Нещодавно освітян сколихнула новина: колегія Міністерства освіти і науки України не прийняла жодної з відомих навчальних програм на кшталт «На крилах успіху», «Росток» чи «Інтелект України». Офіційна версія: автори програм погано підготувалися до засідання колегії та не представили свої розробки відповідним чином. Проте освітянською спільнотою вже ширяться чутки, що Міністерство просто просуває НУШу та позбувається конкурентів. Особливо запеклі баталії розгорнулися на сторінці учасника колегії МОН Сергія Горбачова.
У той же час у МОН відповідають, що вони не забороняли жодної з програм. Але і пропустити одразу проекти, що не відповідають основним засадам та правилам Нової української школи, не можна. Зокрема, не всі з них розраховані на інклюзивне навчання. Якщо ж програми будуть доопрацьовані (а на це авторам дається місяць) та представлені належним чином, то проблем не буде.
Про НУШ сказано вже досить багато, до того ж, з особливостями нової освітньої системи всі бажаючі можуть ознайомитися на сайті програми. А от що можна сказати про альтернативні проекти, які були представлені колегії? Ми вирішили проаналізувати все, що відомо про кожен з них.
Освітня програма «На крилах успіху»
Популярна програма, яку використовують у багатьох школах. Науковим керівником проекту «На крилах успіху» є доктор педагогічних наук Анжеліка Цимбалару – головний науковий співробітник відділу інновацій та стратегій розвитку освіти Інституту педагогіки НАПН України. За словами авторів програми, її основною метою є органічна інтеграція навчальних предметів та їх практичного використання.
Але дивно, що така чудова програма, за якою займаються класи по всій країні, навіть не має власного сайту. Тобто ознайомитися з тим, чому саме навчатимуть дітей, можна лише від представників проекту. Підручників для програми немає, але є спеціальні зошити, по одному на кожен тиждень навчання. Вони, звісно, не безкоштовні, їх батьки учнів мають купити за власні кошти. Вартість становить близько 200 гривень на місяць.
Освітня програма «Росток»
Дуже відома програма, що діє вже не перший рік і, за відгуками батьків школярів, показує непогані результати. Автором проекту стала Пушкарьова Тамара Олексіївна, кандидат педагогічних наук, професор Інституту модернізації змісту освіти Міністерства освіти і науки України.
Ключова мета проекту, як зазначено на сайті, це «формування здібностей до саморозвитку та самореалізації особистості на засадах інтеграції, діяльнісного підходу до навчання і виховання». Якщо ж говорити конкретніше, то програма «Росток», перш за все, спрямована на розвиток математичних здібностей учнів. Багато хто з батьків та вчителів зазначають, що займатися за цією програмою варто тим дітям, які цікавляться математикою та мають логічне мислення.
Програма також платна: батьки мають сплачувати за навчальні посібники та зошити. Проте у них є можливість ознайомитися з тим, за що вони віддають гроші: «Росток» має власний сайт, на якому можна знайти всю необхідну інформацію, у тому числі і прайс.
Освітня програма «Початкова школа: освіта для життя»
Представляє собою різновид інтегрованого тематично-проектного навчання. Робота над кожним окремим проектом займає 2-3 тижні, при чому у процесі навчання об’єднуються блоки знань з різних галузей. Передбачає практичну й дослідницьку діяльність учнів молодшого шкільного віку. Зміст та види діяльності освітнього проекту спрямовані на вирішення ключового проблемного питання, яке ставиться на початку проекту. Структура освітнього проекту включає такі етапи: підготовчий, дослідно-творчий, заключний.
Для навчального процесу не потрібно багато книжок, достатньо лише книг-зошитів (для кожної теми окрема), та двох підручників: абетки та з англійської мови. Навчання побудоване в ігровому форматі, що, беззаперечно, тішить дітей та учнів. «Освіта для життя» має власний сайт, на якому можна ознайомитися з основними методичними рекомендаціями та програмами навчання.
Разом легко можна заплутатися у поняттях: у соцмережах «Освіту для життя» називають не інакше як НУШ. Виявилося, що ця програма дійсно безпосередньо стосується Нової української школи і є частиною експерименту МОН. Програма мало чим відрізняється від НУШ, але для чого тоді вона потрібна? Наразі «Освіта для життя» виглядає просто запасним аедромом Міністерства. Добре, що всі матеріали та технічне забезпечення для роботи надаються безкоштовно.
Освітня програма «Інтелект України» 1-2 клас
Про «Інтелект України» відомо досить багато – програму активно обговорюють у соцмережах. Батьки запевняють, що завдяки цій програмі діти досягають визначних успіхів і всі дуже задоволені. У програми багато захисників та ворогів, до того ж, найбільший опір викликає необхідність кожного місяця сплачувати за зошити по 195 грн, а також необхідність за кошт батьків придбати телевізор, а згодом ще й комп’ютер.
«Інтелект України» має власний сайт, але ознайомитися з програмами та методичними розробками не вдасться – попередньо треба зареєструватися. Проте сама форма реєстрації відсутня. Отже, можна зробити висновок, що зрозуміти, як і чому саме будуть навчати дітей можна лише після укладення договору з представниками проекту. Не дуже чесно, чи не так?
Ще один цікавий нюанс – після оголошення рішення колегії МОН, у соцмережах здійнялася справжня паніка. Батьки дітей, які навчаються за програмою «Інтелект України», почали масово звинувачувати колегію МОН та Міністра особисто у знищенні освіти. При цьому ніхто не звертає уваги на те, що не пройшли утвердження програми для нових перших класів, а для тих, хто вже навчається, нічого не зміниться.
Освітня програма «Гармонія інтелекту та здоровʹя»
Ця програма була затверджена МОН ще у 2008 році. Її основним завданням є створення умов для гармонійного розвитку дитини, що забезпечується впровадженням методико-педагогічної техногії «ПіснеЗнайка». Згідно з нею, учні початкової школи ще не є готовими до навчання, отже, давати їм знання треба дуже поступово, і до того ж, у формі гри. А саме – за допомогою спеціальних пісень. Як йдеться на сайті проекту, саме такий підхід допоможе подолати стрес від навчання, депресію, психічні розлади, суїцидальні нахили та навіть алко- та наркозалежність.
За допомогою пісень та навчальних музичних фільмів діти мають засвоїти математику та граматику української мови. Матеріали для роботи необхідно придбати власним коштом, а ознайомитися з ними можна на сайті проекту. Проте варто зазначити, що ціни на матеріали вражають.
Так, вартість повного комплекту для вчителя становить 900 грн, але придбати це все треба, звісно, коштом батьків. Сума виходіть невелика, проте автори програми дуже рекомендують придбати додаткові матеріали, за кожен з яких треба викласти ще 255 грн на кожного учня. Чи не забагато? Викликає певні питання й сама структура програми: чи дійсно можливо вивчити все за допомогою пісень? Та й наполегливе просування ідеї того, що саме ця програма є панацеєю від усіх проблем, виглядає суперечливо.
Як бачите, майже всі відхилені МОН програми мають потужну комерційну складову. Більше того, як наголошують представники колегії, за всі роки існування, автори цих програм жодного разу не зверталися за державним фінансуванням. Звісно, якщо програма дуже гарна і подобається вчителям та батькам, то за неї можна заплатити гроші, а от наскільки ці розробки є корисними, треба ще визначити.
Під час підготовки матеріалу ми використали інформацію з відкритих джерел. Схвальні (чи не дуже), відгуки, можна прочитати у Facebook, особливо цікавою є інформація зі спільноти Батьки SOS. Вивчаючи дані, ми намагалися розглядати їх з точки зору батьків, яким вже треба обирати школу для своїх дітей. Ви знаєте про ці програми та школи, у яких вони діють, більше? Запрошуємо до дискусії!
Щоб залишити свій коментар, необхідно зареєструватись.
Стосовно Типової освітньої програми «Гармонія інтелекту та здоров’я» та інноваційної діяльності в рамках медико-педагогічного проекту «Гармонія інтелекту та здоров’я» вважаю за потрібне надати таку інформацію:
1. Уже сьогодні інноваційні моделі, створені в рамках проекту «Гармонія інтелекту та здоров’я» (2002-2018) є практичним втіленням ключових концептуальних засад Нової української школи (представлених МОН України в 2016 році лише теоретично і запланованих до апробації в навчальних закладах України тільки у 2018–2019 навчальному році) (доказово відео http://гармонізуюча-освіта.org/pz2/02_029.html).
В Типовій освітній програмі «Гармонія інтелекту та здоров’я» також представлені механізми для досягнення концептуальних засад НУШ. Зокрема, уникнення перевантаження учнів, обтяжливої лівопівкульної навчальної діяльності (яка не відповідає природним особливостям молодших школярів), інформаційного стресу, низької мотивації до навчання, небажання дітей вчитися і ходити до школи.
В рамках програми здобувачі освіти зможуть здобувати систематизовані знання, необхідні для успішної самореалізації у житті, навчанні та праці (а не інформацію, переобтяжену другорядними матеріалом); користуватися сучасними дидактичними засобами; із задоволенням легко й цікаво навчатися.
Навчальні матеріали за програмою «Гармонія інтелекту та здоров’я» учні зможуть успішно використовувати у навчальних закладах і вдома (для підготовки домашніх завдань, у вихідні дні, на канікулах, а також під час хвороби).
В рамках цієї програми також вдається реалізувати на практиці особистісно-орієнтовану модель освіти, психофізіологічно комфортну для дітей з різною організацією мозкової діяльності (правопікульних і лівопівкульних, аудіалів, візуалів, кінестетиків, дітей із сильною та слабкою, рухливою та інертною нервовою системою), учнів, які мають порушення пізнавальної сфери (дислексія, дисграфія, дискалькулія); психоемоційні та психосоматичні розлади, а також дітей із особливими педагогічними потребами.
Вона може бути використана в усіх загальноосвітніх навчальних закладах, зокрема в системі інклюзивної освіти.
2. Матеріали Типової освітньої програми «Гармонія інтелекту та здоров’я» були досліджені експертами – членами комісії з педагогіки та методики початкового навчання. За наслідками було надано експертний висновок. В ньому зазначено «Типову програму «Гармонія інтелекту та здоров’я» розроблено відповідно до Закону України «Про освіту» та Державного стандарту початкової освіти. Вона представляє собою інтегровану корекційно-оздоровчу програму, в основу якої покладено інноваційні освітні моделі медико-педагогічного проекту «Гармонія інтелекту та здоров’я».
Зміст Типової освітньої програми «Гармонія інтелекту та здоров’я» демонструє новий підхід до організації навчання, що передбачає не тільки оволодіння знаннями і навичками, але й дає можливість для формування пізнавального інтересу; створення умов для включення дитини в творчі процеси; реалізацію компетентнісного підходу. Комплекс освітніх компонентів є простим і доступним для вчителів та не вимагає їх суттєвого спеціального перенавчання.
Використання цієї освітньої програми, на наш погляд, дасть можливість на практиці організувати психофізіологічно-інтегроване, особисто-орієнтоване, безстресове оздоровче навчання учнів молодшого шкільного віку (зокрема в системі інклюзивної освіти)…»
3. Освітня діяльність з допомогою оригінальних навчальних посібників серії «ПіснеЗнайка» є доступною для кожного навчального закладу і кожної родини. Навіть за наявності одного комплекту (900 грн / на весь клас / на весь навчальний рік) педагог зможе організувати безстресове навчання дітей з різних предметів. При цьому собівартість навчання для родини становить близько 50 грн на весь навчальний рік. Додатковий комплект для дітей (інтегрований навчальний посібник та ДВД, 255 грн / на весь навчальний рік) є одночасно навчальним, розвивальним, оздоровчим, корекційним та засобом моніторингу стану здоров’я учнів.
4. Основою комфортної особистісно орієнтованої освітньої діяльності в рамках Типової освітньої програми «Гармонія інтелекту та здоров’я» є музикотерапевтична педагогіка – комплексна медико-педагогічна технологія (гармонізувальна, корекційно-розвивальна, здоров’язбережувальна, особистісно орієнтована технологія; технологія навчання основ здоров’я й виховання культури здоров’я; технологія організації пізнавальної діяльності та організації спілкування, технологія превентивного навчання, інноваційної діяльності тощо).
Ця інноваційна освітня технологія дає можливість досягти дієвої психофізіологічної інтеграції (інтеграції функцій обох півкуль головного мозку, різних каналів сприйняття інформації, поліпшення міжпівкульної взаємодії), яка є основою розвитку цілісного світосприйняття, інтелекту, гармонійного світогляду, здібностей і талантів здобувачів освіти. Використання музикотерапевтичної педагогіки сприяє врівноваженню психоемоційної діяльності, нормалізації життєдіяльності різних органів і систем учнів і педагогів.
Музикотерапевтична педагогіка дозволяє одночасно навчати, виховувати, розвивати і оздоровлювати дітей, коригувати порушення пізнавальної та психоемоційної сфери; уникати проявів шкільної дезадаптації (обумовленої хронічним стресом, «шкільним неврозом», депресією); заощадити багато часу для відпочинку, гри, творчої діяльності.
У рамках Типової освітньої програми «Гармонія інтелекту та здоров’я» з використанням музикотерапевтичної педагогіки вдається організувати універсальне комфортне безстресове навчання молодших школярів відповідно до їхніх природних можливостей та особливостей розвитку незалежно від організації вищої нервової діяльності, рівня інтелекту і стану здоров’я (на фоні моніторингу стану здоров’я дітей), яке успішно може бути застосовано в системі інклюзивної освіти.
5. Ефективність гармонізувальної освітньої діяльності за проектом «Гармонія інтелекту та здоров’я» науково обґрунтована вченими сфери психології з використанням засобів електроенцефалографії. Оздоровчі та здоров’язбережуальні ефекти освітньої діяльності за проектом підтверджені обстеженнями спеціалістів ДУ «Інститут педіатрії, акушерства і гінекології АМН України».
1. Завдяки чому вдається досягати майже унікальних результатів за проектом «Гармонія інтелекту та здоров’я» (про що ви засвідчуєте на своєму сайті) і чи є у вас якась доказова база на це.
2. З чого складається ваш комплект для вчителя (900,0 грн) і що в ньому є корисного для вчителя і дітей.
Завдяки цьому учні мають змогу успішно й комфортно навчатися, уникаючи проявів шкільної дезадаптації (труднощів у навчанні, неуспішності, небажання вчитися, погіршення стану здоров’я в процесі навчання); процес навчання, виховання і оздоровлення відбувається одночасно.
Гармонізувальний ефект музикотерапевтичної педагогіки доведено з допомогою енцелографічних обстежень http://гармонізуюча-освіта.org/pz0/00_127.html.
Оздоровчий ефект освітньої діяльності з музикотерапевтичною педагогікою (в рамках медико-педагогічного проекту «Гармонія інтелекту та здоров’я») неодноразово був засвідчений провідними фахівцями сфери медицини http://гармонізуюча-освіта.org/pz0/00_137.html.
Загальновідомо, що гармонізація вищої нервової діяльності дітей є дієвим засобом профілактики «шкільних неврозів», депресій, різних видів залежностей.
На основі здобутків багатьох педагогів України (які протягом 15 років працюють в рамках проекту «Гармонія інтелекту та здоров’я») створено Типову освітню програму «Гармонія інтелекту та здоров’я», яка схвалена членами відповідної Комісії МОНУ і може бути використана в усіх навчальних закладах України (зокрема, для навчання дітей з особливими педагогічними потребами).
ІІ. КОМПЛЕКТ ДЛЯ ВЧИТЕЛЯ ПЕРШОГО КЛАСУ МІСТИТЬ:
1. Відеопосібник «Всесвіт» (2 DVD – 260,0 грн).
На першому ДВД представлено вісім музичних фільмів, створених на основі оригінальних навчальних пісень про природу; музичні відеоуроки з вивчення алфавіту і засвоєння звуко-буквеного співвідношення.
На другому ДВД – музичні відеоуроки з вивчення читання цілими словами, засвоєння граматики української мови, фільми для профілактики і корекції дислексії, дисграфії.
2. Навчально-методичний комплект «Всесвіт» (310,0 грн).
Комплект складається з 2 ДВД дисків, на яких представлено мультимедійний супровід до уроків "Природознавство", "Українська мова" та навчально-методичного посібника, який містить розробки уроків на паперовому носії (176 стор).
3. Навчально-методичний комплект «Чарівний світ чисел», (Інтегрований навчальний посібник, СД або ДВД – 330,0 грн.).
В інтегрованому навчальному посібнику представлено творчі завдання з вивчення математики першого класу та психологічні тести, медичні анкети (стосовно визначення ступеня зрілості учнів, наявності у них проявів стресу, неврозу, депресії) для оптимізації навчального процесу, визначення індивідуальних особливостей учнів. На СД записані оригінальні навчальні пісні по вивченнюнумерації чисел першого десятка, додавання і віднімання чисел у межах 10, додавання чисел з переходом через 10 у виконанні народного артиста України А. Василенко і молодих виконавців.
ДВД містить відеоуроки, створені на основі оригінальних навчальних пісень по вивченню й контролю знань із математики 1 класу (нумерація чисел першого десятка, додавання й віднімання чисел у межах 10), додавання чисел з переходом через 10, тексти навчальних пісень, відеометодологія навчання на уроках математики в першому класі.
Вартість повного комплекту для вчителя першого класу складає 900,0 грн.
Якщо в класі навчається 30 учнів, то собівартість безстресового навчання з музикотерапевтичною педагогікою з вивчення математики, природознавства, української мови, читання; профілактики та корекції дисграфії, дислексії, дискалькулії для родини учня складатиме на весь навчальний рік лише 30 грн. Якщо в класі навчається 20 учнів – лише 45 грн.
Саме така фінансова доступність дає можливість використовувати посібники музикотерапевтичної педагогіки в багатьох навчальних закладах України, зокрема в системі інклюзивної освіти.
Більш докладно познайомитися з можливостями гармонізувальної освіти в рамках медико-педагогічного проекту «Гармонія інтелекту та здоров’я» можна на сайті www.гармонізуюча-освіта.org.
Автори проекту «Інтелект України» стверджують про досягнення «визначних успіхів» у навчанні дітей за проектом. Цікаво, за рахунок чого вдається досягти таких результатів? Із представлених матеріалів про освітню діяльність за проектом таких висновків зробити не можу.
Питання: Батьки, діти яких навчалися в школі за програмою "На крилах успіху", розказували, що їм доводилося здавати чимало грошей на дидактичні матеріали - близько тисячі гривень на місяць. Чи не доведеться батькам купляти конструктори та кубіки для Нової української школи?
Відповідь: Ми все робимо для того, щоб не купляли. Міністерство освіти домоглося того, щоб виділили мільярд гривень на освітній простір, обладнання і дидактичні матеріали. Разом з залишками нерозподіленої субвенції за минулий рік на переоснащення шкіл виділено 1 млрд 483 млн гривень. Є ще окрема субвенція на шкільні автобуси - 300 млн на 2018 рік. Окрема субвенція - природничі кабінети для старшої школи. Окрема субвенція - 46 млн на кабінети української мови в школах національних меншин. 380 млн грн виділено на підвищення кваліфікації вчителів. Тобто, Міносвіти робить все, щоб в наших складних умовах переконати Мінфін виділяти гроші на освіту, і ми дуже дякуємо за підтримку уряду.
Але, звісно, ми не можемо проконтролювати кожну з 16 тисяч шкіл. Ситуація, коли в місяць збирається по тисячі гривень, неприпустима. Чия це ініціатива - директора школи чи розробників програми - не знаю, але інформація цікава. “На крилах успіху” - це експериментальна програма, яка цього навчального року використовується вперше.
Питання: Що робити батькам, якщо їм скажуть: “Здавайте гроші на навчальні матеріали”?
Відповідь: Відмовлятися. Тому що інакше місцеві органи влади ніколи не почнуть витрачати гроші, і вони залишатимуться на депозитах. А батьки будуть все оплачувати.