ОПОРНИЙ ЗАКЛАД ОСВІТИ
«ВЕРХНЯЦЬКИЙ ЛІЦЕЙ»
ХРИСТИНІВСЬКОЇ МІСЬКОЇ РАДИ
ЧЕРКАСЬКОЇ ОБЛАСТІ
Кокудак Мирослава Савівна
Інновації на уроках української літератури.
Творчість письменників
останньої третини ХІХ- початку ХХ століття
10 клас
2022р.
Зміст
Анотація ................................................................................................ 3
Іван Семенович Нечуй-Левицький. Життєпис письменника.
Загальна характеристика творчості ..................................................... 4
«Кайдашева сім’я» І.С.Нечуя-Левицького – соціально-побутова
повість-хроніка. Реалізм твору. Українська ментальність,
гуманістичні традиції народного побуту й моралі в повісті……….. 8
Панас Мирний. Життєвий і творчий шлях письменника.
Загальна характеристика творчості………………………………….. 13
„Хіба ревуть воли, як ясла повні?” – перший в українській
літературі соціально-психологічний роман…………………………. 16
Борис Грінченко. Життя і творчість письменника………………….. 20
Утвердження прагнення людини до любові, добра в
оповіданні «Каторжна»………………………………………………. 23
Василь Стефаник. Життєпис письменника………………………….. 26
Новела «Камінний хрест» - психологічне розкриття
теми еміграції…………………………………………………………. 30
Леся Українка. Життєвий і творчий шлях письменниці……………. 33
Драма-феєрія Лесі Українки «Лісова пісня». Природа і людина
в драмі. Конфлікт між буденним життям і високими пориваннями
душі особистості, дійсністю і мрією…………………………………. 37
Список використаних джерел….……………………………………... 42
Анотація
Даний посібник з метою висвітлення навчального матеріалу з української літератури у 10 класі, що відповідає чинній програмі Міністерства освіти і науки України з української літератури для 10-11 класів загальноосвітніх навчальних закладів.
Матеріали посібника – це розроблені інноваційні технології, які доречно використовувати під час проведення уроків української літератури.
Презентовані інновації стануть у нагоді кожному вчителю-філологу під час підготовки та проведення як уроків засвоєння нових знань, так і уроків узагальнення і систематизації.
Крім того, дані інновації слугуватимуть наочним посібником для ознайомлення учнів з письменниками, що вивчаються, допоможуть учителю у виборі форм, прийомів та методів викладу матеріалу.
Посібник змістовний, має літературознавче підґрунтя, цікавий і доступний у викладі, містить логічний виклад подій у житті і творчості окремого митця, розкриває літературний процес в Україні останньої третини ХІХ – початку ХХ століть.
Тема: Іван Семенович Нечуй-Левицький. Життєпис письменника.
Загальна характеристика творчості.
Мета:
-
ознайомити із життєвим і творчим шляхом письменника,
допомогти усвідомити значення діяльності письменника для розвитку української літератури;
-
розвивати навички сприйняття інформації на слух, виділення головного;
-
виховувати ціннісне ставлення до духовних надбань нашого народу.
Метод «Літературний бій»
«Життєвий і творчий шлях майстра української прози
Івана Семеновича Нечуя-Левицького»
-
Літературний псевдонім І.С.Левицького… (Нечуй).
-
Народився в селі… (Стеблеві).
-
Рід Левицьких - … (священики).
-
Народолюбство священика Левицького(батька) розкрилося через… (започаткування школи для кріпацьких дітей).
-
Івась розпочав своє навчання у віці… (9 років).
-
Через добру підготовленість Левицький розпочинає вчитися у духовному училищі Богуслава з… (1 класу).
-
отримав подальшу освіту у … (Київській духовній семінарії та Київській духовній академії).
-
Діяльність, яка сприяла письменницькій справі, - … (викладацька).
-
Що призвело до того ,що Левицький вийшов на пенсію…(політично забарвлений конфлікт із директором гімназії).
-
Справжню письменницьку справу принесли Івану Левицькому дві повісті - … «Микола Джеря», «Кайдашева сім’я»).
Метод «Літературний крос»
-
Народився І.С.Левицький у … (1838р.).
-
І.Левицький переходить до Київської семінарії у… (1853р.).
-
Він всупає до Київської духовної академії у … (1861р.).
-
Закінчив академію із званням магістра богослов’я у …(1865р.).
-
Викладає у Полтавській духовній семінарії з… по… (1865-1866рр.).
-
Викладає у гімназіях Каліша з…по… (1866-1867рр.).
-
Викладає у гімназіях Седлеця з…по… (1867-1872рр.).
-
Іван Левицький вчителює в Кишиневі з … (1873р.).
-
Рік, коли Іван Левицький подає у відставку… (1885р.).
-
Творча діяльність письменника розпочалася з… (1868р.).
-
Публікації в журналі «Правда» під псевдонімом Іван Нечуй у … (1869р.).
-
Страдницький шлях письменника обірвався у … (1918р.).
«Прогулянка літературною галереєю ідей»
-
«Левицький був у важку, войовничу, заогнену пору тим, чого в таку пору і найрозумніші не розуміють – був артистом, творцем живих типів…» (Іван Франко).
