Захаренко О. А. Посібник з української мови. 1 клас. – Кривий Ріг, 2020. - 32 с.
Мета посібника – допомогти у доборі додаткового граматичного матеріалу з української мови. Матеріал підібрано відповідно до нової програми, може бути використаний повністю чи вибірково для індивідуальної, групової та колективної роботи на різних етапах уроку, для самостійних завдань. Посібник розрахований на учнів та вчителів початкової школи.
Збірник завдань складений відповідно до оновлених структури і змісту початкового навчання української мови за новою програмою . Призначений для індивідуальної, колективної та самостійної роботи з учнями 1 класу чотирирічної початкової школи.
Матеріал у ньому розташований за розділами:
І. Повторення вивченого під час навчання грамоти.
ІІ. Склад.
ІІІ. Речення.
ІV. Азбука мовлення. V. Звуки і букви.
VІ. Частини мови.
VІІ. Повторення знань, набутих за рік.
Вправи кожного розділу різні за об’ємом і ступенем складності. Посібник є добрим помічником учителя у добрі матеріалу до уроків, контролі знань учнів, може використовувати для самостійної роботи школярів удома і в класі. До того ж він надає широкий простір для індивідуальної роботи батьків з дітьми.
ПОВТОРЕННЯ ВИВЧЕНОГО ПІД ЧАС НАВЧАННЯ ГРАМОТИ
Вправа 1. Прикрась ялинку літерами, що позначають голосні звуки.
Вправа 2 .Прочитай стовпчики слів. Засвіти ліхтарики під тими буквами, які позначають однаковий звук.
Час * коза * радіо * айстри * анкета * * |
сир
липа
руки
миска
індики
|
кіт
ірис
літо
іволга
вівці
|
оса
дощ
лото
овочі
дорога
|
дуб
муха
увага
снігур
бурундук
|
Випиши виділені слова, склади звукові схеми.
4
Вправа 3. Послідовно нанизуй намистинки. Прочитай і запам’ятай на все життя. Запиши цей вислів.
Вправа 5.Встав букву а та прочитай загадку, відгадку
К__ш__,
г__р__ж,
б__з__р,
ч__йк__. |
К__л__,
г__л__с,
к__рд__н,
м__л__т__к .
|
Л__с,
__н__й,
м__н__стр,
др__т.
|
С__ло,
б__р__г,
кр__м,
пр__дм__т.
|
Склади звукову модель виділеного слова.
6
Вправа 7. Склади та запиши речення, які були записані
Вправа 8.Добери потрібні букви. Прочитай слова, запиши їх.
зозуля
7 ім’я
Вправа 9. Списати чистомовку, вставити пропущені букви.
_удзик упав і скотився під _анок.
_ава подумала: з’їм на сніданок.
І гонорово _ава ходила,
_удзик шукала – _улю набила.
Вправа 9. Прочитай склади, утвори слова.
8
Вправа 10.Поділи слова дужками на склади за зразком.
Машина, лікар, агроном, солодкий, сонце, мисливець, пилка, вулиця, пахучий, коваль, фарбує, диктант, ввічливий, гриб.
Склади звукову модель виділеного слова.
Вправа 11. Порахуй кількість складів кожного слова, запиши у дужках за зразком.
Магазин (3), слюсар ( ), рілля ( ), календар ( ), неділя ( ), токар ( ), космонавт ( ), стіл ( ), лимон ( ), вулиця ( ),квітень ( ), тракторист ( ), столяр ( ), шлях ( ), муляр ( ).
Вправа 12.Засвіти ліхтарики під словами, які не можна переносити.
Осінь, явір, взуття, сиджу, акація, ранній, Юлія,
зграя, мрія, джміль, ізюм, малює, зайчик, стою, олівець, йшов.
Склади звукову модель виділеного слова.
Вправа 13. Прочитай. Що записано у стовпчику зліва, а що – справа.
Дівчинка, гуляла, во, го, ре, му, ди,
Рая, саду, в. та, де, ха, да, на Із слів склади і запиши речення, а із складів – слова.
