Аналізуємо поняття текстів «нової природи» та доцільності їх використання у навчанні.

Чи помічали ви, як складно буває учням сконцентруватися? Чому так відбувається? Як представникам покоління, що виросло в епоху інтернету, сучасним школярам не завжди просто засвоювати матеріал, подача якого якого відбувається традиційним шляхом (за допомогою книг та лекцій – вербальних лінійних текстів). Кліпове мислення та мультизадачність просто не залишають традиційним навчальним прийомам шансу. 

Це не означає, що діти зовсім не здатні сприймати тексти, ні, вони просто звикли до інших типів. Вони спілкуються зі світом через призму коротких відеокліпів, блогів та теленовин, а школа і досі пропонує їм старий вербальний або письмовий лінійний текст. Щось мало змінитися, тому з’явилися тексти «нової природи».

«Тексти нової природи» – що це таке?

Попередня історія людства пов’язана з використанням лінійних друкованих текстів, що сформувало відповідну модель навчання і мислення (послідовне, аналітичне). Але інтернет-середовище створило новий гібридний вид тексту, що нелінійну структуру (посилання, раптовий перехід до іншого контенту, коментарі тощо).

Що ми знаємо про традиційні тексти? Вони лінійні, великі за об’ємом, завершені і найчастіше надруковані на папері. Тоді як тексти «нової природи»:

  • нелінійні, з включенням об'єктів медіа;
  • стислі, але одночасно інформативні;
  • орієнтовані на дрібні структури;
  • використовують різні види текстів (відео, зображення, звук тощо), що допомагає доповнити основну ідею;
  • з інтерактивними елементами.

Цікаво знати: принцип текстів «нової природи» цікавив багатьох учених, у тому числі дослідника коміксів Скотта Макклауда. Він казав, що: «Мозок людини постійно шукає зв’язки між образами, предметами та подіям, добудовуючи історії, конструюючи сюжети, додаючи діалоги. А тексти «нової природи» вимагають готовності добудовувати контекст і смисли як від учня, так і від вчителя».

У чому їхня користь?

Першими нову мову засвоїли блогери. Вони активно передають емоції за допомогою мемів, зображень, роликів, музики, танців, які постійно вставляють у свої повідомлення. Головне – знищити монотонність! Такий підхід робить відео доступним для сприйняття та допомагає привернути увагу. І саме такі якості текстів «нової природи» точно стануть нам у пригоді! Адже вони:

  1. Викликають емоції.
  2. Використовують різні джерела інформації, завдяки учні не втомлюються.
  3. Відповідають принципу чанкінгу інформації.
  4. Підходять для роботи у дистанційному режимі.
  5. Комплексний підхід (інформація запам’ятовується на зоровому, слуховому, емоційному рівнях).
  6. Легше засвоюються, що особливо корисно для молодших школярів (діти здатні засвоювати тексти «нової природи» на 30% краще).

Цікаво знати: результати досліджень показують, що кліпова свідомість призводить до проблем із засвоєнням однорідної інформації з лінійною структурою, що представлена у єдиному стилі. Кліпове мислення має недоліки, але це спосіб адаптації до сучасного світу. Воно дозволяє швидко і легко  опрацьовувати та засвоювати великі обсяги інформації. 

Як використовувати у класі?

Тексти «нової природи» вийшли на передній план із початком карантину. Відео, звукові повідомлення, графічний контент, інтерактивні дошки для малювання, скріншоти, за допомогою яких відправляються домашні завдання – все це приклади текстів «нової природи».

Утім, як включити тексти «нової природи» у лекцію з фізики чи історії? Насправді все не так складно. Використовуйте:

  • зображення, написи/підписи (фліпборд, плакат, кніглі);
  • зображення, гіперпосилання (інтерактивний плакат, лепбук);
  • серія зображень, написи/підписи, що їх супроводжують (комікс, графічний роман);
  • вербальний текст, зображення без напису (відеокоментар, влог, буктрейлер);
  • основний усний текст, зображення і супроводжувальний напис/підпис (скрайбінг, скетчноутінг).

Зауважити: чудовим прикладом використання текстів «нової природи» є виступи TED, на яких лектори готують презентацію з відео, картинками, схемами, таблицями і (неодмінно!) жартами.

Аби створити текст «нової природи» з наявних матеріалів, використовуйте наступні прийоми:

  1. Відбирайте найважливіше, скорочуйте, виділяйте головне та фільтруйте зайве. Виділяйте важливі частини тексту великим шрифтом чи кольором, передавайте смислу через відео або практичну роботу.
  2. Задовольняйте потребу дітей в актуальній інформації. Якщо викладаєте тему з фізики, знайдіть пару свіжих новин на тему відкриттів. І не забувайте про візуалізацію (скрайбінг, скетчноутінг, інтелект-карти) чи демонстрацію відео. 
  3. Збільшуйте розмаїття інформації. Відео польоту комети, візуалізація звукових хвиль, гіперпосилання на додаткові матеріали чи добірку ілюстрацій, що можна розмістити у домашньому завданні – все це чудове рішення. Розмаїття інформації дозволяє задовольнити потребу мозку у перемиканні та не перевантажує його. Тобто діти будуть уважнішими
  4. Заохочуйте діалогічність та зворотний зв’язок під час уроку. Дозвольте лишати коментарі до матеріалів, доповнювати їх.

Працювати з текстами «нової природи» не лише приємно, це справді ефективно. Впорядковуючи матеріали за новим зразком, ви створюєте базу для дистанційного або змішаного навчання, автоматично орієнтуєте учнів на пошук конкретних прикладів і апробацію знань, отриманих на уроці.

Підписуйтесь на нас у Telegram https://t.me/naurok
Дякуємо! Ми будемо тримати Вас в курсі!
Поширити у соціальних мережах
facebook viber telegram Twitter