Аналіз результатів дослідження, проведеного серед педагогів та школярів.

Штучний інтелект назавжди змінив освіту в усьому світі, про це говорять педагоги, науковці, футурологи та інші експерти. Цікаво, що саме зараз точаться потужні дискусії, проблемним питанням яких є те, чого більше від цього – користі чи шкоди. Зараз складно спрогнозувати, яким саме чином найближчими роками ШІ буде залучено в освіту, наскільки потужно, наскільки сильну підтримку отримає від здобувачів та надавачів освітніх послуг. Та абсолютно точно можна сказати, що ШІ в освіті ігнорувати вже не можна.

Вчителі та учні України, попри те, що виснажлива війна триває, мають змогу досліджувати можливості ШІ та залучати їх в освітній процес на різних етапах – від підготовки до уроку до виконання домашніх завдань. Саме тому сьогодні все частіше зустрічаємо дослідження, що стосуються ролі ШІ в освітньому процесі. Результати наймасштабнішого дослідження, яке на сьогодні проводилось в Україні, ми проалізуємо в цій статті за двома напрямами: погляд вчителів та погляд школярів на штучний інтелект. 

Перебіг та кількісні показники дослідження

Projector Creative & Tech Institute та Мала академія наук України за підтримки дослідницької компанії Factum Group Ukraine та за підтримки Міністерства освіти і науки України провели всеукраїнське дослідження з метою отримати дані про використання штучного інтелекту в українських школах та дослідити перспективи його подальшого залучення в освітній процес на різних рівнях. Учасники опитування – педагоги та школярі з різних регіонів України (крім територій, окупованих російською федерацією).

В опитуванні, яке тривало протягом вересня-жовтня 2023 року, взяли участь більше 3000 українців. Серед них 1747 учителів та 1443 школярі (учні 8-11 класів).

На сьогодні лише минімальна кількість педагогів не чули про можливості штучного інтелекту. І за результатами опитування 7 із 10 освітян хоча б один раз за пів року перевіряли, як працюють інструменти на базі ШІ. Загалом 76% опитаних учителів хоча б раз користувалися ШІ, половина з них мала позитивний досвід взаємодії.

Із огляду на такі показники можна стверджувати, що AI-технології дуже активно залучаються в освітній процес, і відбувається це не вимушено, а через інші фактори. Ми можемо пригадати різноманітні хвилі популярності тих чи інших сервісів, затребуваність яких була зумовлена вимушеною потребою (наприклад, Zoom, який мали опанувати всі з початком пандемії, щоби мати змогу проводити уроки). Зі штучнии інтелектом ситуація інша. З'являється розуміння, що:

  • ШІ може бути корисним для роботи: під час підготовки до занять, для створення завдань різного формату, під час проведення уроків, перевірки знань тощо.
  • ШІ надає можливості, які раніше не могли дати інші сервіси.
  • Діти активно виористовують ШІ для розваг зокрема, тому варто вивчати та залучати те, що близьке школярам.

37% учителів так чи інакше вже залучали школярів до використання ШІ, а 49% планують зробити це в майбутньому. Проте у багатьох виникають побоювання щодо того, чи варто рекомендувати подібні інструменти учням. На нашу думку, це пов'язано з хвилюваннями щодо того, що ШІ буде використано для списування. 

Детально із результатами опитування та важливими цифрами ви можете ознайомитись із інфографік, які ми підготували за даними, оприлюдненими після дослідження. Були проаналізовані наступні показники:

  1. Про які сервіси ШІ вчителі знають та які з них використовували
  2. Як саме вчителі використовували ШІ, чи задоволені досвідом
  3. Чи готові вчителі рекомендувати ШІ своїм колегам та учням
  4. Профіль аудиторії вчителів

Ключові результати (відповідно до офіційних даних)

Знання сервісів ШІ

Виходячи з даних дослідження, найпопулярнішим сервісом ШІ серед українських освітян та учнів став ChatGPT. Школярі знають його краще за своїх учителів (76% проти 68% відповідно). На другому місці за рівнем впізнаваності серед обидвох аудиторій знаходиться інструмент ШІ від проєкту «На Урок»: про нього знають 49% опитаних учителів, рівень знання серед учнів дещо нижчий – 35%.

І вчителі, і учні знають про такі сервіси ШІ як Grammarly, Bard Google, Midjourney, Notion AI та Stable Diffusion, але рівень обізнаності в цих випадках значно менший. 

Використання ШІ

Більшість опитаних учителів та учнів зазначили, що вже мають досвід користування сервісами ШІ, до того ж здебільшого задоволені ним.

Учителі використовують інструменти штучного інтелекту з метою підготовки до занять та під час їхнього проведення, для створення тестів для домашнього завдання, для перевірки знань учнів, у позакласній роботі. Частина педагогів залучала учнів до використання ШІ.

Учні ж, розповідаючи про свій досвід взаємодії із ШІ, насамперед відзначали, що користувалися його допомогою під час виконання домашніх завдань. 

Ставлення до ШІ

Думки щодо застосування штучного інтелекту серед учителів різняться. Педагоги розуміють користь новітньої технології, але бачать і можливі проблеми. Зокрема вони хвилюються, що використання ШІ може обмежити розвиток учнів, призвести до списувань, неетичного використання тощо. Крім того, освітяни самі не до кінця розуміють, як працює ШІ, а отже – хвилюються щодо взаємодії із недостатньо вивченою технологією. 

Враховуючи той факт, що деякі школярі дійсно визнають, що використовують штучний інтелект для списувань, то побоювання вчителів мають підстави. Водночас більшість учнів вважають, що ШІ може поліпшити навчання, зробити освітній процес цікавим та захопливим. Школярі також висловлюють бажання отримати від своїх учителів поради щодо правильного та етичного використання ШІ, його переваг і недоліків. 

Прикметно, що більшість із сервісів, згаданих у дослідженні, до 2023 року або ще не були створеними, або працювали, але без активного залучення технології ШІ до свого функціоналу. Але популярність генеративного штучного інтелекту зробила свою справу. 

Більшість із ресурсів, на яких акцентують увагу педагоги, розроблено закордонними компаніями. І те, що інструменти на базі ШІ, розроблені українською командою «На Урок», отримали високі позиції в опитуванні як серед школярів, так і серед вчителів, говорить про високий попит на вітчизняний продукт і, звісно, про його високу якість. 

  • Чат «На Урок» – сучасний інструмент, який допомагає відтворити симуляцію спілкування з історичними постатями, яка буде максимально схожа на реальний діалог. Наразі можливе «спілкування» з 50 видатними постатями з української та світової культури, науки тощо.
  • Персональний помічник вчителя «На Урок» – середовище для роботи вчителя, що складається з набору інноваційних інструментів на основі штучного інтелекту, який дозволить оптимізувати щоденну роботу педагогів, оскільки є можливість створювати різнотипні види навчальних матеріалів, робити переклад, генерувати зображення, озвучувати текст тощо.

Обидва інструменти створені українською командою для педагогів України та є універсальними. 

Погляд учнів на штучний інтелект

Опитування школярів також мало певні ключові моменти:

  1. Про які сервіси ШІ учні знають та які з них використовували.
  2. Як саме учні користувались ШІ, чи задоволені, які ідеї мають.
  3. Погляд учнів на застосування ШІ вчителями.
  4. Профіль аудиторії учнів.

Загалом можна сказати, що учні мають більш високий рівень розуміння інструментів, які працюють на базі ШІ: чули про них та користувалися ними 91% школярів. А 78% дітей користувалися хоча б одним із них за останні пів року. 

На першому місці по популярності серед дітей опинився ChatGPT – про нього знають 76% опитаних учнів. 35% дітей знають про інструменти ШІ від проєкту «На Урок». Відомо їм і про інші сервіси, проте рівень обізнаності набагато нижчий, значної популярності серед учнівської аудиторії Grammarly, Bard Google, Midjourney, Notion AI чи Stable Diffusion здобути не вдалося.