-
«Письменник у своїх повістях 70-80-х років детально показав змізерніння особистості, домінування Кайданів, старосвітських батюшок і матушок переважно егоїстичних характерів, відсутність глибоких життєвих ініціатив, які б давали широкий простір думкам і почуттям» (Ростислав Міщук).
-
«Твір «населений» дуже серйозними, навіть похмурими людьми. Лише інколи пробує жартувати Лаврін, а Мотря й Кайдашиха якщо й сміються, то хіба що зі злістю…» (Володимир Панченко).
-
«Комічні дії Кайданів, зображені Нечуєм-Левицьким з теплою, співчутливою посмішкою, ніби «зсередини», з самого добре знайомого і близького селянського середовища…Головне ж для письменника не «сміх заради сміху», а вірність життєвій правді» (Ніна Крутикова).
-
«Жодна література світу, скільки мені відомо, не має такого правдивого, дотепного, людяного, сонячного, хоч дещо і захмареного тугою за кращим життям твору про селянство…» (Максим Рильський).
-
«Гумор І.Нечуя-Левицького набуває багатобарвних відтінків – від світлого, життєрадісного сміху до сумно-іронічної посмішки і сатиричного шаржу або прямої карикатури». (Ніна Крутикова).
-
«Українець цього типу жилавий, нервовий, прудкий, проворний, говорючий, красномовний, навіть трохи крикливий і лепетливий, мов провансалець, або араб, або син Далекого Сходу» (І.С.Нечуй-Левицький).
-
«Те око обхапує не маси, а одиниці, зате обхапує їх із незрівнянною бистротою і точністю, вміє підхопити відразу їхні характерні риси і передати їх нам із тою випуклістю і свіжістю красок, у яких бачить їх само» (Іван Франко).
-
«..говорить теплим і щирим, але слабеньким голосом, ходить помаленьку дрібними кроками і взагалі робив враження пташки, вродженої в клітці» (Іван Франко).
Тема: «Кайдашева сім’я» І.С.Нечуя-Левицького – соціально-побутова повість-хроніка. Українська ментальність, гуманістичні традиції народного побуту й моралі в повісті
Мета:
-
ознайомити учнів із соціально-побутовою повістю - хронікою, її
ознаками, допомогти усвідомити ідейно-художні особливості;
-
розвивати вміння визначати тему, проблематику твору знаходити і
виділяти засоби комічного, висловлювати власні думки;
-
виховувати ціннісне ставлення до суспільства і мистецтва.
Бліц –подорож за повістю «Кайдашева сім’я»
-
Стрижнева сюжетна лінія повісті - … (руйнування традиційних підвалин життя українського селянства).
-
Під час глумливих обзивань Кайдашиха зверталася до старшої невістки…(Мотруню).
-
Через виколене око Мотрею Марію Кайдашиху в селі дразнили…(безокою економшею).
-
Як Лаврін назвав Мелашку, коли зустрів вперше?... («квітка на долині»).
-
Ким відчував себе Кайдаш, коли сини «загнали батька на піч»…(Кайдашцем).
-
Якою хотів бачити Карпо свою майбутню жінку?...(щоб мала «серце з перцем»).
-
Якою хотів бачити свою майбутню жінку Лаврін? …(«гарну, як квіточка, червону, як калина в лузі, тиху, як тихе літо»).
-
Чим хвалилася постійно Кайдашиха?...(своїм товариством із панами та попадями).
-
Чого боявся Кайдаш, постивши щоп’ятниці?....(«щоб не вмерти наглою смертю та в воді не потопати»).
Технологія «Незакінчене речення»
-
Своїх синів Маруся Кайдашиха називає …(«наче два соколи», «неначе пахучі васильки на городі»).
-
Кайдашиха стояла над душею у Мотрі, …(«наче осавула на панщині»).
-
У другому виданні повісті були зміни на …(початку і в розв’язці).
-
Не отримавши тонкого полотна на сорочку та красивої хустки з полотном на спідницю, Мотря подумала…(«Не моя воля волить в цій хаті!»).
-
Лаврін зустрів Мелашку, коли його батько послав…(до млина перед зеленими святками).
-
У своїй розмові Мелашка несамохіть вкидала…(слова пісень).
-
Лаврінові без Мелашки стали немилі…(світ, батько, мати, село).
-
Дві сім’ї помирились, коли …(груша всохла).
Словниковий практикум
«Дібрати літературні відповідники» за повістю «Кайдашева сім’я»
-
П’ятінка –
-
Баньки –
-
Чадило –
-
Ні жива ні мертва –
-
Загорода –
-
Підвередишся –
-
Знавісніли –
-
Покрівля –
-
Крам –
-
Одкраять –
-
Живоття –
Підказка: очі; кіптява, чад; п’ятниця; злякана; підірвешся; ворота, тин; набралися ненависті; товар; дах; життя; відрізати.
Прийом «Літературна скринька»
Допишіть закінчення усталених народних зворотів, висловлювань з повісті «Кайдашева сім’я».
З тексту повісті:
-
«Одна брова варта вола, другій брові…» (й ціни нема).
-
«куслива, ….» (як мухи в спасівку).
-
«Матері твоїй сторч та…» (в борщ).
