Дизайн-мислення – це потужна модель творчого розвʼязання проблем, спрямована на створення нестандартних рішень та інновацій. І хоча цей метод прийшов до нас зі сфери бізнесу, він чудово прижився і в освіті. 

Дизайн-мислення в освіті – це насамперед про створення ефективного освітнього середовища та, як наслідок, покращення якості навчання. Викладання, що базується на дизайн-мисленні, пробуджує в учнях зацікавленість, ентузіазм, креативність та винахідливість. Адже замість того, аби одразу переходити до виконання завдання, вони спочатку обговорюватимуть його, аналізуватимуть та пропонуватимуть цікаві ідеї. 

До речі, дизайн-мислення – чудовий інструмент для роботи над STEM-проєктами. А ще дизайн-мислення стане вашим надійним помічником для розвитку софт-скілз учнів, оскільки дітям доведеться розвʼязувати проблеми, знаходити та аналізувати інформацію, співпрацювати з однокласниками, досліджувати реальний світ тощо.

5 кроків у моделі дизайн-мислення

Існує кілька моделей дизайн-мислення, які можуть складатися з різних етапів: усе залежить від кінцевої мети та потреб. Розберемо кроки до реалізації дизайн-мислення на конкретному прикладі. 

Крок 1: Визначаємо можливості

Проведіть мозковий штурм, під час якого разом із дітьми спробуйте визначити головні проблеми, які турбують вашу школу. Можливо, шкільний простір недостатньо інклюзивний? Чи має ЗЗСО сучасний харчоблок? А як виглядає спортмайданчик? Тобто ідея полягає в тому, аби окреслити проблему та почати із нею працювати. 

Звісно, ви можете використовувати дизайн-мислення не тільки для розвʼязання таких глобальних проблем, а й для опрацювання конкретних навчальних тем. Наприклад, під час вивчення аморфних і кристалічних тіл саме за допомогою цього методу можна досліджувати способи вирощування кристалів із різних речовин, а також подумати над тим, як застосовувати це в реальному житті. 

Крок 2: Проєктуємо

Тепер, коли ви разом із учнями загалом розумієте, в якому напрямку потрібно рухатися, можна попрацювати над більш чітким визначенням проблеми. А також вирішити, яким саме шляхом ви рухатиметеся. Бажано, аби ідей для роботи було кілька: в таком випадку обʼєднайте дітей у групи та запропонуйте попрацювати над ними. Як розвиватимуться ідеї? В учнів можуть бути дивовижні та творчі, але абсолютно нездійсненні пропозиції, тож на цьому етапі важливо ознайомити їх із реальним досвідом.

Наприклад, діти можуть запропонувати взагалі перебудувати школу, аби зробити її інклюзивною, проте це, на жаль, не завжди реально. Але цілком реально внести певні елементи, що покращать простір. 

Також учні можуть вирішувати, із яких саме реагентів вони вирощуватимуть кристали. Сіль та цукор – найбільш очевидні відповіді, а як щодо більш оригінальних варіантів? Де та як їх можна використати?

Крок 3: Проводимо дослідження

Ідей може бути безліч, проте все ж варто вибрати одну, над якою ви працюватимете далі. Це може бути непросто, тож доведеться постаратися. Наприклад, провести опитування зацікавлених сторін – учителів, учнів, їхніх батьків – щодо того, якою, на їхню думку, має бути інклюзивна школа. І, звісно, обовʼязково описати їм свою ідею, аби вони могли її оцінити, а школярі – внести необхідні зміни. 

Якщо ж ми говоримо про дослідницький проєкт, як-от вирощування кристалів, то варто провести невеличку пошукову роботу. Зокрема, дізнатися більше про кристалографію, наукові прориви та, звісно, про використання кристалів. 

Крок 4: Створюємо прототип

Тепер, на основі зібраних даних, запропонуйте дітям реалізувати свої ідеї у фізичних прототипах – це можуть бути макети, презентації, буклети тощо. Як функції прототипів допоможуть людям, які були опитані? Чи відповідають вони дослідженнями, які були проведені? Як працюватиме прототип? Які матеріали найкраще підходять для роботи?

Крок 5: Отримуємо зворотній звʼязок

Тепер діти мають презентувати свої прототипи аудиторії. Це можуть бути інші учні, вчителі, батьки, представники громади чи експерти з теми. Вони мають не просто послухати презентацію, а надати чіткий зворотній звʼязок, зазначивши, що їм сподобалося, а що, на їхню думку, варто покращити (але аргументовано!). 

Бажаєте дізнатися більше про дизайн-мислення та отримати практичні поради для реалізації цієї стратегії на уроці? Тоді завітайте на вебінар Алли Баєвої «Дизайн-мислення на уроках української мови: від ідеї до реалізації». Чекаємо на вас 22 листопада о 17:00! 

Підписуйтесь на нас у Telegram https://t.me/naurok
Дякуємо! Ми будемо тримати Вас в курсі!
Поширити у соціальних мережах
facebook viber telegram Twitter