Посібник «Літературні диктанти. Матеріали до уроків української літератури в 11 класі»

Про матеріал
Посібник «Літературні диктанти. Матеріали до уроків української літератури в 11 класі» містить види робіт, спрямованих на розвиток пізнавальної активності й творчих здібностей одинадцятикласників на уроці української літератури , завдання для різних етапів засвоєння навчального матеріалу, для тематичної атестації, а також для підготовки до ЗНО. Посібник стане в пригоді як молодим спеціалістам, так і досвідченим учителям-словесникам під час онлайн або офлайн – навчання.
Перегляд файлу

Носівський ліцей №1

 

Літературні диктанти Матеріали до уроків української літератури в 11 класі

Микола Хвильовий. Портрет пластиковий. 32х40х0,3 см., цена 110 грн —  Prom.ua (ID#890455346)

 

 

Юрій Яновський. Портрет пластиковий. 32х40х0,3 см., цена 110 грн — Prom.ua  (ID#890466387)

 

 

Олександр Довженко. Портрет пластиковий. 32х40х0,3 см., цена 110 грн —  Prom.ua (ID#890458863)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

                     А в т о р учитель української мови і літератури

Носівського ліцею №1 Чернігівської області

Оношко Людмила Леонідівна

 

 

 

 

 

 

Літературні диктанти

Матеріали до уроків української літератури в 11 класі

 

 

 

 

 

 

 

 

 

   Посібник «Літературні диктанти. Матеріали до уроків української літератури в 11 класі» укладено відповідно до чинної програми з урахуванням новітніх тенденцій розвитку сучасної освіти-застосуванням новітніх технологій та особистістно зорієнтованого підходу в навчанні. Пропонуються види роботи, спрямовані на розвиток пізнавальної активності й творчих здібностей учнів 11 класу на уроці української літератури , завдання для різних етапів засвоєння навчального матеріалу, для тематичної атестації, а також для підготовки до ЗНО.

   Посібник стане в пригоді як молодим спеціалістам, так і досвідченим учителям-словесникам, що прагнуть творчості у роботі.

 

 

 

                                                   Навчальне видання

«Зав’язь»

Пояснювальна записка

 

    Літературні диктанти – види роботи, які дають змогу швидко й різносторонньо перевірити знання учнів з теми, що вивчається на уроці, а також краще підготуватися до ЗНО.

           Як правило, літературні диктанти проводяться на початку уроку (під час перевірки домашнього завдання, актуалізації опорних знань) чи в його кінці. Виконуються в зошитах або на окремих аркушах, можна проводити і в усній формі.

           Літературні диктанти дають змогу оцінити практично всіх учнів, економно використавши при цьому час.

 

           Бліц-диктант вимагає швидкої реакції. Учень відразу записує в зошиті тільки відповіді на запитання вчителя.

 

          Цитатний диктант перевіряє знання учнями текстів, висловлювань про письменника, творчість якого вивчається, допоможе  краще запам’ятати кожного з персонажів. Після опрацювання цього матеріалу  буде легше виконати завдання на ЗНО, де треба визначити, з якого твору цитата.

 

          Логічний літературний диктант дає змогу визначити, як учень уміє пов’язувати факти, поняття, знаходити спільне в подіях, біографіях тощо.

 

          Хвилинка афоризмів – це самодиктант. Учні записують рядки із творів, які стали афоризмами.

 

          Асоціативний диктант перевіряє, як учні орієнтуються в біографії та творчості письменника. Учитель диктує прізвища людей, назви творів, дати, географічні назви, які мають певне відношення до автора. Учні розшифровують ці поняття усно чи письмово.

 

                                                        

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Микола Хвильовий

(1893-1933)

 

                                        Асоціативний диктант

 

  1.               “Шлях безумної подорожі” (так назвав своє життя    М. Хвильовий);
  2.               Тростянець (село, де народився письменник);

        3.“Молодість”, “Досвітні симфонії” (перші поетичні збірки); - член КП(б)У (боровся проти петлюрівців, денікінців, Врангеля)

  1.               новела, памфлет (в українській літературі 20-30 х рр. фігурував передусім як автор новел, оповідань, памфлетів);
  2.               ВАПЛІТЕ (організував найпотужнішу літературну структуру);
  3.               Літературна дискусія      1925-1928рр. (визначення сучасного стану й подальшого розвитку українського мистецтва. Саме  М. Хвильовий насмілився сказати про це голосно й гостро);

6.спокутувальний лист у пресі (формальний вихід, щоб урятувати ВАПЛІТЕ);

7.М. Яловий (арешт колишнього президента ВАПЛІТЕ й друга М. Ялового дуже вплинув на М. Хвильового);

8. Новела “Я (Романтика)” (проблема гуманності й фанатичної відданості революції);

9.“Цвітові яблуні” (новела М. Коцюбинського, яка стала присвятою до твору),

10. Я (Андрюша, дегенерат, доктор Тагабат),

11. 13 травня 1933р. (трагічно обірвалося життя М. Хвильового)

 

 

 

 

 

 

Юрій Яновський

(1902-1954)

 

Логічний диктант

Записати пропущену ланку в логічному ланцюжку

 

  1. Народився письменник 27 серпня 1902р. в селі Майєровому …(на Єлисаветградщині) в заможній селянській родині.
  2. Почав писати вірші російською мовою з …(десяти) років.
  3. Освіту здобував у Єлисаветградському реальному училищі, …(Київському політехнічному інституті)
  4. Новели роману: “Дитинство”, …(“Подвійне коло”, “Шаланда в морі”, “Лист у вічність” та ін.)
  5. Твори, які не прийняла радянська критика:        “Майстер корабля”,…(“Чотири шаблі”, “Вершники”).
  6. П’єси Ю. Яновського: “Завойовники”, … (“Дума про Британку”, “Дочка прокурора”).
  7. В автобіографічному романі «Майстер корабля» митець осмислив… (свій досвід, пов'язаний з роботою на Одеській кінофабриці)
  8. Тема роману «Майстер корабля»…(море й кіномистецтво).
  9. Ліричну сповідь про минуле, що переривається різними історіями з життя героїв, веде…(сімдесятилітній То-Ма-Кі, сам Ю.Яновський.).
  10. У романі автор акцентує увагу на проблемі…(творення нової української культури, культури нації).
  11. «У мене одна наречена, наречена з колиски, про яку я думав, мабуть, і тоді, коли не вмів ще говорити», яку звуть…(Культура нації
  12. Фільм про матроса знімає режисер Сев, прототипом якого був… (Олександр Довженко)

 

 

Валер’ян Підмогильний

(1901-1937)

Асоціативний диктант

  1. Село Чаплі на Катеринославщині… ( місце народження В.Підмогильного)
  2. Перша книжка оповідань «Твори. Том 1» … (засвідчила появу талановитого модерного письменника).
  3. Урочище Сандармах (Карелія) … (3 листопада 1937 р. В. Підмогильний був розстріляний).
  4. Урбаністичний роман… (роман, у якому, на відміну від традиційної селянської та соціальної тематики, акцент перенесено на міську проблематику, на філософські  питання буття людини, її психіку.)
  5. 2 епіграфи… (  у них висунуто ідею про двоякість натури людини: тілесне начало часто керує вчинками головного героя, але в той час Степан усвідомлює важливість духовного начала людини.)
  6. Підкорення селянином міста… (тема роману).
  7. Поєднання диявольського з янгельським  …(у внутрішньому світі Степана виникають протиріччя між добром і злом, духовним і тілесним. Марнославний, егоїстичний і самозакоханий, він часто йде на компроміс зі своєю совістю).
  8. «Оповідання про бритву» ..(твір, який написав Степан).
  9. Надійка, Тамара Василівна, Зоська, Рита…(це певний етап творчості, з одного боку – свідчення успіху, а з іншого – жертва).
  10.  Рита…(фальшива й тимчасова, як і все в місті, чергова сходинка в підкоренні міста).
  11.  «Мале на зріст, якраз йому під пахви, худеньке, у плескатому капелюшкові…»…(Зоська)

 

 

Остап Вишня

(1886-1956)

 

Цитатний диктант

З якого твору

    1.“Я слуга народний! І я з того гордий, я з того щасливий!” (“Щоденник”)

  1. “Мати казали, що мене витягли з колодязя, коли напували корову Оришку” (“Моя автобіографія”)
  2. “Там така глибочінь, що й дна не дістанеш. …Там така глибина, що наша дзвіниця пірне” (“Сом”)
  3. “За царського режиму, як свідчать дореволюційні рибалки – письменники, сом важив до 400 кілограмів, ковтав собак і ведмедів” (“Сом”)
     

                                Бліц- диктант 

  1. Справжнє ім’я Остапа Вишні…(Панас Михайлович Губенко).
  2. Василь Чечвянський – це …(Старший брат 

    Остапа Вишні).

  1. Літературний псевдоним Остапа Вишні вперше 

     з’явився у 1921 році, ним було підписано 

     усмішку…(“Чудака, їй-богу!”).

  1. 26 грудня 1933 року – це день…(арешту Остапа 

    Вишні за контрреволюційну діяльність).

       9. У назві гуморески «Моя автобіографія» Остап Вишня використав ...(тавтологію)

10.Автор слів “Коли входиш у літературу, чисть 

     черевики! Обітри черевички!” (Остап

    Вишня).

  1. Невеликі оповіді про якусь смішну пригоду чи  

    риси характеру людини… (гуморески).

  1.  Різновид сатиричного, викривального жанру на  

    актуальну тему… (фейлетон).

 

 

Микола Куліш

(1892-1937)

 

Цитатний  диктант

«Мина Мазайло»

 

1. «юнак з чорним висипом, під носом і по підборіддю, з мрійними, але злими очима.», «він кругом український», «він у дядька Тараса вдався» (Мокій)

2.«Двадцять три роки, кажу, носю я це прізвище, і воно, як віспа на житті — Мазайло!.. Ще малим, як оддав батько в город до школи, першого ж дня на регіт взяли: Мазайло! Жодна гімназистка не хотіла гУляти — Мазайло! За репетитора не брали — Мазайло! На службу не приймали — Мазайло! Од кохання відмовлялися — Мазайло!» (Мина)

 3.«Там такий, що в нього кури по-українському говорять» (дядько Тарас)

 4.  вважає себе «руською», а українську мову «австріяцькою вигадкою». «Краще бути ізнасілованной, нєжелі украінізірованной» (тьотя Мотя)

5. «Заставлю! Виб’ю з голови дур український! А як ні — то через труп переступлю. Через труп!..» .(Мазайло про Мокія: зневага до всього українського сильніша навіть за батьківські почуття).

6. « Однині я — Мина Мазєнін. (Став перед люстром). Здрастуйте, Мазєнін, Мино Маркевичу! (Привітався на другий голос). А-а, добродій Мазєнін? Моє вам!.. (Ще привітався на третій голос). Товаришу Мазєнін! Здрастуйте!.. (Іще привітався). Здоров був, Мазєнін! Зайдімо?.. Гм. (Помріяв трошки). Ви не знайомі? (Подавши комусь руку). Дуже приємно — Мазєнін. (Уклонився). Будь ласка, ви часом не Мазєнін?! (Кивнув головою). Так, я Мазєнін! (Офіційним голосом). Ваше посвідчення, громадянинеї (Тоді немов подав комусь посвідчення). Будь ласка! Мазєнін! 

( Мина, радість з приводу зміни прізвища).

7. «Тоді я не розумію, що таке українці, хто вони такі: євреї, татари, вірмени?.. Будь ласка, скажіть мені, кого у вас називають українцями? Будь ласка…» (тьотя Мотя)

8. «Мене обдурив: я покохала не Мазайла, а Мазалова» (Лина Мазайло)

9. «Нехай ми шовіністи, нехай … Проте ми расєйщини в нашій мові ніколи не заводили, а ви що робите? Що ви робите, га? Є слово “універсал”, а ви “маніфеста” заводите, є слово УНР, а ви УСЕРЕР пишете? Га? Га? .. Рідне слово “пристрій” ви на “апарат” обернували, а забули, як у народній мові про це говориться? Що без пристрою і блохи не вб`єш, забули, а ви думаєте апаратом, га?» (Дядько Тарас).

10. «В анторопології про це пишеться, що українці здебільшого довгоногі, і що нема гірш, як коротконогі жінки, – в антропології сказано, от ….» (Мокій)

11. "Курськ, Корєнний ринок, 36, Мотроні Розторгуєвій. Негайно, негайно приїзди. Подробиці листом. Сестра Лина". Я вмисне написала двічі "негайно", щоб вона, як тільки одержить телеграму, так щоб і їхала...(Лина).

 12. "Бринить" має декілька нюансів, відтінків. По-українському      кажуть: орел бринить. Це означає — він високо, ледве видко — бринить….Можна сказати — аеро бринить. А от іще кажуть: сніжок бринить. Це як випаде, а тоді зверху, в повітрі, ледве примітний такий, бринить (Мокій).

 

                                                  Іван Багряний

(1906 – 1963)

Бліц – диктант

  1.               “Серце кожного поета і романтика мусить іти на Голгофу” – це …(рядки із передсмертного листа                    І. Багряного).
  2.               І. Багряного реабілітували в …(1991р.).
  3.               Справжнє прізвище І. Багряного - …(Лозов’ягін).
  4.               Закінчив Київський художній інститут, але диплома не одержав як …(політично неблагонадійний).
  5.               У 1944р. І. Багряний виїздить за кордон і оселяється у м. …(Новий Ульм).
  6.               Перший великий прозовий твір І. Багряного – це …(«Тигролови»).
  7.               Події роману “Тигролови” відбуваються на …(Далекому Сході).
  8.               Роман “Тигролови” розпочинається … (описом страшного потяга-дракона).
  9.               Головного героя роману Григорія Многогрішного засуджено на …(25років табірного ув’язнення).

10. Після втечі Григорій Многогрішний рятується …(в родині Сірків).

11. “Не журись, синку. Вір у своє щастя!...

У сміливих щастя завжди є ”

Кому належить ці слова (Сірчисі).

  1.          “Тигролови” – це …(пригодницький роман).

 

 

 

 

 

 

 

 

Олександр Довженко

(1894-1956)

 

Бліц- диктант

 

  1. О. Довженко народився…(10 вересня 1894 р. в с. В’юнище ( нині Сосниця Чернігівської області).
  2. Письменник був членом літературних організацій ( «Гарт», ВАПЛІТЕ).
  3. О. Довженко вивів український кінематограф на широкі міжнародні обрії кінострічкою …( «Земля», 1939 рік).
  4. Своєрідний документ доби тоталітаризму, твір, який О. Довженко розпочав 1941 р. і вів його до кінця життя…(«Щоденник»).
  5. Жанр художнього твору, що поєднує  ознаки кіно й повісті…(кіноповість)
  6. Твір, який Довженко писав 14 років …(«Зачарована Десна»).
  7. Зображення дитинства Сашка, джерела формування Довженка-письменника - … (тема кіноповісті «Зачарована Десна»).
  8. Любити й розуміти природу Сашка навчив …( дід Семен).
  9. Але бiльше за все на свiтi любив я музику. Коли б спитав мене хто-небудь, яку я музику любив у ранньому дитинствi, який iнструмент, яких музик, я б сказав, що бiльш за все я любив слухати музику… (клепання коси).
  10. «Нiчого в свiтi так я не люблю, як саджати що-небудь у землю, щоб проiзростало. Коли вилiзає з землi всяка рослиночка, ото менi радість», - говорила … (мати Одарка Єрмолаївна).
  11.          «Вона була малесенька й така прудка, i очi мала такi видющi й гострi, що сховатись од неї не могло нiщо свiтi. Їй можна було по три днi не давати їсти. Але без прокльонiв вона не могла прожити й дня. Вони були її духовною їжею. Вони лились з її вуст невпинним потоком, як вiршi з натхненного поета, з найменшого приводу. У неї тодi блищали очi й червонiли щоки. Це була творчiсть її палкої, темної, престарiлої душi» - таку характеристику О.Довженко дає… ( прабабі Марусині).

12. «Скiльки вiн землi виорав, скiльки хлiба накосив! Як вправно робив, який був дужий i чистий. Тiло бiле, без єдиної точечки, волосся блискуче, хвилясте, руки широкi, щедрi. Як гарно ложку нiс до рота, пiдтримуючи знизу скоринкою хлiба, щоб не покрапать рядно над самою Десною на травi. Жарт любив, точене, влучне слово. Такт розумiв i шанобливiсть. Зневажав начальство i царя». Так письменник описав …( батька)

                          Олесь Гончар

(1918-1995)

 

Логічний диктант

Записати пропущену ланку в логічному ланцюжку

 

1.Олесь Гончар народився ……. в с.Ломівці, що в передмісті Катеринослава. 

(3 квітня 1918 р.)

2. Здобув освіту в Харківському технікумі журналістики та…..(Харківському університеті на філологічному факультеті).

3. У 1968 р. виходить друком багатостраждальний роман…….., ущент розкритикований владою.  («Собор»)

4. Романтична новела……. про кохання радянського солдата до іноземки. («Модри Камень»)

5.  Твір поділено на……. Частин. (5)

6. Події відбуваються в містечку …….., що в Словаччині. (Модри Камень)

7. Утвердження сили любові та життя - ………твору. (головна ідея)

8. Герой-оповідач (розповідь ведеться від………особи) переживає психологічний шок. (першої)

9. На початку твору домінують сонячні, трав’янисті й небесні барви: «Дзвенить суха весна, гуде зелений дуб на згір’ях, й облизане каміння  сміється до сонця…». Природа буяє, вона ……., є тлом на якому автор вимальовує картину душевних страждань та яскравих емоцій закоханої людини. ( персоніфікована )

10. Цікавою є форма оповіді: її веде ……., згадуючи попередні події. (закоханий солдат)

11. Новела- невеликий прозовий епічний твір про…….., яскраво відображеною дією. ( незвичайну життєву подію з несподіваним фіналом)

12. У фразі «шістдесят годин ми не змикали очей» використано……..(гіпербола)

 

 

Ліна Костенко

 Бліц- диктант

 

  1. Раннє дитинство поетеси проминуло “над берегами вічної ріки”. (Дніпро).
  2. З якого вірша Л.Костенко ці рядки:

         Поезія – рідна сестра моя.

         Правда людська – наша мати?

                                                              (“Доля”)

  1. Які книги у Ліни Костенко стали “жертвами” шістнадцятирічного замовчування?  (“Зоряний інтеграл”, “Княжа гора”).
  2. Ліна Костенко удостоєна звання лауреата Шевченківської премії за … (роман “Маруся Чурай”).
  3. Який троп використала поетеса у вірші  “Пастораль ХХ сторіччя”: “Коли зносили їх, навіть сонце упало ниць… ”, “набрякли від крові рядки”, “бризнуло кров’ю в багаття”, “личка вже не було. Кісточками омитими кров’ю, осміхалася шия з худеньких дитячих ключиць ”? (Метафора).
  4. Жанр твору “Маруся Чурай” – … (Історичний роман).
  5. Коли і де відбуваються події роману “Маруся Чурай”? (Перша половина 17 століття, у Полтаві).
  6. Як загинув Гриць Бобренко? (Через отруєння).
  7. Хто врятував Марусю від смертної кари? (Іван Іскра).
  8. Епілогом роману “Маруся Чурай” є … (Розділ “Весна і смерть і світле воскресіння”).
  9. Пароль поезій Ліни Костенко – … (Безкомпромісність).
  10. Що об’єднує вірші “Пастораль ХХ сторіччя” та “Тут обелісків ціла рота”?  (Протест проти війни)

 

 

 

Василь Стус

(1938-1985)

Бліц-диктант

 

 

 

                           

  1.               З поміж українських письменників XX століття доля Василя Стуса найбільше схожа на долю …(Тараса Шевченка).
  2.               Василь Стус народився 1938 року і, подія ця співпала з великим християнським святом… (Різдвом).
  3.               Після закінчення школи Василь вступив до… (Донецького педінституту).
  4.               Між навчанням в інституті та службою в армії В.Стус… (учителює).
  5.               На літературний шлях В.Стус вийшов із благословенням…

(А.Малишка).

  1.               Перша поетична збірка В.Стуса називалася… (“Зимові дерева”).
  2.               В.Стуса було виключено з аспірантури Інституту ім. Т.Шевченка АН УРСР за …(“систематичні порушення норм поведінки аспірантів і співробітників наукових установ”).
  3.               Позбавлений права навчатися та працювати за фахом філолога, В.Стус заробляв собі на хліб… (будівельником, кочегаром, архівістом, інженером  з технічної інформації).
  4.               Завдяки зусиллям дисидентів та еміграційних громад за межами України вийшли друком… (“Зимові дерева”, “Палімпсести”).
  5.          1972 року В.Стуса арештували і за 9 місяців оголосили вирок… (5 років концтаборів і 3 роки поселення на Колимі).
  6.          Вірш В.Стуса, який перегукується з Шевченковим “Заповітом”… (“Як добре те, що смерті не боюсь я”).
  7.          1989 рік (тіло В.Стуса було перевезено до Києва і перепоховано на Байковому кладовищі).

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Використані джерела

 

  1. Авраменко О. Українська література(рівень стандарту): підручник для 11 кл.  закладів   загальн. середн. освіти – К.: Грамота, 2019. – 256 с.: іл.

 

doc
До підручника
Українська література (рівень стандарту, академічний) 11 клас (Авраменко О.М., Пахаренко В.І., Мовчан Р.В.)
Додано
16 лютого 2023
Переглядів
1131
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку