Зберігаємо спокій. Віримо в ЗСУ. Разом до перемоги! 🇺🇦
Дидактичні картки для розвитку дошкільнят і молодших школярів.

Картки-властивості (коди) почали використовувати не так давно, у 1972 році. Розробив їх 3бігнев Семадені – польський математик, який займається функціональним аналізом, теорією категорій, дидактикою та філософією математики. Цей метод навчання був покликаний допомогти дошкільнятам удосконалювати комунікативні й математичні компетентності. А ще з його допомогю можна навчити дітей кодувати й декодувати інформацію. Вже цікаво, чи не так?

Що таке коди Збігнева Семадені?

Це набір карток із різними властивостями: колір, форма, розмір, товщина та додаткові символи (дивіться на малюнок, що нижче). У дидактичному кейсі є ще символи, що за­перечують властивості (перекреслені зображення). Завдання дітей: за допомогою викладання карток у ряд зашифрувати або декодувати інформацію. Це чудово навчає наочно-схематичного та словесно-логічного мислення. Для кращого розуміння методу радимо ознайомитися із символами на картках та алгоритмом їхнього використання.

 

Як працювати з картками Збігнева Семадені?

  1. Роздрукуйте та виріжте символи із властивостями. Усього їх має бути 22.
  2. Потрібно додатково роздрукувати та вирізати символи з таких категорій: розміри, товщина та додаткові символи. Кожен із цих малюнків потрібно закреслити (позначка ×). Це будуть картки, які заперечують властивості.
  3. Учні об'єднуються в групи, отримують набір із картками властивостей та картками із закресленими властивостями. Далі школярі кодують або декодують інформацію.

Спершу картки 3бігнева Семадені використовувалися виключно для того, щоби діти навчалися додавання та віднімання. Пізніше їх почали застосовувати для розвитку зв'язного мовлення. Оскільки принцип використання карток для математичних маніпуляцій зрозумілий, розберімо їхні додаткові можливості.

Як зацікавити учнів роботою з картками?

1. Спершу запропонуйте дітям відгадати загадки:

  • Гостроносий і малий, сірий, тихий і незлий. Вдень ховається. Вночі йде шукать собі харчі. Весь із тонких голочок. Як він зветься? (Їжачок)
  • Куций хвостик, довгі вушка, шерсть м'якенька, як подушка. Скаче вгору, наче м'ячик. Хто це, діти? Сірий… (Зайчик)
  • Під дубочком народився, парасолькою накрився, може, з лісу б пострибав, якби другу ногу мав. (Гриб)
  • На галявині в лісочку, червоніє під листочком, ароматна і смачна, полуниці молодша сестра! (Суниця)
  • Це дерево – мов їжачок, вбрання у нього з колючок. (Ялинка)

2. Запропонуйте дітям схематично зобразити на дошці відповіді до загадок. Малюнки потрібно розмістити праворуч дошки (у стовпчик; послідовність: ялинка, гриб, їжак, заєць, суниця).

3. Ознайомте учнів зі значеннями карток-властивостей. Для закріплення знань можна використати ігри «Хто швидше згадає, яке слово позначає символ на картці» або «Знайди зображення, яке позначає слово…».

4. Прикріпіть на дошку символи у такому ж порядку, як на малюнку, що нижче. Далі діти мають декодувати інформацію: записати до зошита короткі речення з властивостями предметів та істот. До закреслених символів потрібно дібрати антоніми.

Відповіді: Висока, зелена, колюча ялинка. Великий, товстий, жовтий гриб. Маленький колючий їжак. Маленький, пухнастий, жовтий, заєць. Велика червона кругла суниця.

5. Ускладнюємо завдання. Учні мають за картками скласти коротку зв'язну розповідь. Можна (і навіть потрібно!) додавати речення, які увиразнять історію.

Наприклад: У лісі росла висока, зелена, колюча ялинка. Біля неї ріс великий, товстий, жовтий гриб. Повз ялинку пробігав маленький колючий їжачок. Він поспішав у гості до свого друга – маленького, пухнастого, жовтого зайчика. Звірятко зірвало на галявині великі червоні круглі суниці та віддало ці смаколики другу.

Коли діти навчаться декодувати інформацію за картками та створювати короткі історії, запропонуйте їм виконати складніше завдання. Клас об'єднується у групи й записує до зошита 2–3 речення (не обов'язково пов'язані між собою) із кількома властивостями, які є на картках. Далі за допомогою карток та малюнків зашифровують цю інформацію. Завдання школярів – декодувати всі синтаксичні конструкції. Їм таке завдання точно буде до вподоби!

Отож, картки-властивості 3бігнева Семадені допоможуть гейміфікувати ваші заняття! Завдяки ним можна у простій формі пояснювати складні речі. І це неймовірно!

Підписуйтесь на нас у Telegram https://t.me/naurok
Дякуємо! Ми будемо тримати Вас в курсі!
Поширити у соціальних мережах
facebook viber telegram Twitter