Які навички необхідно розвивати, щоб ваші учні стали розвиненими особистостями? Тим паче, що традиційний шлях «школа-університет-стабільна робота» вже не працює, адже світ швидко змінюється! Вступивши на популярну спеціальність сьогодні, завтра можна випуститися з неактуальною професією. Тому діти повинні вміти самостійно навчатися, працювати в команді, розв'язувати проблеми, критично мислити. Тож які навички необхідні сьогоднішнім підліткам і завтрашнім дорослим?
Правильне ставлення до помилок
Один із найважливіших уроків школи – це ставлення до помилок. Нехай воно буде спокійним! Налаштовуйте підлітка на те, що шкільні помилки – це навчання та тренування, а сам учень завжди має можливість виправити їх та показати кращий результат. Помилився на самостійній – зробимо роботу над помилками, не склав проміжний іспит – пересклади. Отримав двійку? Працюй завзятіше і вона розчиниться у морі гарних оцінок! Ось так і формується здорове ставлення до помилок. Спокійне гасло «нічого страшного, рухаємося далі» стане у пригоді у майбутньому!
Міждисциплінарність
Деякі сфери діяльності стають ближчими та навіть сплітаються в одну. Тож корисною навичкою майбутнього стане багатопрофільність. Наприклад, фахівець зі штучного інтелекту має знатися не лише на IT-дисциплінах, але й на філософії та психології.
Навіть якщо подальша діяльність підлітка не буде пов'язана з декількома дисциплінами, йому все одно треба буде спілкуватися зі спеціалістами з інших галузей, аби впоратися із запланованими робочими завданнями. Тому базове розуміння інших професій – необхідна навичка успішної людини ХХІ ст.
Так, у школі не завжди виходить з'ясувати, якими «спеціями» краще оздобити майбутню професію, на які предмети звернути особливу увагу. Що там казати, у підлітковому віці може навіть не бути чіткого розуміння бажаної подальшої діяльності. Ось тут у пригоді стане міждисциплінарність! Запропонуйте учневі поцікавитися «сусідами» його улюбленого предмета. Не лише математикою, але і програмуванням, не лише іноземною мовою, а й культурою країни, де нею говорять тощо.
Спілкування з неприйнятним
Рано чи пізно на дітей чекатиме зустріч із людьми, яких складно зрозуміти. У школі це може бути бешкетний сусід по парті чи однокласник, із яким не вдається нормально спілкуватися тощо. Тут школярі стикаються з необхідністю дотримуватися ієрархії, взаємодіяти з різними людьми – навіть із тими, з ким їм неприємно спілкуватися.
У шкільному житті учні завжди мають підтримку – батьки, вчителі, однокласники, директор закладу. Саме дорослим слід продемонструвати принципи емоційного інтелекту «в дії» та показати, як правильно реагувати на подібні ситуації. Як захищати власні кордони та не порушувати особистий простір інших людей.
Відповідальність за доручене завдання
Тут учителю необхідно заручитися підтримкою батьків. Поясніть дорослим, чому не варто виконувати роботу замість школярів. Втручання недоречне в жодному разі, навіть якщо діти не встигають і мають величезне навантаження на позашкільних гуртках.
Допоможіть підліткам розставляти пріоритети, планувати власну зайнятість та час. Учні середньої та старшої школи мають самостійно розраховувати, скільки годин потрібно на виконання того чи іншого завдання та вміти вчасно завершити роботу без стороннього нагадування.
Безперервне оновлення знань
Ми маємо вміти вчитися – ця навичка неодноразово стане у пригоді у дорослому житті! Як допомогти учням? Добирайте більше вправ на аналіз інформації та критичне мислення, не робіть акцент на вивченні лише теорії.
Успішному спеціалісту недостатньо просто вивчитися у школі, закінчити університет і знайти роботу. Професії постійно змінюються: старі зникають, нові з'являються. І навіть якщо галузь, у якій планує розвиватися підліток, неймовірно стабільна, вона все ж еволюціонує. Виникають нові тенденції, приходять нові технології. І тут допоможе постійне оновлення знань і розуміння того, що відбувається у суміжних галузях. Здатність вчитися – серйозна конкурентна перевага, навчіть цього школярів!
Робота з інформацією
Знайти інформацію – завдання просте і складне водночас. Адже розібратися у тому, що корисно, де правда, як знайти першоджерело – справа для кмітливих. Важливо не тільки багато знати, а й розуміти, як отримати необхідну інформацію та критично її осмислити.
Навчіть дітей виділяти головне, формулювати точний запит, робити власні висновки на основі декількох джерел, аналізувати кардинально протилежні точки зору. Нехай підлітки вчаться «гуглити» як профі. Не бійтеся цього! Поясніть, чому не можна писати реферат на основі першого ж посилання, яке видала пошукова система. Щоб ускладнити завдання, запропонуйте дослідити іншомовні джерела.
Самодисципліна
Сьогодні багато людей працюють поза офісом: віддалено або на фрілансі. Їх стає все більше, а традиційні компанії поступово починають переходити на режим «вільного відвідування» і орієнтуються виключно на результат.
Чи може школа навчити працювати у такому ритмі? Щоб отримати якісні знання, особливо під час дистанційної освіти, учню потрібно самому мотивувати себе на виконання завдань. А вчителі все частіше звертають увагу на результат, а не на процес. Тому перевагу отримують учні з розвиненою самодисципліною. Такі підлітки здатні продуктивно працювати завдяки внутрішній мотивації, вони вміють вмикати активний режим навчання, створювати собі робочі умови, концентруватися та прислухатися до себе.
Так, це неповний перелік важливих навичок сучасного підлітка. Але це ті якості, яким точно навчить школа!
Щоб залишити свій коментар, необхідно зареєструватись.