-
«З чорнявим постояла б, а…» (рудому – зась).
-
«Хвалила ж сова своїх дітей, …» (що нема кращих на світі).
-
«Все те якось перетреться, перемнеться…» (та й так менеться).
-
«Десь ти, моя мила, з рожі та барвінку звита,…» (що додержала мене до самого світу).
-
«Там мені буде веселенько, де ти будеш зо мною,…»(моє серденько).
-
«Дівка, як верба:…» (де посади, то прийметься).
-
«Не питай старого, …» (а питай бувалого).
-
«Старе, як…» (мале).
-
«На вербі груші, а на…» (осиці кислиці).
Тема: Панас Мирний. Життєвий і творчий шлях письменника.
Загальна характеристика творчості.
Мета:
-
ознайомити учнів із життєвим і творчим шляхом письменника, допомогти учням проникнутися повагою до нього, зацікавитися творчістю митця;
-
розвивати навички виділяти головне у почутому, висловлювати власні судження щодо почутого;
-
виховувати ціннісне ставлення до духовних надбань народу.
Метод «Літературний бій»
Життєвий і творчий шлях корифея української прози Панаса Мирного
-
Автонім Панаса Мирного...(Рудченко).
-
Народився в місті...(Миргороді).
-
Рід Рудченків - ... (різночинний).
-
Досяг у 37 років чиновницької кар’єри – ...(статський радник).
-
Працював у часописі... („Рідний край”).
-
Письменницьку славу отримав після написання романів - ...(„Хіба ревуть воли, як ясла повні”, „Повія”).
-
Тема жорстокого свавілля гнобителів зображена у повісті ... („Лихо давнє й сьогочасне”).
-
Панас Мирний – автор соціально-психологічного роману доби ... (реалізму).
-
Головну роль у драмі „Лимерівна” зіграла знаменита актриса ...(Марія Заньковецька).
Метод «Літературний крос»
-
Народився Панас Мирний у ... (1849р.).
-
Закінчив Гадяцьке повітове училище в ...(1862р.).
-
Став писарчуком Гадяцького повітового суду в ...(1863р.).
-
Пише повість „Чіпка”, нарис „Подоріжжя од Полтави до Гадячого”, завершує оповідання „Лихий попутав” у ... (1872р.).
-
Уперше надруковано роман „Хіба ревуть воли...” в ... (1880р.).
-
Панас Рудченко одружується з учителькою музики та співів Олександрою Шейдеман у ...(1880р.).
-
Переселився на околицю Полтави у власну квартиру у ... (1903р.).
-
Під назвою пропаща сила роман було опубліковано в журналі „Киевская старина” в ... (1903р.).
-
Панас Мирний помер у ... (1920 р.).
Прийом «Прогулянка літературною галереєю ідей»
-
„Панас Мирний (Афанасій Рудченко) належить до найвизначніших українських повістярів і визначається особливо влучною характеристикою дійових осіб та поглибленням їх психології”. (І.Франко.)
-
„Роман „Повія”, безперечно, є надбанням не лише однієї національної літератури, перед нами художня вартість світового виміру”. (О. Гончар.)
-
„Яка у Вас чудова українська мова! Яке знання селянського життя! Скільки у Вас поезії! Скільки розуму! Дивна, коштовна і вічно невмируща ота Ваша штука „пропаща сила”! ” (Д. Яворницький.)
-
„Твір [роман „Хіба ревуть воли, як ясла повні?”] „справді написано не чорнилом, а ніби кров’ю”. (О. Білецький.)
-
„Не можу висловити, якою художньою силою б’є від Вашого розповідка (оповідання „Морозенко”), як мене він вразив!” (М. Старицький.)
Тема: „Хіба ревуть воли, як ясла повні?” – перший в українській літературі соціально-психологічний роман.
Мета:
-
ознайомити учнів із першим в українській літературі соціально-психологічним романом, допомогти усвідомити ознаки епічного твору його будову та версії назви;
-
розвивати навички сприйняття великого епічного твору як єдиного цілого, вміння виділяти основні елементи сюжету й композиції;
-
виховувати ціннісне ставлення до держави, людей, родини.
Метод «Бліц –подорож»
за романом „Хіба ревуть воли, як ясла повні?”
-
Сюжетна лінія роману – доля Чіпки від народження до ... (ув’язнення).
-
Батько Чіпки мав прізвища ... (Хрущ, Притика, Вареник, Хрущов).
-
Батьками Чіпки Варениченка були ... (мати – селянка; батько – утікач, москаль).
-
Прототипом Чіпки стала реальна особа ... (розбійник Гнидка).
-
Хто така „польова царівна” ? (Галя).
-
Яку наругу над іконою зробив Чіпка? (виколов очі).
-
Куди був обраний Чіпка? (членом земської управи).
-
В якому віці Чіпка почав наймитувати? (у 12 років).
-
Як звати Чіпчиного товариша з дитинства? (Грицько).
-
Ім’я Максимового діда - ... (Мирін Гудзь).
-
Які історичні події зображуються у ІІ частині роману? (руйнування Запорізької Січі та закріпачення України).
-
Хто поклав край розбійницькому життю Чіпки? (Мотря).
