Корисні матеріали та поради для навчання на четвертому тижні 2-го класу НУШ.

Протягом четвертого тижня другого навчального року учні тренуються визначати розмір предметів на око, виконують вправи на додавання/віднімання, вивчають поняття рівності/нерівності. Використовуючи досвід, отриманий під час слухання текстів, школярі відновлюють послідовність слів та речень, вивчають стилі мовлення, прогнозують зміст, знаходять пропущені слова. Звучить цікаво, чи не так?

Аби допомогти вашим учням відпрацювати всі ці навички, ми знайшли креативні ідеї та дібрали корисні матеріали. які обов'язково стануть вам у пригоді. 

Вправа «Стилі мовлення»

Поясніть дітям, що для кожної ситуації чи оточення існує свій стиль мовлення. Наприклад, із учителем ми спілкуємось інакше, ніж із друзями, а на письмі висловлюємося не так, як усно. Науковий, публіцистичний, художній – для чого і у яких випадках використовується той чи інший стиль мовлення? Аби краще зрозуміти відмінності між ними, запропонуйте дітям виконати цікаве завдання.

Підготуйте текст на тему «Білочка робить запаси на зиму», написаний у різних стилях: науковому, публіцистичному та художньому.

Науковий: Білка – дрібний ссавець, який живе в лісах та парках. Її раціон включає більш ніж 130 видів кормів, серед яких: комахи, жолуді, лісові горіхи, гриби, ягоди, коріння та навіть пташині яйця. Улітку білка споживає до 80 гр кормів на день, що складає третину її ваги, тоді як узимку лише 35 гр. Восени тварина робить запаси, втім нерідко забуває, де саме зробила схованку. Як результат, зиск із праці білки отримують інші тварини – птахи, дрібні гризуни, подекуди кабани чи навіть ведмеді. Сама ж білка розорює запаси сусідів – сойок, мишей, бурундуків.

Проаналізуйте текст, пояснивши особливості наукового стилю: інформативність, сухість, наявність числової, статистичної інформації.

Опорні слова: «Раціон», «включає», «вид», «корми», «спожити», «складає», результат», «харчується», «гризуни».

Художній: Білка – маленьке звірятко, яке живе на верхівках дерев у лісі чи парках. Улітку чим тільки не ласує пухнаста красуня: сушить гриби, збирає солодкі ягоди й горіхи, викопує коріння. Бо знає – не до бенкетів узимку, треба робити запаси. Сховає горішок то тут, то там. Усюди комірок наробить, а потім усіх не віднайде. І що ж зимою робити? Звісно, просити в сусідів: бурундуків, пташок чи мишок, а ті, як знайдуть більчин сховок, поживляться з її запасів.

Проаналізуйте текст, пояснивши дітям особливості художнього стилю: акцент на зоровий образ, суб’єктивізм, використання емоційно-експресивної лексики, вживання різних типів синтаксичних зв’язків, інтонування, ритмомелодики. Використання слів, що виражають різне ставлення: урочисте, піднесене, ввічливе, пестливе, лагідне, схвальне, фамільярне, жартівливе, іронічне, зневажливе, грубе. 

Публіцистичний: От і настала осінь, тож у  лісах і парках по всій Україні можна спостерігати підвищену активність білок. Саме у цей час руді тваринки відкривають сезон «консервації» на зиму. Горіхи, коріння, гриби – як працелюбні господарі й господині, білки тянуть додому все. От тільки пам’ять, на жаль, у білки не людська. Гризун нерідко забуває, де та що поклав восени. Утім, не біда. Руді бешкетниці сміливо позичають у сусідів, адже сойки, миші та бурундуки не менш запасливі істоти.

Поясніть дітям особливості публіцистичного стилю: поєднання інформаційної складової, що оперативно інформує про зміни у суспільстві чи природі, та емоційного впливу, елементи як наукового, так і розмовного стилів.

