Перед початком 2024/2025 навчального року МОН затвердило нові рекомендації щодо оцінювання результатів навчання учнів 5-9 класів НУШ (далі – Рекомендації). Основні положення цього наказу ми вже розглянули раніше у цьому матеріалі. А у цій статті ми зосередились на ключових аспектах підсумкового оцінювання з навчальних предметів математичної освітньої галузі.
Згідно з Рекомендаціями основними видами оцінювання є формувальне та підсумкове оцінювання й ДПА. Тож якщо ви бажаєте покращити знання та отримати практичні поради щодо інтерактивного оцінювання учнівського прогресу протягом навчального року, запрошуємо вас долучитись до учасників Всеукраїнської інтернет-конференеції «Здійснення формувального оцінювання в НУШ», яка відбудеться 28.11.2024. Під час етеру ви матиме змогу ознайомитись із ефективними прийомами у роботі з дітьми будь-якого віку з метою їх подальшого застосування в роботі, що допоможе урізноманітнити навчальний процес.
Метою підсумкового оцінювання є об'єктивне співвідношення фактичних результатів навчання учнів з обов'язковими (очікуваними) результатами навчання, визначеними Держстандартом / модельною навчальною програмою за певний період навчання.
Підсумкове оцінювання здійснюється періодично і може охоплювати один, декілька або всі групи результатів, визначених у Держстандарті. Кількість підсумкових робіт, час їхнього проведення вчитель може встановлювати самостійно.
Під час оцінювання слід застосовувати завдання різних когнітивних рівнів:
- на відтворення знань;
- на розуміння;
- на застосування в стандартних і змінених навчальних ситуаціях;
- уміння висловлювати власні судження, ставлення тощо.
Підвищення кваліфікації вчителів математики: Ідеї та пропозиції від «На Урок»
Критерії підсумкового оцінювання результатів навчання учнів
У Рекомендаціях наведено загальні критерії оцінювання, які визначають загальні підходи до встановлення результатів навчання учнів і реалізуються за чотирма рівнями, що дає змогу здійснювати оцінювання за 12-бальною шкалою:
- початковий (1-3 бали);
- середній (4-6 балів);
- достатній (7-9 балів);
- високий (10-12 балів).
Кожний наступний рівень охоплює вимоги до попереднього, а також додає нові.
Загальні критерії оцінювання слугують основою для галузевих критеріїв оцінювання. Математична освітня галузь включає 3 групи результатів споріднених результатів навчання, які оцінюються з урахуванням структури компетентності таким чином:
Група результатів 1. Дослідження ситуації та створення математичних моделей
Орієнтирами для оцінювання результатів навчання за 12-бальною шкалою є наявний рівень знань, вмінь, цінностей та ставлень учнів, який визначається за допомогою таких характеристик:
1 бал:
- сприймання та розпізнавання інформації, отриманої від учителя (інших осіб);
- надання відповідей на прості запитання за змістом почутого / прочитаного, припущення суттєвих змістових і логічних помилок.
2 бали:
- відтворення незначної частини інформації, отриманої від учителя або із запропонованих джерел;
- вирізнення математичних даних у проблемній ситуації;
- знаходження у почутому/прочитаному часткових відповідей на прості запитання;
- припущення змістовних і логічних помилок.
3 бали:
- відтворення частини інформації, отриманої від учителя або із запропонованих джерел;
- визначення математичних характеристик навколишніх об’єктів;
- знаходження у почутому/прочитаному часткових відповідей на запитання;
- припущення незначних змістових і логічних помилок.
4 бали:
- відтворення за зразком основної інформацію, отриманої із запропонованих джерел;
- висловлення своїх думок, використовуючи отриману інформацію; розрізнення умови і вимоги, відомих і невідомих елементів проблемної ситуації;
- пояснення окремих понять/термінів/навчальних дій;
- вибір математичної моделі із запропонованих вчителем.
5 балів:
- часткове застосування основної інформації, отриманої від учителя або із запропонованих джерел, для виконання навчальних завдань і вирішення проблемних ситуацій;
- знаходження у почутому/прочитаному відповідей на прості запитання;
- пояснення основних понять /навчальних дій;
- читання таблиць, схем, діаграм, формул, графіків;
- добір моделей до проблемної ситуації за допомогою вчителя.
6 балів:
- застосування інформації, отриманої від учителя або із запропонованих джерел, для виконання навчальних завдань і вирішення проблемних ситуацій;
- розуміння та пояснення основних понять / навчальних дій;
- наведення простих прикладів застосування формул, схем, таблиць, діаграм, графіків;
- створення окремих частин математичної моделі, припущення логічних помилок при її створенні.
7 балів:
- знаходження у запропонованих джерелах потрібної інформації для виконання навчальних завдань і вирішення проблемних ситуацій;
- перетворення текстових даних математичного змісту в таблиці, схеми, діаграми, формули, графіки тощо;
- надання відповідей на запитання щодо умови, залежностей між елементами проблемної ситуації;
- перетворення одного виду інформації на інший за зразком;
- наведення окремих аргументів і прикладів на підтвердження висловленої думки;
- формулювання гіпотези (припущення) за допомогою вчителя або працюючи у групі;
- створення моделі до типової проблемної ситуації за допомогою вчителя;
- виокремлення частин у плані розв’язання.
8 балів:
- аналіз інформації, отриманої з обраних джерел, зіставлення, порівняння та групування її за заданою ознакою;
- вирізнення проблемних ситуацій, надання відповідей на запитання за опрацьованою інформацією;
- перетворення інформації з одного виду на інший;
- наведення певних аргументів, доповнення думки/відповідей однокласників;
- самостійне формулювання гіпотези (припущення);
- самостійне створення моделі до проблемної ситуації, допущення незначних логічних помилок;
- планування власних дій щодо розв’язання проблемної ситуації за допомогою вчителя.
9 балів:
- аналіз інформації, отриманої з різних джерел;
- вирізнення проблемних ситуацій;
- вибір прийнятного способу для її унаочнення та візуалізації із запропонованих;
- самостійне створення математичної моделі за аналогією;
- встановлення зв’язків між елементами проблемної ситуації з незначними логічними помилками та планування власних дій щодо її розв’язання.
10 балів:
- виокремлення істотної та потрібної інформації, отриманої з різних самостійно вибраних джерел;
- вирізнення проблемних ситуацій, оцінювання інформації за заданими критеріями;
- ставлення запитань та встановлення логічних зв’язків між математичними об’єктами та елементами проблемної ситуації;
- створення та за необхідності коригування математичної моделі;
- введення допоміжних елементів і планування власних дій, спрямованих на розв’язання проблемної ситуації.
11 балів:
- узагальнення інформації, отриманої з різних джерел, оцінювання її за визначеними критеріями;
- знаходження та аналіз інформації;
- висловлення та аргументування власної позиції, надання висновків;
- створення різних математичних моделей для однієї проблемної ситуації;
- планування власних дій та діяльності групи, спрямованої на розв’язання проблемної ситуації.
12 балів:
- ініціювання дослідження проблемної ситуації;
- оцінка, порівняння та зіставлення інформації, отриманої з різних джерел;
- усвідомлене використання інформації в різних ситуаціях;
- самостійне створення різних математичних моделей проблемної ситуації;
- планування різних способів розв’язування проблемної ситуації та вибір з них раціонального.
Група результатів 2. Розв’язання математичних задач
Орієнтирами для оцінювання результатів навчання за 12-бальною шкалою є наявний рівень знань, вмінь, цінностей та ставлень учнів, який визначається за допомогою таких характеристик:
1 бал:
- виконання частини простих завдань / навчальних дій за наданим зразком з допомогою вчителя.
2 бали:
- виконання простих завдань/навчальних дій за наданим зразком або з допомогою вчителя;
- демонстрація своєї зацікавленості до ідей, висловлених іншими.
3 бали:
- виконання завдань/навчальних дій за наданим зразком з допомогою вчителя;
- долучення до роботи в групі.
4 бали:
- виконання завдань/навчальних дій за зразком або під керівництвом учителя;
- розбиття задачі на підзадачі;
- виконання обов’язків, розподілених в групі.
5 балів:
- виконання навчальних дій за запропонованим алгоритмом, за потреби звертаючись по допомогу;
- виконання завдань в групі відповідно до своєї ролі.
6 балів:
- самостійне виконання навчальних дій за запропонованим алгоритмом;
- висловлення припущення щодо розв’язання математичної задачі з допомогою вчителя;
- виконання спільного завдання в групі відповідно до визначених обов’язків та своєї ролі.
7 балів:
- виконання репродуктивних і частково-пошукових видів навчальної діяльності за запропонованим алгоритмом або в співпраці з однокласниками;
- розв'язання математичних задач відомим способом або з допомогою вчителя;
- співпраця в групі, виконуючи навчальні завдання.
8 балів:
- реалізація плану розв'язування математичної задачі з опосередкованою допомогою вчителя;
- активна співпраця з іншими під час виконання навчальних завдань;
- визначення своїх завдань в груповій роботі;
- виконання окремих пошукових, дослідницьких та/або творчих навчальних дії;
- пропонування способів розв’язання математичної задачі.
9 балів:
- виконання пошукових (дослідницьких) та творчих завдань;
- розв’язання математичних задач засвоєними раніше способами;
- пропонування нових способів розв’язання з опосередкованою допомогою вчителя;
- активна співпраця з іншими під час виконання типових і нетипових завдань.
10 балів:
- застосування здобутих знань й практичних умінь в різних навчальних ситуаціях, працюючи самостійно, у парі або групі;
- здійснення різних видів діяльності;
- пропонування декількох способів розв’язання математичної задачі.
11 балів:
- застосування здобутих знань та практичних умінь в нестандартних ситуаціях;
- здійснення різних видів навчальної діяльності;
- аналіз власних навчальних дій самостійно, у парі або групі;
- конструктивна взаємодія з іншими.
12 балів:
- застосування здобутих знань та практичних умінь, усвідомлення ризиків і прогнозування наслідків;
- здійснення різних видів діяльності самостійно, у парі або групі;
- аналіз власних навчальних дій, планування свого подальшого навчального поступу;
- ініціювання, планування та організація співпраці в групі для досягнення навчальних цілей, виконання дослідницьких/ творчих завдань.
Група результатів 3. Інтерпретація та критичний аналіз результатів
Орієнтирами для оцінювання результатів навчання за 12-бальною шкалою є наявний рівень знань, вмінь, цінностей та ставлень учнів, який визначається за допомогою таких характеристик:
1 бал:
- передача інформації, спроба висловлювати свої думки щодо результатів розв’язання проблемної ситуації з використанням коротких однотипних фраз.
2 бали:
- комунікація з іншими щодо результатів розв’язання проблемної ситуації з використанням простих однотипних фраз.
3 бали:
- висловлення своїх думок простими фразами/реченнями щодо результатів розв’язання проблемної ситуації;
- прохання надати зворотний зв'язок щодо ступеня розуміння та сприйняття запропонованого.
4 бали:
- використання простих фраз/речень у ході комунікації;
- співставлення отриманого результату з вимогою задачі за допомогою вчителя;
- долучення до спілкування, надання пояснень у межах запропонованої теми.
5 балів:
- самостійне співставлення отриманого результату із вимогою задачі; перевірка результату підстановкою;
- підтримка спілкування в межах запропонованої теми з використанням простих фраз/речень.
6 балів:
- оцінка відповіді на реалістичність за поданими вказівками;
- представлення результату із зазначеною точністю;
- спілкування у межах запропонованої теми з використанням простих фраз/речень.
7 балів:
- аналіз результатів, оцінка відповідності математичної моделі проблемній ситуації;
- долучення до спілкування у межах запропонованої теми та визначення завдання через поставлені запитання.
8 балів:
- перевірка отриманого результату на відповідність проблемній ситуації; запрошення до спілкування, чітко формулюючи питання та пріоритети для обговорення та у межах запропонованої теми.
9 балів:
- надання відповідей на запитання щодо умови, залежностей між елементами проблемної ситуації, недостатності та надлишковості даних;
- ініціювання спілкування та обмін інформацією у межах запропонованої теми.
10 балів:
- використання властивостей математичних об’єктів для обґрунтування своїх дій та їх наслідків;
- розвиток ідей/думок учасників спілкування в межах запропонованої теми та намагання укласти їх у цілісну логічну лінію, розглядаючи різні сторони проблеми.
11 балів:
- аналіз отриманих результатів на відповідність проблемній ситуації, за потреби внесення правок;
- узагальнення головного змісту почутого під час спілкування у межах запропонованої теми;
- вибір оптимального способу взаємодії з іншими для вирішення спільних навчальних завдань.
12 балів:
- аналіз отриманих результатів та з’ясування наявності альтернативних розв’язків;
- виступ посередником у спілкуванні у межах запропонованої теми, демонстрація толерантності до різних точок зору і надання роз'яснення за потреби іншим учасникам.
Підсумкове оцінювання за семестр
Підсумкове оцінювання за семестр здійснюють за групами результатів навчання, що передбачені Критеріями оцінювання за освітніми галузями, з урахуванням різних форм і видів навчальної діяльності. Для формування висновків щодо рівня досягнення обов’язкових результатів навчання за семестр учитель може запропонувати учням:
- виконати комплексну підсумкову роботу за всіма групами результатів, визначеними в Критеріях оцінювання за освітніми галузями;
- виконати окремі підсумкові роботи для кожної групи результатів, визначеної у Критеріях оцінювання за освітніми галузями.
Відомості, отримані під час підсумкового семестрового оцінювання застосовують для вироблення навчальних цілей на наступний період, визначення труднощів учнів у навчанні та коригування освітнього процесу.
У Свідоцтві досягнень виставляють семестрові оцінки за групами результатів і на їх підставі виставляють загальну оцінку за семестр з кожного навчального предмета.
Бажаєте дізнатись більше про сучасні підходи до викладання навчальних предметів? Долучайтесь до нашої спільноти та слідкуйте за анонсами!
Щоб залишити свій коментар, необхідно зареєструватись.