Виховний захід"Марафон мовознавців", присвячений Дню української писемності та мови

Про матеріал

Матеріал допоможе актуалізувати знання учнів з української мови; стимулювати інтерес до постійного удосконалення особистої мовної компетентності; розвивати швидкість мислення, пам'ять та навчальну мотивацію; прищеплювати здоровий дух змагання, прагнення стати найкращим; через міжпредметні зв'язки виховувати пізнавальні інтереси

Перегляд файлу

                                   МАРАФОН МОВОЗНАВЦІВ

     Виховний захід з української мови, присвячений

            Дню української писемності та мови

Мета: актуалізувати знання учнів  з української мови; стимулювати інтерес до постійного удосконалення особистої мовної компетентності; розвивати швидкість мислення, пам'ять та навчальну мотивацію; прищеплювати здоровий дух змагання, прагнення стати найкра-щим; через  міжпредметні   зв'язки   виховувати  пізнавальні   інтереси   

Обладнання: «бігові» доріжки, конверти із завданням; Великий   тлумачний  словник сучасної української мови, алфавіт (сучасний, глаголиця і кирилиця), написи «Марафон мовознавців», «9 листопада — День української писемності та мови»; «загадкова» скринька, грамота і подяка.

 

                                                                  ХІД  ПРОВЕДЕННЯ

Учитель

 Мова колискова — як весняна річечка жива.

 Пробудилась українська мова,

  Відродились батьківські слова:

 «Сад вишневий, хата, гай, криниця,

 Шлях Чумацький, голубі дощі».

Мов солодкі пахощі живиці,

 Незбагненна радість на душі.

    9 листопада, у день Преподобного Нестора-Літописця, ми відзначаємо День україн-ської  писемності та мови.

  Нестор-літописець   стояв біля витоків української писемності. Він — видатний укра-їнський письменник, літописець. Автор і упорядник «Повісті минулих літ», збирав відо-мості про походження Києва, його засновників, розповідав про події, що відбувалися на його очах.

 6 листопада 1997 року, з нагоди святкування тисячоліття писемності, Президент України Л. Д. Кучма підписав   Указ  про   відзначення   Дня   української писемності та мови.

     Писемність і мова...

 Письмо — одне зі знарядь культури, яке розширює функціонування мови.

 А як виникли наші літери?

 Понад тисячу років тому їх створив болгарський священик, учений і просвітитель Кирило разом зі своїм братом Мефодієм. Для створення букв вони скористалися візантійським ал-фавітом, своє письмо назвали глаголицею. У глаголиці позначки були дивно закручені, на-гадували   ієрогліфи, писати ними було нелегко. Довелося  Кирилу придумувати інші зна-чки. У новій абетці позначки прості й зручні, пишуться швидко. Назвали її кирилицею, бо придумав   Кирило.

   Кирилиця складалася з 43 букв, у її основі лежав грецький алфавіт, а глаголиця мала 38 букв і дуже відрізнялася від кирилиці. У  X   ст. кирилиця і глаголиця існували одночасно. Пізніше почали користуватися лише кирилицею. Так виникла писемність.

   Саме Дню української писемності і мови присвячується «Марафон мовознавців» між учнями

 Чому марафон? Як ви розумієте значення цього слова?

 (Відповіді.)

Словник української мови пояснює це слово так.

Марафон, -у. ч . 1. Вид легкоатлетичних змагань — біг на 42 км 195 м. 2. перен.  Поїздка, політ на велику відстань, пов'язана зі значними труднощами. 3-. перен. Тривале і  напру-жене змагання, конкурс.  4. перен. Тривалі і напружені події.

 Отже, у нас сьогодні тривале і напружене змагання   або  конкурс  знавців   україн-ської  мови.

Оцінювати  марафон буде журі в складі: Мануйлової О.О., Лазуренко  О.І., Медведєва С.І.

 Які ж умови завдання?

 Оскільки марафонський біг за відстанню складає 42 км 195 м, то кожна з команд повинна подолати дистанцію 42 мовознавчих запитання. А для того щоб вдало дістатися фінішу й отримати нагороду, потрібно добре розім'ятися.

 Пропоную кількахвилинну розминку «Про мову    поетично».

Читання віршів.

1- а команда

 Ой яка чудова українська мова!

 Де береться все це, звідкіля і як?

  Є в ній ліс — лісок — лісочок,

 Пуща, гай, діброва,

  Бір, перелісок, чорноліс.

  Є іще й байрак!

 І така ж розкішна і гнучка, як мрія.

 Можна «звідкіля» і «звідки», можна і «звідкіль».

 Є у ній хурделиця,, віхола, завія,

Завірюха, хуртовина, хуга, заметіль... (О. Підсуха )

2- а команда

 Ти постаєш в ясній обнові,

Як пісня линеш, рідне слово,

 Ти наше диво калинове, 

 Кохана материнська мово!