Технологія «Незакінчене речення»
-
Стала безвинною жертвою Чіпчиних розправ родина ... (Хоменків).
-
Найкращі риси характеру малий Чіпка виявив у спілкуванні зі своїми наставниками ... (бабусею Оришкою та дідом Уласом).
-
У хвилини розпачу з вуст Чіпки звучать слова болю ... („Де ж правда ?”).
-
Третя редакція роману „Прпаща сила” (початкова назва твору) стала... (основою).
-
Співавтор роману – брат Панаса Мирного .... (Іван Білик).
-
До розбою у своє розбійницьке товариство Чіпку затягує - ... (Максим).
-
У розбійницьке товариство входили ... (Лушня, Матня, Пацюк).
-
Прообраз баби Оришки – няня Івана Білика та Панаса Мирного – кріпачка ... (Ірина Костянтинівна Батієнко).
«Словниковий практикум»
«Літературні відповідники»
за романом „Хіба ревуть воли, як ясла повні?”
-
Східень –
-
Поштар –
-
П’ядь –
-
Обвітря –
-
Спомка –
-
Басаринка –
-
Хижа –
-
Пантрувати –
-
Халясувати –
-
Метка москалів –
-
Померки окривають хату –
-
Залопотіла двором –
Підказка. Схід; візник на поштових; відстань між розтягнутими великим і вказівним пальцями; повітря; пам’ять; хабар; хатина; пильнувати; витанцьовувати; гурт; сутінки; іти дрібними кроками.
Вправа «Літературна скринька»
Допишіть закінчення усталених народних зворотів, висловлювань з роману
„Хіба ревуть воли, як ясла повні?”
З тексту роману:
-
„Життя – що стерняста нива: не пройдеш...” (ноги не вколовши).
-
„На людях і смерть...” (красна).
-
„Біда, кажуть, не сама ходить, ...” (а з дітками).
-
„Добро, кажуть, дожидати треба, а лихе - ...” (само прийде).
-
„Яка земля, такі й ...” (люди).
-
„Дарованому коневі ...” (в зуби не дивляться).
-
„Що громаді, те й ...” (бабі).
-
„Мандрівочка – наша ...” (тіточка).
-
„Покірливе телятко... ” (дві матки ссе).
-
„Ні рук, ні ніг... ” (не чули).
-
„Ні пари з ...” (уст).
-
„На чисту воду ...” ( виведу).
Тема: Борис Грінченко. Життя і творчість письменника.
Мета:
-
познайомити учнів з біографією та творчістю письменника, його феноменальної працездатності, автором, майстром малих прозових форм; розкрити активну громадянську позицію письменника;
-
розвивати вміння учнів аналізувати творчий багатожанровий доробок письменника;
-
виховувати ціннісне ставлення до духовних надбань нашого народу.
Метод «Літературний бій»
«Життєвий і творчий шлях майстра малих прозових форм Б. Грінченка»
-
Прочитав «Кобзаря» у віці…(13 років).
-
Народився на хуторі…(Вільховий Яр).
-
Родина Грінченків - …(дрібнопоміщицька).
-
Якою мовою розмовляє з 13 років?…(українською).
-
Виключили з реальної школи в м.Харкові і ув’язнили за …(розповсюдження нелегальної літератури).
-
Про плідний період у житті письменника свідчать…(видрукуваних 45 книг).
-
Підписує твори псевдонімами…(Василь Чайченко, П.Вартовий, І.Перекотиполе).
-
Хто опікувався Олексіївською школою, де Б.Грінченко працював 6 років?…(Христина Алчевська).
-
Кількість шевченківських експонатів, яку врятувало подружжя Грінченків…(758).
-
У київський період життя Б.Грінченко є редактором…(газети «Громадська думка», журналу «Нова громада»).
Метод «Літературний крос»
-
Народився Б.Грінченко у …(1863р.).
-
Здає екстерном іспит на звання народного вчителя у …(1881р.).
-
Три томи «Етнографічних матеріалів» виходять…(1895,1896,1899рр.).
-
«Думи кобзарські» - …(1897р.).
-
«Веселий оповідач» - …(1898р.).
-
«Із уст народа» - …(1900р.).
-
Працює в Чернігівському земстві з …(1894р.).
-
Переїздить до Києва…(1902р.).
-
Бере активну участь у національно-визвольному змаганні…(1905-1907рр.).
-
Засновує і очолює київську «Просвіту» …(1906-1909рр.).
-
«Словар української мови» виходить упродовж… (1907-1909рр.).
-
Письменник помирає у …(1910р.)
Прийом
«Прогулянка літературною галереєю ідей»
-
«Зроблю» - сього сахайся слова,
«Зробив» - оце потужних мова. (Борис Грінченко.)
-
«У всьому, що пише, проявляє, побіч знання мови української, також гарячу любов до України, щирий демократизм, бистре око на хиби української суспільності». (І.Франко.)
-
«Кожне слово хай буде в нас діло!»(Б.Грінченко.)
-
«О скільки сліз повинні ми утерти!» (Б.Грінченко.)
-
«…робітник без відпочинку». (І.Франко.)
-
«За працездатністю Бориса Грінченка на Україні переважав хіба що Іван Франко». (Василь Яременко.)
