Олександр Довженко. Джерело вивчення історії його життя і трагічної доби – «Щоденник». Правда про український народ, його історію крізь призму авторського бачення й оцінки. Націона

Про матеріал
«Щоденник» Довженка – це спроба здійснити діалог із самим собою, визначити власні протиріччя та намагатися знайти відповіді на важливі питання. Варто зазначити, що центральне місце в записах присвячено не міркуванням з приводу особистого життя. Роздуми над долею та майбутнім України, співчуття народові, сприйняття його болю – це найважливіші меседжи Олександра Довженка.
Перегляд файлу

Українська література. 11 клас. 20.02.2023. Урок №63.                                                                                    Тема. Олександр Довженко. Джерело вивчення історії його життя і трагічної доби – «Щоденник». Правда про український народ, його історію крізь призму авторського бачення й оцінки. Національні та загальнолюдські проблеми, поєднання особистісного, виражального начала з публіцистикою.                                                                                                                                       Мета:              (формувати компетентності): предметні: уміти аналізувати щоденникові записи, знати основні віхи з життєпису автора та історії України, розуміти проблеми, порушені в «Щоденнику»; ключові: вміти логічно висловлювати свої думки; інформаційну: формувати навички самостійної роботи з текстами записів; загальнокультурну: свідоме ставлення до моральності національних та загальнокультурних проблем. Виховувати в учнів національну гідність та свідомість.                                                                                                                                                 Тип уроку: засвоєння нових знань і формування вмінь та навичок.                                                          Обладнання: авторська презентація до уроку, 2 інфографіки, відеоуривок з фільму «О.Довженко. Щоденник. (1941-45)» - youtube https://www.youtube.com/watch?v=-LAOA0RDkaE&ab , тести    https://learningapps.org/3045109 , відеоролик «У мене немає дому», текст «Щоденника». 

 https://www.youtube.com/watch?v=uaA_r-J_JSw .

Зміст модуля (З-П, А-П)

- Сьогодні в Україні відзначається День Героїв Небесної Сотні.

В цей день ми вшановуємо пам'ять Героїв Небесної Сотні, які заплатили своїм життям за незалежність і свободу України, за її європейське майбутнє.

Революція Гідності змінила Україну і кожного з нас. Ті буремні події навчили  нас всіх бути небайдужими, брати на себе відповідальність і відстоювати незалежність  своєї країни.

Схиляємо голови перед пам’яттю наших Героїв, які віддали своє життя за Україну, за її свободу і майбутнє. Підтримуємо наших захисників, які боронять сьогодні незалежність і територіальну цілісність нашої країни.

Вшановуючи пам’ять Героїв Небесної Сотні, ми бажаємо нашій землі миру і злагоди, а нашій державі та всім українцям – сили й незламності у відстоюванні свободи й віри в нашу Перемогу!

І. Організація класу. Рефлексія.

- Усім привіт. Три мільярди людей в усьому світі, тобто близько 40% населення, користуються соціальними мережами в інтернеті. Ми витрачаємо на них в середньому дві години щодня: публікуємо дописи, обмінюємося фото, реагуємо на пости друзів.

Щохвилини користувачі соцмереж відправляють майже півмільйона твітів та фотографій у Snapchat.

Хоча молодь дедалі більше обирає Instagram, загалом йому все ще далеко до Facebook.                      Ось дані про кількість активних екаунтів у різних соцмережах станом на січень 2022 року: СЛАЙД 1

https://marketer.ua/wp-content/uploads/2022/04/01-2022-world.png

- Якщо б Facebook був державою, то вона була б на ІІІ місці в світі за чисельністю населення.

Найпопулярніші соцмережі в Україні під час війни – дослідження Global Logic

СЛАЙД 2 Сьогодні в YouTube зареєстровано понад 28 млн українських користувачів, в Instagram – понад 16,1 млн, у Facebook – 15,45 млн. TikTok має більше ніж 10,55 млн українських користувачів. Помітно менше користувачів має соцмережа для пошуку роботи LinkedIn. На початку 2022 року у ній мали акаунти близько 3.6 мільйонів українців. 

ІІ. Мотивація навчальної діяльності учнів. Повідомлення теми й мети модуля.

- ТАК….Сьогодні уявити свій звичайний день без використання соцмереж неможливо. Перебуваючи на зупинці, чекаючи на замовлення в кав’ярні, відпочиваючи на перервах між уроками, ми несвідомо тягнемося до гаджетів у пошуках…Хм, у пошуках чого? Хтось шукає розваги, інші прагнуть бути в курсі актуальних новин, дехто стежить за стрічкою улюбленого блогера. До речі, якій мережі ви надаєте перевагу? Фейсбук, інстаграм, тік-ток, а може, твітер?

