Міністерство освіти і науки України надало Методичні рекомендації щодо окремих питань завершення 2021/2022 навчального року. У відомстві одразу нагадали, що відповідно до частин третьої та четвертої статті 10 Закону України «Про повну загальну середню освіту», в межах академічної автономії питання організації освітнього процесу, виконання освітньої програми, навчального плану є внутрішнім питанням кожного закладу загальної середньої освіти, його педагогічної ради та завданням педагогічних працівників.
Хочеться звернути особливу увагу на нюанси організації оцінювання навчальних досягнень учнів в умовах воєнного стану. Розбираємося разом, що пропонує МОН, та як це можливо реалізувати. Адже як би там не було, а освітній процес має тривати, а діти мають отримати оцінки та відповідні документи із результатами навчання. Це допоможе нам втримати освіту та уникнути в майбутньому багатьох проблем.
Оцінювання, зокрема підсумкове, може проводитися з використанням технологій дистанційного навчання (що підтверджує розділ ІІІ Положення про дистанційну форму здобуття повної загальної середньої освіти). Також зазначається, що семестрова і річна оцінки можуть підлягати коригуванню.
Особливості семестрового оцінювання навчальних досягнень учнів
МОН радить (залежно від ситуації) здійснювати семестрове оцінювання за результатами:
- тематичного оцінювання;
- поточного оцінювання, що проводилося в межах очного, змішаного і дистанційного навчання;
- підсумкового оцінювання за ІІ семестр, що може здійснюватися у вигляді письмової контрольної роботи, діагностичної роботи, онлайн-тестування, усної співбесіди тощо).
Зверніть увагу: за рішенням педради можуть бути враховані результати навчання дітей із відповідних предметів у закладах позашкільної світи (мова йде насамперед про музику, фізичну культуру тощо).
Звісно, третій варіант наразі найскладніший. Його можна відносно спокійно реалізувати лише в тих школах, що розташовані в найбезпечніших зараз регіонах. Та навіть там може будь-якої миті пролунати сигнал тривоги, тож сам процес оцінювання може затягнутися. Утім, якщо ви зробите вибір на користь онлайн-тестування, то тут можливі варіанти: діти можуть пройти його у зручний час та в безпечній обстановці.
Міністерство пропонує при здійсненні оцінювання зараховувати всі оцінки, отримані учнями впродовж семестру, незалежно від місця навчання:
- у закладі, де навчався до російського вторгнення;
- у закладі, де навчається зараз за місцем тимчасового перебування;
- у будь-якій іншій школі, яка здійснює очне, змішане чи дистанційне навчання або екстернат.
Важливий нюанс: заклади освіти, в яких тимчасово навчались учні, можуть видавати їм інформаційні довідки про період навчання із зазначенням переліку предметів, окремих тем і результатів оцінювання.
Такий підхід дозволить освітянам у майбутньому чітко розуміти, які теми будо пройдено, що варто повторити, на що звернути увагу тощо. Тож якщо маєте можливість і час, то робіть такі інформаційні довідки для новоприбулих учнів. Це неаьияк полегшить життя ваших колег.
Але що робити просто зараз, якщо результатів оцінювання з об'єктивних причин немає? У цьому випадку педрада має прийняти рішення, згідно з яким оцінювання за ІІ семестр учнів 5-8 та 10 класів може здійснюватись не за 12-бальною шкалою, а «зараховано»/«не зараховано».
Нюанси проведення річного оцінювання
Річне оцінювання МОН радить здійснювати на підставі семестрових чи скоригованих семестрових оцінок. Чи може біти річна оцінка по суті середнім арифметичним оцінок за І та ІІ семестр? Так. Але у Міністерстві все ж радять також звертати увагу на динаміку особистих результатів навчання учнів та сформованість уміння застосовувати отримані знання.
Так, у 1-4 класах річна оцінка визначається з урахуванням динаміки досягнення того чи іншого результату та спостережень учителя за учнями.
У деяких учнів із числа ВПО може просто не бути документів із результатами навчання за І семестр. Можливо, учнів, які мають такі документи, насправді меншість, адже, погодьтеся, це не найважливіше для евакуації. У такому випадку річне оцінювання здійснюється за результатами навчання ІІ семестру. За відсутності в учнів результатів підсумкового оцінювання за ІІ семестр, річне оцінювання може здійснюватися за результатами І семестру з урахуванням поточного оцінювання в ІІ семестрі.
Деякі учні точно зможуть надати інформацію з електронного журналу чи щоденника (хоч паперового, хоч електронного), що велися за поперднім місцем навчання.
Якщо ж після завершення навчання за освітньою програмою закладу освіти учень не матиме результатів річного оцінювання, то він має право пройти його до початку нового навчального року.
Зверніть увагу: МОН не дарма наголошує на автономії закладів освіти. Зараз якраз той час, коли варто ухвалювати рішення самостійно, не варто чекати лише на вказівки з відомства. Звісно, завжди необхідно спиратися на закони та на поточну ситуацію.
Тож продовжуємо навчати та віримо в перемогу!
Щоб залишити свій коментар, необхідно зареєструватись.