Вправа 14.Впиши склади і назбираєш повний кошик їстівних грибів.
Утвори та запиши словосполучення. Смачні __________________ біла __________________
міцний __________________
смажені______________________
Вправа 15. Прочитай речення, випиши слова, у яких є склад:
1) з однієї букви –
2) з голосного та приголосного – 3) з двох приголосних та голосного –
В осінню пору поспішав їжак в комору.
10
Вправа 16.Прочитай. Випиши слова, які неможна переносити. Нечутно птахів в яру, сплять дерева в гаю.
Вправа 17. Розподіли слова у два стовпчики за ознакою, яку ти сам обереш.
Гай, краса, пісня, тінь, море, кран.
Вправа 18. Прочитай речення. Рисками відокремлюй слова одне від одного.
Прийшлазима.
Полевкрилосяпухнастоюковдрою.
Деревавкрилисяусрібнийіній. Веселодітямнавулиці.
Запиши речення. У кожному слові другого речення познач наголос.
Вправа 19.У кожному рядку закресли «зайве» слово.
Зварити (що?) суп, картоплю, хліб, борщ.
Грядка (чого?) моркви, пшениці, щавлю, буряків.
Їсти (чим?) ложкою, виделкою, тарілкою.
Випиши виділені слова, дужками поділи їх для переносу.
11
Вправа 20. Прочитай жарт. Постав у кінці речень потрібні знаки.
. ? ! |
- Як тебе звати, хлопчику
- А так, як мого тата
- А тата твого ж як
- А так, як мене
- Ну, то скажи, як тебе кличуть, коли час їсти
- О, мене їсти кликати не треба, я першим приходжу
Вправа 21. Веселі перескоки.
Запиши вираз, який ти прочитав.
Вправа 22. Запиши речення, вставляючи замість малюнків потрібні слова.
В’ються бджоли над .
Бабуся на базарі купила .
Підкресли однією лінією слова, які означають, про кого говориться у реченні, і двома лініями – що говориться.
Вправа 23.Прочитай, встав пропущені букви.
У гл__бокому оз__рі жила рибка. По тому оз__рі плавав в__ликий лебідь. У н__го довга шия і могутній дз__б.
Спиши. У першому і другому реченнях підкресли однією лінією слова, які означають, про кого говориться у реченні, і двома лініями – що говориться.
Вправа 24. Прочитай.
Зима довга. Завалився ведмідь на бік, і сниться йому малина. Ніби бачить він, як кущики зеленіють і ягода червоніє. Запах від неї – аж слинка тече!
Вибери з двох додаткових одне речення, яким можна доповнити текст. Де його місце в тексті? Підбери заголовок. Спиши текст.
1. Хоч уві сні, а так і лоскоче в носі.
2. А вовк стукав і грюкав, а хатку не розвалив.
13
Вправа 25.Встанови зв'язок слів у реченні.
Ясне сонечко сміється.
Сонечко (що робить?) __________________________; сонечко (яке?) _________________________________.
За лісом виднілося село.
Село (що робило?) _____________________________; виднілося (де?) ________________________________.
Проворна синичка клює ягідки.
Синичка (що робить?) _________________________; синичка (яка?) ________________________________; клює (що?) __________________________.
Оленка весело поглянула у дзеркало.
Оленка (що робила?) _____________________________; поглянула (як?) _________________________________; поглянула (куди?) _____________________________.
14
Вправа 26. Пронумеруй речення так, щоб вийшов текст.
( ) У білочки була зламана ніжка.
( ) Діти пішли у ліс.
( ) Діти поселили білочку в живому куточку.
( ) Незабаром ніжка зажила.
( ) Там вони спіймали білочку.
( ) Звірка віднесли в ліс.
Підбери заголовок, запиши текст.
Вправа 27. Прочитай текст. Запиши до нього заголовок. Мурашка побачила на дорозі зернину. Хотіла перенести її у нірку. Але не змогла підняти. Тоді мурашка побігла за друзями. Вони легко перенесли знахідку.
Підкресли слова до схеми.