 Плекаймо в серці кожне гроно,

 Прозоре диво калинове.

 Хай квітне, променить червоно

 В сім'ї великій, вольній, новій.(Д. Білоус)

Учитель. Отже, рідна мова — одна з багатьох див, яке  віддзеркалює душу  народу. Ди-

 тина вперше чує рідну мову у сім'ї. З маминим словом і колисковою піснею в  душу ди-тини вливається любов до рідної мови. Кожна мати, кожен батько вчать  свою  дитину любити рідний край — місце, де ти народився і виріс. Теплота рідного сімейного гнізда супроводжує нас повсякденно, ми любимо свою малу і велику батьківщину.   Тож для успішного марафону, пропоную вправу «О, скільки музики у слові»: заспіваймо гарну пісню  (пісня «Музика рідного дому»,)яка надихне вас, мої любі, на перемогу.

 Зберіть усі знання і сили,

 Згадайте все, що ви учили.

 У марафон мовознавців вступайте  І  в   чесних   змаганнях   перемагайте!

 Умови марафону

 Є дві доріжки і дві команди. Стартує спочатку одна з команд. Якщо вона  з    часом «спіт-кнеться», тобто дасть неправильну відповідь на запитання, то має поступитися так званою «біговою» доріжкою іншій команді. І так продовжується до подолання марафонської дистанції у 42 запитання. Одна з команд, яка дістанеться фінішу першою, отримає нагороду.

Учитель. Яка ж команда  почне першою? Щоби це з'ясувати, необхідно відповісти на запитання:

— Чим знаменна дата 21 лютого? (Міжнародний день рідної мови)

Резерв

Загадка 1.

 Я у світі найніжніше, я у світі найгостріше.

 Можу ранить, лікувать

 І   членом речення стать. (Слово)

 2. Українська мова — це країна казкова,

 А править у ній генерал-довідник

 Ім'я   якому... (словник).

Перша команда обирає конверт із запитаннями. Час на обміркування — до 10 секунд.

 -Проведення   марафону                                                                                                Додаток 1

   Запитання для марафону мовознавців

 1.Скільки букв в українському алфавіті? (33)

 2.Доберіть антонім до прикметника високий. (Низький)

 3.Що це: мелодійна, народна, весела, дзвінка? (Пісня)

 4.Утворіть дієслово від іменника письмо. (Писати)

 5.Слово свято пишеться з апострофом чи без нього? (Без апострофа)

6.Сад, садівник, саджати — це синоніми чи спільнокореневі слова? (Спільнокореневі слова)

 7.Доповніть прислів'я: «Вік живи — ...» (вік учись).

 8.Як називається розділ науки про мову, що вивчає правила написання слів? (Орфографія)

 9. Яка форма іменників є початковою? (Форма називного відмінка однини)

 10. Назвіть чотири види мовленнєвої діяльності. (Аудіювання, читання, говоріння, письмо)

 11. Які є види речень за будовою? (Прості і складні)

 12. Як називається слово (словосполучення), яке називає того, до кого звертаються? (Звертання)

 13. Які типи мовлення є в українській мові? (Розповідь, опис, роздум, оцінка (предмета або явища))

 14. Яке слово потрібно вживати у текстах офіційно-ділового стилю: оголошення чи об'ява? (Оголошення)

 15. Назвіть групи слів української мови за походженням. (Корінна українська лексика (незапозичені слова  і запозичені слова)

 16. Як називаються усі значущі частини слова, крім кореня (зокрема префікси і суфікси)? (Афікси)

17. Перекладіть українською мовою вислів «шагом марш». (Кроком руш)

18. Розмова двох осіб — це... (діалог).

19. Утворіть від іменника осінь прикметник. (Осінній )

 20. Які бувають члени речення? (Головні та другорядні)

 21. Замініть вислів одним словом: «Вставати разом з півнями». (Рано)

 22. До якої частини мови належить слово розумний? (Прикметник)

 23. Скільки звуків у слові щастя? (Шість)

 24. Яке слово має значення «освічений, культурний, розумово розвинений». (Інтелігентний)

 25. Назвіть види речень за емоційним забарвленням. (Окличні, неокличні)

 27. Визначте спосіб творення слова авторський. (Суфіксальний)

28. Від яких слів чи основ утворене ім'я Володимир? (Володіти миром)

 29. Розділ науки про мову, що вивчає звуки мови і мовлення, називається... (фонетика).

 30. Назвіть корінь у слові голосок. (Голос)

 31. Від слова глибокий утворіть антонім префіксальним, способом. (Неглибокий)

32. Визначте спосіб творення слова краєвид. (Складання) :

 33. Від слова розкладати утворіть нове слово безафіксним способом. (Розклад)

 34. Самостійна частина мови, що називає предмет і відповідає на питання хто? що? називається... (іменник).

