Для підвищення інтересу до вивчення української мови пропоную добірку розвивальних завдань, які можна використовувати як на уроках, так і у вільний час. У цьому посібнику зібрані різноманітні цікаві завдання: ребуси, кросворди, загадки, шаради, метаграми, мовні ігри, а також завдання творчого характеру. Запропоновані вправи допоможуть учителеві організувати мовленнєву діяльність учнів на уроках, сприятимуть інтелектуальному та духовному розвитку дитини, ефективному засвоєнню програмового матеріалу з рідної мови.
Посібник призначений для учнів та вчителів початкових класів, і дбайливих батьків.
Відділ освіти виконкому
Покровської районної у місті ради
Криворізька загальноосвітня школа
І – ІІІ ступенів № 86
О. В. Бліндюк
Збірник цікавих завдань
м. Кривий Ріг
2018
Бліндюк О. В.
Розвивальні завдання з української мови: збірник розвивальних завдань. – Кривий Ріг, 2018. – 46 с.
Для підвищення інтересу до вивчення української мови пропоную добірку розвивальних завдань, які можна використовувати як на уроках, так і у вільний час. У цьому посібнику зібрані різноманітні цікаві завдання: ребуси, кросворди, загадки, шаради, метаграми, мовні ігри, а також завдання творчого характеру. Запропоновані вправи допоможуть учителеві організувати мовленнєву діяльність учнів на уроках, сприятимуть інтелектуальному та духовному розвитку дитини, ефективному засвоєнню програмового матеріалу з рідної мови.
Посібник призначений для учнів та вчителів початкових класів, і дбайливих батьків.
Зміст
Передмова ……………………………………………… 5
Цікаві завдання з мови
Кросворди ………………………………………... 6
Загадки ………………………………………….. 10
Шаради ………………………………………….. 13
Метаграми ……………………………………… 15
Ребуси …………………………………………... 17
Мовні ігри ……………………………………………... 24
Завдання творчого характеру ………………………… 33
Література ……………………………………………... 45
Передмова
Мета сучасної початкової школи – не просто давати знання, а формувати особистість, яка вміє і хоче вчитися, займає позицію активного суб’єкта діяльності. Учитель має виступати в ролі помічника, організатора педагогічної взаємодії з учнем, спрямованої на розвиток активності, самостійності, пізнавальних, творчих здібностей, формування пізнавального інтересу, який характеризується ініціативністю пошуків, самостійністю учнів у здобутті знань.
У цьому посібнику я хочу поділитися своїм досвідом про те, які навчальні ігри та інші цікаві форми роботи я запроваджую в початкових класах на уроках української мови та в позакласний час.
Збірник містить багато цікавих розвивальних завдань, поданих у захоплюючій ігровій формі, які, не повторюючи навчальний матеріал, сприяють розвитку логічного мислення, розумових і творчих здібностей, тренують пам'ять і увагу, змушують фантазувати, нестандартно мислити.
Регулярне виконання таких робіт допоможе дитині розвинути орфографічну пильність, згадати всі правила. Навчить доводити правильність своїх дій.
Учитель може використовувати ці завдання і вправи під час опрацювання чи закріплення виучуваного матеріалу, поточного оцінювання та підсумкової перевірки засвоєних знань та вироблених умінь і навичок.
Кросворди
«Квіти рідного краю»
|
|
4 |
|
|
|
|
2 |
|
||
|
|
1 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
3 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
6 |
|
|
|
|
|
|
|||
|
|
8 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
||||||
|
5 |
|
|
|
|
|
|
|
||
|
|
|
|
|
||||||
7 |
|
|
|
|
|
|
||||
|
|
|
|
|
|
|
||||
№ 1
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
||
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
||
|
|
|
|||
|
|
|
|||
|
|
|
1. Сонце 2. Вітер
3. Джерело 4. Блискавка
5. Веселка 6. Ріка
Ключове слово — НЕЖИВА
1) Із неба диво золоте
І світить нам і гріє,
Ніщо без нього не росте,
І всяк йому радіє.
2) Без рук, без ніг, а ворота відчиняє.
3) Під горою, під крутою
Не ріка тече струною,
Це холодна б'є вода
Із старого...
4) Враз земля навкруг німіє,
Бо яскраві і страшні
В'ються в небі змії, змії,
- Грізні стріли вогняні.