Після аналізу наведених прикладів об'єднайте клас у три групи та запропонуйте написати міні-текст про зміни в дикій природі: 

  • ведмідь готується до сплячки; 
  • птахи будують гніздо та годують пташенят; 
  • дерева вкриваються листям, квітнуть і дають плоди.

Запропонуйте ряд опорних слів: барліг, гніздо, виводок, чагарник, бруньки, пуп’янки, плід, врожай, гілки, коріння та ін.

Завдання «Виправ деформований текст»

У другому класі школярі мають достатній досвід слухання й мовлення, аби на початковому рівні розуміти причинно-наслідкові зв’язки та порядок речень у тексті. Запропонуйте наступні вправи для тренування цих умінь.

1. Вставте у речення пропущені слова.

Пройшло спекотне … Настала … осінь. Дме пронизливий … Усе частіше ідуть … , листя на деревах починає ...

Пропущені слова: «Літо», «золотава», «вітер», «дощі», «жовкнути».

2. Поділіть текст на речення. 

Василь був сусідським котом, що весь час приходив на млин, вочевидь ловити мишей мірошник гостя не гнав навпаки, приголубить, адже кіт приносив чималу користь подекуди Василь не полював у засідці трохи посидить, а як набридне, ляже на сонечку спати.

3. Розставте речення таким чином, щоб вийшов послідовний текст.

Зриває греблі, розбиває лід. Річка виходить з берегів. Починається весняна повінь. Швидко тануть сніги, біжать струмки. Вода затоплює поля, луки й сади.

Гра «Зламаний телефон»

Діти сідають у коло. Одного з них обирають ведучим, він загадує речення та пошепки говорить сусіду, а той передає наступному. Учні по черзі переказують речення, аж поки черга знову не доходить до першого учасника, який усе розпочав. Тоді перша дитина називає оригінальний варіант фрази, а всі порівнюють її з тим, який пройшов через «телефон». 

Які слова випали, на якому етапі? Вони важливі для розуміння речення, або їх втрата не суттєва? Послідовність слів зазнала змін? Які слова замінені і чому? Повторіть вправу кілька разів, ускладнюючи речення. 

Математичні вправи «Оптичні ілюзії»

Поясніть дітям, що оцінка предмета на око корисна, але перше враження може бути оманливим. Наприклад, речі мають інший розмір, ніж здається на початку. Такі викривлення звуться оптичними ілюзіями, а їх розуміння корисне для повсякденного життя.

У наступних вправах порівнюємо довжину і висоту предметів, спочатку на око, потім ыз лінійкою. 

1. Ілюзія Мюллера-Лайєра

Накресліть три відрізки однакової довжини. На кінцях вернхьного з обох боків намалюйте вістря, повернуті всередину, подібно до стрілки. На кінцях середнього – такі ж«стрілки», але повернуті назовні. Кінці нижнього відрізка мають бути обрамлені повернутими як всередину, так і назовні вістрями. Запитайте у дітей, який із трьох відрізків довший, а який коротший.

Відрізок із спрямованими всередину вістрями видаватиметься найкоротшим, а зі спрямовани назовні – найдовшим. Людський мозок підсвідомо відміряє довжину відрізку не від початку, а від точки, де закінчуються крила стрілок. Також, згідно із правилами перспективи, ми сприймаємо лінії, що розходяться, як більш віддалені, ніж лінії, що сходяться.  

2. Паралелограм Зандера

Намалюйте паралелограм (як вказано на картинці нижче) та запропонуйте дітям на око визначити, який відрізок довший: АB чи BC? (Насправді відрізки мають однакову довжину).

3. Вертикально-горизонтальна ілюзія

Використовуючи лінійку, накресліть горизонтальну лінію, а потім – вертикальну, таким чином, щоб вона виходила з середини першої. Хоча обидва відрізки мають однакову довжину, вертикальна лінія видається значно довшою за горизонтальну.

Вправи «Лічба у побуті»

Нагадайте учням, що математика – вкрай важлива наука. Кожна дитина вже стикалась з підрахунком предметів, чи навіть лічить задля розваги. Використовуючи математику, можна підрахувати предмети певного типу, зрозуміти, скільки речей було зламано чи використано, уявити приблизну швидкість, з якою витрачаються предмети. Аби краще зрозуміти всі ці побутові моменти, запропонуйте дітям виконати кілька вправ.

  • А. Мама принесла 15 груш та 29 яблук. Серед груш 6 жовті, решта зелені. Серед яблук 11 – червоні, 6 – жовті. Скільки зелених фруктів принесла мама?
  • Б. Бабуся подарувала Марічці 15 шоколадних цукерок та 62 льодяники. Марічка сховала половину льодяників, а решту поклала до кошика, перемішавши з шоколадними цукерками. Скільки цукерок знаходиться у кошику?
  • В. У зоомагазині мешкають 4 кролики. Протягом дня кожен з’їв по три морквини, після чого в магазині лишилось ще 15 морквин. Скільки морквин було у магазині на початку дня?
  • Г. На день народження кіт Василь отримав 15 іграшок та одразу розірвав 4 штуки. У вівторок Василь грався ще з двома іграшками й розірвав одну. До п’ятниці у Василя лишилася всього половина тих іграшок, що він мав наприкінці вівторка. Скільки іграшок лишилось у кота?

Завдання «Вірно – не вірно»

Математика допомагає зрозуміти співвідношення сил, або шансів на перемогу – більше, менше, або ж сили рівні. Запропонуйте дітям вирахувати співвідношення у вказаних рівняннях. Де символи ˂, ˃, = вказані вірно, а де сталася помилка?

  1. 25 + 17 ˂ 97 – 55
  2. 15 – 11 ˃ 8 - 3
  3. 100 – 66 = 90 - 56
  4. 14 + 35 ˃ 77 – 12
  5. 9 + 32 ˃ 12 + 28

Корисні матеріали для четвертого тижня навчання другого класу НУШ із Бібліотеки «На Урок»

Тема: Речення. Головні слова в реченні
Автор: Матвієнко Любов Леонідівна
Про матеріал: Розробка допоможе узагальнити знання учнів про головні слова та навчить визначати їх у реченні, встановлювати зв'язок між членами речення за допомогою питань. Містить гру «Нескінченне речення» на додавання учнями слів до початкової короткої фрази.


Тема: Фрагменти уроків з використанням стратегій «Сенкан», «Фішбоун», «Кластер»
Автор: Коноваленко Вікторія Федорівна
Про матеріал: Містить опис технік розбивки та запам’ятовування інформації «Кластер», «Сенкан», «Фишбоун» з детальним поясненням та графічними матеріалами.


Тема: Презентація з математики на тему «Віднімання виду 50–34»
Автор: Новлюк Олександра Леонідівна
Про матеріал: Розробка містить мультимедійну презентацію з математики на тему «Віднімання». Прості вправи на віднімання, графічні картки з демонстрацією різних способів усного віднімання.


Тема: Презентація для усного рахунку «Одиниці вимірювання довжини» (з використанням ЛЕГО)  
Автор: Гарифулліна Яна Анатоліївна
Про матеріал: Можна використовувати при вивченні чисел першої сотні. Діти в ігровій формі повторять міри довжини, додавання й віднімання круглих чисел. Цеглинки ЛЕГО зроблять усний рахунок більш захоплюючим.


Додаткові матеріали, які стануть чудовим доповненням навчального процесу впродовж тематичних тижнів НУШ, ви можете переглянути у таких статтях:

  1. Тижневий кейс №1: Українська мова і математика. 2 клас НУШ
  2. Тижневий кейс №2: Українська мова і математика. 2 клас НУШ
  3. Тижневий кейс №3: Українська мова і математика. 2 клас НУШ
Підписуйтесь на нас у Telegram https://t.me/naurok
Дякуємо! Ми будемо тримати Вас в курсі!
Поширити у соціальних мережах
facebook viber telegram Twitter
Коментарі

Щоб залишити свій коментар, необхідно зареєструватись.