 35. Як називається стиль мовлення, що відображає потреби ділового спілкування між державами, установами, організаціями і членами суспільства? (Офіційно-діловий)

 36. Як називають внутрішній вигляд приміщення? (Інтер'єр)

 37. Назвіть групи слів за вживанням. (Загальновживані і стилістично забарвлені)

38. Як називають змішування у мовленні українських та російських слів і мовних форм? (Суржик)

 39. Виправте помилку у вислові «приймати участь». (Брати участь)

 40. Як називаються помилки у письмовій роботі, що вказують на неправильно розставлені розділові знаки? (Пунктуаційні)

 41. Назвіть ім'я та прізвище видатного мецената, засновника Міжнародного конкурсу знавців української мови. (Петро Яцик)

 42. Державною мовою в Україні є... (українська мова).

                                                                                                                                         Додаток 2

 

 1. Скільки звуків в українській мові? (38)

 2. Як називаються наведені  у прикладах слова в українській мові: мамина ласка – маленька ласка?(Омоніми)

 3.Синонім до слова  звук?(Фонема)

4. Як називається випадання одного із звуків для уникнення важкого для вимови збігу приголосних? (Спрощення)

 5. Як називається сукупність слів мови? (Лексика)

 6. З чого складається граматична основа речення? (Підмет і присудок)

7. Як називається сукупність букв, розміщених в усталеному порядку? (Алфавіт)

 8. Як називається частина слова, що стоїть перед коренем? (Префікс)

9. Я такий же, як знак розділовий,

 І відомий шкільній дітворі,

Та в словах української мови

 Я пишуся не внизу, а вгорі. (Апостроф)

 I0. Як називаються слова із загальним значенням щодо перелічуваних однорідних членів речення? (Узагальнювальні)

 11. Як називається найменша неподільна одиниця мовлення? (Звук)

 12. Скільки звуків у слові мовлення? (Сім)

 13. Назвіть спосіб творення слова рученька. (Суфіксальний)

14. Що є головною значущою частиною слова? (Корінь)

15. Назвіть другорядні члени речення. (Додаток, означення, обставина)

 16. Яке слово має значення «здатність людини говорити, висловлювати свої думки»? (Мова)

 17. Як називається речення, у якому виражається наказ, прохання? (Спонукальне)

 18. Як називаються слова,, що вийшли з активного вжитку? (Застарілі)

 19.3 яких слів складається словосполучення? (Головне і залежне)

 20. Які частини мови не виступають членами речення? (Сполучник, прийменник, частка, вигук)

21. Як називається кольорова рідина, що використовується для письма?( Чорнило)

 22. Який відмінок іменника називається прямим? (Називний)

23. Що вивчається у розділі «Словотвір»? (Способи творення слів)

24. Замініть фразеологізм зарубати на носі одним словом — дієсловом. (Запам'ятати)

 25. Назвіть синонім до слова думання. (Мислення)

 26. Від якого слова утворилося слово спів? (Співати)

 27. Яким способом утворене слово книголюб? (Складання)

 28. Продовжте прислів'я: «Слово до слова — ...» (Зложиться мова)

 29. Як називаються слова, утворені від інших слів? (Похідні)

 30. Від якого слова утворилося слово сильніший: сила чи сильний? (Сильний)

 31.Виправте помилку « міроприємство».(Захід)

 32. Які існують види мовлення? (Усне й писемне)

 33. Назвіть корінь у слові подорожник, (-дорож-)

 34. Яка твірна основа у слові переказ? (Переказати)

 35. .4 ким способом утворилося слово підберезник? (Префіксально-суфіксальним)

36. Як називається розділ науки про мову, що вивчає лексику? (Лексикографія)

 37. Назвіть види речень за метою висловлювання. (Розповідні,питальні, спонукальні)

 38.Як називається група речень, об'єднаних темою головною думкою? (Текст)

 39. Як називаються в мові словосполучення типу «брати ноги на плечі»? (Фразеологі-зми)

 40.При словозміні утворюються нові слова чи  форми того самого слова? ( Форми слова)

41. Який   суфікс у слові   мовець? (-ець)

 42. Як називаються нові слова, утворені письменниками? (Авторські неологізми)

 

-Підбиття   підсумків.

-Нагородження команд.

Читання   вірша   вчителем.

       РІДНА     МОВА

 Спитай себе, дитино, хто ти є.

 І в серці обізветься рідна мова,

 І в голосі яснім ім'я твоє

 Просяє, наче зірка світанкова.

 З родинного гнізда, немов пташата,

 Ти полетиш, де світу далечина,

 Та в рідній мові буде вся душа

 І вся твоя дорога, вся вітчизна,

 У просторах, яким немає меж,

 Не згубишся, як на вітрах полова.

 Моря перелетиш і не впадеш,

 Допоки буде в серці рідна мова

                                 Д. Павличко

docx
Додано
27 березня 2018
Переглядів
1477
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку