Поговоримо про нові підходи до визначення рівня результатів навчання учнів

Перед початком 2024/2025 навчального року МОН затвердило нові рекомендації щодо оцінювання результатів навчання учнів 5-9 класів НУШ (далі – Рекомендації). Основні положення цього наказу ми вже розглянули раніше у цьому матеріалі. А у цій статті ми зосередились на ключових аспектах підсумкового оцінювання з навчальних предметів математичної освітньої галузі.

Згідно з Рекомендаціями основними видами оцінювання є формувальне та підсумкове оцінювання й ДПА. Тож якщо ви бажаєте покращити знання та отримати практичні поради щодо інтерактивного оцінювання учнівського прогресу протягом навчального року, запрошуємо вас долучитись до учасників Всеукраїнської інтернет-конференеції «Здійснення формувального оцінювання в НУШ», яка відбудеться 28.11.2024. Під час етеру ви матиме змогу ознайомитись із ефективними прийомами у роботі з дітьми будь-якого віку з метою їх подальшого застосування в роботі, що допоможе урізноманітнити навчальний процес.

Метою підсумкового оцінювання є об'єктивне співвідношення фактичних результатів навчання учнів з обов'язковими (очікуваними) результатами навчання, визначеними Держстандартом / модельною навчальною програмою за певний період навчання. 

Підсумкове оцінювання здійснюється періодично і може охоплювати один, декілька або всі групи результатів, визначених у Держстандарті. Кількість підсумкових робіт, час їхнього проведення вчитель  може встановлювати самостійно. 

Під час оцінювання слід застосовувати завдання різних когнітивних рівнів: 

  • на відтворення знань;
  • на розуміння;
  • на застосування в стандартних і змінених навчальних ситуаціях;
  • уміння висловлювати власні судження, ставлення тощо. 

Підвищення кваліфікації вчителів математики: Ідеї та пропозиції від «На Урок»

Критерії підсумкового оцінювання результатів навчання учнів

У Рекомендаціях наведено загальні критерії оцінювання, які визначають загальні підходи до встановлення результатів навчання учнів і реалізуються за чотирма рівнями, що дає змогу здійснювати оцінювання за 12-бальною шкалою:

  • початковий (1-3 бали);
  • середній (4-6 балів);
  • достатній (7-9 балів);
  • високий (10-12 балів).

Кожний наступний рівень охоплює вимоги до попереднього, а також додає нові. 

Загальні критерії оцінювання слугують основою для галузевих критеріїв оцінювання. Математична освітня галузь включає 3 групи результатів споріднених результатів навчання, які оцінюються з урахуванням структури компетентності таким чином:

Група результатів 1. Дослідження ситуації та створення математичних моделей

Орієнтирами для оцінювання результатів навчання за 12-бальною шкалою є наявний рівень знань, вмінь, цінностей та ставлень учнів, який визначається за допомогою таких характеристик:

1 бал:

  • сприймання та розпізнавання інформації, отриманої від учителя (інших осіб);
  • надання відповідей на прості запитання за змістом почутого / прочитаного, припущення суттєвих змістових і логічних помилок.

2 бали:

  • відтворення незначної частини інформації, отриманої від учителя або із запропонованих джерел;
  • вирізнення математичних даних у проблемній ситуації;
  • знаходження у почутому/прочитаному часткових відповідей на прості запитання;
  • припущення змістовних і логічних помилок.

3 бали:

  • відтворення частини інформації, отриманої від учителя або із запропонованих джерел;
  • визначення математичних характеристик навколишніх об’єктів; 
  • знаходження у почутому/прочитаному часткових відповідей на запитання;
  • припущення незначних змістових і логічних помилок.

4 бали:

  • відтворення за зразком основної інформацію, отриманої із запропонованих джерел;
  • висловлення своїх думок, використовуючи отриману інформацію; розрізнення умови і вимоги, відомих і невідомих елементів проблемної ситуації;
  • пояснення окремих понять/термінів/навчальних дій;
  • вибір математичної моделі із запропонованих вчителем.

5 балів:

  • часткове застосування основної інформації, отриманої від учителя або із запропонованих джерел, для виконання навчальних завдань і вирішення проблемних ситуацій;
  • знаходження у почутому/прочитаному відповідей на прості запитання;
  • пояснення основних понять /навчальних дій;
  • читання таблиць, схем, діаграм, формул, графіків;
  • добір моделей до проблемної ситуації за допомогою вчителя.

6 балів:

  • застосування інформації, отриманої від учителя або із запропонованих джерел, для виконання навчальних завдань і вирішення проблемних ситуацій;
  • розуміння та пояснення основних понять / навчальних дій;
  • наведення простих прикладів застосування формул, схем, таблиць, діаграм, графіків;
  • створення окремих частин математичної моделі, припущення логічних помилок при її створенні.

7 балів:

  • знаходження у запропонованих джерелах потрібної інформації для виконання навчальних завдань і вирішення проблемних ситуацій;
  • перетворення текстових даних математичного змісту в таблиці, схеми, діаграми, формули, графіки тощо;
  • надання відповідей на запитання щодо умови, залежностей між елементами проблемної ситуації;
  • перетворення одного виду інформації на інший за зразком; 
  • наведення окремих аргументів і прикладів на підтвердження висловленої думки;
  • формулювання гіпотези (припущення) за допомогою вчителя або працюючи у групі;
  • створення моделі до типової проблемної ситуації за допомогою вчителя;
  • виокремлення частин у плані розв’язання.

8 балів:

  • аналіз інформації, отриманої з обраних джерел, зіставлення, порівняння та групування її за заданою ознакою;
  • вирізнення проблемних ситуацій, надання відповідей на запитання за опрацьованою інформацією;
  • перетворення інформації з одного виду на інший; 
  • наведення певних аргументів, доповнення думки/відповідей однокласників;
  • самостійне формулювання гіпотези (припущення); 
  • самостійне створення моделі до проблемної ситуації, допущення незначних логічних помилок;
  • планування власних дій щодо розв’язання проблемної ситуації за допомогою вчителя.

9 балів:

  • аналіз інформації, отриманої з різних джерел; 
  • вирізнення проблемних ситуацій;
  • вибір прийнятного способу для її унаочнення та візуалізації із запропонованих;
  • самостійне створення математичної моделі за аналогією;
  • встановлення зв’язків між елементами проблемної ситуації з незначними логічними помилками та планування власних дій щодо її розв’язання.

10 балів:

  • виокремлення істотної та потрібної інформації, отриманої з різних самостійно вибраних джерел;
  • вирізнення проблемних ситуацій, оцінювання інформації за заданими критеріями;
  • ставлення запитань та встановлення логічних зв’язків між математичними об’єктами та елементами проблемної ситуації; 
  • створення та за необхідності коригування математичної моделі;
  • введення допоміжних елементів і планування власних дій, спрямованих на розв’язання проблемної ситуації.

11 балів:

  • узагальнення інформації, отриманої з різних джерел, оцінювання її за визначеними критеріями;
  • знаходження та аналіз інформації;
  • висловлення та аргументування власної позиції, надання висновків; 
  • створення різних математичних моделей для однієї проблемної ситуації;
  • планування власних дій та діяльності групи, спрямованої на розв’язання проблемної ситуації.

12 балів:

  • ініціювання дослідження проблемної ситуації;
  • оцінка, порівняння та зіставлення інформації, отриманої з різних джерел;
  • усвідомлене використання інформації в різних ситуаціях; 
  • самостійне створення різних математичних моделей проблемної ситуації;
  • планування різних способів розв’язування проблемної ситуації та вибір з них раціонального.

Група результатів 2. Розв’язання математичних задач

Орієнтирами для оцінювання результатів навчання за 12-бальною шкалою є наявний рівень знань, вмінь, цінностей та ставлень учнів, який визначається за допомогою таких характеристик:           

1 бал:

  • виконання частини простих завдань / навчальних дій за наданим зразком з допомогою вчителя.

2 бали:

  • виконання простих завдань/навчальних дій за наданим зразком або з допомогою вчителя;
  • демонстрація своєї зацікавленості до ідей, висловлених іншими.

3 бали:

  • виконання завдань/навчальних дій за наданим зразком з допомогою вчителя;
  • долучення до роботи в групі.

4 бали:

  • виконання завдань/навчальних дій за зразком або під керівництвом учителя;
  • розбиття задачі на підзадачі;
  • виконання обов’язків, розподілених в групі.

5 балів:

  • виконання навчальних дій за запропонованим алгоритмом, за потреби звертаючись по допомогу;
  • виконання завдань в групі відповідно до своєї ролі.

6 балів:

  • самостійне виконання навчальних дій за запропонованим алгоритмом;
  • висловлення припущення щодо розв’язання математичної задачі з допомогою вчителя;
  • виконання спільного завдання в групі відповідно до визначених обов’язків та своєї ролі.

7 балів:

  • виконання репродуктивних і частково-пошукових видів навчальної діяльності за запропонованим алгоритмом або в співпраці з однокласниками;
  • розв'язання математичних задач відомим способом або з допомогою вчителя;
  • співпраця в групі, виконуючи навчальні завдання.

8 балів:

  • реалізація плану розв'язування математичної задачі з опосередкованою допомогою вчителя;
  • активна співпраця з іншими під час виконання навчальних завдань;
  • визначення своїх завдань в груповій роботі;
  • виконання окремих пошукових, дослідницьких та/або творчих навчальних дії;
  • пропонування способів розв’язання математичної задачі.

9 балів:

  • виконання пошукових (дослідницьких) та творчих завдань;
  • розв’язання математичних задач засвоєними раніше способами;
  • пропонування нових способів розв’язання з опосередкованою допомогою вчителя;
  • активна співпраця з іншими під час виконання типових і нетипових завдань.

10 балів:

  • застосування здобутих знань й практичних умінь в різних навчальних ситуаціях, працюючи самостійно, у парі або групі;
  • здійснення різних видів діяльності;
  • пропонування декількох способів розв’язання математичної задачі.

11 балів:

  • застосування здобутих знань та практичних умінь в нестандартних ситуаціях;
  • здійснення різних видів навчальної діяльності; 
  • аналіз власних навчальних дій самостійно, у парі або групі; 
  • конструктивна взаємодія з іншими.

12 балів:

  • застосування здобутих знань та практичних умінь, усвідомлення ризиків і прогнозування наслідків;
  • здійснення різних видів діяльності самостійно, у парі або групі;
  • аналіз власних навчальних дій, планування свого подальшого навчального поступу;
  • ініціювання, планування та організація співпраці в групі для досягнення навчальних цілей, виконання дослідницьких/ творчих завдань.

Група результатів 3. Інтерпретація та критичний аналіз результатів

Орієнтирами для оцінювання результатів навчання за 12-бальною шкалою є наявний рівень знань, вмінь, цінностей та ставлень учнів, який визначається за допомогою таких характеристик:

1 бал:

  • передача інформації, спроба висловлювати свої думки щодо результатів розв’язання проблемної ситуації з використанням коротких однотипних фраз.

2 бали:

  • комунікація з іншими щодо результатів розв’язання проблемної ситуації з використанням простих однотипних фраз.

3 бали:

  • висловлення своїх думок простими фразами/реченнями щодо результатів розв’язання проблемної ситуації; 
  • прохання надати зворотний зв'язок щодо ступеня розуміння та сприйняття запропонованого.

4 бали:

  • використання простих фраз/речень у ході комунікації;
  • співставлення отриманого результату з вимогою задачі за допомогою вчителя;
  • долучення до спілкування, надання пояснень у межах запропонованої теми.

5 балів:

  • самостійне співставлення отриманого результату із вимогою задачі; перевірка результату підстановкою; 
  • підтримка спілкування в межах запропонованої теми з використанням простих фраз/речень.

6 балів:

  • оцінка відповіді на реалістичність за поданими вказівками;
  • представлення результату із зазначеною точністю; 
  • спілкування у межах запропонованої теми з використанням простих фраз/речень.

7 балів:

  • аналіз результатів, оцінка відповідності математичної моделі проблемній ситуації;
  • долучення до спілкування у межах запропонованої теми та визначення завдання через поставлені запитання.

8 балів:

  • перевірка отриманого результату на відповідність проблемній ситуації; запрошення до спілкування, чітко формулюючи питання та пріоритети для обговорення та у межах запропонованої теми.

9 балів:

  • надання відповідей на запитання щодо умови, залежностей між елементами проблемної ситуації, недостатності та надлишковості даних;
  • ініціювання спілкування та обмін інформацією у межах запропонованої теми.

10 балів:

  • використання властивостей математичних об’єктів для обґрунтування своїх дій та їх наслідків;
  • розвиток ідей/думок учасників спілкування в межах запропонованої теми та намагання укласти їх у цілісну логічну лінію, розглядаючи різні сторони проблеми.

11 балів:

  • аналіз отриманих результатів на відповідність проблемній ситуації, за потреби внесення правок;
  • узагальнення головного змісту почутого під час спілкування у межах запропонованої теми;
  • вибір оптимального способу взаємодії з іншими для вирішення спільних навчальних завдань.

12 балів:

  • аналіз отриманих результатів та з’ясування наявності альтернативних розв’язків; 
  • виступ посередником у спілкуванні у межах запропонованої теми, демонстрація толерантності до різних точок зору і надання роз'яснення за потреби іншим учасникам.

Підсумкове оцінювання за семестр 

Підсумкове оцінювання за семестр здійснюють за групами результатів навчання, що передбачені Критеріями оцінювання за освітніми галузями, з урахуванням різних форм і видів навчальної діяльності. Для формування висновків щодо рівня досягнення обов’язкових результатів навчання за семестр учитель може запропонувати учням: 

  • виконати комплексну підсумкову роботу за всіма групами результатів, визначеними в Критеріях оцінювання за освітніми галузями; 
  • виконати окремі підсумкові роботи для кожної групи результатів, визначеної у Критеріях оцінювання за освітніми галузями. 

Відомості, отримані під час підсумкового семестрового оцінювання застосовують для вироблення навчальних цілей на наступний період, визначення труднощів учнів у навчанні та коригування освітнього процесу. 

У Свідоцтві досягнень виставляють семестрові оцінки за групами результатів і на їх підставі виставляють загальну оцінку за семестр з кожного навчального предмета. 

Бажаєте дізнатись більше про сучасні підходи до викладання навчальних предметів? Долучайтесь до нашої спільноти та слідкуйте за анонсами

Підписуйтесь на нас у Telegram https://t.me/naurok
Дякуємо! Ми будемо тримати Вас в курсі!
Поширити у соціальних мережах
facebook viber telegram Twitter