Важливі тези онлайн-конференції, присвяченої формуванню громадянської компетентності школярів.

Громадянська компетентність є однією з ключових компетентностей випускника Нової української школи. Тож на вчителів покладена відповідальність не лише надати необхідні для подальшого життя знання, а й створити умови для формування свідомого громадянина. Про ефективні інструменти для розвитку відповідних знань, умінь та навичок школярів говорили 7 жовтня в межах Всеукраїнської інтернет-конференції «Формування громадянської компетентності на різних уроках».

На допомогу вчителю: проєкти Українського інституту національної пам'яті 

Чи розуміють ваші учні, що таке історична (національна) пам'ять? Це пересічно усталений у певній спільності образ минулого. Вона може бути індивідуальною (суб’єктивною) та колективною, і проявлятися у таких формах:

  • «матеріальній» (пам’ятники, монументи, дошки);
  • «функціональній»(зображення на грошах, назви вулиць, населених пунктів);
  • «символічній» (символи найвизначніших подій історії нації).

Центральним органом виконавчої влади, який реалізує державну політику у сфері відновлення та збереження національної пам’яті, є Український інститут національної пам’яті. З метою формування у школярів патріотизму, національної свідомості, активної позиції та подолання історичних міфів, УІНП підготував методичні рекомендації та освітні проєкти за темами:

  • Українська революція 1917-1921 років;
  • Українська друга світова;
  • Пам'ять про Голодомор;
  • Революція Гідності;
  • Російсько-українська війна.

Під час свого виступу Марія Тахтаулова презентувала цікавий відеоконтент, колекції пам'яток та листівок, які можна використовувати під час вивчення історії, підготовки до тестувань, історичних турнірів і тематичних виховних заходів. А ще ваших учнів точно зацікавлять навчальні мобільні ігри! Тож неодмінно перегляньте виступ

Проєктне навчання як спосіб формування громадянської компетентності

Що характеризує свідомого учасника життя держави та суспільства з добре розвиненими громадянською та соціальною компетентностями? Патріотизм, знання законів, своїх прав та обов'язків, почуття відповідальності за процеси, які відбуваються в суспільстві, вміння спілкуватися та ефективно взаємодіяти з іншими людьми.

Очевидно, що найефективніше (та найпростіше) ці компетентності можна формувати під час вивчення предметів суспільно-гуманітарного циклу. Проте й інші шкільні дисципліни мають неабиякий потенціал! Як його реалізувати? Тут вам на допомогу прийде проєктне навчання.

Під час свого виступу Віктор Немченко поділився багатьма цікавими ідеями, що дозволять організувати ефективну проєктну діяльність на будь-якому уроці. До речі, неодмінно зазирніть до каталогу проєктів «На Урок»: тут ви знайдете якісні розробки, які допоможуть зробити навчання цікавим і захопливим! Бажаєте дізнатися більше? Перегляньте виступ

Засоби сучасного мистецтва та громадянська компетентність: таємниці поєднання

Нова українська школа має виховати дитину, яка володіє якостями, притаманними громадянам демократичного суспільства, готова робити свідомий вибір та нести відповідальність за нього. Чи можливо формувати громадянську компетентність за допомогою сучасного мистецтва? Ще й як! І робити це зовсім не складно, наприклад:

  1. Пропонуйте школярам теми, що безпосередньо пов'язані з громадянською та соціальною компетентностями (проблеми вибору, проблема прийняття різних представників соціуму тощо). 
  2. Для роботи на уроках чи вдома шукайте та дозволяйте учням самостійно добирати приклади з сучасного українського та світового мистецтва (музики, літератури, кіно, робіт сучасних художників).
  3. Цікавтеся, яку музику слухають ваші учні, та пропонуйте альтернативу (українську). Покажіть, що музика може бути потужним інструментом самовираження.
  4. Організовуйте спільний перегляд фільмів у класі, задавайте перегляд кінофільму як домашню роботу. І, звичайно, обговорюйте фільми під час уроків або в межах проєктів.

А ще можна запропонувати школярам вести щоденник героя літературного твору від власного імені. Це навчить структурувати думки, переживання, ідеї, фіксувати проблеми та вирішувати їх. Бажаєте отримати більше цікавих прикладів та ідей? Неодмінно перегляньте виступ Любові Цукор!

Лайфхаки розвитку громадянської комптентності у позакласній діяльності

Національно-патріотичне виховання є пріоритетним напрямом освітнього процесу. З метою підвищення якості військово-патріотичного виховання та зайнятості старшокласників в позаурочний час Типовою освітньою програмою передбачено 9 додаткових годин на позаурочну діяльність. Їх можна розподілити між гуртками відповідного спрямування або проводити дуже цікаві ігри! А ще можна запропонувати учням долучитися до скаутського руху або військово-патріотичної гри «Джура».

Метою скаутського руху є підтримка фізичного, розумового та духовного розвитку молоді. Він дозволяє створити неформальний простір та формувати активну життєву позицію учнів. Під керівництвом команди дорослих лідерів гуртківці виконують різноманітні проєкти, проводять дослідження та експериментують. Спільне виконання завдань сприяє розвитку громадянської компетентності та допомагає захопити учнів вивченням будь-якого предмета! 

Також зараз школи активно долучаються до гри «Джура», яка є важливою складовою системи патріотичного виховання, що формується в українському суспільстві. Як її проводити? Рішення про долучення закладу освіти до гри приймається на засіданні педагогічної ради (цей захід вноситься до річного плану роботи). 

Як організувати скаутський рух та провести гру «Джура»? Практичним досвідом щодо проведення змагань та конкурсів національно-патріотичного напряму поділилася під час свого виступу Дар'я Демчук-Маригіна. Обов’язково перегляньте його!

Шукаємо неформальні підходи до розвитку громадянської компетентності

Формувати громадянську відповідальність можна не лише під час навчального процесу. Ефективними та цікавими будуть і неформальні підходи, як-от: 

  • знайомство з виконавчою владою громади;
  • співпраця з представниками влади;
  • співпраці між містами та країнами;
  • участь у створенні проєктів розвитку громади, країни;
  • просвітництво.

А позакласні години можна урізноманітнити, провівши їх у форматі круглого столу, екскурсії, вистави чи кінопоказу. Розвивати соціальну відповідальність також неабияк допомагають ігри, спрямовані на формування особистих цінностей та ідей, піклування і любов до себе, а також знайомство із соціально-відповідальним бізнесом.

Докладніше про реалізацію здібностей школярів у громадянському суспільстві та про дитячі організації, що допомагають формувати громадянську компетентність школярів, розповіла під час свого виступу Катерина Малбієва. Тож неодмінно подивіться його!

 
Підписуйтесь на нас у Telegram https://t.me/naurok
Дякуємо! Ми будемо тримати Вас в курсі!
Поширити у соціальних мережах
facebook viber telegram Twitter