У навчально-методичному посібнику представлено матеріали, які можна використовувати під час вивчення курсу ─ зарубіжної літератури та російської мови, вони допоможуть створювати ситуації успіху в урочний та позаурочний час, під час проведення тематичних семінарів, на засіданнях м/о, тощо.
Для вчителів зарубіжної літератури та російської мови, учнів, батьків.
ШАНОВНІ КОЛЕГИ, ЯКЩО ВАМ СПОДОБАВСЯ МІЙ ПОСІБНИК,ВИ МОЖЕТЕ ЙОГО СОБІ СКАЧАТИ--І ПОБАЧИТЕ ,ЩО ВСІ РАМОЧКИ,ПОЛЯ І РЯДКИ СТАЮТЬ НА МІСЦЕ.
ЩЕ РАЗ ПЕРЕКОНАЛАСЯ ЩО PDF ФОРМАТ НЕ ПІДХОДИТЬ ДЛЯ ЗАВАНТАЖЕННЯ У ЖУРНАЛ "НА УРОК"
Автор: Саєнко М.С. вчитель вищої категорії, Просянська ЗОШ І-ІІІ ст.
У навчально-методичному посібнику представлено матеріали, які можна використовувати під час вивчення курсу ─ зарубіжної літератури та російської мови, вони допоможуть створювати ситуації успіху в урочний та позаурочний час, під час проведення тематичних семінарів, на засіданнях м/о, тощо.
Для вчителів зарубіжної літератури та російської мови, учнів, батьків.
Зміст
Вступ……………………………………………………………………. ….5
1. «Ситуація успіху» у працях визначних педагогів…………………... .6
2. Прийоми та методи, що сприятимуть створенню «ситуації успіху» на уроці……………………………………………………………………...7
3. Декілька ідей для нестандартних уроків………………………….......10
4. Роль позакласної роботи у створенні ситуації успіху………………..11
5. Робота з обдарованою молоддю для стимулювання ситуації успіху..15
6. Кальдерон де ля Барка «Життя – це сон» (комбінований урок) ……..19
7. «Слайд-шоу» на уроках російської мови……….
……………………..24
Висновок…………………………………………………………………....26
Список використаної
літератури…………………………………….........27
Вступ .
Шановні друзі!
Посібник, який ви тримаєте у руках, грунтується на оновленій концепції та новітніх підходах до вивчення зарубіжної літератури та російської мови ─ розглядати художні твори не окремо, а в широкому мистецькому контексті, з елементами компаративістики, зі з’ясуванням українських зв’язків у світовому літературному процесі, спираючись на словникову роботу.
Наведений у цьому посібнику матеріал творчий вчитель може використовувати: під час підготовки до уроку та його проведення, в індивідуальній та груповій роботі з дітьми по предмету, щоб створювати ситуації успіху повсякчас, бо:
1.«Ситуація успіху» у працях визначних педагогів
…Кожен вчитель мріє стати майстром своєї справи, на мій погляд, у цьому нам може допомогти педагогічна технологія "Створення ситуації успіху", яка базується на працях А.С.Макаренка, В.О.Сухомлинського та інших видатних педагогів. Наприклад, у своїй педагогічній діяльності В.О.Сухомлинський розвинув її у створеній ним "Школі радощів", а
А.С.Макаренко розробляв ідею "завтрашньої радості".
Результати діяльності цих педагогів підводять нас до усвідомлення можливостей упровадження в навчально-виховний процес сучасної школи такої педагогічної технології, яка була б націлена саме на те, як викликати в дітей почуття радощів, забезпечити успіх у навчанні. Якщо ми не бажаємо "зламати" дитину в період формування її особистості, маємо мету допомогти в розвитку, оберігаючи природну індивідуальність, то ні в якому разі не можна позбавляти дитину чекання "завтрашньої радості", віри у свої можливості, сподівань на позитивні перспективи в майбутньому.
В основі педагогічної технології "Створення ситуації успіху" лежить особистісно орієнтований підхід до процесу навчання та виховання. Ситуація успіху — виконавця справи, творця явища. Ситуація успіху досягається тоді, коли сама дитина визначає цей результат як успіх. Кожному педагогу слід звернути увагу на цей постулат. Об'єктивна успішність діяльності дитини — це успіх зовнішній, тому що якість результату оцінюється свідками дійства. Як говорять досвідчені психологи та педагоги, серед дітей існують декілька категорій:
«Надійні» — це школярі, які мають добрі здібності, працюють самостійно, сумлінно ставляться до своїх обов'язків, самостійні, упевнені в собі. У класі такі діти почуваються спокійно, упевнено, захищено. Основа їх надійності — у постійному відчутті радості, що відбулася як результат усвідомлення ними своєї значущості в шкільному житті. Та хоча радість їх у чомусь буденна, проте постійна та глибока. Такі учні користуються авторитетом у класі та серед учителів. У роботі з ними потрібна спеціальна методика. "Упевнені в собі" — здібності таких учнів можуть бути і вищими, ніж у "надійних", однак система їх роботи не настільки підлагоджена. Періоди успіху, злету змінюються розслабленням, спадом. Діти дуже емоційно реагують і на досягнення, і на невдачі. У класі викликають симпатію, однак вадами таких учнів, крім можливих збоїв у роботі, є швидке звикання до успіху, переростання впевненості в самовпевненість.
"Невпевнені" — це загалом успішні школярі, пізнавальні інтереси яких пов'язані, зазвичай, з навчанням. Вони більш-менш відповідально ставляться до справи. Головна їх розпізнавальна риса — невпевненість у своїх силах. Причини цього можуть бути різні: занижена самооцінка, нестійкий настрій, складна психологічна атмосфера в сім'ї, епізодичні невдачі тощо. Найбільш хворобливо такі діти реагують на несправедливість учителів, на необ'єктивність оцінювання. Вибір прийомів роботи вчителя з учнем цієї категорії залежить і від особистості учня, і від рівня взаємин з учителем, і від конкретної ситуації.
Категорія учнів "Зневірені" — це переважно діти, які мають непогану підготовку, здібності. Однак після відчутної колись радості сподівань, що здійснилися, з різних причин втратили її. Причини відчаю можуть бути різноманітні. Серія невдач, безтактність педагога, ситуація в родині, у якій спочатку дитина займала місце загального улюбленця, а потім потрапила в ситуацію "Попелюшки".
