Яка фраза учнів засмучує вчителів чи не найбільше? «Мені це не знадобиться!». Дійсно, нерідко школярі не можуть зрозуміти, як абстрактні теоретичні знання можуть стати їм у пригоді в майбутньому. Розібралися з теплообміном, площею фігур, голонасінними і… Що далі? Як застосувати це все в реальному житті? Погодьтеся, інформація, яка не використовується на практиці, швидко забувається. Як оновити зміст навчальної діяльності так, щоби вона мала практичну користь, формувала необхідні компетенції та була цікавою учням? Тут на допомогу може прийти STREAM!
STREAM-освіта:
- S – science/наука;
- T – technology/технології;
- R – Reading+WRiting/читання+письмо;
- E – engineering/інженерія;
- A – art/мистецтво;
- M – mathematics/математика.
Це сучасна та перспективна освітня методика, яка є похідною природничо-математичної освіти STEM. Її мета – розвинути високоорганізоване мислення у школярів та показати, як можна ефективно застосовувати отримані знання.
Іноді R інтерпретують як Research (дослідження), адже для реалізації проєкту потрібні не лише академічні знання, а й навички пошуку інформації та спостереження.
В основі STREAM-освіти – системно-діяльнісний підхід і самостійна дослідницька робота учнів, які сприяють:
- розвитку критичного мислення та формування навичок розв'язання проблем, необхідних для подолання труднощів у майбутньому;
- розвитку науково-дослідницьких ініціатив за допомогою навичок мислення, втілених у читанні та письмі;
- підвищенню впевненості у власних силах;
- активній комунікації та командній роботі;
- креативному та інноваційному підходам до проєктів.
Прагнете розібратися в нюансах організації та реалізації STEM-, STEAM-, STREAM-проєктів? Чудово, адже саме за ними майбутнє! Тож запрошуємо всіх, хто в захваті від поєднання науки, технологій, інженерії, мистецтва та читання долучитися до Всеукраїнської інтернет-конференції «STEM, STEAM, STREAM і проєктне навчання», яка відбудеться 15 січня. Поговоримо про STEM-проєкти на уроках біології та про особливості використання елементів STREAM на уроках української мови. Дізнаємося багато цікавого про організацію віртуальних екскурсій та про те, як перетворити звичайних Telegram-канал на зручний онлайн-простір для STEM-навчання. І це ще далеко не все! Тож долучайтеся!
Чим STREAM-проєкт відрізняється від інших проєктів?
STREAM-проєкт реалізується через інтеграцію шкільних дисциплін і включає спільну науково-дослідницьку, творчу та технічну діяльність учнів і вчителів. Основне завдання – показати, що найцікавіші проєкти створюються на перетині різних наук. Аби розширити уявлення школярів про навколишній світ та отримати позитивний ефект від цієї методики, варто:
- використовувати «відкриті» завдання, що стимулюють до пошуку рішень у різних предметних галузях та до вивчення всіх можливих шляхів отримання інформації (інтернет, книги, власний досвід, експерименти тощо);
- ставити завдання та проблеми, які мають декілька рішень та правильних відповідей;
- спонукати учнів самостійно бачити та вивчати наукові закономірності, акцентувати їхню увагу на важливості правильною аргументації, доказах та логіці;
- рухатися від вирішення практичних і конкретних завдань до загальних понять вищого рівня абстракцій, ідей і теорій;
вводити ігрові та змагальні елементи; - пропонувати експериментувати, досліджувати, конструювати тощо;
- організовувати командну роботу, вчити дітей комунікувати, домовлятися, шукати спільні рішення та співпрацювати;
- заохочувати школярів презентувати результати роботи перед групою, отримувати зворотний зв'язок від однокласників, організовувати взаємне оцінювання.
STREAM-проєкт «Книга: від минулого до майбутнього»
Покажіть дітям, як важливо бачити «магію» у простих на перший погляд речах. А для цього запропонуйте їм для початку дізнатися якомога більше про... книги. Запропонуйте школярам об'єднатися у групи та дайте кожній із них завдання провести дослідження за напрямами:
- мистецтво (книга як мистецтво, роль книги у формуванні культурних цінностей);
- природничі науки (які породи дерев використовують для виготовлення паперу);
- технологія та хімія (дослідження та виготовлення паперу);
- математика (розрахунок часу, необхідного для виготовлення книги зараз і в минулому);
- фізика (створення аудіокниг);
- українська мова та література (правила написання книг, стилістика);
- історія (створення книги, розвиток друкарської справи);
- англійська мова (переклад книг, обмін листівками, книгами та листами).
- інформатика (виготовлення електронних книжок).
Ця робота сприятиме активізації та узагальненню здобутих знань із різних предметних областей, формуванню й розвитку навичок критичного та креативного мислення, аналізу й навіть ІТ-компетентності. Після виконання цього завдання запропонуйте школярам об'єднатися в команди та підготувати проєкт-узагальнення:
- Історія та інформатика: «Гортаю сторінки ...». Мета: дослідити історію книги від давнини до наших часів.
- Природничо-науковий напрям, технології, хімія: «Історія паперу». Мета: розкрити історію друкарської справи та дізнатися більше про особливості виготовлення паперу.
- Мистецтво та англійська мова: «Книга полікультурна». Мета: виготовлення книжки присвяченої мистецтву книги англійською мовою.
- Українська мова та література: «Моя книга». Мета: створити мінікнигу, яка складається з оповідань, написаних учнями (бажано в різних стилях).
- Математика та фізика: «Математична книга». Мета: створити невеликий задачник із нестандартними завданнями.
Завершальний етап проєкту – презентація результатів досліджень. Можна навіть створити рекламу!
Працювати над STEM-, STEAM- та STREAM-проєктами дуже цікаво, але водночас непросто! З чого почати та який шлях обрати? Аби допомогти вашим учням легко і швидко впоратися з цим завданням, даруємо яскраву наочність «6 кроків до ідеального проєкту». Користуйтеся та надихайтеся!
Щоб залишити свій коментар, необхідно зареєструватись.