Цікавий факт: що старші учні, то більше вони знають про штучний інтелект загалом та про сервіси на його основі зокрема. Згідно з даними дослідження, найбільш обізнані – учні 11 класів. 

85% учнів розповіли, що мають досвід використання ШІ, і 75% із них отримали позитивні враження. Лише 6% школярів висловили незадоволення роботою із інструментами на базі штучного інтелекту. 

А от мета використання технології різна – від підготовки до уроку до списування. Останнє, між іншим, є глобальною проблемою, над розвʼязанням якої працюють вчителі в усьому світі. Саме тому педагогам так важливо вивчати, як працює ШІ, як його використовують зокрема і діти, щоби пропонувати альтернативні способи застосування технологій, а також навчати школярів критично мислити. Адже дуже просто дати запит до умовного ChatGPT, але це не означає, що надана інформація буде коректною, тому її потрібно аналізувати та адаптувати, що вже є мисленнєвим процесом, який у дорослому віці допоможе учням досягати успіху.

Утім, здебільшого школярі все ж таки використовують ШІ для пошуку інформації, для детального розбору незрозумілих тем, для пошуку ідей та саморозвитку. І 67% із них погоджуються із тим, що AI-технології вже незабаром серйозно вплинуть на освіту. І це цілком реально, адже третина учнів визнає, що вже зараз використовує ШІ щотижня. 

Як використовувати штучний інтелект: ідеї учнів

Насправді діти запропонували чимало ідей щодо застосування ШІ в навчанні. Багато хто визнає допомогу новітніх технологій у пошуку різноманітної інформації та розбору складних тем: це швидко та цікаво. Також діти хочу користуватися штучним інтелектом задля самоперевірки, а дехто навіть для отримання корисних порад для подальшої роботи. 

Ще одна популярна мета – використання інструментів на базі ШІ для пошуку нових ідей, взірця для наслідування (що часто роблять і дорослі). Водночас діти наполягають на тому, що такий розумний помічник насамперед потрібен для генерації прикладів, а не для сліпого списуванння (хоча частина опитаних хоче використовувати його і так). 

Цікаво, що на місці педагогів учні використовували б штучний інтелект наступним чином:

  • Допомога у пошуку інформації (нової, цікавої, додаткової тощо).
  • Підготовка плану уроку та створення матеріалів для уроку (презентації, ілюстрації, відео).
  • Створення тестів, задач для учнів та автоматизації перевірки знань.
  • Підготовка індивідуальних завдань, персоналізований підхід до учнів.
  • Генерування ідей, пошук креативних та цікавих підходів до навчання.
  • Підвищення успішності учнів шляхом більш якісного вивчення теми.
  • Навчання учнів правильному користуванню ШІ.

Діти пропонують учителям користуватися ШІ для підготовки презентацій, створення унікальних завдань, спрощення складної інформації, а також для того, аби ілюструвати теоретичний матеріал, створювати інтерактивні уроки тощо.

Отже, штучний інтелект блискавично швидко увійшов у різні сфери нашого життя, зокрема і в освіту. Чи змінив він її? Так, ми просто зараз уже у процесі масштабних змін, на які неможливо не зважати. Так, їх іноді складно зрозуміти чи передбачити на всі 100%, утім, робити це все одно варто. ШІ – важливий гравець на освітньому полі, який може стати справжнім помічником.

І результати дослідження свідчать: і вчителі, і учні все більше знайомляться з AI-технологіями, все краще їх опановують, позбуваються певних побоювань і стереотипів, вчаться обходити гострі кути та точно готові до нових цікавих рішень. 

Зображення, інфографіки – ТОВ Освітній проєкт «На Урок».

Підписуйтесь на нас у Telegram https://t.me/naurok
Дякуємо! Ми будемо тримати Вас в курсі!
Поширити у соціальних мережах
facebook viber telegram Twitter