Посібник-співбесідник 2

Про матеріал

В даній розробці подано 2 пункт посібника-співбесідника з алгебри для учнів 7 класу. Даний посібник складається з двох розділів, які містять п'ять параграфів і двадцять два пункти.

Перегляд файлу

j02521471264771224_1.gifРозв’язування будь-якого рівняння зводиться до виконання певних перетворень, у результаті яких дане рівняння замінюють більш простим.


Розв’яжемо, наприклад, рівняння:

.                                   (1)      


1. Розкриємо дужки.

4.jpg2. Зведемо подібні доданки в лівій частині рівняння.

.     (2)

.                  (3)

   


А що далі???

cute-school-kid.jpgПригадай, ми вчили у 6 класі, що доданки можна переносити з однієї  частини рівняння в іншу, змінюючи їх знаки на протилежні.

 


3. Перенесемо доданки зі змінною у ліву частину рівняння, а без змінної — у праву, змінивши їх знаки на протилежні.

4. Зведемо подібні доданки у кожній частині рівняння.

5. Знайдемо невідомий множник. Для цього поділимо обидві частини рівняння на .

 

 

.                  (4)

 

.                                (5)

 

.


 


Отже, рівняння (1) має єдиний корінь — число .

cute-school-kid.jpgПодивись уважно. Розв’язуючи рівняння (1), ми виконували певні перетворення: розкривали дужки, зводили подібні доданки, переносили доданки з однієї частини рівняння в іншу, ділили обидві частини рівняння на число.

j02521471264771224_1.gifІз цими перетвореннями пов’язані такі основні властивості рівнянь:

exclamation_mark1.BMPВластивість 1. У будь-якій частині рівняння можна розкрити дужки або звести подібні доданки.

Властивість 2. Будь-який доданок можна перенести з однієї частини рівняння в іншу,  змінивши його знак на протилежний.

       Властивість 3. Обидві частини рівняння можна помножити або поділити на одне і те ж, відмінне від нуля, число.

Якщо в деякому рівнянні виконати одне з перетворень, вказаних у властивостях 1, 2 або 3, то отримаємо рівняння, яке має ті ж корені, що й початкове рівняння.

Розв’язуючи рівняння (1), ми послідовно отримували рівняння (2), (3), (4), (5). Усі вони разом з рівнянням (1) мають один і той же корінь — число .

Такі рівняння називають рівносильними.

exclamation_mark1.BMPЯкщо всі корені одного рівняння є коренями другого, і навпаки — всі корені другого є коренями першого, то такі рівняння називаються рівносильними.

Наприклад, рівняння, що мають корені ; ; і ; ; є рівносильними. Рівняння з коренями ; ; і ; ; ; не є рівносильними, бо не всі корені другого рівняння є коренями першого .

         Рівняння, які не мають коренів, також вважаються рівносильними.

Використовуючи основні властивості рівнянь, розв’яжемо рівняння:

Розв’язання. Помножимо обидві частини рівняння на 6:

.

Перенесемо у ліву частину рівняння, а — у праву, змінивши їх знаки на протилежні:

.

Зведемо подібні доданки у кожній частині рівняння:

.

Поділимо обидві частини рівняння на :

.

Відповідь: .

   Додаткові відомості

Звідки походить назва науки — алгебра? Від назви книжки про рівняння узбецького математика IX ст. Мухаммеда аль-Хорезмі (Мухаммед з Хорезма). В ті далекі часи від’ємні числа не вважались справжніми. Тому коли в результаті перенесення від'ємного члена рівняння з однієї його частини в іншу цей член ставав додатним, вважалося, що він відновлювався, переходив із несправжнього в справжній. Таке перетворення рівнянь Мухаммед аль-Хорезмі назвав відновленням (аль-джебр). Властивість про знищення однакових членів рівняння в обох частинах він назвав протиставленням (аль-мукабала). Книжка про ці перетворення мала назву “Кітаб мух-тасар аль-джебр ва-л-мукабала” (“Книжка про відновлення і протиставлення”). Згодом її переклали латинською мовою, взявши для назви тільки одне слово, яке почали писати Algebr. Звідси і пішла назва науки — алгебра. Перетворення “аль-джебр” стало важливим кроком у розвитку алгебри, бо спростило розв'язування рівнянь.

Перевірте себе

 

 

 

 

 

 

 

1264771224_1.gifВиконаємо разом

Розв’яжемо декілька рівнянь:

а) 10(х–4)+42=6х+18.

Рисунок2а) 10(х–4)+42=6х+18;

10х–40+42=6х+18;

10х+2=6х+18;

10х–6х=18–2;

4х=16;

х=4.

Відповідь: х=4.

Рисунок2Рисунок1б) +=.

Я не вмію розв’язувати таке рівняння.

Рисунок3Це рівняння неважко розв’язувати.

+=; потрібно помножити обидві частини рівняння на 6     (6  найменше спільне кратне знаменників цих дробів).

Отримаємо: +=;

3(х+1)+2(5–х)=х+13; далі розкриваємо дужки

3х+3+10+2х=х+13;

Перенесемо доданки, що містять змінну, у ліву частину, а інші – в праву, змінивши знаки доданків, які перенесемо, на протилежні:

3х–2хх=13–3–10;

Зведемо подібні доданки:

0х=0;

Розв’яжемо отримане рівняння: х – будь яке число.

 

 

 

 

Усно

17. Назвіть властивість рівняння, на основі якої здійснено перехід від першого рівняння до другого:

а) 7х–3=1;  7х=1+3;                        б) 4х+3=6х+5;  4х–6х=5–3;

в) 9(х–5)=х;   9х–54=х;                   г) =х;   1–3х=2х.

18. Перенесіть доданок із змінною з правої частини рівняння в ліву:

а) 4х=5+2х;            б) –7х=4х–2;           в) х=5–4х.

Рисунок1Поясніть кожен крок розв’язування рівняння:

а) 2(4х–3)=6х+13;                        б) =5+х;

8х–6=6х+13;                                3()=3(5+х);   

8х–6х=13+6;                                1+4х=15+3х;

2х=19;                                          4х–3х=15–1;

х=19:2;                                         7х=14;

х=9,5.                                            х=2.

Рівень А

 Розв’яжіть рівняння:

20.   а) 7х+14=0;                        б) 4х+2(х+1)=13.

21.   а) 4х+3=6х-13;                   б) 5(3х-7)=10.

22.   а) 18(3х+2)=9(8х+6);         б) 400(х-1)=500.

23.   а) 216(2х+1)=216х;            б) 70(х+5)=350(х+2).

24.   а) х=9;                    б) (х+1)=;                 в) (х-5)=х.

25.   а) х=0;                   б) (х-10)=1;                   в) х-2=х+1.

 

 

 

 

Рівень Б

Розв’яжіть рівняння:

26.   а) 400(х–10)=300(х+1)+200;                 б) 550+450(2х–1) – 600=0.

27.   а) 330(х–11)+260(х+5)=90;                   б) (1–х) –(1+х)=.

28.   а) =;                                       б) =.

29.   а) =;                                      б) =.

Рівень В

Розв’яжіть рівняння:

30.   а) (х+5)(х+6)(х+7)(х+8)=(х+5)(х+6)(х+7)(х+9);

 б) =.

 

docx
До підручника
Алгебра 7 клас (Кравчук В.Р., Підручна М.В., Янченко Г.М.)
До уроку
Поняття рівняння
Додано
21 серпня 2024
Переглядів
137
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку