Консультування батьків майбутніх першокласників
«Мандрівка до Нової української школи, або
Батькам про те, що чекає учнів з 1 вересня»
Оніщенко Ірина Валентинівна,
учитель початкових класів, методист міського методичного кабінету Управління освіти Бахмутської міської ради Донецької області, спеціаліст вищої категорії, старший учитель
Мета: через систему ігрових та тренінгових вправ продемонструвати батькам зміни в організації навчального процесу, які відбудуться при переході дитини з закладу дошкільної освіти до школи; дати відповіді на питання, які батьки розмістили на «Стіні запитань»; сприяти налагодженню контактів, створенню позитивної взаємодії, порозумінню.
Пропедевтична робота: оформлення «Стіни запитань», на якій заздалегідь батьки майбутніх першокласників залишатимуть на стікерах питання, які їх турбують у зв’язку з переходом дитини до навчання у школі.
Форма проведення: міні-тренінг
Обладнання: м’яч, фліпчарт, папір для фліпчарту, маркери, клей, ножиці, кольоровий папір; картки з зображенням троянди, гладіолуса, ромашки, маку; мультимедійна презентація, комп’ютер, проектор.
Вступ
Сьогодні ви отримаєте відповіді на питання, які вас турбують, та станете учасниками мандрівки до Нової української школи.
Зупинка перша - «Інформаційна»
З 1 вересня усі заклади загальної середньої освіти працюватимуть в умовах Нової української школи. Її головна мета – створити школу, у якій буде приємно навчатись і яка даватиме учням не тільки знання, а й вміння застосовувати їх у житті. Тут прислухаються думки школяра, вчать критично мислити, не боятись висловлювати власну думку та бути відповідальними громадянами. Водночас батькам теж сподобається відвідувати цю школу, адже тут панують співпраця та взаєморозуміння.
Основні засади реформи шкільної освіти викладено в Концепції Нової української школи, яка містить інформацію про цінності реформи (як-от орієнтація на учня, педагогіка партнерства, справедливе фінансування тощо), основні компетенції та візію, яким має бути випускник НУШ.
Навчання триватиме 12 років, 4 з них дитина навчатиметься у початковій школі за двома циклами:
1-2 клас – адаптаційно-ігровий цикл, допоможе дитині звикнути до шкільного життя: навчання буде організовано через ігрову діяльність за сучасними методиками.
3-4 клас – буде основним циклом. Під час цього циклу буде формуватися почуття самостійності та відповідальності. Запроваджується предметне навчання та оцінювання. Учнів навчать самостійно робити вибір, пов’язувати вивченні із практичним життям.
Зупинка друга – «Ранкове коло»
Одне із нововведень – організація та проведення ранкових зустрічей, яке об’єднує учнів у колі. Ранкове коло – це щоденна практика, під час якої вчитель із учнями об'єднуються в коло та виконують декілька пізнавальних різнопланових діяльностей.
Пропоную вам утворити коло та перетворитися на
дітей 6 років – майбутніх учня чи ученицю.
Вправа «Чудовий настрій»
Мета: сприяти створенню позитивного настрою
Тривалість: 5 хвилин
Інструктаж: Учитель задає питання, учні відповідають: «Добрий день!»
Вправа «Привітання»
Мета: сприяти запам’ятовуванню імен учнів класу, розвиток уваги
Тривалість: 5 хвилин
Інструктаж: Учні стоять у колі, піднявши перед собою руки. Ведучий починає перекидати м’яча через коло одному з учасників, при цьому називаючи своє ім’я. Той, хто вже тримав м’яча в руках і називав своє ім’я, руки опускає, щоб діти мали змогу бачити, хто ще на брав участь у грі.
Зупинка третя – «Правила класу»
Завдання групам: розробити та намалювати правила класу.
Час виконання: 7-10 хвилин
Після виконання роботи, відбувається презентація робіт.
Зупинка четверта – «Зміна освітнього середовища»
Більшість часу діти працюватимуть у групах (по 4 чи 6), як сьогодні працюєте і ви. У процесі такої роботи учні вчиться ефективно взаємодіяти, розподіляти лідерство, розуміти, що робота також важлива для результату групи.
Зміна освітнього середовища – це зміна ставлення до дитини: повага, увага до неї і прагнення знайти оптимальний спосіб для її ефективного навчання.
(перегляд слайдів із зразками облаштування класної кімнати для учнів)
Завдання: змоделювати фізичне середовище в класі (може бути малюнок, аплікація, 3D аплікація тощо).
Час виконання: 15 хвилин.
Після виконання роботи, відбувається презентація робіт.
Зупинка п’ята – «Інтегроване навчання»
Вправа «Створи фантастичну тваринку» (активність в групах)
Завдання: на аркуші для фліпчарту в кожному куті намалювати тваринку (час виконання - 3-5 хвилин). Після того, як тваринки намальовано, наступне завдання: утворити фантастичну тваринку, взявши від кожної з намальованої якийсь елемент, діти ім’я цій тваринці, підготувати про неї розповідь.
(роботи готуються до огляду, вивішуються на стінах, біля кожної – екскурсовод, той, хто презентує діяльність групи)
Захист робіт відбуватиметься за стратегією критичного мислення «Огляд галереї».
Галерея – спеціальне приміщення, художній музей, у якому розміщені для огляду твори мистецтва.
Застосування стратегії передбачає дії, які виконують відвідувачі галереї. Вони роздивляться твори мистецтва, поступово переходячи від одного до іншого. По колу відбувається групове обговорення кожного «експоната» галереї – роботи іншої групи, на якій можна залишити короткі коментарі. Обговорення продовжується поки група не дістанеться своєї роботи.
Учні стануть учасниками тематичних тижнів та днів, це коли протягом дня чи тижня буде обговорено властивості будь-якого предмета живої чи неживої природи з різних боків. Наприклад, під час тематичного тижня «Осінь» діти стануть учасниками екскурсії в природу, проведуть дослідження з теми «Чому опадає з дерев листя?», зберуть природний матеріал (листя, шишки, цікаві палички), зроблять поробки або спробують намалювати їх, з’ясують, як звірі готуються до зими, прочитають про це текст, поспівають та пограють тощо.
Зупинка шоста – «Кошик запитань» (надано питання, які задавали батьки у більшій кількості)
Тобто буде формуватиметься ядро знань, на яке будуть накладатись уміння цими знаннями користуватися, цінності та навички, що знадобляться випускникам української школи в професійному та приватному житті.
Зупинка сьома – «Шкала оцінювання «Ставлення батьків до освітньої реформи»
Завдання: Батьки беруть стікер, пишуть на ньому своє ім’я та приклеюють його на шкалі від 1 до 10, визначивши цим своє ставлення до реформи.
Формула «Нової школи» складається з восьми ключових компонентів, серед яких є педагогіка, що ґрунтується на партнерстві між учнем, учителем і батьками. У підґрунті педагогіки партнерства – спілкування, взаємодія та співпраця між учителем, учнем і батьками. Сподіваємось, що вчитель стане другом, а родина – буде залучена до побудови освітньої траєкторії дитини.
Тому на останок хочу зачитати хештег: «Ці зміни допоможуть вашим дітям стати щасливими громадянинами України, конкурентоздатними в ХХІ столітті. Нам важливо рухатися до мети разом з вами!»
Список використаних джерел
Ранкова зустріч «Гарний настрій – це чудово!» https://naurok.com.ua/rankova-zustrich-garniy-nastriy-ce-chudovo-5125.html