Вправа 28. Засвіти ліхтарики під буквами, що позначають голосні звуки за зразком.
Барвінок, площа, сукня, буря, конвалія, дорога,
піджак, завірюха, пролісок, тротуар, фартух, сніг, асфальт, черевики, туман.
Вправа 29. Поділи дужками на склади слова, в яких звуків більше, ніж букв.
Щука, маятник, поясок, зоря, малюнок, поїхали, тюльпан, юшка, читає, чудовий, медаль, окунь, якір, сильно, баян, мрії.
Вправа 30.Встав слова, змінюючи їх за зразком. Підкресли букви, які позначають два звуки.
Зразок. Шиють голкою.
Пиляють ____________Їдять борщ ____________
Слова для довідок: щітка, лопата, ложка, пилка.
Вправа 31.Прочитай. Спиши, поділи слова на склади, познач наголос за зразком.
Дятел дерево довбав.
Дощик дятла не дістав:
У дуплі у дятла дім.
Дятленятам добре в нім.
16
Вправа 31. Прочитай лабіринт, запиши вислів.
б н и б а Б |
|
|
і б р о з ц |
|
о д у в і |
|
|
щ , б у д е |
|
і б і б а |
|
|
б у б о р щ. |
|||
|
|
|
|
|
|
|||||||||||
|
|
в |
|
|
б |
|||||||||||
|
Засвіти ліхтарики під словами, які починаються і закінчуються приголосним звуком.
Вправа 32. Встав пропущені букви за зразком.
Сусіди – сусі____, сусі___ка.
Хлібина – хлі___, хлі___чик.
Книжечка – кни___ка, кни___ковий.
Зуби – зу___, зу___чик.
Чуби – чу__, чу___чик.
Вправа 33. Прочитай вірш, та запиши його. Рановтишілісовійдзенькнувдзвоникголубий
Іпочавсяупташокнагалявиніурок.
17
Зроби звуковий аналіз слів за зразком.
Лісовій = о – о = о = _7_зв.,_7_б.,_3_скл.; дзенькнув ___зв.,___б.,___скл.; дзвоник ___зв.,___б.,___скл.; урок ___зв.,___б.,___скл..
Вправа 34. Встав ь або й.
___осип чемни___ і сер___озни___, скіл___ки в н___ого світлих мрі___!
Кол___орови___ дивни___ змі___.
Вправа 35. Сполучи склади, щоб утворилися слова.
|
|
|
||
Жи |
лля |
|
корі |
сся |
зі |
ння |
воло |
ття |
|
прила |
ття |
заня |
ддя |
|
камі |
ддя |
су |
ння |
Запиши слова.
Вправа 36.Встав пропущені букви.
1. Чисте вбра____я не потребує пра____я. 2. Куди вітер дме, туди гі___я хилиться. 3. Книги – ключ до
18
зна___я. 4. У працюючого обли___я рум’яне. 5. І будень, і неділя – лінивому все безді___я.
Зроби звуковий аналіз слів за зразком.
вбрання - - - о =: о _7_зв.,_6_б.,_2_скл.; прання ___зв.,___б.,___скл.; гілля ___зв.,___б.,___скл.; знання ___зв.,___б.,___скл..
безділля ___зв., ___б., __скл.;
Вправа 37.Спиши, замінюючи звуки буквами.
Вправа 38.Спиши, вставляючи пропущені букви або апостроф.
Бур__як, ____еркало, кр__чить, зна___я, гор___ик, за___ць, син___го, солов___ї, ____енькнув, пір__їна.
Вправа 38. До кожного слова постав та запиши питання хто? або що? за зразком.
19
(_Що?_)весна, (______)пилка, (______)вулиця,
(______)сонце, (______)доярка, (______)календар,
(______)малина, (______)пальто, (______)шофер,
(______) лікар, (______)шлях, (______)школяр,
(______)агроном, (______)коваль, (______)школа.
Вправа 39. Засвіти ліхтарики під словами, які відповідають на питання хто? або що?
В літнє небо вийшла хмарка, хмарці стало дуже парко, облилась вона дощем.
