STEM-діяльність є перспективним та надзвичайно актуальним стратегічним напрямом освіти. Адже ця інновація сприяє розвитку критичного та креативного мислення школярів, активізує здібності до дослідницької та аналітичної роботи, спонукає експериментувати. Як на практиці впроваджувати проєктну діяльність, підходи STEM-навчання? Цікавим досвідом, ідеями та порадами щодо реалізації цієї унікальної методики ділилися педагоги-інноватори під час Всеукраїнської інтернет-конференції «STEM, STEAM, STREAM і проєктне навчання».
STEM-проєкти на уроках біології – найкращий інструмент для реалізації трансдисциплінарного підходу в навчанні
Який він – STEM-педагог? Ірина Дядюшкіна, вчителька біології КЗО «Гімназія №3» ДМР, впевнена, що це публічна особистість, яка спрямовує, захоплює та мотивує учнів до навчання. Це ментор і менеджер, який перетворює школярів із пасивних слухачів на дослідників і практиків.
Як інтегрувати STEM в освітньому процесі? Перевернуте навчання, цікаві проєкти, інтерактивне моделювання, експерименти та дослідження в різних галузях допоможуть досягти чудового результату, розвивати ключові компетентності та гнучкі навички школярів. Адже функціями STEM-інтеграції є:
- практична діяльність;
- підтримка;
- мотивація.
Ця інноваційна методика дозволяє створити неймовірно креативний простір для навчання без обмежень та стереотипів.
Telegram-канал – зручний онлайн-простір для наскрізного STEM-навчання
STEM-технології вимагають від учнів великих здібностей до критичного мислення, навичок тайм-менеджменту, вміння працювати самостійно та в команді. Як об’єднати учнів навколо STEM-тематики? Юлія Батура, учитель хімії та основ здоров’я у КУ ЗОШ №5 м. Суми, пропонує використовувати Telegram-канал. Цей безкоштовний високошвидкісний месенджер має унікальний функціонал, зручну пошукову систему та надає можливість ділитися файлами різного типу та розміру. Він нагадує блог або спільноту в соціальних мережах, проте має кращу конверсію та надає миттєве оповіщення користувачів.
Аби забезпечити ефективне функціонування каналу, потрібно визначити адміністраторів, узгодити рубрики та відповідальних за них, скласти список джерел, розробити формат публікацій та періодично аналізувати результати роботи.
Організація та проведення навчальних віртуальних екскурсій
Екскурсія є однією з найцікавіших форм організації навчання. Але в умовах пандемії традиційне колективне відвідування визначних місць зі школярами дуже ускладнилося. Ліана Корнієнко, викладачка природничих дисциплін комунального закладу «Покровський педагогічний фаховий коледж», вважає що організувати цікаву екскурсію можна швидко та без зайвих зусиль! Створити видовищну візуальну подорож допоможуть онлайн-ресурси:
- https://picrew.me/;
- https://screencast-o-matic.com/;
- https://www.canva.com/;
- https://info.flipgrid.com/.
Завдяки можливостям інтернет-сервісів можна проводити попередній огляд чи панорамний показ, створювати зорові реконструкції та локалізації подій. А різноманітні прийоми розповіді (екскурсійна довідка, характеристика, коментування, репортаж, літературний монтаж та ін.) допоможуть школярам опанувати навички ораторського мистецтва та розкрити креативні здібності.
Інтеграція STEM в стратегію закладу освіти і внутрішню систему забезпечення якості освіти
Реалізація та послідовність впровадження STEM-освіти визначено низкою нормативних документів. Тож це не просто інновації на окремих уроках для обмеженої кількості учнів, це стратегічне планування розвитку закладу освіти. Ганна Дудіч, учитель англійської мови, заступник директора з імплементації STEM-освіти в гімназії ім. Т. Г. Шевченка (м. Кропивницький), вважає, що імплементація STEM-освіти має проводитися у всіх напрямах діяльності школи та відбиватися у:
- стратегії розвитку закладу освіти;
- річному плані;
- плані підвищення кваліфікації педагогічних працівників;
- планах шкільних методичних об’єднань;
- календарно-тематичному плануванні вчителів;
- плануванні виховної роботи;
- розбудові освітнього середовища.
Чим відрізняється організації освітнього процесу при STEM-навчанні від традиційного? Використанням проблемних ситуацій, проведенням досліджень, збільшенням інформативності прикладного матеріалу та структурою уроку. Інтегроване заняття має бути змістовним, чітким та компактним, містити логічно взаємопов’язаний навчальний матеріал на кожному етапі уроку.
Матеріально-технічне забезпечення для проведення STEM-уроків та виконання STEM-проєктів
Наказом МОН від 29.04.2020 № 574 затверджено Типовий перелік засобів навчання та обладнання для навчальних кабінетів і STEM-лабораторій. Як організувати роботу в школі по вибору оснащення? Аби обрати оптимальний варіант Вікторія Бартюк, учителька трудового навчання в ТОВ «НВК:Новопечерська школа», радить:
- зібрати команду зацікавлених учителів;
- визначити потреби (кількість класів, дітей, уроків, спеціалізація тощо);
- оцінити можливості матеріально-технічної бази закладу освіти (кабінет, площа для розміщення, шафи для зберігання);
- врахувати бюджет чи розглянути можливості отримання грантових коштів;
- протестувати різні види обладнання (наприклад, на освітніх виставках чи в інших закладах);
- обрати варіант, що сподобався.
Проте навіть без дорогого обладнання можна проводити захопливі STEM-уроки! Науково-популярні видання для дітей, різноманітні конструктори та набори для вирощування рослин дозволять створювати неймовірно цікаві проєкти!
Конструктор профорієнтаційного проєкту: плануйте легко!
Напевно, вибір майбутньої професії є одним із найвідповідальніших рішень підлітків. Як допомогти дітям не загубитися у світі сучасних професій і спланувати майбутню кар'єру? Інна Іванова, заступник директора з НВР Першотравенської загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів №2, представила конструктор профорієнтаційного проєкту, який можна створювати з використанням різних підходів, зокрема:
- Інформаційний. Сенс цього підходу полягає і забезпеченні школярів різноманітною перевіреною інформацією про сучасні професії, заклади освіти та ринок праці.
- Діагностико-консультаційний. Зіставлення особливостей дитини та вимог до професій допоможе встановити відповідності інтересів, здібностей, особистісних якостей школярів тому чи іншому виду діяльності.
- Розвивальний. Цей підхід сприятиме формуванню різноманітних знань, умінь та навичок, необхідних для опанування тієї чи іншої професії й успішного працевлаштування.
- Активаційний. Його мета – формування внутрішньої готовності до самостійної та усвідомленої побудови свого професійного життєвого шляху.
Як ефективно планувати реалізацію проєкту? Наприклад, можна створити канбан-дошку (у будь-якому форматі), визначити правила роботи з нею та надати доступ кожному учню. Це дозволить школярам відстежувати прогрес одне одного та разом долати перешкоди.
Можливості використання елементів STREAM на уроках української мови
Як захопити учнів вивченням української мови? Олеся Тєлєжкіна, професор кафедри мовної підготовки, педагогіки і психології Харківського національного університету міського господарства імені О. М. Бекетова, пропонує застосовувати елементи STREAM і сучасні техніки, які так подобаються школярам! Наприклад, під час ознайомлення з новою темою можна використати різноманітні пізнавальні відеоролики, комікси та мультфільми. Домашнім завданням може бути створення власного ролика або проведення інтерв’ю з різними респондентами. А для узагальнення вивченого матеріалу можна провести конкурс лепбуків, створити кубик Блума чи цікаві меми. А чому б не зробити освітній канал в ТікТок, який стане платформою для спільної роботи вчителя й учнів усіх класів? Такий спосіб комунікації гарантовано сприятиме кращому запам’ятовуванню навчального матеріалу та допоможе школярам розкрити свої здібності.
Бажаєте отримати ще більше цікавих ідей для планування STEM-діяльності та проєктної роботи? Неодмінно перегляньте конференцію!
Щоб залишити свій коментар, необхідно зареєструватись.