Посібник "Ситуативні вправи на уроках зарубіжної літератури як засіб реалізації методики ситуативного навчання"

Про матеріал
Посібник містить розробки ситуативних вправ із зарубіжної літератури. Матеріал посібника буде корисним учителям зарубіжної літератури при підготовці до уроків із зарубіжної літератури з використанням методики ситуативного навчання. Вона сприяє підвищенню мотивації навчання, збагаченню мовного світогляду, ціннісних орієнтирів школярів, а також спрямована на ситуативне породження мовлення з метою обміну думками, почуттями, інформацією, культурою. Реалізація в педагогічному процесі методики ситуативного навчання дасть змогу підвищити результативність навчання зарубіжної літератури. Впровадження у практику ситуативних завдань та визначення ефективності їх застосування допоможе вчителям збагатити методику викладання предмета, урізноманітнити і активізувати навчальний процес.
Перегляд файлу

 

 

 

Ситуативні вправи

на уроках

зарубіжної літератури

як засіб реалізації

методики ситуативного навчання

 

 

 

 

 

  Ситуативне навчання – це новітній підхід до організації навчального процесу на уроках зарубіжної літератури.

    Успішному розв’язанню поставлених завдань сприяють нетрадиційні форми організації навчально-виховної діяльності учнів. Їх впровадження забезпечує методика ситуативного навчання. Вона сприяє підвищенню мотивації навчання, збагаченню мовного світогляду, ціннісних орієнтирів школярів, а також спрямована на ситуативне породження мовлення з метою обміну думками, почуттями, інформацією, культурою.   

     Реалізація в педагогічному процесі методики ситуативного навчання дасть змогу підвищити результативність навчання зарубіжної літератури.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

№1

5 клас. Оскар Вайльд. «Хлопчик – Зірка»

Завдання.

Пригадайте героїв казок, з якими теж сталися перевтілення (перетворення, метаморфози). Опишіть їх (ситуація перетворення).

-Чому з ними відбулися перетворення?

Чи такі ж причини перетворення, як  у Хлопчика-Зірки?

Назвіть щасливі й нещасливі перетворення.

Яка з метаморфоз найглибша за своїм значенням? Чому?

      

Іссумбосі.                                                                Царівна – Жаба

 

 

 

 

 

 

Шрек і Фіона.                                                                 Лускунчик        

№2

9 клас. «Байронізм». «Байронічний герой»

Твір-опис героїв Дж. Байрона: Чайльд  Гарольда, Мазепи, Прометея, метою якого є визначення спільних ознак «байронічного героя».

Засіб: ситуативно-аналітичне завдання.

Ситуація спілкування:

Уявіть, що вчитель малювання запропонував намалювати портрет «байронічного героя», опираючись на портретні характеристики героїв вивчених творів Дж. Байрона. Порівняйте цих героїв, знайдіть спільне. Опишіть «нового збірного» персонажа своєму товаришу так, щоб він (вона) міг у малюнку передати твої враження.

Адресат мовлення: товариш.

Мета мовлення: описати героя так образно, щоб товариш зміг малюнком передати твої почуття, захоплення ним.

Форма: письмовий (усний) монолог.

Стиль: художній.

 

«Байронізм» = байронічна течія романтизму

Чи є місце «байронізму» у сучасному житті?

 

   

 

3

Можливе використання  компютерних технологій, а також телефонів учнів.

10 клас. Е.Гофман. «Крихітка Цахес на прізвисько Циннобер». Завдання на етапі підсумків уроку: уявити себе детективом та підібрати фото Цахеса в Інтернеті, викриваючи його злодіяння; використати при цьому три речення.

4

9 клас. О.Пушкін. «Євгеній Онєгін».

Домашнє завдання: підібрати пісню для характеристики стосунків Онєгіна й Тетяни, створити відеоролик на цю тему.

 

Доречна робота в групах.

Завдання:

  1. Визначити специфіку художньо-зображувальних засобів.
  2. Зробити власний переклад вибраного уривку твору, порівняти.

Ситуативне спрямування: уявити себе літературними критиками і перекладачами.

 

№ 5

Тема: Твір-опис персонажів художніх творів, здатних долати життєві перешкоди та бути зразком для наслідування.       11 клас

Культурознавча тема: Герой – носій мотивації.

Мета уроку: формувати читацький досвід та якості творчого читача, здібності до створення усних і письмових робіт,  уміння складати письмові висловлювання відповідно до окресленої ситуації спілкування, розвивати

спостережливість, увагу до слова, сприяти вихованню мотивації активності особистості.

Засіб: ситуативно-аналітичне завдання.

Ситуація спілкування: Уявіть, що вчитель малювання запропонував намалювати портрет, на якому потрібно зробити акцент на виразі обличчя й очах, опираючись на портретні характеристики героїв вивчених творів, а саме: «Чайка Джонатан Лівінгстон» Р.Баха, «Алхімік» П.Коельо, «Полліанна» Е.Портер, «Жага до життя» Дж.Лондона.

Порівняйте цих героїв, знайдіть спільне.

Опишіть «нового збірного» персонажа своєму товаришу так, щоб він (вона) міг у малюнку передати твої враження.

Адресат мовлення: товариш.

Мета мовлення: описати героя так образно, щоб товариш зміг малюнком передати твої почуття, захоплення ним.

Форма: письмовий (усний) монолог.

Стиль: художній.

C:\Documents and Settings\Admin\Рабочий стол\нові картинки\v4-728px-Embrace-and-Follow-Your-Personal-Legend-Step-6-Version-2.jpg            C:\Documents and Settings\Admin\Рабочий стол\нові картинки\скачанные файлы.jpg          C:\Documents and Settings\Admin\Рабочий стол\нові картинки\maxresdefault.jpg      C:\Documents and Settings\Admin\Рабочий стол\нові картинки\image001.jpg

 

№6

Урок зарубіжної літератури. 5 клас.

Тема: Жорстокість і віра в добро (за казкою Г. К. Андерсена «Снігова королева»)

Мета: сприяти вдосконаленню вміння характеризувати героїв та вміння вільно висловлювати свою думку; розвивати уяву, звязне мовлення учнів; формувати віру в позитивні зміни кожної людини.

Ситуативна гра (групова)

Завдання:

1 група – уявити себе збирачем-інформатором, зібрати дані про Снігову королеву, скласти характеристику. Виконану роботу презентувати.

2 група - уявити себе чарівником країни Добра, змінити Снігову королеву, результати змін занотувати. Виконану роботу презентувати.

 

 

 

      Результат пошуку зображень за запитом "снігова королева фото"   Результат пошуку зображень за запитом "королева з казки"Результат пошуку зображень за запитом "королева з казки"C:\Documents and Settings\Admin\Рабочий стол\нові картинки\1371216041_688784_37.jpg

 

№7

Урок зарубіжної літератури літератури. 6 клас

Тема: Чарльз Діккенс. «Різдвяна пісня у прозі»

Урок – спрощене судове слухання

Мета: охарактеризувати образ Ебінезера Скруджа; розвивати культуру зв’язного мовлення, логічне і критичне мислення, вміння грамотно висловлювати думку; виховувати непримиренність до зла, жорстокості, скупості, егоїзму; прищеплювати потребу бути щедрим, милосердя, доброту, повагу до сімейних і загальнолюдських цінностей.

Ситуація: жадібність, жорстокість та байдужість Ебінезера Скруджа як шлях до деградації особистості.

Учні класу діляться на групи: судді, обвинувачувачі, обвинувачувані.

    Судді готують додаткову інформацію про головного героя:

-Хто такий Ебінезер Скрудж?

- «А він Різдво – велике свято – дурницею назвав,

Цим дуже всіх присутніх герой наш здивував».

-Які духи приходили до Скруджа?

    Обвинувачувачі готують вступну промову та аргументи звинувачення на основі змісту тексту. Вимагають міри покарання.

    Обвинувачувані готують промову для захисту.

Результатом судового слухання є складання порад щодо виховання та поведінки у окремій сім’ї та суспільстві, які допоможуть Ебінезеру Скруджеві й таким, як він, виправитися, стати кращими.

Результат пошуку зображень за запитом "судове слухання"

№8

Кейс – стаді

Тема: «Пісня про Роланда» - французький героїчний епос. Тема зрадництва в образі Ганелона.       8 клас

Мета: формувати норми поведінки у суспільстві, осудливе ставлення до зрадників.

Жанр кейса: прогностичний.

Вид кейса: особистісний.

