Носівський ліцей №1
Літературні диктанти Матеріали до уроків української літератури в 11 класі
А в т о р учитель української мови і літератури
Носівського ліцею №1 Чернігівської області
Оношко Людмила Леонідівна
Літературні диктанти
Матеріали до уроків української літератури в 11 класі
Посібник «Літературні диктанти. Матеріали до уроків української літератури в 11 класі» укладено відповідно до чинної програми з урахуванням новітніх тенденцій розвитку сучасної освіти-застосуванням новітніх технологій та особистістно зорієнтованого підходу в навчанні. Пропонуються види роботи, спрямовані на розвиток пізнавальної активності й творчих здібностей учнів 11 класу на уроці української літератури , завдання для різних етапів засвоєння навчального матеріалу, для тематичної атестації, а також для підготовки до ЗНО.
Посібник стане в пригоді як молодим спеціалістам, так і досвідченим учителям-словесникам, що прагнуть творчості у роботі.
Навчальне видання
«Зав’язь»
Пояснювальна записка
Літературні диктанти – види роботи, які дають змогу швидко й різносторонньо перевірити знання учнів з теми, що вивчається на уроці, а також краще підготуватися до ЗНО.
Як правило, літературні диктанти проводяться на початку уроку (під час перевірки домашнього завдання, актуалізації опорних знань) чи в його кінці. Виконуються в зошитах або на окремих аркушах, можна проводити і в усній формі.
Літературні диктанти дають змогу оцінити практично всіх учнів, економно використавши при цьому час.
Бліц-диктант вимагає швидкої реакції. Учень відразу записує в зошиті тільки відповіді на запитання вчителя.
Цитатний диктант перевіряє знання учнями текстів, висловлювань про письменника, творчість якого вивчається, допоможе краще запам’ятати кожного з персонажів. Після опрацювання цього матеріалу буде легше виконати завдання на ЗНО, де треба визначити, з якого твору цитата.
Логічний літературний диктант дає змогу визначити, як учень уміє пов’язувати факти, поняття, знаходити спільне в подіях, біографіях тощо.
Хвилинка афоризмів – це самодиктант. Учні записують рядки із творів, які стали афоризмами.
Асоціативний диктант перевіряє, як учні орієнтуються в біографії та творчості письменника. Учитель диктує прізвища людей, назви творів, дати, географічні назви, які мають певне відношення до автора. Учні розшифровують ці поняття усно чи письмово.
Микола Хвильовий
(1893-1933)
Асоціативний диктант
3.“Молодість”, “Досвітні симфонії” (перші поетичні збірки); - член КП(б)У (боровся проти петлюрівців, денікінців, Врангеля)
6.спокутувальний лист у пресі (формальний вихід, щоб урятувати ВАПЛІТЕ);
7.М. Яловий (арешт колишнього президента ВАПЛІТЕ й друга М. Ялового дуже вплинув на М. Хвильового);
8. Новела “Я (Романтика)” (проблема гуманності й фанатичної відданості революції);
9.“Цвітові яблуні” (новела М. Коцюбинського, яка стала присвятою до твору),
10. Я (Андрюша, дегенерат, доктор Тагабат),
11. 13 травня 1933р. (трагічно обірвалося життя М. Хвильового)
Юрій Яновський
(1902-1954)
Логічний диктант
Записати пропущену ланку в логічному ланцюжку
Валер’ян Підмогильний
(1901-1937)
Асоціативний диктант
Остап Вишня
(1886-1956)
Цитатний диктант
З якого твору
1.“Я слуга народний! І я з того гордий, я з того щасливий!” (“Щоденник”)
Бліц- диктант
Остапа Вишні).
з’явився у 1921 році, ним було підписано
усмішку…(“Чудака, їй-богу!”).
Вишні за контрреволюційну діяльність).
9. У назві гуморески «Моя автобіографія» Остап Вишня використав ...(тавтологію)
10.Автор слів “Коли входиш у літературу, чисть
черевики! Обітри черевички!” (Остап
Вишня).
риси характеру людини… (гуморески).
актуальну тему… (фейлетон).
Микола Куліш
(1892-1937)
Цитатний диктант
«Мина Мазайло»
1. «юнак з чорним висипом, під носом і по підборіддю, з мрійними, але злими очима.», «він кругом український», «він у дядька Тараса вдався» (Мокій)
2.«Двадцять три роки, кажу, носю я це прізвище, і воно, як віспа на житті — Мазайло!.. Ще малим, як оддав батько в город до школи, першого ж дня на регіт взяли: Мазайло! Жодна гімназистка не хотіла гУляти — Мазайло! За репетитора не брали — Мазайло! На службу не приймали — Мазайло! Од кохання відмовлялися — Мазайло!» (Мина)
3.«Там такий, що в нього кури по-українському говорять» (дядько Тарас)
4. вважає себе «руською», а українську мову «австріяцькою вигадкою». «Краще бути ізнасілованной, нєжелі украінізірованной» (тьотя Мотя)
5. «Заставлю! Виб’ю з голови дур український! А як ні — то через труп переступлю. Через труп!..» .(Мазайло про Мокія: зневага до всього українського сильніша навіть за батьківські почуття).
6. « Однині я — Мина Мазєнін. (Став перед люстром). Здрастуйте, Мазєнін, Мино Маркевичу! (Привітався на другий голос). А-а, добродій Мазєнін? Моє вам!.. (Ще привітався на третій голос). Товаришу Мазєнін! Здрастуйте!.. (Іще привітався). Здоров був, Мазєнін! Зайдімо?.. Гм. (Помріяв трошки). Ви не знайомі? (Подавши комусь руку). Дуже приємно — Мазєнін. (Уклонився). Будь ласка, ви часом не Мазєнін?! (Кивнув головою). Так, я Мазєнін! (Офіційним голосом). Ваше посвідчення, громадянинеї (Тоді немов подав комусь посвідчення). Будь ласка! Мазєнін!
( Мина, радість з приводу зміни прізвища).
7. «Тоді я не розумію, що таке українці, хто вони такі: євреї, татари, вірмени?.. Будь ласка, скажіть мені, кого у вас називають українцями? Будь ласка…» (тьотя Мотя)
8. «Мене обдурив: я покохала не Мазайла, а Мазалова» (Лина Мазайло)
9. «Нехай ми шовіністи, нехай … Проте ми расєйщини в нашій мові ніколи не заводили, а ви що робите? Що ви робите, га? Є слово “універсал”, а ви “маніфеста” заводите, є слово УНР, а ви УСЕРЕР пишете? Га? Га? .. Рідне слово “пристрій” ви на “апарат” обернували, а забули, як у народній мові про це говориться? Що без пристрою і блохи не вб`єш, забули, а ви думаєте апаратом, га?» (Дядько Тарас).
10. «В анторопології про це пишеться, що українці здебільшого довгоногі, і що нема гірш, як коротконогі жінки, – в антропології сказано, от ….» (Мокій)
11. "Курськ, Корєнний ринок, 36, Мотроні Розторгуєвій. Негайно, негайно приїзди. Подробиці листом. Сестра Лина". Я вмисне написала двічі "негайно", щоб вона, як тільки одержить телеграму, так щоб і їхала...(Лина).
12. "Бринить" має декілька нюансів, відтінків. По-українському кажуть: орел бринить. Це означає — він високо, ледве видко — бринить….Можна сказати — аеро бринить. А от іще кажуть: сніжок бринить. Це як випаде, а тоді зверху, в повітрі, ледве примітний такий, бринить (Мокій).
Іван Багряний
(1906 – 1963)
Бліц – диктант
10. Після втечі Григорій Многогрішний рятується …(в родині Сірків).
11. “Не журись, синку. Вір у своє щастя!...
У сміливих щастя завжди є ”
Кому належить ці слова (Сірчисі).
Олександр Довженко
(1894-1956)
Бліц- диктант
12. «Скiльки вiн землi виорав, скiльки хлiба накосив! Як вправно робив, який був дужий i чистий. Тiло бiле, без єдиної точечки, волосся блискуче, хвилясте, руки широкi, щедрi. Як гарно ложку нiс до рота, пiдтримуючи знизу скоринкою хлiба, щоб не покрапать рядно над самою Десною на травi. Жарт любив, точене, влучне слово. Такт розумiв i шанобливiсть. Зневажав начальство i царя». Так письменник описав …( батька)
Олесь Гончар
(1918-1995)
Логічний диктант
Записати пропущену ланку в логічному ланцюжку
1.Олесь Гончар народився ……. в с.Ломівці, що в передмісті Катеринослава.
(3 квітня 1918 р.)
2. Здобув освіту в Харківському технікумі журналістики та…..(Харківському університеті на філологічному факультеті).
3. У 1968 р. виходить друком багатостраждальний роман…….., ущент розкритикований владою. («Собор»)
4. Романтична новела……. про кохання радянського солдата до іноземки. («Модри Камень»)
5. Твір поділено на……. Частин. (5)
6. Події відбуваються в містечку …….., що в Словаччині. (Модри Камень)
7. Утвердження сили любові та життя - ………твору. (головна ідея)
8. Герой-оповідач (розповідь ведеться від………особи) переживає психологічний шок. (першої)
9. На початку твору домінують сонячні, трав’янисті й небесні барви: «Дзвенить суха весна, гуде зелений дуб на згір’ях, й облизане каміння сміється до сонця…». Природа буяє, вона ……., є тлом на якому автор вимальовує картину душевних страждань та яскравих емоцій закоханої людини. ( персоніфікована )
10. Цікавою є форма оповіді: її веде ……., згадуючи попередні події. (закоханий солдат)
11. Новела- невеликий прозовий епічний твір про…….., яскраво відображеною дією. ( незвичайну життєву подію з несподіваним фіналом)
12. У фразі «шістдесят годин ми не змикали очей» використано……..(гіпербола)
Ліна Костенко
Бліц- диктант
Поезія – рідна сестра моя.
Правда людська – наша мати?
(“Доля”)
Василь Стус
(1938-1985)
Бліц-диктант
(А.Малишка).
Використані джерела