Категорія учнів "Майже втрачені" — це діти з великими прогалинами в знаннях, мають здібності різного рівня, але найчастіше — середнього або низького. Вони втратили надію на успіх, відкрито заявляють про своє небажання вчитися. У класі такі діти або стають зневаженими серед однолітків, дедалі більш замикаються в собі, або намагаються привернути увагу на себе грубістю, неадекватною поведінкою, особливо в підлітковому віці, який, як відомо, є найбільш сенситивним віком для становлення духовності людини. Підліток активно шукає себе у світі дорослих, пристосовується до нього, формує основу світогляду, життєвої позиції, характеру. Допомогти таким учням повернути втрачену радість, пізнати свою власну особистість, своє "Я", зрозуміти свої потреби, прагнення, мету, ідеал, навчити діставати насолоду від мистецтва слова, навчити дитину гармонізувати свої бажання — найскладніші завдання педагога, який працює з учнями цієї категорії.
Основні прийоми педагогічної технології "Створення ситуації успіху" Надія на успіх живе в кожній людині. Але,на жаль, не кожна надія здійснюється, тому що успіх гарантований лише для тих, хто прикладає до його здійснення власні зусилля. Шляхи створення ситуації успіху різні, вони залежать від груп школярів, з якими працює вчитель.
На мою думку, допоможуть вести роботу у цьому напрямку, наблизити успіх до кожної дитини, наступні прийоми:
Прийом "Невтручання" — максимальне надання самостійності у вирішенні проблеми. "Холодний душ" — учителю не слід поспішати з поліпшенням оцінок, він не тільки не "поливає бальзамом" зачеплене самолюбство, але й трохи "підсипає солі" (за А.С.Макаренком). "Анонсування" — спершу треба обговорити з учнем, що йому потрібно буде зробити, провести мовби репетицію майбутньої події. "Невпевненим" така попередня підготовка створить психологічну установку на можливий успіх, дасть упевненість у своїх власних силах.
"Гидке каченя" — прийом для "зневірених" учнів. Важливо вчасно побачити їхні позитивні якості, створити всі можливі умови для тих, кому так необхідно, щоб хтось повірив у них, допоміг удосконалитися. Сенс прийому "Емоційне заохочення" у тому, щоб уселити в дитину віру в себе, похвалити за будь-що, навіть незначне; усмішкою, поглядом дати зрозуміти учню, що серце, душа вчителя розкриті для нього.
"Сходинки до успіху" — крок за кроком підніматися разом з учнем сходинками знань. "Емоційне блокування" — це обмеження розгортання образи, розчарування, утрати віри у власні сили. Треба допомогти учневі пересилити свою невдачу, знайти її причину, переорієнтувати його з песимістичної оцінки подій на оптимістичну. "Стабілізація" — створення умов для того, щоб загальна позитивна реакція класу на діяльність учня не стала одноразовою, а, по можливості, часто повторювалась. "Даю шанс" — спеціально підготовлена педагогом ситуація, за якої дитина дістає можливість неочікувану для самої себе розкрити власні можливості, здібності.
Прийом "Сповідь" — щире звернення до найкращих дитячих почуттів, розкриття перед учнем стану своєї душі. Однак цей прийом може дати очікуваний ефект лише в разі правильного прогнозування вчителем відповідної реакції учня.
Прийом "Стеж за нами" використовується для дітей з інтелектуальною занехаяністю, з лінощами думки. Сенс його полягає втому, щоб дати можливість учню відчути радість визнання в собі інтелектуальних сил. "Емоційний сплеск" — це спроба дати емоційний заряд упевненості в тяжку для учня хвилину, нагадавши йому про його великі інтелектуальні можливості, звільнити від психологічної затисненості енергію, думку, знання.
Прийом "Обмін ролями" дає учням можливість проявити себе, наприклад, у ролі учителя, показує дітям, що вони здатні робити набагато більше, ніж від них очікують. "Створення ситуації змагань" — завдання педагога — виявлення гідного "суперника" й утримання ситуації інтелектуально-творчого змагання під педагогічним контролем. "Вибір адекватних стимулів" — стимул для роботи повинен бути привабливим для учнів, а при втраті своєї актуальності змінюватись. "Допомога друга" — це вчасна допомога як з боку викладача, так і з боку учнів, що підтримує прагнення дитини стати на ноги, уселяє в неї впевненість у власні сили, у спроможність здолати труднощі.
Прийом "Навмисна помилка" активізує увагу учнів.
Які ж інтерактивні прийоми я використовую на уроках, щоб вивчення зарубіжної літератури стимулювало розвиток творчих здібностей, уміння нестандартно мислити, швидко орієнтуватися в ситуації, активізувало особистісний потенціал учня? Ця робота розпочинається вже в 5 класі. Розвитку розумових, творчих здібностей учнів сприяють такі прості, на перший погляд, завдання :
— Давайте разом збудуємо "Дім фольклору". Які фольклорні жанри будуть мешкати в ньому?
— Порівняйте народну і літературну казку. Оформіть свої висновки у вигляді таблиці.
— Напишіть "Кодекс законів джунглів" за книгою Р.Кіплінга "Мауглі". —Проведіть міні-дослідження "Мандрівні сюжети в казках різних народів", "Риси народної казки у вступі до поеми О.С.Пушкіна "Руслан і Людмила".
— Складіть діалог Герди і Снігової Королеви (за казкою Г.К.Андерсена "Снігова Королева". Визначте роль людей, птахів і звірів у пошуках Гердою Кая: Кохання.
П’ятикласникам дуже подобається метод «Запитання із троянд». Хто найбільше отримає троянд — то справжня радість. Діти відчувають успіх і насолоду від того, що уважно читали казку Г.К.Андерсена і під час гри згадали і назвали героїв та події сюжету «Снігової Королеви» ─ 16.11.2016 р
(5-б кл).
Виклик
ають
зацікавленість художнім твором такі творчі завдання: «Залиш останнє слово для мене», «Продовжити твір». Такі прийоми сприяють розумінню специфіки мови художнього твору, оволодінню основними видами мовленнєвої діяльності, розвиткові здібностей до написання письмових робіт різних жанрів та висловленню власної точки зору щодо порушених у творі проблем. Покликані реалізувати, крім основної дидактичної мети, ще й комплекс цілей: вивільнення емоцій, можливість самовизначення, надихання і допомога розвитку творчої уяви, зростання навичок співробітництва, висловлювання власних думок.
3.Декілька ідей для нестандартних уроків
ВІДМІННОСТІ НЕСТАНДАРТНОГО УРОКУ ВІД ЗВИЧАЙНОГО — НЕ ШАБЛОННІСТЬ, В
ДЕЯКІЙ МІРІ НЕФОРМАЛЬНІСТЬ. У НЕСТАНДАРТНОГО УРОКУ НЕМАЄ ЖОРСТКИХ ВИМОГ
ДО ТОГО, ЯК КОНКРЕТНО ТРЕБА ПРОВОДИТИ УРОК, НЕЗВИЧАЙНИЙ УРОК, ТВОРЧИЙ, ЩО ВИМАГАЄ ВІД УСІХ УЧАСНИКІВ БЕЗПОСЕРЕДНЬОГО ЗАЛУЧЕННЯ, ЯКЕ ПРИВЕДЕ ДО ВИНИКНЕННЯ ЕМОЦІЙНОГО ВІДНОШЕННЯ ДО ПРЕДМЕТУ ВИВЧЕННЯ, ДО УЧАСНИКІВ УРОКУ, ЙОГО ДІЮЧИХ ОСІБ.
ЧАСТО НАШ НЕЗВИЧАЙНИЙ УРОК ВІДРІЗНЯЄТЬСЯ ВІД ЗВИЧАЙНОГО ТИМ, ЩО Я НЕ
ДЕКЛАРУЮ МЕТУ ТА ЗАВДАННЯ УРОКУ, ВОНИ НАЧЕ Б ТО ПРИХОВАНІ, І СТАЮТЬ ЗРОЗУМІЛИМИ ДІТЯМ ТІЛЬКИ ПІСЛЯ ПРОВЕДЕННЯ УРОКУ. НА ТАКОМУ УРОЦІ Я МОЖУ НЕ ВИСТАВЛЯТИ ОЦІНКИ У ЗВИЧАЙНОМУ ФОРМАТІ (кожен учень повинен відчути успіх, перемогу у процесі навчання).
НА ЩО СЛІД ЗВЕРНУТИ УВАГУ НА ТАКИХ УРОКАХ :
УРОК-ДИСПУТ
• Я ІНІЦІЮЮ СУПЕРЕЧКУ НА МОРАЛЬНО-ЯКІСНУ ТЕМУ. ДІТИ ВИСЛОВЛЮЮТЬ РІЗНІТ. З. ПО ЦІЙ ТЕМІ, НЕ ОБОВ”ЯЗКОВО ВИСТУПАТИ ЗІ СВОЄЮ Т.З., ДІТЯМ МОЖЕ БУТИ НАВМИСНО ЗАПРОПОНОВАНА Т.З., З ЯКОЮ ВОНИ НЕ ЗГОДНІ, АЛЕ НА ПРОТЯЗІ УРОКУ ПОВИННІ ЗАХИЩАТИ ЇЇ.
УРОК- ГРА
• ЦЕ УРОК НА ЯКОМУ ДІТИ ГРАЮТЬ У АНАЛОГІЇ ТЕЛЕВІЗІЙНИХ ІГОР: «СВОЯ ГРА», «ЯКСТАТИ МІЛЬЙОНЕРОМ», «РОЗСМІШИ КОМІКА», «Х-ФАКТОР», «ЯК СТАТИ ЗІРКОЮ» І Т.І. ТАКІ УРОКИ МИ ПРОВОДИМО ІЗ ДІТЬМИ ДЛЯ ЗАКРІПЛЕННЯ ЗНАНЬ, НА ПОЧАТКУ, АБО В КІНЦІ СЕМЕСТРІВ.
УРОК-ДОСЛІДЖЕННЯ
• ВІДРІЗНЯЄТЬСЯ ВІД ІНШИХ ТИМ, ЩО У КЛАСІ ВИСУВАЄТЬСЯ ГІПОТЕЗА, А ПОДАЛЬШІ ДІЇ ЗВОДЯТЬСЯ ДО АЛГОРИТМУ. В РЕЗУЛЬТАТІ РОБОТИ ДІТИ ПОВИННІ СФОРМУЛЮВАТИ ВИСНОВКИ, ІНТЕРПРЕТУВАТИ РЕЗУЛЬТАТИ СВОЇХ ДІЙ.
УРОК-БЕНЕФІС
• ЦЕ, ТАК ЗВАНІ, УРОКИ-ЗВІТИ ПРО САМОСТІЙНІ ДОМАШНІ ДОСЛІДЖЕННЯ.У ДІТЕЙ , ЯК МИ СПОСТЕРІГАЄМО ОСТАННІМ ЧАСОМ, ЗНИЖУЄТЬСЯ УВАГА НА УРОЦІ. ЗА УЧНЯМИ НАЧЕБ ТО ЗАКРІПЛЮЄТЬСЯ ПЕВНА РОЛЬ: ТИ—ЗДІБНИЙ, А ТИ—НІ! ТОДІ У СЛАБКИХ УЧНІВ НЕМАЄ МОЖЛИВОСТІ ДОВЕСТИ, ЩО ВОНИ ТЕЖ МОЖУТЬ ДОСЯГТИ УСПІХІВ У ВИВЧЕННІ ПРЕДМЕТІВ. ЇМ ПОТРІБЕН СТИМУЛ.
• Я ДОПОМАГАЮ ПРОЯВИТИ СЕБЕ ТАКИМ УЧНЯМ НА УРОЦІ. ОДНІЄЮ ІЗ ВИМОГ ДО «БЕНЕФІСНОЇ» ЗАДАЧІ ЯВЛЯЄТЬСЯ МОЖЛИВІСТЬ ПОБАЧИТИ ДЕКІЛЬКА СПОСОБІВ ВИРІШЕННЯ ПЕВНОЇ ЗАДАЧІ, ПРОБЛЕМИ (ЧИ ЦЕ ВПРАВА З РОСІЙСЬКОЇ МОВИ, ЧИ ПОЛЕМІКА ЗА ХУДОЖНІМ ТВОРОМ) МЕТА ТАКИХ УРОКІВ—СТИМУЛЮВАТИ ТВОРЧУ ДІЯЛЬНІСТЬ УЧНІВ.
УРОК ЛЕКЦІЯ—ПАРАДОКС
ЦІЛЬ—ПОВТОРЕННЯ МАТЕРІАЛУ, РОЗВИТОК УВАГИ ТА КРИТИЧНОГО МИСЛЕННЯ.
v Я ЧИТАЮ ЛЕКЦІЮ, ЯКА ВКЛЮЧАЄ ПОМИЛКОВІ ВІДОМОСТІ, СУПЕРЕЧЛИВІ ТВЕРДЖЕННЯ НЕТОЧНОСТІ.
v УЧНІ ОБГОВОРЮЮТЬ ЛЕКЦІЮ, ВИКОНУЮТЬ ЗАВДАННЯ, СКЛАДАЮТЬ ПЛАН, ЗНАХОДЯТЬ МАТЕРІАЛ—ВІДПОВІДІ НА ЗАПИТАННЯ.
v УЧНІ ФІКСУЮТЬ НЕТОЧНОСТІ.
v РОБЛЯТЬ ЗАПИСИ У ЗОШИТАХ У ВИГЛЯДІ ТАБЛИЦІ:
ПЛАН ЛЕКЦІЇ ПОМИЛКИ ВІДПОВІДІ НА ЗАПИТАННЯ
( ЗАПИСИ ПЕРЕВІРЯЄ УЧИТЕЛЬ, АБО УЧЕНЬ-ЛАБОРАНТ)
ВСІ РОБОТИ ОЦІНЮЮТЬСЯ, А ТАКОЖ ВІДПОВІДІ УЧНІВ, ЩО АРГУМЕНТУВАЛИ
ПОМИЛКИ. ОДИН ІЗ УЧНІВ НАЗИВАЄ ДОПУЩЕНУ ПОМИЛКУ, УЧИТЕЛЬ ОЗВУЧУЄ
ВІДПОВІДНИЙ УРИВОК ЛЕКЦІЇ;
v ОБГОВОРЮЄТЬСЯ ПОМИЛКА І З”ЯСОВУЄТЬСЯ ЧОМУ ВІДМІЧЕНЕ ТВЕРДЖЕННЯ НЕ-
ВІРНЕ.
v ОБГОВОРЕННЯ СЛІДУЮЧОЇ НЕТОЧНОСТІ.
ТАКІ УРОКИ АКТИВІЗУЮТЬ УВАГУ, РОЗВИВАЮТЬ АНАЛІТИЧНІ НАВИЧКИ, ЗМІНЮЮТЬ МОТИВАЦІЮ НАВЧАННЯ.
ІНТЕРНЕТ-ПІДТРИМКА
У 2014 РОЦІ МНОЮ СТВОРЕНА ГРУПА « КЕНТАВРИК» +https://ok.ru/ kentavrik// У СОЦМЕРЕЖІ «ОДНОКЛАСНИКІВ», ЯКА НАЛІЧУЄ ЗАРАЗ 99 УЧАСНИКІВ: ЦЕ УЧНІ, ВЧИТЕЛІ, БАТЬКИ, ЖИТЕЛІ СЕЛИЩА, ПОЕТИ, ПРОСТО НЕ БАЙДУЖІ ДО ХУДОЖНЬОГО СЛОВА.
На шпальтах висвітлюємо теми пов’язані із вивченням творів шкільного курсу зарубіжної літератури ─ це відео- , фото-, аудіо-, музичний, друкований матеріал, що поліпшують вивчення нашого предмету, розширюють кругозір учасників групи, розвивають естетичний смак, кращі моральні якості.
Одним із завдань сучасної шкільної філологічної освіти є виховання патріотичного громадянина держави через загальнолюдські цінності, зображені у художніх творах. Літературна освіта відкриває широкі горизонти розвитку особистості,охоплює не лише інтелектуальне, а й емоційне збагачення її, потужно впливає на формування поглядів і становлення моральних орієнтирів. Навчити цього лише на уроках літератури й мови неможливо, тому в школі щорічно проводиться тиждень зарубіжної літератури та російської мови, який включає в себе комплекс різноманітних форм позакласної роботи.
Вчителі: Саєнко Марина Сергіївна, Василенко Світлана Володимирівна та Ковнацька Світлана Іванівна – вирішували такі основні завдання:
• формувати в учнів уявлення про художню літературу як мистецтво слова;
• виховувати повагу до духовних скарбів українського народу та всього
людства, расову етнічну, соціальну і т.і;
• відпрацьовувати з учнями вміння і навички аналізу й інтерпретації
|
художнього тексту; |
|
навчати школярів визначати національну своєрідність і загальнолюдську значущість літературних творів, у тому числі шляхом зіставлення зі зразками різних національних літератур та різних видів мистецтв; |
|
розвивати усне і писемне мовлення школярів, їхнє мислення (образне, асоціативне, абстрактне, логічне тощо); |
|
формувати в учнів потребу в читанні літературних творів,здатність насолоджуватися мистецтвом слова; |
|
прищеплювати школярам високий естетичний смак; |
|
організовувати неформальне учнівське спілкування; |
|
удосконалювати професійну майстерність ; |
11 |
обмінюватися досвідом, поповнювати свої професійні скарбнички. Протягом п’яти днів учні демонстрували творчі здібності, ерудицію, акторську майстерність приймали участь у різних заходах та конкурсах. |
Тиждень (14.03) розпочався святковою лінійкою «Видатні постаті зарубіжної літератури», на якій вчитель Саєнко М.С. та група учнів 6,7 кл. ознайомили учнів школи із пам’ятними подіями, що відбулися, чи відбуваються у світовому та українському мистецтві у березні щороку. Учні: Сопілка Е., Циб Л.,Таран П., Матрунчик О., Зарецька В., Тищинська К.,Тараско А., Гресь Л., Сущенко С., Яременко Є., Дяченко В., Головко К., Турчик О., Чепеленко В.—показали себе гарними декламаторами. Хоружа Діана, яка (під керівництвом Саєнко М.С.) пише власні вірші, прочитала свою поезію про війну — дебютувала на цьому святі.
У вівторок (15.03) вчителі Саєнко М.С., Василенко С.В., Ковнацька С.І. провели на уроках «Літературно-краєзнавчі хвилинки». Учні: складали маршрути перебування зарубіжних письменників на Україні, читали реферативні повідомлення про твори, що були написані (Пушкіним О.С., Короленком В.Г., Гоголем М.В., Чеховим А.П., Адамом Міцкевичем тощо) або присвячені нашому краєві, писали твори-мініатюри на задану тему.
У цей же день приємно вразила дорослих і дітей виставка малюнків до творів світової літератури «Світ буде добрим—так хочуть діти». У демонстрації своїх робіт участували школярі 5-6 класів( Почта М., Запаря В., Турчик О., Тараско А., Лісіцина В., Сущенко С., Горбань Є., Непочатов
М. та багато інших). Основна мета цього заходу: на основі опрацьованих художніх творів розширити знання дітей про хороші вчинки, красиві стосунки між людьми, різні погляди на життя, вчити дітей бачити і відчувати серцем. Дітям дуже сподобався цей конкурс, кожен зумів проявити свій талант, тому переможцями стали всі учні. Школярі переконалися що потрібно робити людям добро, бути милосердними. Учні проявили себе справжніми художниками!
У середу стартував поетичний марафон «Голос через сторіччя», який організувала для учнів 7-8 класів Василенко С.В. Діти, які були найкращими читцями на уроках зарубіжної літератури та російської мови, показали свій декламаторський талант. Вчитель разом із дітьми довели ,що читання художнього твору відрізняється від читання наукового, публіцистичного тексту. Це читання вимагає особливої уваги до слова, фрази, ритму. Присутні слухали і чули художнє слово, насолоджувались ним, вчились самі говорити і читати виразно. Грали в ігри на римування.
17.03.16 ─ відбулася віртуальна подорож у дивовижний світ казок під назвою «Казка в гості завітала», керувала нею вчитель Ковнацька С.І . Учні 5-6 класів розширили і поглибили свої знання про казку як літературний жанр; розвивали свої творчі здібності; були залучені до інсценізації казок; проявляли вихованість та вміння керувати своїми вчинками; грали у вікторину, розв’язували кросворди,ребуси, складали шаради, представили плакати із прислів’ями та приказками народів світу,які пропагують кращі моральні якості. Активними були всі, а перемогла — дружба!
Заключним акордом тижня став « Вечір авторської пісні» для учнів старших класів. Вечір пройшов у дружній атмосфері з ведучими: Вороніною Оксаною, Іващенко Валерією, Лущаном Ігором, Лисаковим Владиславом (учнями11-Б кл.). Використана була аудіо-,відео-, мультимедійна апаратура, діти самі виконували - під гітару та фонограми пісні відомих авторів (Г.Сковороди, В.Висоцького, Б.Окуджави, Г.Чубая, О.Богомолець, Б.Блессінг). Мета вечора: довідатися про історію виникнення жанру пісенної поезії, про імена і творчість тих, хто стояв у витоків авторської пісні та української авторської пісні,звернути увагу на своєрідну єдність, притаманну жанру пісенної поезії — слово, музика, виконавець; спрямувати захоплення музикою в русло здорового глузду; виховувати почуття людяності, пропонувати замислитися над проблемами життя -- була досягнута.
На протязі тижня проходив конкурс літературних газет на тему «Вираження глибини українського національного колориту у творчості зарубіжних письменників» діти досліджували біографії і творчість майстрів художнього слова життя і творчий доробок яких був пов’язаний із Україною, аналізували «українські теми» у спадщині письменників світу, опрацьовували історико-краєзнавчий матеріал, поглиблено вивчали українські сторінки життя та творчості письменників світу, які народилися в Україні (М.Гоголь, А.Ахматова, Шолом-Алейхем, Пауль Целан), «знайомилися» з представниками української перекладацької школи.
Найкращими були визнані і нагороджені «журналісти» 5А, 5Б, 6А,
7А,7Б, 9А—класів, які отримали почесні грамоти «Шанувальників світової літератури».
Предметний тиждень став справжнім святом у школі. Панував піднесений настрій, бо був він результатом спільної творчої праці вчителів і школярів,сплеском фантазій і емоцій. Самоствердженням як дорослих, так і дітей.
Вчителі виховували любов до книги, інтерес до духовних надбань України та людства, взаємоповагу до людей різних цивілізацій, рас та національностей.
5.Робота з обдарованою молоддю для стимулювання ситуації успіху
Питання і завдання для шкільної олімпіади з російської мови та зарубіжної літератури для 9 кл.(Вчитель –М.С.Саєнко) –2016-2017н.р.
Російська мова
1.Образуйте с помощью префиксов и суффиксов слова,относящиеся к
различным частям речи. Запишите их.(2 бали)
Ход— Мир— Чувство—
Весть— Мысль— Человек—
2.Определите профессию работника по его словарю.(2бали)
Фарватер, бакен, дебаркадер, чалка — Стетоскоп, рецепт, аспирин, компресс — Корректура, экземпляр, рукопись, тираж —
Струг, верстак, фуганок, стамеска —
3.Выпишите словосочетания, распределяя их в два столбика: в первый — с орфограммой в корне слов разных частей речи; во второй — с орфограммой в суффиксах и окончаниях существительных (3бали): Вкусным борщ..м; ч..рным хлебом; ч..рствыми сухарями; лесными ж..лудями; густым камыш..м; светлым луч..м; алюминиевым обруч..м; зелёным плющ..м; ж..стким настилом; слабой руч..нкой; сломанной щ..ткой; папиным гараж..м; металлическим ж..лобом; тонкой
ч..рточкой; плотным кольцом; красивой кож..й; сладким крыж..вником; французским ш..коладом; талантливым врач..м.
4. Прочитайте словосочетания. Переведите их на русский язык. Выпишите те, в которых притяжательные и относительные прилагательные употребляются в значении качественных (3бали).
Залізні ворота—залізний характер; дерев’яні двері—дерев’яне обличчя; срібна каблучка—срібне волосся; ведмежа шуба—ведмежа послуга; куряча приправа—курячий мозок. 5.Прочитайте стихотворные строки. *Что, батька, так рано поднялся, Чего ты взыскался?
*Здравствуй, князь ты мой прекрасный!
Что ты тих, как день ненастный?
Опечалился чему?
*Чего тебе надобно, старче?
*Что, Соколко, что с тобою?
*Жизнь моя!
В чём, скажи, виновна я? *…Что за диво!
Всё так чисто и красиво.
*Кто же? Выдь и покажися,
С нами честно подружися…
Назвать сказки и героев, которым они принадлежат. Обозначьте реплики, где есть вопросительные местоимения – карандашом; относительные местоимения – ручкой (3бали).
6. Прочитайте текст. Сформулируйте его тему и основную мысль.
Докажите, что он обладает признаком связности. Обоснуйте, является ли этот текст завершённым. Выделены ли абзацами зачин, концовка микротемы, входящие в основную часть? Зачем осуществляется членение текста на абзацы?
Открытие цветных туманов Лондона
Художник замечает то, чего мы совсем не видим. Только после его картин мы тоже начинаем видеть и удивляться, что не замечали этого раньше.
Французский художник Моне приехал в Лондон и писал Вестминстерское аббатство. Работал Моне в обыкновенный лондонский туманный день. На картине Моне готические очертания аббатства едва выступают из тумана. Написана картина виртуозно.
Когда картина была выставлена, она произвела смятение среди лондонцев. Зрители были поражены, что туман окрашен в багровый цвет, тогда как всем известно, что цвет тумана серый. Дерзость Моне сначала вызвала возмущение.
Но возмущавшиеся, выйдя на лондонские улицы, вгляделись в туман и впервые заметили, что он, действительно, багровый. Тотчас начали искать этому объяснение. Согласились на том, что красный оттенок тумана зависит от обилия дыма. Кроме того, что этот цвет туману сообщают красные кирпичные лондонские дома.
Но как бы там ни было, Моне победил. После его картины все начали видеть лондонский туман таким, каким его увидел художник.
Моне даже прозвали «создателем лондонского тумана».
( По К. Паустовскому) (4бали)
7. Прочитайте статью из международного документа « Конвенция оправах ребёнка». Докажите, что этот текст написан в деловом стиле. Объясните значение слов КОНВЕНЦИЯ, ЭКСПЛУАТИРОВАТЬ и запишите их. Придумайте с этими словами свои предложения
(4бали).
Государства … признают право ребёнка на защиту от экономической эксплуатации и от выполнения любой работы, которая может представлять опасность для его здоровья или служит препятствием в получении им образования, либо наносит ущерб его здоровью и физическому, умственному, духовному, моральному и социальному развитию.
8. Укажите безличное предложение. Приведите свой примерпредложения подобного типа (2бали).
А. На поляне выкорчёвывали пни.
Б. Идёшь под ясным солнцем, смотришь на голубое небо и радуешься жизни.
В. Пахло землёй и морозцем.
9. Укажите правильный вариант постановки знаков препинания впредложении с обобщающим словом при однородных членах (2бали).
А. Почти везде — на суше, в океане, в атмосфере и даже в вечных льдах — обитают живые существа.
Б.Почти везде: на суше, в океане, в атмосфере и даже в вечных льдах обитают живые существа.
В.Почти везде: на суше, в океане, в атмосфере и даже в вечных льдах — обитают живые существа.
Зарубіжна література
Завдання з вибором однієї правильної відповіді (1бал)
1.Позначте століття, яке називають «золотим віком» в історії давньогрецької культури.
А. 8 ст. до н. е.;
Б. 5 ст. до н.е.;
В. кінець 1 ст.до н. е.—початок 1 ст. н.е.;
Г. 5 ст. н.е.
Завдання з вибором кількох правильних відповідей (2бали).
2.Позначте проблеми, які охоплює «гомерівське питання». А. Чи справді існував на світі Гомер?
Б. Чи був він автором «Іліади» та «Одіссеї»?
В. Чи справді він народився у місті Смірна?
Г. Чи вважали себе його нащадками Геродот і Плутарх?
Завдання на встановлення хронологічної послідовності (3бали).
3.Розташуйте в хронологічній послідовності події у п’єсі Шекспіра «Гамлет».
А. Вистава в придворному театрі.
Б. Двобій Гамлета з Лаертом.
Б. Таємне повернення Гамлета до Ельсінора.
В. Зустріч Гамлета з Привидом.
4.Робота над твором-роздумом (можливо в усній формі) на одну з тем (4бали):
****Як змінювалися погляди на людину від Античності до доби Відродження?
****Чого навчив мене… (учень сам вибирає зарубіжного письменника, який для нього є цікавим (Гомер, Боккаччо, Анакреонт, Данте, Шекспір, Сервантес, Горацій, або хтось інший) ****Проаналізуйте поетичний твір ( на вибір учня)
Всього, при умові виконання правильно всіх завдань, конкурсант набирає -- 35 балів.
( Деякі пункти-- Положення про Всеукраїнські учнівські олімпіади, турніри, конкурси з навчальних предметів, конкурси-захисти науково-дослідницьких робіт, олімпіади зі спеціальних дисциплін та конкурси фахової майстерностерності1.3. Основними завданнями учнівських олімпіад, турнірів, конкурсів з навчальних предметів, конкурсу-захисту науководослідницьких робіт, олімпіад зі спеціальних дисциплін та конкурсів фахової майстерності є:стимулювання творчого самовдосконалення дітей, учнівської молоді;
виявлення, розвиток обдарованих учнів, надання їм допомоги у виборі професії, залучення їх до навчання у вищих навчальних закладах; реалізація здібностей талановитих учнів;
формування творчого покоління молодих науковців та практиків для різних галузей суспільного життя;
підвищення інтересу до поглибленого вивчення навчальних, спеціальних та фахових
дисциплін, формування у колах учнівської молоді навичок дослідницької роботи; популяризація досягнень науки, техніки та новітніх технологій;
підбиття підсумків роботи факультативів, гуртків, секцій, учнівських наукових товариств; активізація всіх форм позакласної та позашкільної роботи з учнями;
підвищення рівня викладання навчальних, спеціальних та фахових дисциплін, фахової підготовки учнів;
залучення професорсько-викладацького складу, аспірантів, студентів вищих навчальних закладів, працівників наукових установ до активної роботи з обдарованою учнівською молоддю;
2.6. Практичні та експериментальні завдання для олімпіад, турнірів, конкурсів складаються так, щоб забезпечити рівні можливості виконання їх всіма учасниками і сприяти повному виявленню кожним із них досягнутого рівня знань, вмінь та фахової майстерності.
2.7. При виконанні завдань забороняється користуватися довідниками, словниками, таблицями, картами, обчислювальними засобами, електронним обладнанням, засобами комунікації (Інтернет, мобільні телефони тощо), крім засобів, що офіційно дозволені оргкомітетом та журі та затверджені 3.1До участі в II, III та IV етапах олімпіади допускаються тільки учні, які стали переможцями попереднього етапу відповідних змагань. Кількісний склад учасників кожного етапу визначає оргкомітет цього етапупротоколом. Директор департаменту загальної середньої та
дошкільної освіти О. В. Єресько)
Тема уроку: Позакласне читання: Кальдерон де ля Барка, п’єса ,,Життя – це сон’’.
Мета уроку: подати основні відомості про п’єсу; ознайомити учнів з композицією, головними героями, сюжетом твором; розвивати навички: виразного і вдумливо читання у ролях та аналізу твору, користування словниково–довідниковою літературою; виховувати інтерес до драматичних творів.
Обладнання: портрет Педро Кальдерона де ля Барки, репродукції картин: Бартоломео Естебана Мурільйо “ Апостол Петро у в’язниці”, Дієго Веласкеса “Портрет інфанти Маргарити”, Мікеланджело Караванджо “Лютнист “, Ремрандта ван Рея" Повернення блудного сина”, музичні композиції Баха.
Епіграф до уроку: Пішов останній акт моєї драми,
Остання миля мандрівок моїх , Все швидший рух до рубежів сумних До всім навстріч разчахнутої брами.
Джон Донн
Тип уроку: комбінований.
Драма-один із жанрів драматичного роду,який має серйозний зміст, нерідно з трагічною розв’язкою,зображає буденне життя і звичайних героїв.
П’єса- драматичний твір для театрального показу.
Хорнада- теж саме що і дія у англійському, французькому і т.п. театрах.
Мандрівні сюжети-сюжети казок, байок, пісень, творів, письменної літератури, які начебто переходять від народу до народу. Типологічна подібність між ними, встановлена за допомогою порівняльно - історичних зіставлень, пояснюється взаємовпливами культур і літератур в період активних міграційних процесів.
Композиція - (від латинського composition – укладання, поєднання) співвідношення частин твору, яке відбиває складність зображуваних у ньому явищ життя; послідовно побудова, розміщення та взаємозв’язок частин, образів, епізодів художнього твору; побудова твору, обумовлена його змістом і жанровою формою.
Сехисмундо- іспанська версія польського імені Сигизмунд.
Хід уроку
І. Актуалізація опорних знань.
1. Слово вчителя.
Діти, до шкільної програми введена філософська драма Педро Кальдерона ,,Життя – це сон”, яка є одним із найхарактерніших творів літератури бароко. У 2000 році світ відзначав 400-річчя від дня народження драматурга. Визначною в культурному житті України на рубежі ХХ і ХХІ століть став перший повний переклад драми ,,Життя – це сон” українською мовою Михайлом Івановичем Литвинцем. (Демонстрація фотоматеріалів із журналу ,,ЗЛ”) Як розповів журналістам Михайло Іванович, робота над перекладом драми була в одночас цікавою і складною, адже Кальдерон – національний геній і державна гордість Іспанії.
Що ми вже знаємо про іспанського драматурга.
2. Пропоную пограти в ,,біографічну естафету ”.
Умови гри: учні записують на дошці дати з життя Кальдерона і коментують їх, передаючи естафету один одному
3. А тепер гра – ребус ,,Розшифруй назву ”
Умови гри: подано перші букви від слів, що входять до назви драм Педро Кальдерона, або предмети, що символізують слова із назви. Треба написати повну назву твору.
ІІ. Оголошення теми і завдань уроку.
ІІ. Основний зміст уроку.
1. Робота із словничком до уроку.
2. Слова вчителя.
Герої кальдеронівських п’єс – морально-здорові та благородні молоді люди. Такі якості, як заздрість, ревнощі, сумніви виникають найчастіше випадково, зазвичай через недогляд одного із героїв. Ось чому драматург часто використовує прийоми переодягнення, потаємних дверей, підземних ходів, перепутаних листів, сучасники шанобливо називали усе це
«прийомами Кальдерона»
3. «Слідом за автором»
Читання та аналіз п’єси «Життя – це сон» Педро Кальдерон де ля Барки.
Крок перший
(Хорнада І)
*Читання уривку від слів: «Як краще дам вам королів,
до: Як зрадник убивати.»
*Розповідь учня-Кальдерона про інші події, зображені в цій хорнаді.
Питання для обговорення:
-Які події в Польському королівстві зобразив автор на початку п’єси?
-Яке питання турбує старого короля Басиліо?
-Навіщо потрібен шлюбний союз Астольфо і Естрелії?
-Як поводить себе племінник короля, щоб заволодіти короною?
-Чи так само поводить себе інфанта?
-Який провідний метафоричний лейтмотив починає звучати у п’єсі?
-Як відноситься Естрелья до улесливих компліментів зі сторони Астольфо? -Про що говорять нам слова: «…викриває // Тебе в нещирості портрет, // Який на грудях твоїх бачу»?
-З якою метою московитка Росуара. Переодягнена у чоловічий костюм, разом зі своїм слугою-блазнем залишає рідний дім?
-Яка ще таємниця існує в сюжеті, що є вагомішою за неприязнь Естрельї до Астольфо?
-Про що король Басиліо розповідає на урочистій церемонії гостям? *Читання уривка від слів: «В нічному маринні і в сновиддях до: І академією пророцтва».
Мандрівний сюжет. Чи не нагадує вам цей уривок один із Пушкінських творів? Який? Як називаються такі мотиви у фольклорі?
(створення синонімів метафор до запропонованого вчителя словосполучення)
Жорстоке марення –
Нечистивий монах –
Як вчинив Басиліо з інфантом Сесисмундо?
Про що розповідає опальний принц Росуарі?
v Читання напам’ять. Монолог Сехисмундо.
Проблемне Чи може змінити свою долю людина наперекір пророцтву питання асторологів?
Чому Басиліо вирішив переглянути своє рішення стосовно сина?
Як король-мудрець хоче вирішити питання із спадкоємцем Сехисмундо?
Крок другий
(Хорнада ІІ)
v Читання уривків з п’єси.
Ø Про який напій розповідає Клотальдо – вчитель?
Ø Як відчуває себе Сехисмундо у палаці?
Ø З чим порівнює своє теперішнє життя принц-спадкоємець?
Ø Як поводить себе у палаці?
Ø (Проблемне питання) Чи можна погодитись із тезою «Життя – це сон»?
Ø Чому пробудження принца було жахливим?
Ø Чи можна назвати Сехисмундо людиною доби Бароко?
Обгрунтуйте свою відповідь.
Ø Спробуйте заперечити песимізм цієї хорнади.
Крок третій
(Хорнада ІІІ)
Слово вчителя про сюжет цієї частини п’єси.
v Виразне читання учнями уривків з третьої хорнади.
Ø Чому поляки піднімаються на повстання?
Ø Яку присягу дає Сехисмундо перед народом і самим собою?
Ø Чи вважає себе винним король Басиліо у ситуації, що склалася?
Ø (Казковий поворот долі) Який потрійний поворот долі змальовує Кальдерон у слідуючій сцені?
Ø Які моральні якості виявляє принц у розмові з Росуарою?
…Принце слід скоріше
Повернути те, що відняли в слабих…
Ø Чи пообіцяв Сехисмундо Росуарі помститись за її безчестя, чи ні?
Ø Перекажіть епізод у якому розповідається про поведінку спадкоємців корони під час повстання?
v Читання напам’ять учнем виступу Сехисмундо «в преславному дворі Полонії».
Ø На ваш погляд, чи може людина перебравшись з башти-темниці в розкішний палац перемогти свою егоїстичну натуру?
Ø «Ніколи не виправить свого буття той, хто міняє місце і не змінює стиль життя і своїх звичок» - іспанський афоризм XVII ст.
ЧПКМ Стратегія «Кутки» («Голосуємо ногами»)
Дискусія. За іспанським афоризмом.
Чи треба змінювати стиль свого існування, в залежності від місця проживання?
треба і так, і ні не треба
Умови гри: Аргументи кожної групи заслуховуємо. Можна переходити в іншу групу, якщо їхні думки вагомі. Вчу дітей мислити позитивно, якщо аргументи вагомі, вмінню перебудуватися, бо не буде розвитку вперед.
Ø Чи правий народ, який придумав такий вислів, чи має цей афоризм відношення до п’єси «Життя - це сон»?
Ø Який благородний вчинок зробив Клотальдо при всьому народові?
Ø Чому Астольфо одружується з Росуарою?
Ø Перекажіть уривок, у якому палко закоханий молодий чоловік поступається місцем тверезо-мислячому молодому монарху.
Ø Охарактеризуйте оптимізм кальдеронівської п’єси, чи можна його назвати трагічним, чому?
4.Слово автора. Кальдерон про образний світ п’єси.
Учень (Кальдерон). Я використав у п’єсі техніко-поетичні засоби гонгористики, спробував показати світ у кольорових тонах. Космос твору схожий на килим, на фоні якого плавають риби небаченої краси, пурхають птахи з казковим пір’ям, пролітають коні, над усім цим сяє зоряне небо. Сяйву світла протистоять у моєму творі тьма і морок, які заперечують оптимізм п’єси. Басиліо змальовує картину народження сина, майже, як кінець світу.
Але в’язень Сехисмундо співає оду красі Росуари: для нього вона – «роза, блиск сонця, пробудження світила, мрія», значить не померла душа спадкоємця у башті. А безкінечність бажань Сехисмундо я передав у формі розширеної метафори, яка об’єднала традиційний для нашого часу
«будматеріал». Повірив Сехисмундо в те, що життя – це сон, але ж не повірив у те, що сном було його кохання до Росуари. Краса перевиховала його.
Думку про марноту усього земного я заперечив істинністю кохання до жінки. Другим протиставленням уявленню про те, що життя – це сон я зробив зображення цілком реального повстання. А щоб ще раз підкреслити, що життя – є життям зміцнив дух Сехисмундо після бунту. Отже, шановні добродії, я довів, що доля Сехисмундо дає йому можливість перемогти свободою волі те перенакреслення, яке віщують його долі небеса.
Для моєї епохи Сехисмундо є ідеальним монархом, який не розпалює політичні міжусобиці, а навпаки згуртовує всі сили навколо ідеї державності.
Проблемне питання – Як ви вважаєте, чи повинні бути домінуючими такі риси поведінки у характері сучасних державних діячів?
IV. Складання власного кросворду по вивченій темі.
IVа. Розгадування кросвордів.
V. Підведення підсумків. Оцінки за урок.
VI. Домашнє завдання.
С.р.
Закінчити роботу зі складанням кросворду.
Д.р. Визначити композицію драми « Життя – це сон». В.р. Спробувати скласти віршований перелік того, що ви знаєте про бакоро.
Індивідуальні завдання.
На своїх уроках часто, в доповнення до основному матеріалу параграфа, на різних етапах уроку, використовую слайди с правилами, прикладами, завданнями, оск:
Висновок.
Одна із головнихих проблем, з якою стикаються батьки і вчителі, втрата учнями інтересу до навчання. Дитині було нецікаво, тоскно, нудно, одиноко. Дитина перестає навчатися. Вмовляння і погрози в цій ситуації не тільки не допомогають, але і заводят ситуацію в глухий кут. Допомогти може різка зміна атмосфери і методи навчання. Відчувши, що навчатися цікаво і приємно, дитина навчиться по-філософськи дивитися на свою проблему, брати із шкільного предмета все, що зможе, а останнє знайде в інших джерелах: в Інтернете, бібліотеці, клубах по інтересах, товаришів.
Ось які слова і вирази вживаю для створення ситуації успіху v Спасибі за урок!
v Я рада, що ми зрозуміли один одного!
v Твої успіхи тішать мене!
v Молодці! Так тримати!
v Я йду з уроку у відмінному настрої!
v Найкращий подарок для мене – це ваші знання.
v Сьогодні ви меня потішили!
Список використаної літератури:
1. Белкин А.С. Ситуация успеха. Как ее создать. Кн. для учителя. — М.: Просвещение, 1991.
2. Інноваційні технології та сучасний урок літератури / Упорядник І.Кузьменчук. — Київ, Видавничий дім "Шкільний світ", 2006.
3. Крупеник А.Л. Эффективный учитель. — Ростов-на-Дону: Феникс,1995.
4. Мартинець А.М. Сучасний урок зарубіжної літератури. — Харків : видавнича група "Основа", 2005.
5. Новые педагогические и информационные технологии в системе образования / Под ред. Е.С. Полат. — М., 1999.
6. Пєхота О.М. Освітні технології. — Київ: "А.С.К"; 2002.