-
«Грінченко не був переслідувачем відомих тем і сюжетів, а піднімав нові оригінальні теми, висвітлював злободенні питання своєї сучасності». (Іван Пільгук.)
-
«Більш працював, ніж жив». (Микола Чернявський.)
Тема: Утвердження прагнення людини до любові,
добра в оповіданні «Каторжна».
Мета:
-
допомогти учням усвідомити ідейно-художні та жанрові особливості оповідання, його тематикою;
-
розвивати навички аналізу твору малої прозової форми, визначати елементи композиції, сюжету, висловлювати власні міркування щодо соціально-психологічних та етичних проблем, які висвітлюються;
-
виховувати ціннісне ставлення до творів мистецтва.
Метод «Бліц –подорож» за оповіданням «Каторжна»
-
Стрижнева сюжетна лінія оповідання - …(життя дівчини-сироти Докії).
-
Оповідання композиційно поділене на …(три частини).
-
У першій частині події розкривають нам…(гірке дитинство і безрадісну юність Докії).
-
У другій частині автор змальовує нам портретну характеристику Докії, яка...(змінилася зовні, але не змінилася її вдача).
-
У третій частині Докія зважується на…(помсту – підпалює хату).
-
Докія мала прізвисько …(Каторжна).
-
Хто зрадив Докію?…(Семен, хлопець-шахтар).
-
Чим керувалася Докія у самий кульмінаційний момент своєї трагічної долі?...(добро і любов до малої дівчинки).
-
Символом із народної творчості в оповіданні є…(кущ калини).
Технологія «Незакінчене речення»
-
Найкращі риси характеру Докія виявила у спілкуванні із... (Калиною, під час першої зустрічі з Семеном)
-
Мабуть, у неї не серце, а ... (камінюка була)
-
Хоч ти її вбий, - (од неї слова не почуєш)
-
Так росла Докія: ... (без милування, без жалування, без ляльок, без дитячих іграшок, без калини)
-
Докія ставала така, як і була: ...(очі до долу, обличчя закам’яніле)
-
Була й відміна, коли ... (стала дорослою дівчиною)
-
Заворушилися у дівчини в голові думки:...(за що мене так мучать?)
-
Докія обурюється на людей, думаючи... (про помсту)
«Словниковий практикум»
«Дібрати літературні відповідники» за оповіданням «Каторжна»
-
Уродлива –
-
Пістони –
-
Чумарки –
-
Повітка –
-
Прожогом –
-
Осередок –
-
Безладдя –
-
Кривджено –
-
Зневажувано –
-
Дошкуляти –
Підказка. Вродлива, красива; оздоблювальний елемент чобіт; верхній чоловічий одяг; господарське приміщення; миттю, стрімголов; джерело поширення (думок); неспокій, душевний стан людини; несправедливе ставлення до когось; приниження гідності; досаждати словами.
Тема: Василь Стефаник. Життєпис письменника.
Мета:
-
ознайомити з творчістю неперевершеного майстра
соціально-психологічної прози, новелістом - новатором в українській літературі, допомогти учням усвідомити стійку життєву позицію письменника;
-
розвивати в учнів естетичні смаки вдумливого і спостережливого
читача, уміння зіставляти й робити висновки;
-
виховувати ціннісне ставлення до духовних надбань народу.
Метод «Літературний бій»
«Життєвий і творчий шлях майстра новели Василя Стефаника»
-
«Артистом із Божої ласки називав його…» (Іван Франко).
-
Народився в селі… (Русів, нині Івано-Франківщина).
-
Рід Стефаників - …(заможні селяни).
-
Василь мріяв стати…(лікарем).
-
Вхожий був до створеного гімназистами… (таємного гуртка).
-
Назва створеної ними газети…(«Збірка»).
-
Творче об’єднання духовно близьких митців-земляків мало назву… («Покутська трійця»).
-
Через виключення із гімназії мав нагоду познайомитися в Нагуєвичах… (з Іваном Франком).
-
Перші літературні спроби появилися в період участі в …(радикальній партії).
-
На межі століть твори Василя Стефаника були відомі в …(України, Росії, країнах Західної Європи).
-
«Він став душею вічевого руху», бо вибраний був …(депутатом до австрійського парламенту).
-
Він став великим народним новелістом, бо …(«все, що писав, мені боліло» В.Стефаник).
Метод «Літературний крос»
-
Народився Василь Стефаник у …(1871р.).
-
Сьомий і восьмий класи закінчив у …(1890-1892рр.).
-
Василь Семенович – член радикальної партії у …(1890р.).
-
Закінчив гімназію у …(1892р.).
-
Дебютував як новеліст у …(1897р.).
-
Вийшла перша збірка «Синя книжечка» у …(1897р.).
-
Втрачає матір і залишає університет у …(1900р.).
-
Поява другої збірки «Камінний хрест» у …(1900р.).
-
Третя збірка «Дорога» вийшла у …(1901р.).
-
Одружився з Ольгою Гаморак у…(1904р.)
-
Живе у селі Стецеві до…(1910р.).
-
Стефаник – депутат у …(1908р.).
-
Переїздить до Русова із трьома синами у …(1910р.).
-
Втрачає дружину у …(1914р.).
-
Арешт Стефаника у …(1915р.).
-
Бере участь у святі соборності України у …(1919р.).
-
Призначена пенсія радянським урядом у …(1928р.).
-
Відмовляється від державної пенсії у …(1931р.).
-
Стефаника не стало у …(1936р.).
Прийом «Прогулянка літературною галереєю ідей»
-
«Стефаник і сам був свідомий того, що приступити ближче, ніж він, до своїх героїв неможливо. Це означало б «спалити себе…» (М.Коцюбинська).
-
«Відчути настільки глибоко душу селянина, так точно передати на папері найтонші порухи цієї душі, органічно поєднати глибинний засіб із абсолютно досконалою формою не зумів жоден новеліст ані до, ні після Стефаника »(І.Андрусяк).
-
«Василь Стефаник – се правдивий артист із Божої ласки, яким уже нині можемо повеличатися перед світом»(Іван Франко).
-
«В ту хвилину мусили прийти мені на думку Шевченкові рядки про возвеличення німих рабів. І, може, в ту хвилину Стефаник відчув своє покликання – говорити за онімілих, вирізьбити страждання «голос народу у вічному матеріалі»» (Дмитро Павличко).
-
«Він став душею вічевого руху, незмінним агітатором і володарем селянських дум» (Василь Костащук).
-
«Ані одного такого слова не писав, якого не хотів написати, і ні одного зайвого слова – сама золота пшениця, якою довгі літа живиться народ на добро і на славу, на здійснення своїх і Твоїх великих бажань» (Богдан Лепкий).
-
«Не може бути, щоб Стефаник – наш, а особливо мій любимий письменник, краса нашої анемічної літератури, щаслива оаза – замовк назавжди»
(М. Коцюбинський).
-
«Поет мужицької розпуки» (Марко Черемшина).
-
«Ні, ті трагедії і драми, які малює Стефаник, мають небагато спільного з економічною наукою; се трагедії душі, конфлікти та драми, що можуть повторитися в душі кожного, і власне в тім…їх велика сила, їх потрясаючий вплив на душу читача» (Іван Франко).
-
«Він досконало володіє формою і має подиву гідний смак у доборі своїх творчих засобів. Він уміє най простішими засобами справити якнайбільше враження» (Леся Українка).
Тема: Новела «Камінний хрест» - психологічне розкриття теми еміграції
Мета:
-
познайомити учнів зі змістом новели, її експресіоністичною
насиченістю;
-
розвивати навички в учнів вмотивовувати пошуки новеліста нових форм світосприймання для відтворення проблеми даної доби;
-
виховувати ціннісне ставлення до держави, родини, праці.
Метод «Бліц –подорож» за новелою «Камінний хрест»
-
Стрижнева сюжетна лінія новели – ... (еміграція західноукраїнських селян до Америки).
-
Імпульсом до написання новели стало ... (спостереження за емігрантами на Краківському вокзалі).
-
Прототипом образу Івана Дідуха став ... (селянин Русова Іван Ахтемійчук)
-
Головний герой новели у минулому... (наймит-сирота, що прийшов з війська).
-
Яке прізвисько мав Іван Дідух на селі... (Переломаний).
-
З яким міфічним героєм ототожнюється праця Івана Дідуха ... (Сізіф, що котить камінь на гору).
-
Які риси характеру Івана змальовуються у розмові з односельчанами... (щирість, повага, сердечність).
-
Кульмінацією новели є ...(танець).
-
Камінний хрест в новелі це – символ ... (пам’ятник, спогад про родину Дідуха).
-
Єдність з природою головного героя автор розкриває через ... (спостереження Івана за каменем біля річки).
Технологія „Незакінчене речення”
-
Івана Дідуха запам’ятали в селі ... (ґаздою).
-
А ще Івана кликали в селі ... (Переломаним).
-
Як прийшов із войська додому, то застав лише ... (хатчину завалену).
-
Вік свій збув на ... (тім горбі).
-
Отакий був Іван, дивний і ... (з натурою і з роботою).
-
Отак Іван дивився на людей, як ... (той камінь на воду).
-
На подвір’ю Іван танцював дальше ... (якоїсь польки).
-
Сивими очима хотів навіки закопати в серцях гостей ... (свою просьбу).
-
Ідуть слова тих співанок, як ... (жовте осіннє листя, що ним вітер гонить по мерзлій землі).
«Словниковий практикум»
«Дібрати літературні відповідники» за новелою «Камінний хрест»
-
Бодяк -
-
Зіцірувати –
-
Хлопєнна –
-
Данці –
-
Газда –
-
Машір –
-
Вікорінував –
-
Банно –
-
Ймили –
-
Мадзур –
-
Спендив –
Підказка. Будяк; муштрувати; сильна, статна; танець; хазяїн, гоподар; марш; вирвати з коренем, вигнати; жаль; впіймати; польські селяни; збути вік, промучитися.
Тема: Леся Українка. Життєвий і творчий шлях письменниці.
Мета:
-
ознайомити учнів із життям і творчістю поетеси,
допомогти усвідомити велич її життєвого подвигу;
-
розвивати навички сприйняття й засвоєння інформації,
вміння висловлювати власні міркування щодо життєвих
цінностей Лесі Українки;
-
виховувати ціннісне ставлення до духовних надбань народу.
Метод «Літературний бій»
«Життєвий і творчий шлях Лесі Ураїнки»
-
Автонім Лесі Українки…(Лариса Петрівна Косач-Квітка).
-
Народилася в місті… (Новоград-Волинському).
-
Рід Косачів – … (дворяни).
-
Де і як навчалася… (вдома, самотужки).
-
Дружба Лариси із братом Михайлом спричинила до появи неологізму… (Мишолосія).
-
Леся Українка починала як лірик. Найвизначнішими циклами є … («Сім струн», «Мелодії», «Невільничі пісні», «Подорож до моря»).
-
Цикл поезій «Сльози-перли» присвячені… (І.Франкові).
-
Програмовим віршем для усієї творчості Лесі Українки став… («Contra spem spero!»).
-
На грунті сильних почуттів до С.Мержинського створилися такі шедеври інтимної лірики Лесі Українки… («Одержима», «Квіток, квіток…», «Все, все покинуть, до тебе полинуть»).
-
До шедеврів світової драматургії належить… (драма-феєрія «Лісова пісня»).
Метод «Літературний крос»
-
Народилася Леся Українка у … (1871р.).
-
«Стародавню історію східних народів» написала в … (1890р.).
-
Як підручник для національної школи «Стародавню історію східних народів» була видана у … (1918р.).
-
Зустріч Лесі Українки із Михайлом Павликом у Львові відбулася в … (1891р.).
-
Поява першої поетичної збірки «На крилах пісень» відбулася в … (1893р.).
-
Збірка «Думи і мрії» появилася у … (1899р.).
-
Збірка «Відгук» стала відома у … (1907р.).
-
Етапними у житті письменниці були роки перебування у дядька Михайла Драгоманова … (1894-1895рр.).
-
Рік, в який Л.Українка намагалася порятувати від смерті свого друга Сергія Мержинського… (1901р.).
-
Участь Л.Українки у відкритті пам’ятника Іванові Котляревському в Полтаві у … (1903р.).
-
Життя Лесі Українки обірвалося у … (1913р.).
Вправа «Прогулянка літературною галереєю ідей»
-
«Від часу Шевченкового «Поховайте та вставайте, кайдани порвіте»Україна не чула такого сильного, гарячого та поетичного слова, як із уст сеї слабосилої, хворої дівчини» (Іван Франко).
-
«Лесу Українку – славетну і улюблену письменницю нашого народу, феноменальну жінку у світовій культурі – можна характеризувати її ж поетичним образом – «світло нагірне»» (Іван Денисюк).
-
«…наново з незнаною досі силою і елеганцією форми нав’язала нитку літературної традиції, обірвану в 1861 році, традиції «Сну» й «Заповіту» (Дмитро Донців).
-
«..найсильніше виявилася одна з основних рис Лесиного світовідчуття і Лесиної творчої манери - музикальність» (М. Рильський).
-
«з усім героїзмом своїх почувань, з усією напруженістю волі, з усім своїм культом нелюдської сили і мужніх чеснот, Леся Українка скрізь і завжди зостається жінкою» (Микола Зеров).
-
«Тут, може, вперше в історії світової літератури піддається сумніву доцільність такої жертви в ім’я такого людства»(Ліна Костенко).
-
«Леся Українка належить до тих постатей, які поза своєю творчою діяльністю, не мають своєї біографії» (Микола Євшан).
-
«В драмі-феєрії «Лісова пісня» змальовано трагедію високої душі, що заблудилась серед болота буденного людського життя» (Михайло Драй-Хмара).
-
«У третій і найблискучіший період своєї творчості Леся Українка є поет виключно драматичний» (Микола Зеров).
-
«Так мало звізд на хмарнім небі нашої літератури. А ті, що найясніше світили, - гаснуть»(Микола Євшан).
Тема: Драма-феєрія Лесі Українки «Лісова пісня».
Природа і людина в драмі. Конфлікт між буденним життям і високими пориваннями душі особистості, дійсністю і мрією.
Мета:
-
допомогти учням усвідомити ідейно-художній зміст драми-феєрії та жанрову її спрямованість, розкрити основні життєві віхи, що послугували виникненню цього твору;
-
розвивати навички аналізу одного із жанрів драми та стильового напрямку;
-
виховувати ціннісне ставлення до природи, до людей.
«Бліц –подорож»
по драмі-феєрії «Лісова пісня»
-
Стрижнева сюжетна лінія драми - історія кохання… (Мавки і Лукаша).
-
Які слова із драми є крилатим висловом, орієнтиром всієї творчості Л.Українки?... («Ні! Я жива! Я буду вічно жити! Я в серці маю те, що не вмирає»).
-
Які слова Килини свідчать про грубу і неромантичну її натуру?... («Іще чого! Потрібне те грання!»).
-
Хто влаштував пожежу, щоб спасти Мавку? … (Перелесник).
-
У що перетворюється Мавка після розмови з Килиною?... (у вербу з сухим листом та плакучим гіллям).
-
Хто «зрушив» умову з лісом і як? … (Килина і мати Лукаша, зрізали столітній дуб)
-
Що обсіло родину Лукаша?... (Злидні).
-
Чия зустрілася Доля Лукашеві?... (загублена Доля Лукаша).
-
Як звертається Килина до Лукаша після пожежі... (Лукашуню).
-
Хто картає Мавку за те, що „покинула високе верховіття”, а „спустилась” до „служебки”... (Лісовик).
-
Що символізує образ Мавки?... (мрію, поезію, красу).
-
Які риси людей для Мавки так і не стали зрозумілі?... (буденність, корисливість, лицемірство).
-
Любою розмовою кого розпочинається драма?... (Русалки і „Того, що греблі рве”).
-
Із якого дерева змайстрував лукаш собі сопілки?... (калина, верба, липа, очерет).
Технологія «Незакінчене речення»
-
Леся Українка в літературі як головна героїня... (Мавка)
-
У драмі читач потрапляє у світ казки, де діють... (фантастичні і стоти)
-
У драмі „Лісова пісня” описуються ліси... (Волині)
-
Благородство Мавки виявляється у її... (вчинках)
-
„Лісова пісня” побудована за принципами, які характерні такій літературній течії, як ...(неоромантизм)
-
З усього видно, що Лукаш – натура... (роздвоєна)
-
Антиподами Мавки у драмі-феєрії є... (мати Лукаша і Килина)
-
Образ вогню у драмі – це утвердження ...(безсмертя душі)
-
Через взаємини Мавки і Лукаша розгортається тема, що хвилювала Лесю Українку, ...(мистецтва)
-
Мавчине тіло згоріло, але не згоріла ...(душа)
Прийом «Словниковий практикум»
«Дібрати літературні відповідники» за драмою-феєрією «Лісова пісня»
-
Перелесник –
-
Потерчата –
-
Куць –
-
Злидні –
-
Провесна –
-
Брость –
-
Ринути –
-
Гатки –
-
Запруди –
-
Хижка –
-
Кінви –
Підказка. Фантастичні істоти, потоплені матерями діти, які стають болотяними вогниками; чорт-лісовик; біс-спокусник в образі полум’яного юнака; рання весна; маленькі істоти, які приносять горе, біду; листкові або квіткові бруньки; бурхливо текти; дерев’яний кухоль; хата; загата, невеличка гребля.
«Літературна скринька»
Допишіть закінчення усталених народних зворотів, висловлювань з драми-феєрії „Лісова пісня”.
З тексту драми:
-
«але вона занадто вже смутна, така бліда,...» (похила та журлива)
-
«вільхи не люблю – вона ...» (шорстка)
-
«осика... й сама боїться – все ...» (тремтить)
-
«Дуби...» (поважні надто)
-
«Дика рожа...» (задирлива)
-
«А ясень, клен і явір - ...» (гордовиті)
-
«Калина так хизується красою, що байдуже їй до ...» (всього на світі)
-
«верба...суха, і все рипить, все ...» (згадує про зиму)
-
«Ось тобі полить - ...» (згинь маро, згинь!)
-
«Живі бувайте, ...» (нас не забувайте”)
-
«Веселі будьте та ...» (до нас прибудьте!)
Список використаних джерел
-
Борисюк Т. «Лісова пісня» Лесі Українки і «Затоплений дзвін» Гергарта Гауптмана//Слово і час— 1990.— № 3.
-
Власенко В.О. Художня майстерність І.С. Нечуя-Левицького.— К., 1969. 4. Міщук Р. Співець душі народної.— К-, 1987.
-
Гончар О. Перший симфоніст української прози//Письменницькі роздуми.— К., 1980.
-
Грицай М. Панас Мирний.— К., 1986.
-
Жулинський М. Драматична доля драматичної поеми (про «Бояриню» Лесі Українки) //Прапор.— 1989,— № 9.
-
Криловець А. Сім струн я торкаю (Із секретів поетичної творчості Лесі Українки) //Дивослово.— 1995.—№ 7.
-
Левчик Н. Борис Грінченко // Історія української літератури XIX ст. — К., 1997.
-
Нечуй-Левицький І. Кайдашева сім'я: Посіб. для 10 кл./ Авт.-уклад.
В.В. Паращич — X., 2000.
-
Панас Мирний. Хіба ревуть воли, як ясла повні?: Посібник для 10 класу / Автори-укладачі: Ю. Башкірова, Н. Кривка. —X., 2000.
-
Погрібний А. Борис Грінченко в літературному процесі кінця XIX — початку XX століття. — К-, 1990.
-
Погрібний А. Всевидяще око України — І. Нечуй-Левицький // Погрібний А. Класики. Не зовсім за підручником.— К., 2000.
-
Погрібний А. Життя і творчість Бориса Грінченка// Дивослово. – 1994. – №3
-
Сиваченко М. Корифей української прози.— К., 1967.
-
Стефаник В. Моє слово. - К.: Веселка, 1991. - 190 с.
-
Стефаник В. Твори. - К., Дніпро, 1984. - 250 с.
-
Українська література: підручник для 10 класу загальноосвітніх навчальних закладів (рівень стандарту, академічний рівень) / Г.Ф.Семенюк, М.П.Ткачук, О.В.Слоньовська. – К.: Освіта, 2010. – 352с.