Ключові ідеї Інтернет-конференції «Викладання української мови» від «На Урок»

Ви – вчитель-мовник, який шукає натхнення, ідеї та прийоми для ефективного викладання й взаємодії з учнями? Тоді обов’язково дочитайте статтю до кінця! Ми висвітлимо ключові ідеї нашої Онлайн-конференції «Викладання української мови»

«Зосереджуємося на змісті, не на формі». Головні завдання вчителя на уроках української мови

Уроки української мови мають на меті багато важливих завдань. А які завдання у вас в пріоритеті? Для спікерки конференції, Світлани Корпач, це виховання особистості. Адже школа має не тільки навчати дітей фахових дисциплін, але й розвивати учнів, їхню унікальність, м’які та тверді навички.

Лайфхаки від лекторки:

  1. Три кити, на яких базується викладання української – навчити говорити, писати та розвинути у школярів національну свідомість. Саме на ці завдання варто зважати, коли плануєте урок. 
  2. Звідусіль чуємо, що вчитель має поєднувати кілька ролей: фасилітатора, тьютора, новатора, коуча тощо. Щоби не загубитися в цьому, лекторка дає просту пораду: викладайте предмет, співпрацюючи зі школярами. 
  3. Немає часу розробити власний урок, залучити новітні технології? Лекторка нагадує, що шкільні підручники так само є дуже ефективним інструментом, про який не варто забувати. 
  4. Які форми роботи, на думку лекторки, найцікавіші для дітей? Написання нового фіналу, чи альтернативного продовження твору , переклад тексту українською тощо. 
  5. А які форми роботи найефективніші? Традиційне написання пояснювальних, словникових і розподільних диктантів, робота над помилками. 

Переглянути Всеукраїнську онлайн-конференцію «Викладання української мови» від «На Урок».

«Отримуємо задоволення від учителювання». Навчаємо української дистанційно

Чи є у дистанційного навчання мінуси? Звісно. Втім, Ганна Сукачова, редактор Освітнього проекту «На Урок», упевнена, що недоліки дистанційки можна подолати, а переваги очного навчання «взяти з собою». Помічаєте, що учні відволікаються та втрачають зацікавленість? Не ігноруйте, а подумайте над тим, як це можна змінити. Це значно полегшить вашу роботу в майбутньому! 

Ключові ідеї виступу:

  • Зв’язок із учителем. Під час дистанційного навчання дітям дуже не вистачає вчителя. Насамперед його емоцій та зворотного зв’язку! Тож лекторка радить приділяти увагу спілкуванню з учнями в месенджерах, онлайн-консультаціям, викладу інформації емоційно та цікаво тощо.
  • Спілкування державною мовою – ключова компетентність, яка має бути сформована. Тож якщо дитина перебуває в різних мовних середовищах, дуже важливо поповнювати лексичний запас учня, а отже навчити використовувати українську в різних ситуаціях (у тому числі побутових!). 
  • Працюють всі. Варто пам’ятати про застосування як індивідуальної, так і групової форми роботи. В онлайні легко організувати командну роботу: налаштувати різні «кабінети», встановити різний час виконання завдань тощо. 

Переглянути Всеукраїнську онлайн-конференцію «Викладання української мови» від «На Урок».

«Збагачуємо мову». Мова: стилістика, редагування тексту

Ще одну важливу тему зачепила Антоніна Тимченко, філолог та викладачка вищої школи, під час свого виступу: «Мова: стилістика, редагування тексту». Варто пам’ятати, що тести ЗНО містять питання стилістики, редагування, доцільного слововживання, правильної побудови фраз тощо. Крім цього, вивчення стилістики збагачує нашу мову, робить її багатогранною та розмаїтою. 

Якими порадами поділилася лекторка?

  1. Вивчаючи стилістику, варто посилатися на провідних фахівців, мовознавців: Петро Дудик, Олександр Пономарів, Любов Мацько тощо. 
  2. Існує багато книжок про теорію стилістики. Втім, лекторка наголошує, що доцільніше використовувати посібники та книжки, які висвітлюють практичне слововживання: «Українське слово у вимірах сьогодення», «Російсько-український словник словосполучень. Труднощі перекладу», «Культура слова. Мовностилістичні поради» тощо. 
  3. Лекторка радить звертатися до Академічного тлумачного словника української мови (1970-1980). Він є в онлайн-форматі за посиланням. Додатковий бонус: адміністрація платформи регулярно додає нові словоформи, які можна знайти за допомогою зручного пошуку. 

Переглянути Всеукраїнську онлайн-конференцію «Викладання української мови» від «На Урок».

«Не дамо нудьгувати». Як зробити уроки української мови в початковій школі цікавими?

Початкова школа – база, на яку нанизуються подальші здобуті знання. Тож учителю початкових класів варто особливо уважно слідкувати за тим, щоби молодші школярі не нудьгували та залишалися зацікавленими протягом усього уроку. Лілія Талан, педагог-практик, яка пілотувала НУШ протягом чотирьох років, поділилася універсальними вправами з власного досвіду викладання в початковій школі. 

Які прийоми й методи можна взяти на озброєння?

  • Використовуйте каліграфічні хвилинки: підготуйте повчальні або дотепні завдання, прислів’я, приказки й цитати на кожну літеру. Розповідайте молодшим школярам не лише про верхнє і нижнє з’єднання літер, але й про цікаві, візерункові з’єднання.
  • Часто словникові слова складно поєднати з темою уроку. Як учителю полегшити свою роботу та урізноманітнити навчальний процес? Корисна підказка: на початку уроку групуйте словникові слова, згодом – підводьте їх до теми уроку.
  • Малюнкові диктанти. Запропонуйте дітям переглянути малюнки: одні міститимуть словникові слова, інші ж – ні. Так школярі повторять орфограми, поєднають слова у групи за частинами мови, за запитаннями до морфеми тощо.  

Хочете підвищити власну професійну майстерність викладання української мови? Або дізнатися про цікаві методи вчителювання й взаємодії з учнями? Запрошуємо переглянути запис Всеукраїнської онлайн-конференції «Викладання української мови»!

Підписуйтесь на нас у Telegram https://t.me/naurok
Дякуємо! Ми будемо тримати Вас в курсі!
Поширити у соціальних мережах
facebook viber telegram Twitter