«Бортовий журнал» – це чудовий прийом для розвитку критичного мислення школярів, що дозволяє перетворити учнів із пасивних слухачів на справжніх дослідників. Така стратегія допомагає активізувати роботу школярів й отримати об'єктивну інформацію щодо якості засвоєння матеріалу. Його можна використовувати у будь-якому форматі навчання, на будь-якому етапі уроку. Для вивчення нової теми це справжня знахідка! Як його застосовувати? Поговоримо про це у статті!
Чого навчає «Бортовий журнал»
Стислість, конкретність, точність і наочність – ось основні принципи заповнення «Бортових журналів». Саме тому прийом і отримав таку цікаву назву. Перша асоціація, що виникає після прочитання назви, «відносить» наші думки до літака чи корабля. І аж ніяк не до школи. Стратегія «Бортовий журнал» навчає школярів:
- уважно читати, визначати головне, фіксувати думки;
- виявляти невідоме, формулювати конкретні запитання;
- аналізувати та оцінювати інформацію;
- зіставляти різні думки та обґрунтовувати власну позицію.
Варіанти наповнення «Бортових журналів»
«Бортові журнали» можуть відрізнятися зовнішнім виглядом, але сенс прийому завжди незмінний – фіксація думок та знань з певної теми. Найпростіший варіант журналу – звичайна таблиця (у паперовому чи електронному вигляді), яка складається з двох колонок:
Що я вже знав за цією темою? | Чого я дізнався? |
Перед вивченням нової теми запропонуйте учням заповнити те, що вони вже знають у першій колонці таблиці. В процесі вивчення теми діти мають заповнити другу колонку. Залежно від поставлених завдань, кількість колонок може збільшуватися та містити:
- нове поняття або ключову думку;
- питання або власну оцінку факту;
- ідею застосування отриманих знань у власному житті.
А ще можна додати колонку «Запитання до вчителя». Це дасть можливість учням не лише працювати з текстом, а й підтримувати зворотний зв'язок із педагогом!
Алгоритм використання прийому
Якщо вам необхідно розглянути складну тему, спробуйте використати прийом «Бортового журналу» на прикладі таблиці з чотирьох колонок:
Список понять | Тлумачення понять | Список запитань | Відповіді на запитання |
Як з нею працювати? Дуже просто! Ось приблизна послідовність дій:
- На початку вивчення певного матеріалу ознайомте учнів із темою, обсягом, основними напрямами та ключовими поняттями.
- Попросіть школярів об'єднатися у невеликі групи та протягом визначеного часу скласти список понять, які вони мають вивчити.
- Проведіть спільне обговорення у класі та запропонуйте учням скласти загальний список понять і записати їх у першій колонці.
- На підставі списку понять попросіть дітей скласти загальний список запитань. Це дуже важливо, адже вміння грамотно формулювати питання є базою багатьох прийомів критичного мислення. Однак у «Бортовому журналі» є своє правило. Загальний список має включати лише обов'язкові моменти, які необхідно розкрити у темі. Сформулювати запитання допоможуть такі ключові слова: структура, взаємодія, властивості, вплив, функція, види, розвиток, мета, умова, сенс, зв'язок, значення.
Приклади формулювання запитань на основі ключових слів:
Ключові слова на тему | Питання на основі ключових слів |
Значення Сенс Структура Умова |
Що означає? У чому сенс? Яка структура? За яких умов? |
Кількість запитань може варіюватися, це залежить від складності теми та відведеного часу,
5. Після заповнення першої та третьої колонки таблиці приступайте до пояснення нової теми. Форма подачі нового матеріалу може бути різноманітною: традиційна лекція, презентація, відеофільм тощо. Надайте учням час на фіксацію відповідей, відзначення нового чи незрозумілого.
6.Наприкінці вивчення теми слід обговорити відповіді учнів та пояснити все, що їм незрозуміло. Для цього застосовуйте графічні прийоми. Запропонуйте дітям створити діаграму Венна, інтелектуальну карту, діаграму Fishbone та обговоріть значення конкретних елементів графічних зображень (наприклад, колір секторів чи розташування стрілок).
Підбити підсумки проведеної роботи допоможуть запитання:
- Що було найлегшим та найважчим у вивченні цієї теми? Чому?
- Як змінилося ваше уявлення про нову тему?
- Як ви можете застосовувати нові знання у своєму житті?
А ще «Бортовий журнал» – це чудовий спосіб перевірки знань! Запропонуйте учням написати невеликий твір чи есе, використовуючи власні записи. Це допоможе закріпити матеріал та покращить запам'ятовування!
Використання «Бортового журналу» сприятиме розвитку навичок роботи з інформацією. І не лише у школі! Цей прийом знадобиться у будь-якій ситуації, де необхідно сприймати, порівнювати, класифікувати, аналізувати та запам'ятовувати інформацію. Додайте цю стратегію скарбничку прийомів з розвитку критичного мислення. Учні будуть у захваті!
Щоб залишити свій коментар, необхідно зареєструватись.