5) Дівчина з коромислом
Вийшла в дощик літній,
А на тім коромислі
Стрічки семицвітні.
6) Що таке: пливе і ллється,
З каменем не раз зіткнеться,
Як немає — все всихає,
Звір і птаха помирає.
№ 2
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|||
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
1. Китай. 2. Нафта.
3. И. 4. Грім.
5. Акула.
Ключове слово — КНИГА
1) Країна з найбільшою кількістю населення у світі.
2) Корисна копалина, з якої одержують паливо для багатьох видів транспорту.
3) Буква, що означає перший голосний звук у назві столиці України.
4) Явище природи, яке викликало у давнину страх у людей.
5) Велика морська хижа риба.
№ 3
|
З |
|
|
|
1 |
|
|
|
|
|
2 |
|
|
|
|
3 |
|
|
|
4 |
|
|
|
|
|
5 |
|
|
|
|
6 |
|
|
|
7 |
|
|
|
|
|
К |
|
|
|
Доповни речення. Запиши ці слова у відповідні рядки. У виділеному вертикальному стовпчику прочитай назву частини мови.
1. Світить сонце … .
2. Вирив собі яму зайчик.
Тепло в затишку ... .
3. Вчимося ... у школі.
4. Як радісно … .
5. Низько над ... пролетів птах.
6. Прислали ... телеграму.
7. Вітчизну рідну любим ми, і ..., і я.
«Прислівник»
|
|
1 |
|
|
|
|
|
|
|||
2 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|||
|
|
3 |
|
|
|
|
|
|
|||
|
4 |
|
|
|
|
|
|
|
|
||
|
|
5 |
|
|
|
|
|
|
|||
|
6 |
|
|
|
|
|
|
|
|||
7 |
|
|
|
|
|
|
|
||||
Хуга гуляє, коли це буває?
Вишня поспіває,
Коли це буває?
7. У яку пору року птахи відлітають у теплі краї?
«За що вчитель знизив оцінку?»
|
1 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|||||
|
2 |
|
|
|
|
|
|
|||||||
|
|
3 |
|
|
|
|
|
|
||||||
|
|
4 |
|
|
|
|
|
|
|
|||||
|
5 |
|
|
|
|
|
|
|
||||||
6 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|||||
|
|
|
|
|
7 |
|
|
|
|
|
||||
1. Перший день тижня.
2. Що означає прикметник?
3. Підземна залізниця.
4. Хто навчає дітей?
5. Що отримав спортсмен за перемогу?
6. Що ти взуваєш на ноги?
7. Довгі вуха має, двічі на рік шубку міняє.
Загадки
Загадки – «Хитрі питання»
1. Які два займенники псують шляхи?
(Ями)
2. Яке слово складається із семи однакових букв?
(Сім’я)
3. Який займенник складається з однієї букви?
(Я)
4. Що треба зробити з руками, щоб утворити три особових займенники?
(Вимити)
5. Яке жіноче ім’я складається з тридцяти однакових займенників?
(Зоя)
(Лід)
7. Що стоїть посеред Києва?
(Є)
8. Що стоїть між вікнами і дверима?
(І)
9. Чим закінчується день? Починається ніч?
(Звуком н’)
10. Вечір чим кінчається, ранок починається?
(Р)
11. Чим кінчається літо, а починається осінь?
(О)
12. Назва якої птиці складається з сорока а?
(Сорока)
Загадки – жарти
1. У затінку моїм
Мене ти в спеку вихваляєш,
А літери лиш перестав, –
І цілий ліс спиляєш.
(Липа – пила)
2. На мені молотять
За снопом новий сніп,
А якщо з кінця читати,
Будуть миші враз тікати.
(Тік – кіт)
3. Не знайти без мене ходу
Через прірву, через воду,
З О я зовсім інше слово –
Житло людям дать готове.
(Міст – місто)
4. Дерево ламає,
Хвилі здіймає,
З К поєднати –
Буде в полі зростати.
(Буря – буряк)
5. Літнім людям я в пригоді,
Помічниця у поході.
З О ти можеш, не перечу,
Поскладать на мене речі.
(Палиця – полиця)
6. Люблять нас усі збирати
Після дощику в ліску,
А як букву Г відняти,
Будем плавати в ставку.
(Гриби – риби)
7. Літає в полі й по городу,
А як Г відкинеш, то лізе в воду.
(Грак – рак)
8. Дроворуби його мають,
Ним колоди розбивають.
Якщо К в нім опустити,
Будем у воді ловити.
(Клин – лин)
9. Травою зеленіє, квітами розквітає,
А як П додати, землю буде орати.
(Луг – плуг)
10. На клумбах розцвітають,
А без К – з дерев звисають.
(Квіти – віти)
11. Він у бурю, в хуртовину
Виростає біля тину.
Коли ж З на Н змінити, –
Поясна буде в ньому жити.
(Замет – намет)
12. Перше – префікс,
Друге – назва будинку для проживання влітку,
А ціле – те, що часом важко розв’язати.
(Задача)
13. Змінивши один приголосний звук на інший,
Перетворіть рослину в комаху,
Що в рідні з бджолою.
(Хміль – джміль)
14. Так додайте голосний до назви ріки,
Щоб дістати назву птаха.
(Волга – іволга)
Шаради
Відгадки до шарад:
1. Порадник 2. Вилазка 3. Зв'язок
4. Відгадка 5. Квіточка 6. Розмова
7. Пролісок 8. Лісовий 9. Рибка
10. Приказка 11. Записка 12. Підводний
13. Поїздка 14. Записна 15. Переказ
16. Зав'язки 17. Розписка 18. Посадка
19. Прикордонник
Метаграми
1. З К – дерева захищає і на них вона завжди;
З Н – звірятко заховає, коли треба, від біди;
З Г – з-за хмари виглядає, шапку сніжну не скидає.
(Кора – нора – гора)
2. На неї птах сідає, вона його гойдає,
а Г на Б змінить – звірятком стане вмить.
(Гілка – білка)
3. З Н – частина я доби,
З П – я грію щозими,
З Р – предметом стану я, –
От вам загадка моя.
(Ніч – піч – річ)
4. . З Л – я звір лісний,
З Р – дуже я смачний.
(Лис – рис)
5. З Г – я частина дерева,
З Б – горішки я гризу і на дереві сиджу.
(Гілка – білка)
6. З І – мишей ловлю в коморі,
З И – я плаваю у морі.
(Кіт – кит)
7. На Далекому я Сході –
І завжди в морській воді;
Коли К на Г змінити, –
Стану деревом тоді.
(Краб – граб)
8. З Р – впаду на трави я шовкові,
З К – кошу я сіно корові.
(Роса – коса)
9. З М – на городі росте,
А з Р – у воді живе.
(Мак – рак)
10. З М – північний звір морський,
З К – як і хліб поживний і смачний.
(Морж – корж)
11. З Т – скрізь тихо,
З М – для їжі лихо:
Погризе, ще й у нору занесе.
(Тиша – миша)
12. З Р – видовище, веселе,
Буває і смішно до сліз,
З Н – метал відомий скрізь.
(Цирк – цинк)
13. З Л – риба прехороша,
З Т – звичайна огорожа.
(Лин – тин)
14. З Ш – у роботі помічниця,
З Л – ягода, сестра суниці.
(Машина – малина)
15. З С – сапаю,
З Ш – вдягаю,
З Л – стрибаю,
З П – ховаю.
(Сапка – шапка – лапка – папка)
16. З Ж – вночі літає, шкідників з’їдає.
А з З – в походи можна носити і страву варити.
(Кажан – казан)
Ребуси
Трамвай
Океан Цибуля
Трактор Портрет
Яблуня Рукавичка
Черговий Місто
Бетон Асфальт
Велосипед Коридор
Жайворонок Сигнал
Диван Держава
Каструля Метро
Демонстрація Вулиця
Диктант
Середа Чотири
Учитель Четвер
Робітник Липень
Коридор Ознака
Ребуси-прислів'я
1. Весна красна ми, а осінь ками.
2. день починає, а кінчає.
3. Яка , така й .
Ребуси – загадки
1) Від ку т мтить, швидко біжить.
2) У і при ріжці 100їть на одній
ці.
Відгадки до загадок:
1. Від ляку тремтить, швидко біжить. (Заєць).
2. У лісі при доріжці стоїть на одній ніжці. (Гриб).
Ребуси – вірші
Прочитай і запиши.
1. Запитала в татуся нька – щебетуха:
Чи ом бе
еня за ?
А навіщо це у? Так робить негарно.
- Жаль: такі великі пропадають марно.
2. мудрий був:
Закупив в аптеці ,,,
і порошок.
І для себе, й для діток.
І щоранку
До сніданку
Із дітками – малюками
Чистить зуби коло
Й не болять у .
3. Вітамінчик А заховався у .
Ну а В – заліз у .
С живе у , у . Їжте на здоров’я вітаміни!
4. Зуби не жаліла.
Гризла все підряд і їла.
М’ясо, цукор, ,
Хліб, , папірці.
Сало, сир – і не секрет, -
І , і паркет.
Цілі в лапки й шуба,
Тільки вже беззуба.
5. За вів у хащі, з кались малята,
кинулись мерщій тікати неньки, тата.
Математичні ребуси
1. І 100 рія 9. Ш 3 х
2. Сви 100 к 10. Пі 2 л
3. Ли 100 к 11. 7я
4. Ті 100 12. Мі 100
5. Е 100 нія 13. 100 лиця
6. 100 ляр 14. 5 ниця
7. 40 а 15. Р 1 а
8. С 3 ж 16. Ві 3 на
Мовні ігри
«Склади слова»
1. 1 що 4 те 3 сієш 2 по
6 по 5 й 4 жнеш
2. лас чи день вей
по тів на кін
ка а со ко
є ло є ча
«Утвори слово»
Заєць + даремно + чари =
Приказка + клас + диня =
Вишенька + разок =
Пара + перо + він + мама + канал =
Звір + лось + шишка + липи + корито =
Лава + лин + бамбук + молодий + бетон =
Зір + ліс + бір + марка + рамка =
«Чарівні ноти»
+ = ди + + к + тор =
+ + но = ве + + сень =
по + + + ри = ша + =
+ б + ри + ка =
«Відшукай слова»
(ЮЛА)НИДОДРОСТОКРМОЛОКОВБАСАНЮ
ТАОНАЛИМИАНОНАЗУБТОНЕМРУКАЩО
ЛААРОГРКОСАНТИМУРКОМИОЛНОНКОЛ
РНИМСПРТИКРАСИВОРФ
«Літературна сторінка»
Назви слова, що римуються.
а)
РІЧКА |
|
ДЕНЬ |
|
|
ЛІНЬ |
|
СТРІЧКА |
ПЕНЬ |
|
ТІНЬ |
|
б)
СНІГ |
|
БІЛКА |
|
СНІЖИНКА |
|
|||||||
|
|
ГІРКА |
|
ЯЛИНКА |
|
ПИРІГ |
|
|||||
«Прочитай прикмету»
В час сіє, мутить,
осінній нас віє, й
сім У крутить, припікає
погод. поливає.
Читалочки – анаграми
3 |
4 |
5 |
6 |
2 |
1 |
Г |
Л |
О |
Б |
У |
С |
3 |
2 |
4 |
5 |
1 |
С |
И |
Л |
А |
Ч |
5 |
4 |
3 |
2 |
1 |
6 |
Г |
О |
Л |
О |
В |
А |
1 |
4 |
5 |
2 |
3 |
З |
Л |
И |
В |
А |
«Відшукай скоромовку»
Відшукай скоромовку за запропонованим лабіринтом-підказкою, прочитай та вивчи її.
А |
Ж |
Б |
В |
Г |
Д |
Е |
Ї |
Ж |
З |
І |
А |
К |
И |
Т |
О |
Ж |
Л |
М |
Н |
О |
Т |
П |
Ж |
Р |
С |
Н |
Т |
У |
Ф |
Х |
К |
Ц |
О |
В |
Ч |
Е |
Ж |
А |
Т |
Ш |
А |
Ж |
В |
А |
Щ |
Ь |
А |
У |
К |
Б |
И |
Г |
Д |
Е |
Ї |
Е |
Н |
Ж |
З |
І |
К |
Л |
М |
Н |
Ь |
Ц |
О |
П |
Р |
С |
Т |
У |
Ф |
Е |
Н |
Х |
Ц |
Ш |
Щ |
Є |
Ю |
Я |
Ь |
Д |
Е |
Ї |
Е |
Ж |
З |
К |
Л |
М |
Н |
О |
Ж |
Е |
Н |
П |
Р |
Відповідь до гри:
Жатка жваво жито жне, жатку жнець не дожене.
«Сигналісти»
Вчитель читає прислів'я. Діти подають сигнал, почувши дієслово.
Умій сказати, умій і помовчати.
«Зайве слово»
Назви зайве слово. Поясни, чому ти так вважаєш?
«Відгадай загадку»
1 5 9 15 17 31 40 37
ДОВ ЧОР У СІ ДЗЬО ХО ЛЕ БУ
12 2 10 3 23 35 42 39
НА ГО ГНІЗ НО КО ЦЕ ЯК ДА
4 6 13 29 32 44 7 43 ГА НО ХА ЗА ЧЕ ВУТЬ БІ ЗО
16 18 24 27 38 46 11 8
ЛА БОМ ЧЕ ЩОСЬ ЛА? БЕ? ДО ЛА
19 28 14 30 33 41 34 26
ЗНАЙ СКА ТУ ТИ ДЕ КО Ж БИ
20 22 45 25 21 36
СО СТУ ТЕ НІ БІ ТИ
«Українські міста»
Ноша + золото =
Мир + жито =
Вік + чорт =
Чоло + віз =
«Місяці і пори року»
СІЧЕНЬ ЛИПЕНЬ СЕРПЕНЬ
+ 1 місяць + 5 місяців + 2 місяці
ГРУДЕНЬ СЕРПЕНЬ ВЕРЕСЕНЬ
– 1 місяць – 7 місяців – 4 місяці
«Знайди зайве слово»
1.
Донецьк, Дніпро, Львів, Київ, Одеса.
Дунай, Десна, Полтава, Дністер, Рось.
Пушок, Сірко, Рекс, Дружок, Чернівці.
Микола, Оксана, Леонід, Петренко, Софія.
2.
Дуб – старий, високий, білокорий, гіллястий.
Вишні – смачні, червоні, достиглі, міцні.
Книжка – цікава, нова, висока, улюблена.
Світло – яскраве, зелене, сонячне, світле.
«Знайди назви місяців»
Знайди в таблиці назви місяців і запиши їх по порядку.
|
Е |
П |
Л |
Ю |
Т |
Ь |
Ь |
|
Ь |
Н |
И |
Л |
Й |
И |
Н |
Н |
К |
Ь |
Ь |
Н |
Е |
Р |
П |
Е |
Е |
В |
Н |
Г |
Е |
С |
С |
І |
Ч |
Т |
І |
Е |
Р |
Е |
РІК |
Е |
Н |
Ь |
||
Д |
У |
В |
Т |
Ь |
Д |
А |
П |
О |
Ь |
Ж |
О |
Р |
Н |
Л |
И |
С |
Т |
Н |
Ч |
Е |
А |
Е |
Б |
Ь |
Р |
Е |
Е |
В |
Р |
В |
З |
Е |
Н |
Е |
В |
|
Ь |
Н |
Е |
Е |
Р |
Е |
С |
|
«Хто (що) заховалося?»
1. Стрімкий, залізний, точний... (годинник).
2. Працьовитий, рідний, старенький... (дідусь).
3. Новий, цікавий, словниковий... (диктант).
4. Хижий, маленький, сірий, безхвостий, колючий... (їжак).
5. Легкий, дерев'яний, кольоровий... (олівець).
6. Перший, вихований, мудрий... (учитель).
7. Коричнева, солодка, шоколадна… (цукерка).
«Прочитай слова»
Слова читаються в будь-якому напрямку тільки під прямим кутом.
А |
П |
’Я |
Т |
Н |
И |
Ц |
Д |
Е |
Р |
Д |
Е |
Н |
Я |
Ч |
Е |
Е |
І |
Л |
Я |
К |
Р |
Т |
С |
|
І |
Л |
О |
Е |
В |
Н |
Е |
Д |
О |
К |
Т |
А |
О |
П |
О |
Р |
В |
О |
Б |
У |
С |
Т |
В |
І |
«Назви відмінність»
Предмети:
«Висновок»
Хто найстарший і хто наймолодший?
Завдання творчого характеру
1. Користуючись цифровими позначеннями літер в алфавіті, виконай дії, запиши слова.
АЕРОДРОМ ТЕЛЕФОН ГЕКТАР
+ + - - х : + + - + + + - - - + + + - + -
16 5 11 8 3 3 8 14 17 0 5 2 241617 2117 8 2118 5
ТРОЛЕЙБУС ВЧОРА ІНЖЕНЕР
- : - + + - + - - + - - - - + - + х : - -
19 7 8 2 16 2 1 9 21 30 7 8 3 0 17 11 12 1 1 3 20
2. Заміни даний опис у кожному стовпчику буквами, і ти зможеш прочитати два слова.
Буква після букви К, Друга буква алфавіту,
буква перед К, буква після букви Т,
буква після Л, буква перед М,
кругла буква алфавіту, буква перед Л,
буква перед О. перша буква алфавіту.
Відповідь: Лимон. Відповідь: Булка.
3. В наборі букв знайди по два слова.
Т Л О К Я Н Ь Ю П А К І Л Н В
Відповідь: Тюльпан, конвалія.
Л К А І М С Т Р О В А К А
Відповідь: Комар, ластівка.
М В И У Ш Х А Н Я
Відповідь: Муха, вишня.
4. Знайди другу частину прислів’я.
Хоч і довго вився,
Хороша пава,
Умів позичати,
Ледачий двічі робить,
На чужому горі
|
щастя не збудуєш.
умій віддавати.
та погана слава.
та дурнем лишився.
а скупий двічі платить. |
Куди голка,
Горе тому жить,
Дружній череді –
Земля чорна,
Знання людині, |
хто життям не дорожить.
як крила пташині.
туди й нитка.
вовк не страшний.
а білий хліб родить. |
5. З кожного рядка вибери лише ті букви, які не повторюються, і склади з них побажання.
А О Н О О Е А Д Д
Х П А Р П Й Р И И
Е П В Ф Е А Ф П М
В Ю Л З Л А Ю Л Ю
Г Ц И Д Ц Ж Г Ц Г
Щ З С У З Т А З У
О А Ь А Т О И О А !
Відповідь: Нехай вам завжди щастить!
6. За ключовими словами назвати професію. Визначити рід і число ключових слів.
1. Учні, дошка, щоденник, школа, клас.
7. Перебудуй текст так, щоб вийшов текст вірша Т. Шевченка. Запиши його.
еЩ тітре івпін не вас піил,
хтоні едні не моговін,
чіСи в юга клипекарелись
Та неся зар у зар рисквіп.
8. В кожному слові читай тільки першу букву.
1) Місто, ананас, ложка, екзамен, щука, експрес, небо, ялинка, трон, апельсин, йод, тарілка, електрика, город, арка, внук, кіт, ас, єнот.
2) Тінь, афіша, кінь, асфальт, воля, жито, егоїст, вправа, дно, атака, чобіт, арфа, село, омар, бант, апетит, черевик, ангел.
9. Творче завдання «Збери слово».
За ка Чер по нів
ріж Ка жя си
(Запоріжжя, Черкаси, Канів).
- Що означають ці слова?
- На берегах якої річки розташовані ці міста? (Дніпро)
10. Творче завдання «Вилучи зайву літеру»
Автобусе, бульцйон, верблюдь, гоойдалка, лисьтя, пальяниця, сиррота, сльон, хитьрість, трамввай, навчанння, зозулія, дзьооб, морроз, весьна, малюування.
11. В цих словах склади великі букви справа наліво і знайдеш назви казок.
1) Катя, Оля, Борис, Олег, Ліда, Олена, Костя.
2) Андрій, Кирило, Петро, Ірина, Руслан.
3) Олександр, Корній, Розалія, Ігор, Світлана.
4) Антон, Кузя, Чарльз, Олексій, Ліля, Анна, Степан, Уляна, Роман.
5) Аліса, Кіндрат, Чук, Ольга, Володя, Оксана, Марія, Йосип, Юля, Дана.
6) Валентина, Еліза, Люба , Раїса, Аза, Цезар.
7) Аманда, Зоя, Ентон, Римма, Едуард, Дмитро, Аркадій, Захар, Олег, Ксенія.
8) Адам, Богдан, Артем, Жанна, Арсен, Ніна, Валерія, Іван, Руслан, Алла, Цибуліно.
9) Олена, Люк, Андрій, Серафима, Ельміра, Роксолана, Кирило.
12. Продовж речення.
13. Знайди помилку й виправ її.
14. Творче завдання «Чарівник».
Педагог каже: «Зараз ви всі - чарівники. Вам треба «оживити» предмети - утворити від іменника, який відповідає на питання «що?» спільнокореневе слово - іменник, який відповідає на питання «хто?».
Наприклад:
Банк - банкір,
бібліотека - бібліотекар,
Київ - киянин,
комбайн - комбайнер,
космос - космонавт,
навчання - учитель.
15. Додай приголосний звук на початку слова, в середину слова, у кінець слова. Запиши новоутворені слова.
Відповідь:
Слід, смак, грак, край, вголос, вхід, схід, допис, зрадник; борозна, братки (квіти), веселка, згадати; дотик, аптекар, байкар, баштан, буквар, буряк, вагар, град, діяч, їжак, квартал, комар.
16. Подані словосполучення заміни близьким за значенням іменником:
сильна метелиця — завірюха;
велике нещастя —
дощ з блискавкою —
17. Які слова, на твою думку треба замінити.
а) День був ясний. З неба дивилось на землю ясне сонечко. Його ясні промінчики заглядали всюди. Марійка зачаровано дивилась на поле, ліс, річку. Ясна усмішка не сходила з її обличчя.
(Чудовий, ласкава, яскраві, гарний, світле, зачарована)
б) День стояв по-весняному теплий. Віяв теплий вітерець. Світило тепле сонечко. З теплих країв поверталися пташки.
(Лагідний, весняний, ласкавий, гарний, приємний, легенький).
18. До виділених слів добери антоніми:
легка сумка, легка задача, легка хода;
міцний мороз, міцний сон, міцне дерево.
19. Перероби текст, використовуючи слова в дужках.
Дуб
Біля в'їзду в село стоїть могутній дуб. Багато бачив на своєму віку цей дуб. Коріння дуба глибоко ввійшло в землю. Широкі листки дуба про щось гомонять між собою. Часто під дубом сидять люди, відпочиваючи у тіні його великої шапки.
(Велетень, його, дерево).
20. Прочитай текст. Встав замість крапок потрібні прикметники?
Все в лісі співає. Навесні ми прийшли до лісу. Зайшло сонце. Дихнув легенький вітерець. Усі дерева в лісі заспівали.
У берізки була ... пісня. Хотілося підійти до цієї красуні і обійняти її. Дуб співав ... пісню. І нам хотілося бути сміливими, відважними. Верба схилилась над озером і тягла ... мелодію.
В. Сухомлинський
(Ніжна, мужню, задумливу).
21. Прочитай слова у колонках. Утвори і запиши речення:
Бджоли Над квіткою Виросла
мед джміль кукурудза
збирає кружляє висока
22. Закінчи речення:
Собака Булька, кіт Мурчик — це (хто?)
Неділя, середа, четвер — це (що?)
23. До слів, які відповідають на питання хто?, добери слова, які відповідають на питання що?
садівник — сад;
тракторист — лікар —
читач — пекар —
24. Напиши кілька назв предметів:
іграшки — лялька, кубики, м'яч;
звірі —
птахи —
інструмент —
25. Добери прикметники, протилежні за значенням.
Далекий — солодкий —
добрий — короткий —
26. Заміни виділені слова прикметниками і запиши словосполучення за зразком:
промінь сонця — сонячний промінь;
сік з вишні —
плаття з шовку —
27. Вибери слово, яке найточніше відповідає змістові:
Вузенька покручена (стежка, дорога) вела через поле.
28. Постав замість крапок пропущені прикметники.
а) Над містом стояла ... ніч. Високо серед неба світив ... місяць. ... небо, аж ... скелі над тихою Россю стояли в тяжкій задумі. Куняв ... ліс на горі. Сумували ... верби.
За І.Нечуєм-Левицьким
Слова для довідок: літня, синє, високі, ясний, густий, зелені.
б) ... сонце щедро сипле на землю своє проміння. Швидко тане сніг. З горбків збігають ... струмочки. А на ... галявинах з'явились перші проліски. Діти виглядають з вирію пташок!
Слова для довідок: ясне, лісових, дзвінкі.
29. Продовжи текст.
Молода тополя стояла край дороги. Все бачила, все чула. Вона ледь чутно шелестіла своїм зеленим листям. Мабуть, розмовляла сама з собою...
- Про що могла розмовляти тополя?
30. У наведених групах синонімів розмісти слова в порядку зростання міри якості.
Теплий, пекучий, гарячий; похмурий, засмучений, сумний; відомий, славнозвісний, видатний; талановитий, обдарований, здібний.
(Теплий, гарячий, пекучий; засмучений, сумний, похмурий; відомий, видатний, славнозвісний; здібний, обдарований, талановитий).
31. Заміни вислови одним словом. Що можна сказати про значення цих слів?
1. Те, що їдять; варена їжа; їжа для тварин; їжа для рослин.
2. Мокра місцевість; мокра місцевість з поверхнею, що трясеться; мокра місцевість з водою на поверхні.
Слова для довідок: корм, болото, мочар, їжа, трясовина, пожива, страва.
32. Запиши синоніми в порядку зростання швидкості руху.
а) Іти, повзти, плентатись;
б) нестись, бігти, летіти, мчатися.
(Повзти, плентатись, іти. Бігти, мчатися, нестись, летіти).
33. 3 поданих синонімів вибери найбільш вдалий.
1. Для лижних прогулянок добре мати спеціальний ... (наряд, одяг).
2. Над осінніми полями кружляють ... (табуни, зграї, череди) галок і граків.
3. Баба Марія жила в дерев'яній ... (оселі, хатині) над річкою.
4. Молода дівчина схилилася над водою, розглядаючи своє ніжне ... (личко, обличчя).
(Одяг, зграї, хатині, личко).
34. Знайди в тексті синоніми до слова хуртовина.
Ось і прийшла зима. Вітер налітає згори і знизу, безжалісно жбурляє сніжинки у вікно. Це вирує віхола. Вона загнала дітей до хати. А вони попритулялися лобами до холодних шибок і не, відводять очей від сніговиці. Уявляють себе на санчатах, які підхопила заметіль, закрутила й понесла в поле.
- Чи можна назвати слова заметіль, віхола, сніговиця спорідненими?
- Добери споріднені слова до слова сніговиця.
Музичні вправи
1. Послухай музику, добери прикметники.
(Для цього завдання можна використати музичні твори "Пробудження" Г. Форе, "Лебідь" К. Сен-Санса, "Пори року" П.І. Чайковського, А. Вівальді та ін.).
2. Послухай музику, придумай і напиши до неї назву, обґрунтуй своє рішення.
(М. Римський-Корсаков "Політ джмеля", Ж. Ібер "Маленький білий віслюк", К. Дебюссі "Хмари").
3. Послухай "Вальс квітів" з балету П.І. Чайковського "Лускунчик" і спробуй описати словами квіти, що танцюють.
Примітка:
Запропоновані вправи доступні учням, якщо вони ознайомлені з римою, виконували прості завдання з віршотворення.
Література
1. Ольга Данилко, Оксана Бондарчук. Збірник рівневих завдань з української мови. - Тернопіль - 2007.
2. Олександра Мельниченко. Збірник рівневих завдань з української мови. - Тернопіль – 2007.
3. Гамалій А.Т. Ігри та цікаві вправи з української мови для 1-3 класів. - К.: Радянська школа - 1980.
4. Харитонова З. Вправи на розвиток спостережливості // Початкова школа. - 1999. - №1. – с.19.
5. О.М. Маринич. Робота над розвитком мови учнів 2 класу. - К.: Радянська школа - 1964.
6. Грішко А. А. Развивальні завдання для початкової школи: Робочий зошит для 3 класу / А. А. Грішко, А. І. Лазарева — Х.: Видавництво «Ранок», 2010.— 64 с.
7. Н.О. Воскресенська, А.О. Свашенко. Дидактичний матеріал з розвитку мови в 4 класі. - К.: Радянська школа - 1990.
8. Айзацька Н.І., Безкоровайна О.В. Самостійні роботи з української мови для 4 класу. Встав букву. Мовні ігри. – Харків: Торсінг плюс, 2006. – 144 с.
9. Савченко О. Я. Розвиток пізнавальної самостійності молодших школярів. - К., 1982.
10. Г. Бондаренко. Про формування творчої особистості молодшого школяра засобами слова // Початкова школа. – 1998 - № 9.
1