Прийом для швидкого визначення жанру та аналізу структури книги

Якщо ви скажете дітям, що усі художні книги та фільми будуються за сімома основними сюжетами, вони поставляться до цієї заяви з недовірою. Утім, яким різноманітним не здавався би світ літератури, в основі історій дійсно лежать однакові схеми, що мають безліч варіацій. Знання цих схем допоможе учням визначити жанр твору, віднайти кульмінацію та розв'язку, а також оцінити оригінальність та експериментаторство автора.

Перелік основних сюжетів

Пошук основних сюжетів відбувався протягом століть, починаючи з античної доби до сучасності. Щоразу дослідники називали різну кількість сюжетів: від 36, на думку Жоржа Польті та Віктора Гюго, до 4, згідно з дослідженням Хорхе Луї Борхеса. На сьогодні усталеною вважається схема з сімома сюжетами, розроблена Крістофером Букером, автором книги «Сім базових сюжетів» (The Seven Basic Plots: Why We Tell Stories).

Основні пункти книги «Сім базових сюжетів»:

  1. «З грязі у князі», він же «Попелюшка». Герої цього сюжету – люди, що відкривають у собі щось незвичне та завдяки особистим зусиллям чи щасливому збігу обставин опиняються у значно кращому становищі, ніж перебували на початку книги.
  2. «Пригода». Передбачає подорож у пошуках важкодоступної мети. Пригоди Одіссея і Ясона, «Навколо світу за 80 днів», «Вечори на хуторі біля Диканьки» належать саме до цієї категорії.
  3. «Туди та назад». В основі сюжету лежить спроба героя, вирваного зі звичного світу, повернутись додому. Класичними творами цього типу є «Робінзон Крузо» та «Аліса у країні див».         
  4. «Комедія». Це не просто загальний термін, але вид сюжету, що розвивається за власними правилами. До цієї категорії належать усі романи Джейн Остін.       
  5. «Трагедія». Це твір, кульмінацією якого є загибель головного героя чи руйнування всіх його життєвих надій через певні недоліки характеру або фатальні події. До цього типу сюжетів належать чимало класичних творів: «Катерина», «Мавка», «Пані Боварі», «Макбет», «Король Лір», «Тарас Бульба», «Анна Кереніна» тощо.
  6. «Воскресіння». Герой знаходиться під владою прокляття або темних сил і з цього стану його виводить диво. Найяскравішим прикладом цього сюжету є «Спляча красуня».
  7. «Перемога над чудовиськом». Герой б’ється з чудовиськом (не обов’язково справжнім, це можуть бути погані риси характеру, деспотичний батько чи директор). Найчистішими прикладами цього сюжету є Дракула та Давид і Голіаф.          

Якщо учням важко знаходити сюжетні патерни у романах, запропонуйте потренуватись на прикладі кіно та мультфільмів. Підготуйте список відомих стрічок і попросіть дітей знайти базовий сюжет.

«Шрек», «Іграшкова історія» – «туди та назад».

«Зоряні війни» – «перемога над чудовиськом». 

«Король Ральф» – «з грязі у князі» (американець дізнається, що має посісти британський престол).

«8 подруг Оушн» – «пригода».

«Холодне серце», «Сім’янин» – «воскресіння» (головний герой розуміє, що гонитва за кар’єрою не приносить йому щастя та усвідомлює цінність родини).

Які фільми, книги, поєднують кілька сюжетів?

«Шрек», «Хоббіт» – «туди та назад» та «пригода».

«Володар перснів» – «пригода» і «боротьба із чудовиськом»

«Зоряні війни» – «боротьба із чудовиськом» (протистояння з імперією) та «з грязі у князі» (Скайуокер стає джедаєм).

«Ральф» – «туди та назад» (герой намагається врятувати свою комп’ютерну гру) і «Воскресіння» (героїня розуміє, що її перетворили на баг (помилку), тоді як насправді вона – головна героїня гри).

Чому основних сюжетів так мало?

  • Саме вони сприяють утворенню найбільш напруженого розвитку історії;
  • Показують найцікавіші конфлікти;
  • Такі сюжети демонструють найпотужніші трансформації у героях.

Доповнюємо попередню схему

Згодом поділ Букера було доповнено сучасним дослідженням, що виявило «шість емоційних кривих». Аналізуючи тисячі книг, вчені отримали криві, що демонструють, як змінювалось емоційне забарвлення книг з розвитком історії. Частково ці криві повторюють концепцію базових сюжетів Букера та діляться на три пари, у яких сюжети є дзеркальною протилежністю одне одного. 

Найпростішими сюжетами є «З грязі у князі» та «Трагедія», що дають рівне зростання або падіння напруги без різких піків. Більш складні типи – «Падіння та злет» (яскраво цей тип ілюструє книга «Принц і жебрак») та «Ікар» («Квіти для Елджернона», «Обломов» – на початку книги герой перебуває у поганому стані, потім ситуація поліпшується, аби призвести до нового, ще більшого падіння).  Попередні типи мають одну зміну емоційної кривої, а «Попелюшка» (сюди можна віднести «Гидке каченя») та «Едіп» мали по два злети і падіння.

Вправи для учнів

Намалюйте з учнями криву напруги для найвідоміших книг у шкільній програмі. На вашому графіку шкала «Y» буде мірою напруження, а шкала «Х» проводить водорозділ між позитивним і негативним наповненням. Майте на увазі, що протягом сюжету герої можуть проходити більш дрібні випробування, що матимуть власні криві напруги. Для визначення загального типу сюжету варто звертати увагу виключно на узагальнену сюжетну криву.

Використовуйте метод 7 сюжетів при розборі кожного роману, аби зробити звичку до аналізу автоматичною. Це допоможе дітям не лише читати, а й досліджувати зміну емоційної кривої, звертаючи увагу на структуру та динаміку твору.

 

Підписуйтесь на нас у Telegram https://t.me/naurok
Дякуємо! Ми будемо тримати Вас в курсі!
Поширити у соціальних мережах
facebook viber telegram Twitter