Що робити, коли необхідно допомогти дитині з ООП у процесі навчання? У такому випадку законом передбачений допуск на заняття асистента дитини (про те, чим відрізняється ця посада від посади асистента вчителя ми вже писали у статті «Учитель та його асистент, особливості взаємодії»). Сьогодні пропонуємо ознайомитись із діяльністю цих фахівців детальніше. Де навчають асистентів, які законодавчі акти регулюють їхню діяльність, а головне – чого можуть і не можуть вимагати від них учителі?
Які закони регулюють діяльність асистента дитини?
Згідно з Законом України «Про повну загальну середню освіту» асистенти учня (дитини) є учасниками освітнього процесу. Їхня діяльність регламентується частиною 7 статті 26 зазначеного закону, де вказано, що в освітньому процесі соціальні потреби учнів з особливими освітніми потребами забезпечує асистент дитини – соціальний робітник, волонтер, один із батьків або уповноважена ними особа.
Оскільки останні роки в Україні є можливість отримати послуги асистента за рахунок бюджетних коштів, рішення про безоплатне надання помічника ухвалює структурний підрозділ із питань соціального захисту населення. Для цього батькам або іншим законним представникам дитини потрібно надати висновок інклюзивно-ресурсного центру та написати заяву на ім’я керівника школи. Після цього директор звертається з відповідним клопотанням до місцевої влади.
Зауважити: Відповідно до пункту 7 Положення про ІРЦ, ці центри здійснюють комплексну оцінку дитини за місцем навчання чи проживання та дають висновок про необхідність супроводу асистентом у школі. Якщо за місцем проживання (навчання) дитини інклюзивно-ресурсний центр відсутній, батьки (або законні представники) мають право звернутися до найближчого ІРЦ.
Чи повинен асистент дитини мати відповідну кваліфікацію
Звісно, існують кваліфікаційні вимоги до таких спеціалістів, перевірку дотримання яких здійснює Міністерство соціальної політики. Готувати асистентів дитини мають обласні центри соціальних служб сім’ї, дітей та молоді, а тривалість підготовки має становити не менше 60 академічних годин.
При цьому асистент дитини не є педагогічним працівником та не призначається на посаду керівником закладу освіти. За умови проходження спеціальної підготовки, що підтверджена документально, він лише допускається до освітнього процесу на основі укладання відповідного договору між закладом, асистентом та за згодою і письмовою заявою батьків.
Після укладення договору, проходження медогляду та інформування про правила поведінки у школі, асистент дитини, відповідно до Закону України від 6 вересня 2018 р. №8556 «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо доступу осіб з особливими освітніми потребами до освітніх послуг», офіційно має безперешкодний доступ до освітнього процесу в школах та дитячих садках.
Зауважити: асистентом учня може бути соціальний робітник, який надає послугу супроводу під час інклюзивного навчання. Відповідно до частини шостої статті 16 Закону України «Про соціальні послуги» така послуга є однією з базових, а її надання регламентується законом та держстандартом.
Які обов’язки має асистент дитини
Діти з ООП можуть мати індивідуальні особливості розвитку, тож і вимоги до освітнього середовища відрізнятимуться. До того ж діти з інвалідністю потребують більше уваги та нерідко навчаються за індивідуальною програмою. Не завжди всі ці деталі може знати педагог або асистент вчителя. Крім того, якщо учень не здатний обслуговувати себе самостійно, за відвідування туалету, харчування, або перевдягання має відповідати саме асистент дитини, адже подібні обов’язки не входять у коло відповідальності педагогів.
Оскільки без допомоги певна категорія дітей не зможе відвідувати інклюзивний клас, наявність асистента стає однією з основних складових забезпечення права на освіту дитини з особливими освітніми потребами. Саме асистент сприяє соціалізації та адаптації, здійснює корекцію небажаної поведінки, допомагає в пересуванні та забезпечує соціально-побутові потреби.
На відміну від асистента вчителя, асистент дитини здійснює індивідуальну підтримку дитини зі складними чи комплексними порушеннями розвитку та виконує наступні функції:
- допомагає дитині в самообслуговуванні;
- підтримує в спілкуванні (зокрема за допомогою жестової мови);
- організовує харчування та пересування;
- забезпечує безпеку та спостереження за станом здоров’я (наприклад, прийом ліків);
- сприяє проведенню дозвілля та організовує денний відпочинок.
Асистент учня НЕ здійснює:
- втручання в освітній процес (рекомендації щодо завдань, тем тощо);
- забезпечення виконання освітньої програми або досягнення учнем певних результатів навчання (але як учасник команди супроводу дитини асистент може сприяти досягненню визначених нею розвиткових та адаптаційних цілей);
- надання освітніх послуг у закладі освіти;
- надання рекомендацій педагогам стосовно організації освітнього процесу;
- розробку індивідуальних завдань і матеріалів для учнів із особливими освітніми потребами;
- виконання інших функцій педагогічних працівників (працює з однією або кількома дітьми, але не з усім класом)
Робота асистентів має полегшити роботу педагогів та нівелювати складнощів, що можуть виникнути в освітньому процесі через особливі потреби учня. Отже, обов’язком асистента дитини є не участь в освітньому процесі, а створення максимально комфортних умов для нього. Лише такий підхід робить можливим інклюзивне навчання для дітей навіть із значними порушеннями розвитку.
Щоб залишити свій коментар, необхідно зареєструватись.