    Опис ситуації:

     З давніх-давен  тема зрадництва звучала в  народних піснях, думах, сказаннях, легендах, переказах. Значне місце вона займала й на  сторінках літературних  творів. Є вона і в середньовічній «Пісні про Роланда». 

     Ганелон — вітчим Роланда — затаїв злість на свого пасинка за те, що Роланд, піклуючись про інтереси Франції, запропонував саме Ганелона відправити послом до Сарагоси. Він заявив Марсилію, що винуватцем безкінечної війни є Роланд. Пропонує підступний план: погодитися на всі умови Карла і вручити йому ключ від Сарагоси. Король відведе своє військо, залишивши невеликий ар'єргард на чолі з Роландом. Марсилій зможе знищити цей загін, вбити Роланда, і тоді скінчиться війна. Марсилій у подяку за таку пораду подарував Ганелонові меч із коштовним руків'ям і позолочений шолом, а королева Брамілюнда — аметистове намисто. Повернувшись від Марсилія, Ганелон пропонує Карлу, щоб Роланд прикривав відступ французів. Коли Карл, від'їхавши вже далеко від Ронсенвальської ущелини, почув звук Оліфанта, Ганелон намагався запевнити короля, що нічого страшного не відбувається, що Роланд настільки гордий, що ніколи не покличе на допомогу, напевне, він в горах полює на оленя.

    Коли Карл зрозумів, що Ганелон — зрадник, він звелів схопити його та віддати кухарям в обоз на ганьбу. Наче лісового ведмедя, посадили його на ланцюг. Повернувшись з Ронсенвальської ущелини, Карл вчинив суд над Ганелоном. Страшною смертю стратили зрадника. За руки, за ноги прив'язали його до чотирьох коней та й погнали їх у різні боки.

   Середньовічний співак Турольд у "Пісні про Роланда" засуджує зрадника Ганелона.

    Завдання:

1.Проаналізувати поведінку Ганелона.

2.Підібрати приклади зрадництва у художній літературі.

3.Підібрати приклади зрадництва у реальному житті.

4.Зробити висновки про поширення явища у суспільстві.

5.Визначити причини проявів зрадництва.

6.Дослідити ставлення людей до зрадників.

7.Чи можна протистояти зраді?

8.Підібрати ключові слова для рекомендацій щодо норм поведінки у суспільстві з огляду проблеми зрадництва.

9.Розробити правила поведінки.

Анотація змісту: учні аналізують поведінку Ганелона, порівнюють із сучасністю, здійснюють словниковий аналіз слів: «зрадник», «зрадництво», розробляють можливі сценарії поведінки зрадників.

Ключові слова: середньовічний героїчний епос, французька «Пісня про Роланда», Ганелон, зрадник, вибір, оправдати, покарати.

Перелік технології прийняття рішень: метод «мозкового штурму»

1.Хто такий Ганелон?

2.Як поводився Ганелон під час походу?

3.Чому Роланд пропонує Карлу Великому послом до Марсилія відправити Ганелона?

4.Як поставився Ганелон до пропозиції Роланда?

 5.Який злочин вчинив Ганелон?

6.Як покарали зрадника за злочин?

7.Чому франки вимагали покарання для Ганелона?

8.Чому співець Турольд не засуджує жорстоке покарання Ганелона?

Очікувані навчальні результати:після проведення кейс-стаді

учень повинен вміти:

-Аналізувати існуючий стан досліджуваної проблеми: зрадництво – це норма поведінки?

-Висловлювати, обгрунтовувати і відстоювати власну позицію стосовно поведінки у суспільстві.

учень повинен знати:

-норми поведінки людини у суспільстві.

учень повинен отримати навички:

-вироблення рішення щодо ставлення до зрадників;

-розробки правил поведінки людини.

Варіант рішення: зла, жорстока, нікчемна, підступна людина, зрадник Батьківщини, народу ніколи не може викликати ніякі інші почуття, крім жорстокого осуду, ганьби та огиди.

 

Результат пошуку зображень за запитом "кейс-стаді"Результат пошуку зображень за запитом "кейс-стаді"

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
4.0
Оригінальність викладу
4.0
Відповідність темі
4.0
Загальна:
4.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Паливода Юлія Сергіївна
    Загальна:
    4.0
    Структурованість
    4.0
    Оригінальність викладу
    4.0
    Відповідність темі
    4.0
docx
Додано
17 лютого 2019
Переглядів
1917
Оцінка розробки
4.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку