним або особистим: «Це моя подружка Юля. Їй шість років. Юля любить гратися з м’ячем». Коди або «таємні» вітання
«Таємні» вітання – найпопулярніші серед дітей. Код є «таємним», оскільки він невідомий іншим учасникам. «Таємні» або «закодовані» вітання бувають простими або складними (складність може зростати упродовж кількох днів або тижня). Приклад «таємного» коду: у понеділок – два моргання, у вівторок – два моргання й одне примружування ока, у середу – два моргання, примружування ока і легке смикання правого вуха. Цей сигнал по черзі передається кожній дитині, доки перший «відправник» не отримує зворотнє послання.
Ігри
Передавання предмета: у той час, як окремі діти вітають один одного, по колу передається м’яч, пряжа або нитка, камінь або якийсь інший предмет, що може мати особливе значення.
Пропоную до вашої уваги деякі вправи, які допоможуть вам провести перший компонент ранкової зустрічі.
Вправа «Привітання»
Мета: сприяти знайомству учнів, згуртованості класу. Тривалість: 5 хвилин
Інструкція
Учасники вільно рухаються по кімнаті, взаємодіючи один з одним, а саме: плескають спочатку у свої долоні, а потім у долоні партнера – лівою рукою, правою, називаючи своє ім’я: «Я – Вадим», «Я – Зоя». При цьому важливо подивитися у вічі один одному і посміхнутися.
Перший етап привітання закінчується тоді, коли всі учасники повідомлять своє ім’я один одному.
Упродовж другого етапу учасники знову підходять один до одного і, виконуючи аналогічні рухи, вже називають партнерів по імені: «Привіт, Сашко» або «Здрастуй, Оксано».
2 варіант (для учасників, які знають один одного)
Ведучий пропонує учасникам уявити, що вони зустрілися через 10 (20) років, і кожен з них обрав ту професію, про яку мріяв. Тому, вітаючись, учасники говорять, наприклад: «Наталка – лікар», «В’ячеслав – спортсмен» і т.д.
Запитання для обговорення:
- Що було вам складно зробити під час виконання вправи?
- Чи складно було уявити себе через 10 (20) років?
Вправа «Долоньки для привітання»
Мета: сприяти згуртованості класу, створити в класі дружнє середовище – простір, де цінують дружбу і друзів.
Тривалість: 5 хвилин
Матеріали: плакат із зображенням серця чи квітки, долоньки із завданням (додаток 1).
Інструкція
1 варіант. На великому плакаті по контуру серця або квітки прикріплені різнокольорові долоньки. На кожній долоньці зі зворотної сторони написане одне завдання: що робити учасникові під час привітання.
Наприклад:
- виконати реверанс;
- високо підстрибнути тричі;
- обійняти учасника;
- привітатися спинами;
- легенько торкнутися кінчиками носа;
- підморгнути;
- посміхнутися;
- привітати характерним звуком певної тварини;
- привітати певною мелодією;
- привітати, уявно даруючи подарунок і т. д.
Отже, кожен бере одну «долоньку» і вітається з іншими учасниками так, як зазначено на долоньці.
Важливо кожному привітатися не менше ніж з 7-9 учасниками.
2 варіант. Учасники обводять на папері власну долоню, розфарбовують її і «витинають» пальчиками. Зі зворотної сторони долоні кожен записує свій спосіб привітання.
«Долоньки» ведучий перемішує і роздає учасникам. Учасники вітаються так, як записано на «долоньках».
Запитання для обговорення:
- Що найбільше сподобалося вам виконувати під час цієї вправи?
Вправа «Добрий день!»
Мета: сприяти формуванню доброзичливого й толерантного ставлення один до одного. Тривалість: 5-7 хвилин
Інструкція
Учасники щільно стоять у колі. Один з учасників, який знаходиться за межами кола, запрошує до себе одну особу з кола (утворюється вільне місце в колі), щоб привітатися: «Доброго дня, як справи?», «Дякую, добре».
Учасники вітаються, подаючи один одному руку, або кожен учасник, який опиняється за колом, вигадує свій ритуал привітання (жест, рух).
Після привітання учасники оббігають коло в протилежних напрямках, щоб якнайшвидше зайняти вільне місце в колі. Той, хто прибіжить на вільне місце другим, обирає собі з кола іншу особу і з нею проводить ритуал привітання.
Коли одні учасники оббігають коло, інші - плескають у долоні.
Запитання для обговорення:
- Чи складно було придумати свій ритуал привітання? Чому?
Мета: сприяти усвідомленню в дітей цінності дружніх стосунків та їх важливості в житті.
Тривалість: 5 хвилин
Інструкція
Усі учасники зустрічі, знаходячись у колі, потирають долоньки, потім «віддають» їх тепло сусідам ліворуч та праворуч, посміхаються і говорять компліменти.
Запитання для обговорення:
— Кому було важко сказати товаришеві комплімент?
— Кому було приємно чути гарні слова на свою адресу?
Мета: сприяти згуртованості класу.
Тривалість: 5-7 хвилин
Матеріали: клубок ниток Інструкція
Учасники утворюють коло. Той, у кого в долонях клубок кольорових ниток, називає своє ім’я та розповідає щось про себе або дає відповідь на конкретне запитання, наприклад: «Яку музику ви слухаєте найчастіше?». Потім, тримаючи кінчик нитки, викладає на підлозі довільний невеличкий малюнок і передає моток будь-кому в колі і т. д.
Таким чином, на підлозі утвориться великий малюнок з ниток, частинки якого створені всіма присутніми.
Потім вже у зворотному порядку змотує свій елемент малюнка і передає моток ниток наступному учаснику, називаючи його по імені.
Як варіант, учасники «малюють» нитками на великому аркуші, змащеному клеєм, що дозволяє зберегти візерунок і розташувати його в кімнаті, де займаються учасники.
Запитання для обговорення:
- З чим у вас асоціюється створене «павутиння»?
- Що ви відчували, коли «малювали», і що відчуваєте тепер, коли малюнок завершено?
Мета: сприяти згуртованості класу.
Тривалість: 7-10 хвилин
Інструкція
У колі на стільчиках сидять учасники. Біля одного з них місце з правої сторони є вільним, він говорить: «Моє місце справа є вільним, запрошую ...»,
- і промовляє один з варіантів запрошення (наприклад: «особу в червоній блузці» або «особу, яка полюбляє морозиво так само, як я», або «особу, яка знає колискову і може її зараз наспівати» і т.д.).
Учасник, біля якого звільниться місце з правої сторони, продовжує забаву, запрошуючи вже когось іншого на вільне місце.
Як варіант, учня запрошують називаючи його ім’я, наприклад: «Моє місце справа є вільним, запрошую Віталія і пропоную йому уявно зобразити дерево (проспівати пісеньку, станцювати і т. д.)».
Запитання для обговорення:
- Чи важко було дібрати питання для учасників гри?
- Яке питання було найцікавішим для вас?
Вправа «Чарівні окуляри»
Мета: сприяти створенню позитивного настрою.
Тривалість: 5-7 хвилин
Матеріали: окуляри Інструкція
Учитель показує дітям коробку й повідомляє, що в ній лежать «чарівні окуляри». Той, хто їх одягне, буде бачити в інших людях лише гарне, навіть ті гарні риси, які людина приховує. Той, хто одягне ці окуляри, сам стане кращим.
Учитель одягає окуляри, підходить по черзі до кожної дитини і каже про неї щось гарне. Він пропонує дітям приміряти ці окуляри і помітити в товаришеві те, чого діти не бачили раніше. Діти по черзі приміряють «чарівні окуляри» і називають гарні риси своїх однолітків.
Питання для обговорення:
- Чи важко знаходити в людині гарні риси?
Вправа «12 місяців»
Мета: створити в класі дружнє середовище – простір, де цінують дружбу і друзів.
Тривалість: 5 хвилин
Інструкція
У колі ведучий декламує вірш про 12 місяців. Отже, коли звучить назва одного з
місяців, то учасники, які народилися в цей місяць, роблять крок вперед і виконують те, про що говориться у вірші. Всі інші їх підтримують, плескаючи в долоні.
Хто у вересні родився, всіх нас привітай.
Хто у жовтні народився –
Пісню заспівай.
Хто в листопаді родився,
Вправо, вліво поклонися.
Хто у грудні народився,
Тричі підстрибни і посміхнися.
Хто у січні народився,
Затанцюй танок Снігурки, посміхнися.
Хто у лютому родився,
Закружляй і посміхнися.
Хто у березні родився,
Встань на голову, всміхнися.
Хто у квітні народився,
В квітку хай перетвориться.
Хто у травні народився,
В бджілку хай перетвориться.
Хто у червні народився,
Сонечко створи і посміхнися.
Хто у липні народився,
Присядь і встань 5 раз – всміхнися.
Хто у серпні народився,
Покажи, який врожай зібрав, всміхнися.
Питання для обговорення:
- Для тих, хто був уважним: у якому місяці дітей нашого класу народилося більше? А в якому найменше?
- А чи були місяці, у яких відсутні іменинники?
Вправа «Я люблю…»
Мета: сприяти згуртованості групи/класу, розвитку пам’яті та уваги.
Тривалість: 5 хвилин
Інструкція
Учасники встають у коло. Один з учасників,
наприклад, Валера, говорить: «Я – Валера, люблю бігати (і імітує біг)». Усі інші учасники одночасно повторюють рух хлопця і говорять: «Валера любить бігати» .
Учасник, який стоїть біля Валери, продовжує далі: «Я – Оля, люблю танцювати», – і виконує певний танцювальний рух.
Інші учасники промовляють: «Оля любить танцювати», – і одночасно з реплікою повторюють її рух.
Потім знову починають від Валери, говорячи: «Валера любить бігати, Оля любить танцювати», - та підтверджують свої слова рухами.
Далі, учасник, який стоїть біля Олі, повідомляє: «Я – Олена, люблю вишивати», - і імітує рухами вишивання.
Усі учасники промовляють: «Олена любить вишивати», - і повторюють рухи.
Знову повертаються до Валери: «Валера любить бігати, Оля любить танцювати, Олена любить вишивати» і т. д.
Вправа проводиться у швидкому темпі. Тому учасників, якщо їх більше двадцяти, об’єднують у дві групи.
Запитання для обговорення:
- Чи було вам цікаво дізнатися, що люблять робити ваші друзі?
- Чи важко було запам’ятати всі рухи?
Вправа «Що моя річ знає про мене?»
Мета: сприяти розвитку фантазії, уяви; розвивати вміння презентувати себе від мені іншої особи чи предмета.
Тривалість: 5 хвилин
Інструкція
Ведучий пропонує учасникам від імені певного предмету або від імені своєї частини тіла розповісти щось про себе. Наприклад: «Я - нога Дениса. Коли Денис відпочиває на березі моря, мені надзвичайно подобається ступати босоніж по теплому піску».
Запитання для обговорення:
- Чи важко було обрати предмет, від імені якого ви розказували про себе?
-
Вправа «Зірка»
Мета: розвивати мислення, уміння знаходити спільне та відмінне.
Тривалість: 5 хвилин
Матеріали: зображення зірки на аркуші паперу
(додаток 2).
Інструкція
Кожен малює на аркуші паперу зірку (або вчитель дає дітям аркуш із роздрукованою зіркою) і на її променях записує (або малює) найдорожчих для нього людей.
Коли ведучий вказує на один з променів і плескає один раз у долоні, то завдання учасника – знайти 1-2 спільні риси між собою та тією людиною, яка записана на промені. Наприклад, ведучий указує на промінь зі словом «мама» і плескає один раз у долоні. Учасник промовляє: «Мама любить тварин, і я - теж».
Якщо ведучий, вказуючи на один з променів, плескає двічі в долоні, учасник знаходить 1-2 протилежні риси між собою та зазначеною ним людиною. Наприклад: «Дідусь стриманий, а я імпульсивний».
Запитання для обговорення:
- Чи важко було відповідати на питання?
- Чи швидко ви знаходили спільні чи відмінні риси характеру?
Вправа «Пересідки»
Мета: сприяти згуртованості класу, розвивати увагу, швидку реакцію до дії, уміння зосереджуватися.
Тривалість: 5 хвилин
Інструкція
Учасники утворюють коло. Ведучий або один з учасників
говорить, наприклад: «Зробіть крок уперед і поміняйтесь місцями ті, хто народився взимку».
Учасники, які народилися взимку, роблять крок вперед і швидко міняються місцями.
Або, наприклад:
- зробіть крок вперед і поміняйтесь місцями ті, хто:
- любить подорожувати;
- займається спортом;
- гарно себе тут і зараз почуває;
- вважає, що здоров’я людини на 100% залежить від самої людини.
Або (варіанти пропозицій під час предметних уроків):
- вважає, що до 10 додати 11 дорівнює 21; - вважає, що в слові волосся - 7 літер.
Стільців у колі на один менше, ніж учасників.
Ведучий починає вправу, пропонуючи різні твердження. Коли учасники міняються місцями, ведучий сідає на один зі стільців. Таким чином, ведучим стає учасник, якому не вистачило стільчика.
Коли звучить слово «калейдоскоп», усі учасники міняються місцями.
Той, хто не встиг зайняти вільне місце, стає ведучим.
У колі один з учасників говорить: «Привіт усім тим, кому подобається танцювати».
Ті, хто полюбляють танцювати, роблять крок вперед (або підстрибують чи плескають у долоні і т. ін.) і всі разом відповідають: «Привіт!!!».
Другий учасник у колі говорить: «Привіт усім тим, хто вважає себе оптимістом».
Ті, хто так вважають, роблять крок уперед і відповідають всі разом:
«Привіт!!!» - і т. д.
Інші варіанти завдань
1. Ведучий промовляє яке-небудь слово, наприклад: «Природа», - і всі, у кого ім’я починається з літери „п” міняються місцями і т. д.
2. Ведучий називає число 5, і всі, у кого в даті народження є цифра 5, міняються місцями і т. д.
3. Перед грою учасники беруть одну картку з цифрою або розраховуються від 1 до 20.
Коли ведучий називає певне однозначне або двозначне число, наприклад, 56, то всі, у кого є цифри з цього числа міняються місцями або підстрибують на місці чи плескають у долоні.
4. Учасники розраховуються за літерами алфавіту. Коли ведучий називає яке-небудь слово, наприклад, «світло», то всі учасники, яким випали ці літери, підстрибують і плескають у долоні або міняються місцями. Як більш складний варіант, ведучий повільно читає речення (невеличку історію), учасники уважно слухають і, коли чують свою літеру, - підстрибують.
Запитання для обговорення:
- Що вам сподобалося в цій грі?
- Чому було важливо швидко рухатися?
Мета: сприяти створенню позитивної атмосфери, розвитку уваги.
Тривалість: 2-3 хвилини
Інструкція
Усі стають у коло. Ведучий підходить до когось з учасників, дивиться йому в очі та дарує свої оплески, щосили плескаючи в долоні. Потім вони обидва обирають наступного учасника, який також отримує свою порцію оплесків - вони обидва підходять до нього, встають перед ним і аплодують. Потім вже вся трійка вибирає наступного партнера. Кожен раз той, кому аплодували, має право вибирати наступного. Таким чином, гра триває, а овації стають все голосніше і голосніше.
Запитання для обговорення:
- Чи впоралися ви з поставленим завданням?
- Що допомогло вам сконцентруватися та виконати вправу правильно?
Мета: з’ясувати настрій, з яким діти прийшли на заняття, та їхні очікування від роботи в
групі.
Тривалість: 5 хвилин
Інструкція
Один учасник гри виходить у центр кола й повідомляє всім, який у нього настрій і чого він чекає від сьогоднішнього заняття.
Потім до нього «чіпляється» інший учасник зі своїм повідомленням, і так далі, поки всі діти не висловляться і не утвориться потяг.
Новостворений потяг «проходить» будь-яку фігуру по кімнаті. Перед тим той, хто веде потяг, говорить усім, яку фігуру вони сьогодні пройдуть.
Запитання для обговорення:
- Чи всі прийшли з гарним настроєм?
Мета: сприяти створенню робочого настрою.
Тривалість: 5 хвилин
Матеріали: аркуш паперу чи серветка
Інструкція
Учасники працюють індивідуально, не розмовляючи. Необхідно взяти аркуш паперу, скласти його навпіл і відірвати правий верхній кут. Ця операція повторюється ще двічі. Потім аркуш потрібно розгорнути й порівняти зі сніжинками, які зробили інші учасники.
Запитання для обговорення:
- Чи є однакові сніжинки?
- Яким був би світ, якщо ми всі були б однакові?
Мета: розвивати вміння швидко орієнтуватися в ситуації, активізувати увагу та концентрацію учасників, розвивати навички взаємодії. Тривалість: 5 хвилин
Інструкція
Учні стають у коло, тримаючи один одного за руки. Гра починається, коли ведучий потискає руку сусіда праворуч. Коли той почує потиск, повинен передати його наступному учаснику. Спочатку вправа виконується повільно та спокійно. Для другого виконання вправи можна запропонувати учасникам заплющити очі й продовжувати гру. Від раунду до раунду пропонуємо злегка прискорювати темп гри. У кінці учасники повинні сильно стиснути руки обом своїм сусідам і потім розплющити очі.
Запитання для обговорення:
- Чи впоралися ви з поставленим завданням?
- Що допомогло вам сконцентруватися та виконати вправи правильно?
Вправа «Чарівний кошик»
Мета: розвиток фантазії, творчого мислення дітей.
Тривалість: 5 хвилин
Матеріали: кошик із дрібними предметами (наприклад, іграшки з «кіндер-сюрпризів»). Кількість предметів має перевищувати кількість учасників.
Інструкція
Ведучий іде по колу з кошиком, у якому лежать різні дрібні предмети. Учасники, не заглядаючи в кошик, беруть один предмет. Коли всі готові, ведучий пропонує кожному знайти зв’язок між предметами та темою сьогоднішнього дня. Наприклад, тема «Вітаємо весну». Орієнтовні відповіді учнів: «У мене м’ячик, він схожий на сонечко. А у мене маленьке ягня, воно схоже на білу пухнасту хмаринку…» Запитання для обговорення:
- Чи повторювалися відповіді?
- Чи важко було знайти зв’язок між предметом та позначеною темою?
Мета: підвищити рівень згуртованості, взаємопорозуміння й погодженості дій у класі,
розвивати сприйняття та тренувати увагу.
Тривалість: 5 хвилин
Інструкція
Учасники стоять у колі й після команди ведучого кожен з них бере лівою рукою ліву руку сусіда праворуч, а правою рукою – праву руку людини, що стоїть навпроти.
Після цього дається команда розплутатися, не відпускаючи руки (дозволяється тільки провертати кисті відносно одне одного).
Оптимальне число учасників у колі 6-8 учнів. Якщо кількість учасників більша, доцільно виконувати вправу в декількох колах, організувавши між ними змагання на швидкість.
Запитання для обговорення:
- Які емоції виникали?
- Хто висував ідеї, що дозволили наблизитися до вирішення проблеми?
- Чи відразу ці ідеї були почуті іншими учасниками гри?
- Якщо ні, то завдяки яким діям це вдалося?
Мета: сприяти згуртованості класу.
Тривалість: 5 хвилин
Інструкція
Учасники стоять у колі. Ведучий плескає в долоні з певною швидкістю, задаючи ритм. Цей ритм учні повинні підтримати так: спочатку плескає учасник, що знаходиться праворуч від ведучого, за ним наступний і т.д. Виконувати вправу треба так, щоб створилося відчуття, начебто в заданому ритмі плескає одна людина, а не всі учасники по черзі.
Учасники стоять у колі. Ведучий плескає в долоні яку-небудь нескладну музичну фразу. Потім кожний по черзі її повторює, можливе одночасне відбивання ритму всією групою.
Запитання для обговорення:
- Чи впоралися ви з вправою з першого разу? Чому?
- Які особисті якості вам допомогли впоратися із завданням?
Вправа «Чарівна крамниця»
Мета: залучити учнів до розмови про якості людини.
Тривалість: 10 хвилин
Матеріали: надруковані бланки з переліком якостей (додаток 3).
Інструкція
Попросіть учасників уявити, що є крамниця «незвичайних речей». У ній «продаються» терпіння, почуття гумору, чуйність, довіра, доброзичливість, уміння слухати, допитливість, здатність до співпереживання та ін.
Бланки з переліком якостей розташовані на дошці. Учитель виступає в ролі продавця, що обмінює одні якості на інші.
Викликається один з учасників. Він може придбати одну чи декілька «речей», яких у нього немає. Наприклад, покупець просить у продавця «терпіння». Продавець з’ясовує, скільки йому треба терпіння, навіщо воно йому, у яких випадках він хоче бути терплячим. Взамін плати продавець просить у покупця іншу якість, наприклад, той може розплатитися «почуттям гумору», якого в нього багато.
Запитання для обговорення:
- Чи багато якостей ви придбали в крамниці?
- Яких якостей ви придбали найбільше?
- Які якості ви залишили в крамниці?
Мета: дати можливість учасникам відпочити, розвивати уяву та пам’ять.
Тривалість: 7 хвилин Інструкція
Учасники стають у коло, після чого по порядку (по колу) мають дорахувати до 33. Числа, які діляться на 3 та в у яких є цифра 3 (3, 6, 9, 12, 13, 15, 18, 21, 23, 24, 27, 30, 32, 33), замінюють виразом: «У мене дуже гарний настрій».
Якщо один з учасників помиляється, гра починається спочатку. Вправа триває доти, доки команда без помилок не дорахує до 33.
Запитання для обговорення:
- Які труднощі виникли під час виконання вправи?
Мета: через гру з’ясувати, які професії знають учні.
Тривалість: 5 хвилин
Інструкція
Учні стають (або сідають) у коло. Ведучий
звертається до дітей: «Зараз я буду називати в будь-якому порядку букви. Ваше завдання – показати, що ви знаєте назви професій, які починаються з цієї букви. Виграє той, хто останній назве професію на задану букву».
Запитання для обговорення:
- Чи складно було дібрати якомога більше назв професій на одну букву?
Вправа «Пантоміма про професію»
Мета: через гру з’ясувати, показати знання про різні професії
Тривалість: 5 хвилин
Матеріали: картки з зображенням людей різних професій (додаток 4).
Інструкція
Учні стають (або сідають)у коло. Ведучий показує (або говорить пошепки) 1 учаснику (за бажанням) картку, на якій зображено людину тієї чи іншої професії. Дитина, яка знає про яку професію буде йти мова, повинна за допомогою пантоміми показати її. Інші учасники – здогадатися, яку професію він демонструє. Після того, як професію відгадано, можна провести невеличку бесіду. Далі гра продовжується з іншим демонстратором професії.
Запитання для обговорення:
- Чи складно було здогадатися, яку професію показує учень?
ЕНЕРГІЗАТОРИ
Енергізатор („energizer”) – коротка вправа, яка відновлює енергію групи під час навчання.
Більшість вправ-енергізаторів проводяться з метою порухатися в незвичній цікавій формі, через гру налагодити та розвинути взаємодію, співпрацю між учасниками.
Енергізатори активізують роботу різних аналізаторів: тілеснокінестетичих, візуально-просторових, візуально-аудіальних і т. д. та розвивають музично-ритмічні, креативні, творчі здібності учасників.
Використання енергізаторів:
- відновлює енергію групи;
- знімає м’язову напругу та розумову втому;
- переключає, відновлює й активізує увагу учасників;
- об’єднує кілька методів навчання в єдине ціле;
- сприяє отриманню задоволення від навчання;
- полегшує взаємопізнання та самопізнання учасників на вербальному та невербальному рівнях;
- є основою для будування добрих контактів, що особливо важливо для несміливих осіб, гіпер- або гіпоактивних дітей;
- сприяє розвитку довіри, ініціативи, спонтанності та креативності в груповій та самостійній діяльності учасників;
- допомагає створити позитивний клімат у групі за короткий проміжок часу.
Правила проведення енергізаторів
• Енергізатори проводяться 2-5 разів під час заняття, особливо тоді, коли учасники виглядають втомленими, а також для емоційного переходу від одного інформаційо-практичного блоку до іншого.
• Вибір вправи залежить від конкретної ситуації та потреб групи на даний момент часу, від мети та завдань проведення заняття, а також враховуються культурні традиції учасників, місцеві правила поведінки, вік та менталітет (особливо це стосується ігор, де є дотик до тіла).
• Важливо, щоб у запропонованій грі кожен учасник міг взяти участь (особливо, якщо в групі є люди з обмеженими можливостями).
• Забезпечення фізичної безпеки під час гри є надзвичайно важливим правилом (зверніть увагу на меблі, підлогу, прикраси на учасниках та наявність вільного простору в кімнаті).
• Використання вправ, де є елемент змагання (що заважатиме створенню команди) зводиться до мінімуму.
На початку заняття з учасниками проводиться обговорення щодо складання варіанту відмови від участі у вправі, якщо щось викликатиме в них дискомфорт.
Мета: через гру з’ясувати, які вподобання мають учні класу
Тривалість: 5 – 7 хвилин
Матеріали: картки з зображенням різних вподобань дітей (додаток 5). Інструкція
У чотирьох кінцях кімнати ведучий кладе картки з зазначеними на них різними вподобаннями, наприклад, форма проведення вільного часу або улюблена музика.
Під музику учасники ходять по кімнаті, ознайомлюються зі змістом карток. Коли музика перестає грати, зупиняються біля вибраних карток.
Окрім зазначених карток, ведучий кладе чисті картки і, якщо серед карток немає того, чим людині подобається займатися, то вона зазначає цей вид діяльності на чистій картці – створює нову картку.
Запитання для обговорення:
- Які почуття викликала вправа, які залишились від неї враження?
Мета: вчити взаємодіяти
Тривалість: 5 – 7 хвилин
Матеріали: смужки паперу Інструкція
Учасники утворюють групи по 5-7 осіб. Кожна група отримує від ведучого смужку паперу, на якій усі учасники щільно розташовуються один за одним.
Завдання групам: уявити, що смужки – це човни, а навколо у воді плавають алігатори. Якщо хтось під час виконання завдання зійде зі смужки, то на нього нападуть алігатори.
Отже, учасники стають на смужки.
Завдання учасникам:
- вишикуватися за зростом;
- за кольором волосся: від найсвітлішого до найтемнішого і т. д.
Запитання для обговорення:
- Що допомагало, а що ускладнювало виконання даного завдання?
Мета: вчити взаємодіяти, швидко орієнтуватися в наданій інформації. Тривалість: 5 – 7 хвилин
Інструкція
Учасники сидять у колі. Один з учасників
називає будь-яке число, коли число назване – саме стільки учасників має встати.
Запитання для обговорення:
- Що допомогло, а що ускладнило виконання даного завдання?
- На що ви орієнтувалися, коли приймали миттєве рішення?
Вправа «Будинки – Господарі – Землетрус»
Мета: вчити взаємодіяти, швидко реагувати та діяти Тривалість: до 10 хвилин
Інструкція
Учасники об'єднуються в трійки. Двоє, стоячи
один напроти одного, беруться за підняті руки. Це – «будинок». Третій заходить у середину. Це – «господар».
За командою: «Будинки» - «господарі» залишаються на своїх місцях, а
«будинки», не відпускаючи рук один одного, шукають собі нового
«господаря».
За командою: «Господарі», - «будинки» не ворушаться, а «господарі» шукають новий «будиночок».
За командою: «Землетрус», - усі учасники міняються місцями, створюючи нові «будинки» з новими «господарями» у них.
Зазвичай вправу розпочинає ведучий, але після команд «Господарі» або «Землетрус» ведучий входить до однієї з трійок. Таким чином, один з учасників залишається поза трійками. Він і стає новим ведучим до тих пір, поки сам не займе місце в одній із трійок та звільнить місце для нового ведучого.
Запропонуйте учасникам вигадати нові команди для «будинків» та «господарів».
Запитання для обговорення:
- Ким вам сподобалося бути найбільше? Чому?
Мета: вчити взаємодіяти один з одним, бути уважним до оточуючих.
Тривалість: до 10 хвилин
Інструкція
Учасники утворюють пари і встають спинами один до одного, домовляючись, хто першим «малюватиме».
Отже, перший партнер своєю спиною малює на спині другого певну геометричну фігуру (або якийсь нескладний знак, літеру (ціле слово), цифру, передає певне почуття).
Учасник, на спині якого малювали, у кінці вправи вербально називає те, що «малював художник», або передає на папері.
Потім партнери міняються завданнями. Повільна романтична музика є доречною під час «малювання спинами».
Запитання для обговорення:
- Чи виникали труднощі під час виконання вправи? Чому? Як виходили із складної ситуації?
Мета: налагодити співпрацю та взаєморозуміння в групах; сприяти розвитку творчості, об’єднуючи музику, слова і рухи в одне гармонійне ціле.
Тривалість: 5 хвилин Інструкція
Ведучий об’єднує учасників у три групи – хор, оркестр, танцювальна група.
Завдання групам: хор – співає пісню або куплети пісень; оркестр – грає (група вирішує - як і на чому), танцювальна група – танцює.
Запитання для обговорення:
- Як ви вважаєте, чи вдалося вам досягти гармонії та взаєморозуміння у своїй групі та з учасниками інших груп?
- Що допомагало вам у цьому, а що заважало?
Вправа «Робот і конструктор»
Мета: налагодити співпрацю та взаєморозуміння в групах.
Тривалість: 5 хвилин
Інструкція
Учасники об’єднуються в пари. Одна особа в парі –
це робот, інша – конструктор. Щоб увімкнути робота (або зупинити) – конструктор торкається його голови. Напрямок руху конструктор змінює, торкаючись лівого або правого плеча робота – поворот направо, наліво, та між лопатками, що означає – рух прямо. Робот заплющує очі (або зав’язує хустинку). Конструктор уважно слідкує за тим, щоб „його підопічний” обминав перешкоди.
За 5 хвилин партнери міняються ролями.
Інші ускладнені варіанти управління роботом:
- 1 раз торкнутися до голови робота – увімкнути робота;
- 2 рази торкнутися до голови робота – зупинити;
- намалювати велике коло на спині робота – робот 1 раз крутиться навколо своєї осі;
- 1 раз торкнутися долонею до лівого плеча робота – 1 крок вліво;
- 3 рази торкнутися долонею до правого плеча робота – робот робить 3 кроки вправо;
- торкнутися двома руками одночасно до правого і лівого коліна робота
– робот навприсядки продовжує свій шлях. Щоб встав – ще раз торкнутися колін і т. д.
Запропонуйте учасникам придумати (наприклад, у малих групах або технікою „мозкового штурму”) 5-7 правил, не більше, пересування робота та конструктора.
Запитання для обговорення:
- Чи вдалося у вашій парі досягти взаєморозуміння між роботом та конструктором?
- Завдяки чому ви цього досягли?
Мета: відпрацювати вміння чути і слухати, інтегрувати слово-думку-дію. Тривалість: 10 хвилин
Інструкція
Учасники утворюють пари: один у парі –
скульптура, інший – скульптор. Але скульптор - незвичайний: він, створюючи скульптуру, не торкається її, а дає тільки словесні інструкції (встань напроти вікна, праве плече розверни назад, ліве вперед; ліву руку зігни в лікті, долоні розверни внутрішньою стороною вгору і т. д.).
Скульптор має право змінювати не тільки положення тіла скульптури у просторі, а й її міміку.
На створення скульптури відводиться 3-5 хвилин. Потім відбувається обмін ролями.
У кінці вправи партнери обмінюються враженнями.
Запитання для обговорення:
- Що допомогло скульптурі реалізувати пропозиції скульптора?
- Як ви почували себе у ролі скульптора і скульптури?
Вправа «Повітряний футбол»
Мета: розвивати навички співпраці в групі, тренувати органи дихання з метою збагачення організму киснем, що покращує мозкову діяльність, обмінні процеси,
знімає втому та напруження, готує до активної розумової праці.
Матеріали: повітряні кульки
Тривалість: 5 хвилин
Інструкція
Учасники лягають на живіт, головами в коло. У центрі кола лежить повітряна кулька, яку за допомогою дихання учасники передають один одному. Поступово кількість кульок збільшується до двох або трьох.
Важливо, щоб кульки не виходили за межі кола.
Учасники об’єднуються у дві групи і лягають вздовж лінії, що проведена на підлозі (фарбою, скотчем), один навпроти одного на відстані 2-4 кроків від лінії. На лінії лежать повітряні кульки: кількість кульок відповідає кількості пар, що утворилися.
Завдання учасникам: з силою дмухати на кульку, щоб вона весь час була за межами лінії.
Через 1-2 хв. учасники утворюють пари з іншим партнером з протилежної групи. Як варіант, учасники дмухають на кульку, сидячи один навпроти одного за партою.
Питання для обговорення:
- Який досвід ви отримали завдяки даній вправі?
Мета: розвивати вміння відчувати партнера та взаємодіяти з ним. Тривалість: 5 хвилин
Матеріали: аркуші паперу із зображенням
напрямку руху, фішки, хустинка.
Інструкція
Учасники об’єднуються в пари. Одному в парі зав’язують хустинкою очі та садять за стіл, на якому лежить аркуш паперу з фішками та намальованим шляхом: від старту до фінішу. Другий партнер стає за спиною першого.
Завдання першому: вказівним пальцем штовхати фішку до старту.
Завдання другому: тримати руку першого за плече, направляючи його рухи. Вправа триває від 2 до 3 хв. Потім партнери міняються ролями.
Запитання для обговорення:
- Що, на ваш погляд, покращує та полегшує взаємодію між людьми, з-за яких умов це відбувається?
Мета: розвиток креативного, творчого мислення, вміння співпрацювати, відчувати партнерів і діяти як одна команда.
Матеріали: картки із зображенням предметів
(додаток 6).
Тривалість: 10 хвилин
Інструкція
Учасники утворюють групи з 5-7 осіб. Кожна група отримує картки, на яких зображені частини певної тварини чи предмету (частин стільки, скільки є учасників у групі). Наприклад, слон: вуха, хобот, ноги, хвіст, живіт.
Завдання групам: за 5 хв. домовитись, хто в групі яку частину презентуватиме, і створити повноцінну об’ємну композицію.
Інші учасники відгадують, що це. Як варіант, запропонуйте учасникам, щоб кожна частина картини промовила певний звук або слово, щоб картинка порухалась (станцювала) або перейшла з однієї сторони кімнати до протилежної.
Запитання для обговорення:
- Що сприяє тому, щоб учасники в команді діяли як одне ціле, а що цьому заважає?
Мета: розвиток творчого мислення; вміння співпрацювати, відчувати партнерів.
Тривалість: до 10 хвилин Інструкція
Учасники утворюють коло та сідають один за одним, кладучи руки на плечі людині, що сидить попереду.
- Ось тут жив собі хлопчик (учасники малюють на лівій частині спини коло) і звали його Сашко (пишуть ім’я вздовж хребта).
- А тут жив його друг (малюють на правій частині спини коло) і звали його Вася (пишуть ім’я).
- Стали вони поле до весни готувати (розгладжують долонями по всій поверхні спини).
- Потім поле почали орати (більш глибокі рухи ребрами долонь та пальцями вздовж хребта).
- Стали пшеницю сіяти (дрібний стукіт пальчиками по спині).
- Став її дощик поливати (хвилясті лінії пальчиками рук).
- Виросла пшениця велика-превелика (рух двома розкритими долонями від попереку до голови – 2 -3 рази).
- Стали пшеницю збирати (двома руками кілька раз рух від голови до попереку).
- Повезли зерно на млин («везуть» вздовж хребта).
- І стали з зерна муку робити (дмухають на спину).
- А з цієї муки - пиріжки ліпити (масажують м’язи плечей).
- Положили пиріжки на лист (кладуть долоні на голову).
- Поставили лист в піч (ведуть долонями з голови, по вушках і на плечі) – брик!
- Жарко пиріжкам, жарко! – (розтирають плечі).
- Рум’яняться пиріжки, червоніють (масажують вказівним і великим пальцями вушка партнера, зверху вниз, ніжно і обережно).
- Жарко пиріжкам, жарко! – (розтирають вушка всією долонею за годинниковою стрілкою і проти).
- Ой, смачні ж пиріжки! – (малюють двома долонями кола, починаючи з середини спини, від малого до великого).
- Молодці ми, молодці! – (плескають по плечах свого партнера).
«Масажистам» дякують за масаж. Відбувається зміна ролей.
Запитання для обговорення:
- Що відчували від виконання вправи?
Мета: вчити брати на себе відповідальність, перебуваючи в ролі лідера; налагодити та розвивати взаємодію між учасниками на емоційному та фізичному рівнях; розвивати відчуття власного тіла; сприяти створенню гарного настрою та психічному й фізичному розслабленню учасників.
Тривалість: до 10 хвилин
Інструкція
Учасники разом із ведучим встають до кола й під час вправи рухаються за годинниковою стрілкою.
Ведучий: «Мої щічки – рум’яні» (ведучий і учасники торкається своїх щічок).
Усі разом: «А у сусідів ще рум’яніші» (ведучий і кожен з учасників торкаються щічок своїх сусідів справа та зліва).
Ведучий знову:
- Мої вушка – такі великі, (а у сусідів – ще більші ...).
- Мої очі ...
- Мій ніс...
- Моя голова...
- Мої плечі, руки, долоні, живіт, коліна, п’яти і т. д.
Через 2-3 дії ведучий пропонує кожному з учасників по черзі вести вправу, порівнюючи інші частини тіла.
Запитання для обговорення:
- Які відчуття виникали у вас під час виконання цієї вправи?
Мета: сприяти налагодженню та розвитку взаємодії між учасниками на емоційному та фізичному рівнях; розвивати відчуття власного тіла; викликати гарний настрій; сприяти психічному та фізичному
розслабленню учнів.
Тривалість: до 10 хвилин
Інструкція
Усі учасники стають у колону, один за одним. Кожен кладе руки на талію учасника, який стоїть попереду – утворюється колона-дракон.
Перший учасник у колоні – це голова дракона.
Останній учасник – хвіст дракона.
Коли ведучий увімкне музику, «голова» починає ловити свій «хвіст».
Якщо колона розривається, то гра починається спочатку до тих пір, поки утвориться суцільне коло.
Якщо «голові» дракона вдалося зловити свій хвіст, то перший у колоні («голова») переходить у кінець колони і стає «хвостом», а «головою» дракона - учасник, який був у колоні другим.
Запитання для обговорення:
- На вашу думку, кому важче було виконувати завдання: «голові» чи
«хвосту»? Чому?
Вправа «Йдемо полювати на лева»
Мета: сприяти створенню позитивної атмосфери, сприяти налагодженню та розвитку взаємодії між учасниками на емоційному та фізичному рівнях
Тривалість: 5 хвилин
Інструкція
Ведучий промовляє слова, які супроводжує певними рухами. Учасники стають один за одним до кола і повторюють за ним слова та рухи:
- Ми йдемо полювати на лева! (Впевнений хід по колу).
- Не боїмося ми нічого! (Заперечні рухи руками).
- Ой, а що це?
- Це болото! Чав! Чав! Чав! (Обережний хід, високо піднімаючи коліна).
- Ой, а що це?
- Це море! Буль! Буль! Буль! (Імітація плавання).
- Ой, а що це?
- Це поле! Туп! Туп! Туп! (Гучне тупотіння).
- Ой, а що це?
- Це дорога навпростець! (Впевнений хід).
- Ой, а це хто? Такий великий! Такий пухнастий! (Невербальне відтворення сказаного.)
- Ой, так це ж лев! Р, р ,р ,р ,р ...
- Побігли додому! Через поле! Туп! Туп! Туп!
- Через море! Буль! Буль! Буль!
- Через болото! Чав! Чав! Чав!
- Прибігли додому! Зачинили двері! (Невербальний показ.)
- Який я молодець! Який я хоробрий! (Учасники гладять себе по
голові.)
Запитання для обговорення:
- Які емоції викликала у вас ця вправа?
Мета: розвивати вміння встановлювати контакт; зняти напругу, втому. Тривалість: 5 хвилин
Матеріали: стільці
Інструкція
Учасники розраховуються на 1-й і 2-й. Другі сідають на стільці, перші встають за ними. Один учасник залишається без пари і стає за вільним стільцем. Його завдання: умовно запросити одного з учасників, які сидять, на вільний стілець. Завдання учасникам, які стоять за стільцями: здогадатися, що їх «підопічний» надумав встати і вчасно покласти руку на його плече (постійно руку на плечі не тримають).
Через 2 хвилини учасники міняються ролями.
Поступово, кількість учасників, які умовно запрошують інших на вільний стілець, ведучий збільшує до двох, трьох.
Запитання для обговорення:
- Що ви робили, щоб запросити людину на вільний стілець?
- Як ви зрозуміли, що саме вас запрошують на вільний стілець?
Мета: активізувати увагу учасників, вчитися швидко реагувати та діяти в складних умовах.
Тривалість: 5 хвилин Інструкція
Учасники утворюють коло. Один з учасників промовляє будь-який звук і умовно показує, що «перекидає» цей звук іншому учаснику, як м’яч. Учасник, якому «кинули» звук, уявно показує, як «ловить» його, немов м’яч, і «перекидає» іншому.
Як тільки налагодиться передача одного звука, ведучий торкається плеча одного з учасників, і той «вкидає» до кола новий звук.
Через кілька хвилин ще один звук «входить» до кола.
Запитання для обговорення:
- Що вам заважало, а що допомагало бути уважними, діяти швидко та адекватно?
Мета: створити умови для інтелектуального, емоційного та фізичного відпочинку, змінюючи поперемінно напруження розслабленням й навпаки; збагатити організм киснем, поєднуючи дії учасників з диханням.
Тривалість: 5 хвилин
Інструкція
Учасники об’єднуються в пари. Один з учасників – м’яч, а інший учасник цей м’яч надуває уявним насосом, імітуючи відповідні дії – робить вдих і видихає, натискуючи ногою на підлогу. Учасник-м’яч із кожним видихом все більше піднімається, розправляється, але робить це повільно та поступово.
Коли м’яч надули, з нього виймають пробку і він здувається та осідає зі звуком „шшшшш”.
Потім партнери міняються ролями.
Запитання для обговорення:
- Яку роль вам було виконувати легше? А яку важче?
Мета: сприяти емоційному відпочинку, створенню позитивної атмосфери.
Тривалість: 5 хвилин Інструкція
Учасники стають до кола. Ведучий запитує учасників, а вони голосно йому відповідають і підтверджують свої слова рухами. Отже:
- Як живеш?
- Ось так! (Піднімають великий палець правої чи лівої руки вгору).
- Як ідеш?
- Ось так! (Крокують на місці, піднімаючи високо коліна).
- Як біжиш?
- Ось так! (Біжать, глибоко вдихаючи).
- Як стрибаєш?
- Ось так! (Стрибають вправо, вліво, вперед, назад).
- Як танцюєш?
- Ось так! (Танцюють).
- Як береш?
- Ось так! (Широкий жест до себе).
- Як даєш?
- Ось так! (Широкий жест від себе).
- Як зірки з неба зриваєш?
- Ось так ! (То правою, то лівою рукою тягнуться вгору) і т. д.
Рух, який ілюструє репліки, пропонує ведучий, або ж ініціативу віддають учасникам – тоді в кожного з’явиться свій рух. Запитання формулює ведучий або по черзі - учасники. Почувши запитання, учасники повторюють рух того, хто запитує, або вигадують свій рух у залежності від правил та завдань гри.
Одна з умов гри: вигадування найфантастичніших і найнесподіваніших запитань та показів.
Запитання для обговорення:
- Чи було складно вигадувати завдання для друзів?
- Який ваш настрій?
Мета: розвивати творчі здібності учнів, сприяти створенню позитивної атмосфери, формувати комунікативні навички.
Тривалість: 5 - 7 хвилин
Інструкція
Учасники сидять у колі. Ведучий:
- Хвиля набігає на берег (Учасники говорять: „Шшшш”, - і виконують хвилеподібні рухи руками від себе вперед). - Хвиля повертається у море (Учасники говорять: „Ссссс”, - і виконують хвилеподібні рухи руками назад).
- Чайка над хвилями (Учасник, на якого показує ведучий, оббігає коло, махаючи руками, а інші учасники говорять: „Кві, кві, кві”, - і теж руками імітують крила чайки).
- До причалу наближається корабель (Учасники вигукують: „Ту, ту, ту”). - А на кораблі веселі моряки співають пісню (Усі беруться руками за плечі один одного і, розкачуючись вліво, вправо, вперед, назад, співають пісню).
Море гойдало наш бот – Хо, хо.
Зліва направо, назад, вперед.
Ми не боялись, ми сильно тримались.
Моряки - відважний народ – Хо, хо.
І все повторюють спочатку.
Запитання для обговорення:
- Який ваш настрій? Що найбільше вам сподобалося виконувати в цій вправі?
Використані джерела:
1. Загуменна В. Формування толерантної свідомості підлітків / В. Загуменна // Соціальний педагог. – 2013.- №3. – С.28 -40.
2. Поліщук Г. Енергізатори. Педагогка забави: практичний посібник для педагогів та психологів / Г. Поліщук, І. Рудик. - Хмельницький, 2009. – 112 с. 3. Попова О. Профорієнтаційна робота в школі. Тематична вкладка. Практика для практики /О. Попова, І.Швидка, Н. Нев’якіна // Психолог. – 2016.- №19-
20. – С.40 - 44.
4. Ранкова зустріч: що це і навіщо [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://nus.org.ua/articles/rankova-zustrich-shho-tse-i-navishho/ - Назва з титул. екрана. – (Дата звернення 02.03.2018)
5. Тренінг для тренерів з питань впровадження проекту Державного стандарту початкової загальної освіти [Електронний ресурс]. – Режим доступу: nus.org.ua/wp-content/uploads/2017/08/rankova-zustrich-modul.doс -
Назва з титул. екрана. – (Дата звернення 02.03.2018)
-
Додаток 1.
Додаток 2.
Додаток 3.
ПОЧУТТЯ ГУМОРУ
ДОБРОЗИЧЛИВІСТЬ
УМІННЯ СЛУХАТИ
ДОПИТЛИВІСТЬ
4.
5.
6.