Вправа 40. Допиши, хто або що може виконувати такі дії.
Сходить, світить, гріє -
Граються, бігають, стрибають - Росте, зеленіє, розцвітає -
Вправа 41. Прочитай. Завіти ліхтарики під словами, які відповідають на питання хто? або що?,та означають багато предметів.
Прийшла весна. Сяє лагідне сонце. Голубіє небо. А птахи заклопотано снують у повітрі. Вони носять пір’їнки, гілочки, сухі травинки. Пташки весною влаштовують гнізда.
- - - о - - о ___зв.,___б.,___скл.; = о - = о - - о ___зв.,___б.,___скл.; голубіє ___зв.,___б.,___скл.; носять ___зв.,___б.,___скл..
лагідне ___зв., ___б., __скл.; весною ___зв., ___б., __скл..
Вправа 42.«Чарівна веселка». Запиши слова кожної групи та заміни одним словом, яке їх об’єднує.
21
Вправа 43. Прочитай і відгадай загадки. Підкресли хвилястою лінією слова які відповідають на питання який?, яка?, яке? або які?
Справжній молодець. Хто він? 3. Лісова хвостата птиця метушиться та вертиться.
Чорногруда, білобока.
Хто це, дітки?
4. Я вухатий ваш дружок, в мене сірий кожушок, куций хвостик, довгі вуха, я усіх – усіх боюся.
22
Вправа 44. У кожному рядку підкресли «зайве» слово.
Світло (яке?) яскраве, зелене, сонячне, світле.
Вишні (які?) смачні, червоні, достиглі, міцні.
Дуб (який?) старий, високий, білокорий, гіллястий.
Книжка (яка?) цікава, висока, нова, улюблена.
Вправа 45.Напиши по порядку, що робить Марійка.
Вранці Марійка прокидається,
У школі вона читає,
Після уроків дівчинка гуляє,
потекли весняні весна
прилетіли рання граки радіють маленькі струмки
настала гордовиті діти
ПОВТОРЕННЯ ЗНАНЬ, НАБУТИХ ЗА РІК
Вправа 47. Встанови зв'язок слів у реченні. Дівчинка добре вчиться у школі.
Дівчинка (що робить?)
вчиться (де?) вчиться (як?)
23
Вправа 48. Сполучи слова двох стовпчиків, прочитай та запиши назви казок.
Червона королева
Спляча дівчинка
Гидке шапочка Снігова ключик
Розумна каченя
Золотий красуня Вправа 49. Гра в слова.
Візьмемо велике слово,
Букви заберемо – раз – два!
А потім зберемо знову:
ГАСТРОНОМ – астроном, трос,
ПЛАСТИЛІН – тин,
СМЕРІЧКА -
Вправа 50. Прочитай лабіринт, запиши відповідь.
Я к і р і ч |
т о р п и |
|
і к а ю т ь |
н з е р е |
|
а ш у о б л |
? ь т с |
||||
|
|
||||||||||
|
к |
|
ч |
|
а |
||||||
|
24
Вправа 51. Перестав літери у кожному слові так, щоб утворилося нове слово.
Тік - перс - брак - насос – осел -
Вправа 52.Додай одну букву – вийде нове слово.
Місто - рак – Луг - буря –
Лин - лампа -
Вправа 53.Прочитай. Додай слова з довідки – вийде вірш – загадка. Запиши його і відгадай.
Уночі
А вдень
Має круглі
Бачить серед
Гуляє, співає, пірнає, спочиває, очі, вуха, ночі, пітьми. Вправа 53. Впиши пропущені літери. Потім перенеси їх у табличку. Цього ти чекав цілий рік.
.
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
7 |
8 |
|
|
|
|
|
|
|
|
Передмова………………………………………..3
Повторення вивченого під час
навчання грамоти………………………………4 Склад. Слово ………………………………..8
Речення……………………………………….11
Азбука мовлення……………………………15
Звуки і букви…………………………………15
Частини мови………………………………19
Повторення знань, набутих за рік……23