- Сьогодні в соцмережах користувачі підписуються на сторінки відомих політичних діячів, акторів, співаків, педагогів, бізнесменів, блогерів…   Сторінка ФБ                                                                                                       - Цікаво, хто очолює вашу трійку фаворитів?                                                                                                         - Добре, скажете ви. А до чого це все в українській літературі? Річ у тім, що наші письменники могли б бути чудовими блогерами та лідерами думок. От тільки соцмереж до кінця двадцятого століття не було. Пригадаймо, фейсбук створено далекого дві тисячі четвертого року, а от інстаграм з’явився пізніше: шостого жовтня дві тисячі десятого року (СЛАЙД 3). А що залишалося митцям? Мовчати? Авжеж, ні. Вони також працювали над збереженням власних думок, лише поширювали це все в особистих записах, зокрема книгах-щоденниках,  які мали інший вигляд. Саме там автор фіксував свої думки, почуття, потреби, міркування. Словом, це була така собі приватна стрічка двадцятого століття, яку ми з вами могли б погортати, щоб пізнати смаки та вподобання письменника, побачити його друзів, улюблені книги, музику, їжу, місця, у яких зупинявся, більше дізнатися про його погляди.

- СЛАЙД 4 Сьогодні ми розглянемо такий документ доби під назвою «Щоденник». І підпишемося ми на автора-блогера Олександра Довженка – українського кінорежисера та письменника. СЛАЙД 5 Його «Щоденник» - це своєрідна стрічка соцмережі двадцятого століття, яка охоплює як щасливі миттєвості життя, так і трагічні сторінки національної історії. Тож сьогодні на уроці ми проаналізуємо «Щоденник» Гомера українського кіно як джерело правдивого відображення дійсності часів письменника. (Записати тему уроку в зошит). СЛАЙД 6                                                        ІІІ. Актуалізація опорних знань учнів.                                                                                                                     1. Творча робота. Скласти резюме письменника Довженка (Северіна В., Карапузов Я., Лукіян К.).   Робота с тестами з коментуванням учнів, усно (інші).

ІV. Сприйняття та засвоєння учнями навчального матеріалу.                                                                                 – Щоденник - річ особиста. Чи маємо ми право його відкрити і прочитати? Чи не буде це порушенням морально-етичних норм та приватності людини?                                                                                                              Теорія літератури. Записати в зошит визначення поняття «щоденник», його особливості. СЛАЙД 7, 8, 9.

2. Коментар учителя.                                                                                                                                              - Лише 2013 року перше академічне видання щоденників Довженка побачило світ. До цього записи зберігалися в архівах. Степан Процюк, сучасний український письменник, говорить (цитую):                      «Як на мене, Олександр Довженко постає на свій повен людський і мистецький зріст, так би мовити, «великим і жахливим», у своїх щоденниках». Кінець цитати. СЛАЙД 10

- Особисті записи Довженка подано в хронологічній послідовності з 1939 по 1956 роки. СЛАЙД 11 Письменник фіксував міркування під час Другої світової війни, паралельно створював сценарій фільму «Україна в огні». СЛАЙД 12. Прагнучи відтворити правдивість подій, письменник відобразив дезертирство радянських солдатів, показав окуповане фашистами українське село. Його картина відтворювала трагедію поневоленого народу. Сталін розкритикував сценарій через те, що письменник засумнівався в боєздатності Червоної Армії, виокремив саме українського героя серед персонажів інших національностей. Фільм було заборонено. СЛАЙД 13. У «Щоденнику» Олександр Довженко залишить такий запис від 26 жовтня 1943 року (цитую): «Сьогодні я знову в Москві. Привіз з Києва стареньку свою матір. Сьогодні ж узнав од Большакова і тяжку новину: моя повість «Україна в огні»  не вподобалася Сталіну, і він її заборонив для друку і для постановки…”. Кінець цитати.

- Тоді розлючений Довженко знищує три зошити свого щоденника. Проте пізніше він знову повертається до особистих записів.                                                                                                                Пригадайте, коли ми пишемо пости в соцмережах?

Правильно. Коли нам щось болить, коли ми хочемо поділитися перемогами чи поразками, коли потребуємо розради. Так само чинить і Довженко. Щоправда, він чудово усвідомлює, що не отримає жодного коментаря до власних нотаток-постів. Значна частина  «Щоденника» фіксує думки Довженка під час проживання в Москві. СЛАЙД 14. Митець був змушений перебувати там проти власної волі. У нотатках він здатен хоча б віртуально звернутися до рідної землі.  СЛАЙД 15 31 грудня 1946 року  Довженко пише (цитую): «Сиджу похилий, втомлений, притягшись з невеселої, недоброї роботи, і замість радості одпочинку, новорічного святого спокою і душевного миру, хочеться мені плакать. Живу я в невеселому позбавленому миру домі у злі серед брутального і невеселого народу… Вже мертвий і забутий я, уже мене немає на Вкраїні». Кінець цитати.                   - Довженко гостро відчуває розлуку з рідною землею, стає заручником радянського режиму, свідком політики Сталіна. СЛАЙД 16 Цитую уривок із «Щоденника»: «Кара, яку мені придумали великі люди в малості своїй, жорстокіша за розстріл. Я хочу писати серед свого народу… Невже я не можу жити на Вкраїні?.. Я України син. Нащо одняли у мене Матір?». Кінець цитати.

- Довженко висміює людські вади, що набули поширення за часів радянської дійсності. Ідеться про пристосуванство, підлабузництво заради реалізації кар’єрних досягнень. СЛАЙД 17 Цитую: «Дурень – не обов’язково Іванушка-дурачок. Дурень нині часом закінчує два факультети, займає високі посади, має ордени, партстаж. Він часом здається зовні ніби звичайною людиною». Кінець цитати.

- СЛАЙД 18, 19. Проте інколи виникає враження, що авторство «Щоденника» належить двом людям. Одна особистість оспівує постать Сталіна, відзначає його роль у розбудові могутності СРСР. Інша ж знаходить сумнівні приводи для гордості комуністичним режимом і висловлює переживання, що український народ утрачає свою ідентичність. У «Щоденнику» ми, читачі, стаємо свідками протистояння в душі самого митця – двобій між самонавіюванням та критичними міркуваннями. Тобто, з одного боку, ідеалізація радянських реалій. З іншого боку, такі рядки-коментарі, цитую «Щоденник» писмьменника:  СЛАЙД 20, 21. «Україна поруйнована, як ні одна країна в світі. Поруйновані й пограбовані всі міста.У нас нема ні шкіл, ні інститутів, ні музеїв, ні бібліотек. Загинули наші історичні архіви, загинуло малярство, скульптура, архітектура… У нас нема майже вчених, обмаль митців…». Кінець цитати.

Вправа «БАЧУ-ЧУЮ-ВІДЧУВАЮ». Порівняти і зробити висновки. Перегляд уривку з фільму (18:21 – 20:40) та відео про російсько-українську війну.  https://www.youtube.com/watch?v=uaA_r-J_JSw ,

- «Щоденник» Довженка – це спроба здійснити діалог із самим собою, визначити власні протиріччя та намагатися знайти відповіді на важливі питання. Варто зазначити, що центральне місце в записах присвячено не міркуванням з приводу особистого життя. Роздуми над долею та майбутнім України, співчуття народові, сприйняття його болю – це найважливіші меседжи Олександра Довженка.

Робота з текстом. Групова робота. Прочитати з картки виразно текст, усно проаналізувати, визначити тему запису. Тексти надаються.

- Підсумуємо! Визначити проблематику «Щоденника» колективно і записати в зошит. СЛАЙД 22

V. Закріплення вивченого матеріалу.                                                                                                                           - Сьогодні «Щоденник» Довженка міг би мати такий вигляд. СЛАЙД 25. Кожен пост присвячений певній події. Кожен пост – окреме міркування на проблему, що турбує письменника. Раджу вам, шановні учні, погортати сторінки «Щоденника», уявити атмосферу часу та перенестися до віртуальної соцмережі Олександра Довженка.

Випереджувальне завдання. Скласти сторінку Олександра Довженка в мережі  Instagram. Учні презентують свої роботи.

VІ. Підсумок модуля.                                                                                                                                                     - На жаль, ми не можемо зараз поставити «лайк» чи репостнути. Але збагатити власні уявлення про життя і творчість одного з найвидатніших кінорежисерів України – нам цілком до снаги! Насамкінець зазначу, що сьогодні ми легко можемо заблокувати коментарі, зредагувати відповіді, а то й видалити те, що нам не подобається. У паперовому щоденнику це неможливо зробити, хіба вирвати сторінку чи знищити її. Цим і скористалися партійні діячі, заборонивши “Щоденник”, вважайте, заблокували сторінку в мережі. Тим-то цей документ є особливим, бо фіксує оригінальні враження, що залишаться незмінними. Так, вони про те, що було в далекому двадцятому столітті, але і про те, що залишається актуальним і зараз. Тепер нам писати коментарі до них, тільки блогер Довженко нам не відповість…Але це можна легко змінити! Перегляньте конспект до уроку, і ви дізнаєтесь, як можна організувати діалог із “Щоденником” Довженка.

VІІ. Домашнє завдання.                                                                                                                                                1. Перегляд  фільму «О.ДОВЖЕНКО. ЩОДЕННИК. (1941-45)»                                                                             2. Зробити запис у власному щоденнику (зошиті), датований 24 лютого 2022 року.

 

docx
До підручника
Українська література (рівень стандарту, академічний) 11 клас (Авраменко О.М., Пахаренко В.І., Мовчан Р.В.)
Додано
22 лютого 2023
Переглядів
3214
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку