Сучасним дітям – новітні методики та актуальні розвивальні матеріали. Чули таке твердження? Погоджуєтеся з ним? Так, вихователь має розуміти тенденції освіти та дбати про інтереси дітей, але чи означає це відмову від дидактичних розробок минулих століть? Адже ефективність деяких розвивальних матеріалів перевірена часом. Наприклад, декілька поколінь познайомилися з математикою завдяки паличкам Кюїзенера та блокам Дьєнеша. Що це за методики, як вони допомагають зацікавити дошкільнят уже багато років та навіщо вони сучасному вихователю – читайте у матеріалі.
Математичний успіх дошкільнят вимірюється не в тому, скільки цифр вони запам’ятали, і навіть не в умінні рахувати до десяти. Дитина має усвідомлювати не лише арифметичні операції та геометричні фігури, але й базові логічні поняття. Перш за все, дітей необхідно вчити міркувати. І робити це через цікаву гру!
Спільна мета методик Дьєнеша та Кюїзенера – формування розумових умінь і логічного мислення дитини, які навчать її легко освоювати нове протягом усього життя. Вони будуть корисними для малюків від 1-2 років. Зауважимо, що цей варіант розвивальних ігор буде доречним і для доросліших дітей. Саме тому палички Кюїзенера та блоки Дьєнеша активно застосовуються у початковій школі.
Палички Кюїзенера – кольорова алгебра для дошкільнят
Бельгійський математик і педагог Джордж Кюїзенер довів, що при навчанні дошкільнят вкрай важливо показати логічний зв'язок між числами, формою та кольором предметів. Такий підхід дозволить дитині отримати стійкі знання, засновані на особистому досвіді.
Класичний набір паличок Кюїзенера містить 241 деталь. Палички можуть бути дерев'яними чи пластиковими, мати різні розміри та відтінки. За формою – це паралелепіпеди довжиною від 1 до 10 см. Однакові за величиною брусочки пофарбовані в один колір і символізують певне число.
Вони діляться на групи (сім'ї) за ознакою кратності. Числа 2, 4, 8 – позначають червону сім'ю, а 3, 6, 9 – синю, а 5 і 10 – жовту. Що довшою є паличка, то більше число вона символізує.
Практична користь
Кольорові палички стануть у пригоді як для розвитку малят від 1 року, так і для навчання школярів початкових класів. Універсальний винахід Кюїзенера давно вийшов за межі математики. Ця іграшка чудово доповнює будь-яку педагогічну методику на різних етапах засвоєння інформації:
Малюки 1-3 років перебувають на початковому етапі освоєння. Тут числові лінієчки знайомлять дитину з фактурами, кольорами та формами. Допомагають розвинути просторове мислення та дрібну моторику, навчитися порівнювати предмети за розміром.
Діти 3-7 років переходять до математичного етапу засвоєння інформації. На ньому «кольорові числа» сприяють засвоєнню арифметичних понять: вимірювання, склад числа, співвідношення частини та цілого тощо. Поступово ці знання поглиблюємо і переходимо до складніших математичних операцій – додавання і віднімання, ділення і множення. Також на «просунутому» рівні діти можуть вирішувати «кольорові» рівняння: сума і різниця розраховуються через добір невідомого з сукупності кольорових смужок.
Як працювати з паличками Куїзенера: прості вправи
Кольорова математика для дошкільнят навчить дітей розуміти властивості чисел, граючи. Ця методика подобається і дітям, і дорослим своєю різноманітністю, можливістю проявити фантазію та відсутністю жорстких меж.
- Розкладати брусочки за довжиною: попросіть дитину побудувати драбинку. Починати слід із найменшої палички, а закінчувати найбільшою.
- Конструювати об'єкти за схемою або довільно. Створювати уявних казкових героїв, незвичні споруди, збирати геометричні фігури.
- Проводити прості вимірювання: наприклад, запитайте в дитини, скільки по довжині великої палички може розміститися маленьких.
- Розв'язувати логічні задачі. Наприклад, попросіть дитину знайти й показати всі брусочки, що довші за білі, але коротші за помаранчеві.
- Знайти відповідність між числом і кольором. Педагог будує вагончики з чотирьох білих паличок, пропонує дітям порахувати їх і замінити чотири білі палички однією іншого кольору, але такої ж довжини, запитує, якого вона кольору. Діти прикладають до білих смужок коричневу та пояснюють, що число 4 позначається коричневою паличкою, бо вона такої самої довжини, як чотири білих. Так діти знайомляться з іменами інших кольорових паличок. Потім малюки за вказівкою вихователя будують одномісні, двомісні, тримісні «вагончики».
Суть методики Дьєнеша
Угорський математик і психолог Золтан Дьєнеш розробив розвивальні ігри з блоками. Вони наочно й зрозуміло знайомлять дітей із формою, кольором і розміром об'єктів. Також методика Дьєнеша формує базові математичні уявлення і початкові знання з інформатики. Блоки Дьєнеша розвивають логічне та аналітичне мислення (аналіз, порівняння, класифікацію, узагальнення). Сприяють удосконаленню творчих здібності, а також сприйняття, пам'ять, увагу та уяву. Гра з блоками допомагає дитині виконувати логічні дії: групувати за ознакою, викладати ряди за певним алгоритмом. Логічні блоки Дьєнеша призначені для дітей від двох років.
Практична користь
Логічні блоки Дьєнеша не розділяють математику та творчість. І це чудово, адже така інтеграція найбільш ефективна для раннього розвитку. Класичний набір блоків – це 48 геометричних фігур. Він складається з:
- чотирьох форм: кола, трикутників, квадратів, прямокутників;
- трьох кольорів: червоних, синіх і жовтих фігур;
- двох розмірів: великих і маленьких фігур;
- двох видів товщини: товстих і тонких фігур.
За задумом автора методики, набір не містить жодної повторюваної фігури. Кожна геометрична модель характеризується чотирма критеріями: формою, кольором, розміром чи товщиною. Для ефективного користування набором слід познайомити дитину з блоками та полями. Викладіть перед малюком набір і дайте йому можливість вивчити фігури, перебрати, потримати в ручках і погратися з ними.
Як працювати з блоками Дьєнеша: прості вправи
Основне завдання вправ з блоками Дьєнеша – навчити дитину знаходити логічні рішення, враховуючи властивості предметів. Усі вправи побудовані навколо цього завдання. Наприклад, знайти однакові за товщиною та кольором блика. Також можна грати в логічне доміно і складні ланцюжки.
- Викладати перед дитиною кілька фігур, які потрібно запам'ятати. Потім одна з фігур зникає/замінюється на нову, або дві фігури міняються місцями. Малюк має помітити зміни, що відбулися.
- Граємо в «Доміно». У гру вступають мінімум два гравці. Заздалегідь обговорюються умови: за якою ознакою вибирати фігури для ходу. Наприклад, тільки тонкі або тільки квадратні. Інші правила беремо з класичного варіанту гри в доміно.
- Складіть фігури в мішечок, а потім попросіть дитину дістати всі круглі/великі/прямокутні блоки. Підглядати не можна. Фігури визначаємо на дотик.
- «Знайдіть скарб». Викладаємо ланцюжок з 8 кубиків, під одним з них ховаємо умовний скарб. Знайти його можна тільки за допомогою навідних запитань, які виключають або підтверджують одну властивість. Наприклад: Це червоний блок? Це товстий блок? Може, це трикутний блок?
- Викладіть три фігури. Малюкові потрібно здогадатися, яка з них зайва і за яким принципом: кольором, формою, розміром або товщиною.
Головне правило впровадження цих методик – спільна діяльність. Розпочинайте гру разом із малюком. Причому не як вихователь з вихованцем, а на рівних. Фантазуйте, вигадуйте нові сценарії гри, не бійтеся віддавати ініціативу дитині!
Щоб залишити свій коментар, необхідно зареєструватись.